Geloven in de goedheid van de mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siets

Re: Geloven in de goedheid van de mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:44

Na aanleiding van dit topic heb ik alle topics van Miep doorgelezen, en 32 pagina's over Miep, geopend door Heike. Ik heb net het topic van het 15-jarige meisje doorgelezen.

Ik heb er geen goed woord voor over... Mijn oma is in november 2003 aan de gevolgen van kanker overleden, en vorige week ben ik een achterneef kwijtgeraakt die Non-hodgkin had.

Dringt het dan niet tot zulke mensen door dat dit gewoon de spot drijven is met de allerergste ziektes? Als ik ze in het openbaar tegen zou komen weet ik nog niet wat ik zou doen, echt niet. Ik zie alle gebeurtenissen rondom mijn oma weer gewoon door mijn hoofd spoken, met in mijn achterhoofd de gedachte dat die persoon waarschijnlijk nooit zoiets dergelijks heeft meegemaakt...

Als zulke misselijke mensen levenservaring hadden gehad, hadden ze eerst wel 10 keer nagedacht voor ze zoiets op touw hadden gezet.

Wat me opviel, vooral bij miep, was dat ze echt supermooi schreef. Haar verhalen waren heel goed te volgen, en ze leek wel een schrijfster, zo geweldig dat de verhalen waren opgezet. Adhv de medische termen klonk het ook al heel geloofwaardig. Ze leek er echt veel verstand van te hebben. Obsessie 2 van Miep is iig duidelijk: Het medisch boek...

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:56

Waar staat dat topic van Heike over die Miep dan?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:06

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:06

Dankjewel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:34

Ja inderdaad Miep leefde compleet in haar fantasiewereldje......

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:47

Ja, ik las het...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:50

Heb wel medelijden met haar want zij heeft denk ik wel meer dan 10 topics geopend toen der tijd.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:59

Ja maar toch? Miep heeft een probleem..........

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:31

Ja dat bedoel ik .......... dat ze gewoon ook echt ziek is.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:08

russel schreef:
Stacey schreef:
Ik vind dat ee excuus wel het minste is wat je kunt doen. Zeker als je weet dat de persoon nog 'vrij londsurft' hier op bokt. Nou bekijk ik iedereen met een scheef oog met de vraag: Zou die het kunnen zijn??

Hoezo? Bokt die dan nog mee? Dus wellicht in dit topic?

Beetje raar.

Jazeker. De ban was op haar SA en niet op haar oorspronkelijke account. Vandaar dat we niet weten wie het dus werkelijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:48

Dan vind ik het wel zo eerlijk naar ons toe dat haar echte account bekend gemaakt wordt.

Laura had een topic gestart over mensen die problemen hadden en dat op bokt zette. Toen kwam de discussie opgang of het wel allemaal waar was en dat tieners nogal gauw wat verzinnen. Miep deed vrolijk mee in dat topic Voor mij niet ondenkbaar dat dat nu weer gebeurt.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:51

als we allemaal zouden stoppen met geloven in de goedheid van de mens waar zouden we dan zijn ?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:18

op het randje van de afgrond?

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:41

Wat ik me afvraag waarom reageren moddies niet enz. Ze kunnen toch wel uitleggen wat nou precies de reden is enz. Ik snap best dat ze onzeidig moeten blijven.. Maarja

Ik ben niet boos ofzo maar dat was mijn gedachte gang zo'n beetje..

Groetjes Danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:45

passie schreef:
Ik snap best dat ze onzeidig moeten blijven..

Groetjes Danielle

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 01:36

weet iemand trouwens nog wat over Miep nu, waar ze uithangt, etc.. ben ik wel benieuwd naar, of die ouders er verder wat mee gedaan hebben. En of ze weer lekker verder verzint á la Penny vakantieboek.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:14

valerm schreef:
als we allemaal zouden stoppen met geloven in de goedheid van de mens waar zouden we dan zijn ?

Hier ga ik helemaal mee akkoord.

Ok, er gebeuren dingen die het vertrouwen in de andere mens schaden, maar dat is geen reden om niet meer te geloven in het goede van de mens.

Je zit hier op een forum, en ik geef zelf ook toe, ik lees hier graag en kom hier graag, maar ik lees wel alles met een kritisch oog. In real life kan je iemand inschatten omdat je die persoon ziet, dat kan je met een verhaal op een forum niet...
Misschien moeten we dus niet stoppen met geloven in de goedheid van de mens, maar moeten we gewoon stoppen met het goedgelovig zijn en meer kritisch t.o.v. de dingen staan?

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:21

russel schreef:
passie schreef:
Ik snap best dat ze onzeidig moeten blijven..

Groetjes Danielle

Begrijpt het nou pas hahaha..
ja hoe moet je dat dan zeggen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:37

passie schreef:

Ik denk dat je het woord onpartijdig bedoelt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:23

ik heb het hele miep-gedoe gemist, en wil hier verder ook niks over zeggen of uitzoeken, maar ik zit nu te denken, en te piekeren en te denken.. hoe kun je in godsnaam nu zoiets verzinnen ?
pf.. had ik laatst niet ergens iets gelezen over mense ndie een soort ziekte hadden, dat ze gewoon moesten liegen van zichzelf
ik zoek het even uit.
maar.. nee. heel onbegrijpelijk.
hiermee bereik je inderdaad dat bokt erg argwanend wordt, en niet meer gelooft wat er getypt word.
de bokkers van de "oude garde" zou ik dan waarschijnlijk nog eerder geloven dan de nieuwelingen en vooral pennymeisjes die voor een keerjte komen kijken, of aandacht komen vragen.

en deze kwoot van Mikkie1 nog even, die vind ik erg goed
[quote=kimmie1]
Mijn moeder is afgelopen februarie na 4 maanden vechten overleden aan kanker, en zoiets gun je echt niemand. Laat staan dat je het gaat verzinnen dat je het hebt.
En het erge vind ik eigenlijk ook dat als je zelf iemand aan deze ziekte verloren hebt, je weet hoe zo iemand zich voelt. Dat je er zelf echt naar van kunt wezen omdat je het zo erg vind en het hele boeltje wat je zelf meegemaakt hebt weer naar boven komt. En dan wordt het erg moeilijk om iemand nog te gaan geloven.[/quote]

ik zag bokt eigenlijk als een soort van een grote virituele famillie, die almaar groeit, maar nu ga ik toch twijfelen of dat gevoel wel juist was.

edit ; typo

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:46

oke, ik heb het even uitgezocht.

de ziekte die ik bedoel heet pseudologica-fantastica.

Pseudologia phantastica' is een ziekelijke, onweerstaanbare neiging om gefantaseerde belevenissen als waar gebeurd te presenteren. De personen die dergelijk gedrag vertonen worden pathologische leugenaars genoemd. Met pseudologia phantastica wordt in psychiatrische kringen veelal echter een kleiner gebied bedoeld: het gaat daarbij om `belevenissen' die inhoudelijk zeer onwaarschijnlijk of zelfs onmogelijk zijn. Dit komt voort uit het feit dat psychiaters te maken krijgen met mensen die vanwege hun psychische stoornis(sen) niet goed kunnen functioneren binnen de samenleving. Pathologische leugenaars met minder ver-gezochte verhalen zullen meestal beter functioneren. Natuurlijk speelt daarbij een rol dat `normalere' leugens minder snel als leugens kunnen worden geclassificeerd.

Het verhaal van een pathologische leugenaar zal vaak vol tegenstrijdigheden zitten, waarvoor de betreffende persoon echter steeds een verklaring heeft. Het aandragen van argumenten of zelfs bewijzen van het tegendeel helpt dus niet: overal heeft de persoon wel een reden (lees: smoes) voor. De betreffende personen zijn berucht om hun uiterlijke schijn van oprechtheid. Bovendien bezitten deze mensen (ondanks hun soms wonderbaarlijke verhalen) een grote overtuigingskracht. De reden waarom deze mensen dit soort gedrag vertonen kan uiteenlopen. Vaak is er echter sprake van het vragen om aandacht of sympathie. Bovendien kunnen financiële aspecten een rol spelen: liegen brengt in dergelijke gevallen geld op. De inhoud van de verhalen kan ook sterk uiteenlopen: van kleine `onschuldige' afwijkingen van de werkelijkheid tot verhalen over `paranormale' ervaringen. Bepalend voor de inhoud zijn vaak de de interessegebieden van de persoon. Ook kan het verhaal een bepaald `wens-denken' uitdrukken. Pseudologia phantastica kan soms bizarre verschijningsvormen aannemen. Zo komt het redelijk vaak voor dat mensen zich bij de politie aangeven voor een misdrijf die zij niet hebben begaan.

Een moeilijk element bij pathologische leugenaars is de vraag of deze personen beseffen dat zij liegen, of dat zij lijden aan waanvoorstellingen (dus leven in een fantasie-wereld). Het antwoord daarop is moeilijk te geven. Er zijn echter sterke aanwijzingen dat de meeste pathologische leugenaars wel degelijk weten waarmee zij bezig zijn. Ze weten meestal wel dát ze liegen, maar niet waarom ze liegen. De meeste pathologische leugenaars hebben al vroeg leren liegen, vaak in een milieu waar men zich moest handhaven met liegen en bedriegen.

Tenslotte nog even een checklist voor pathologische leugenaars. Let daarbij op dat dit kenmerken zijn waarmee men in het algemeen kan controleren of iemand een pathologische leugenaar is. Afwijkingen kunnen voorkomen, en bovendien kan alleen een psychiater of een psycholoog een goede diagnose stellen.

Checklist:
• Een ziekelijke neiging om te liegen
• Oppervlakkige charme
• Snel intredende verveling
• Gedragsproblemen in de kinderjaren en jeugd
• Sterke overtuigingskracht
• Uiterlijke schijn van oprechtheid
• Tegenstrijdige uitspraken
• Manipulatief gedrag
• Gebrek aan realistische lange-termijn-planning
• Impulsief gedrag
• Geen medeleven / geen invoelingsvermogen
• Onverantwoordelijk gedrag

dit is wat ik erover heb kunnen vinden. gewoon een stukje informatie.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:58

siets schreef:
passie schreef:

Ik denk dat je het woord onpartijdig bedoelt

Ja dat woord bedoel ik

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:28

Jemig, dat zulke mensen dit verzínnen...over een onderwerp wat voor veel mensen zo pijnlijk is, nee, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Dat vind ik pas écht ziek

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:49

Even een reactie van een mod (ik ga alleen niet veel zinnigs zeggen), ik zal in ieder geval op mod praat even melden dat er een topic over loopt en kijken of we meer kunnen vertellen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:14

Ellende schreef:
Even een reactie van een mod (ik ga alleen niet veel zinnigs zeggen), ik zal in ieder geval op mod praat even melden dat er een topic over loopt en kijken of we meer kunnen vertellen.