[Dienstmededeling] Nieuw systeem voor UN/OW/Ban

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Re: [Dienstmededeling] Nieuw systeem voor UN/OW/Ban

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:56

Ja Marreke dat was ook zo ongeveer wat ik in gedachten had. Helder, overzichtelijk voor zowel andere gebruikers als voor het mod-team. Wbt het uitlokken ben ik het ook met je eens, uitlokkers lopen ook kans een berisping of ban te krijgen. Dan voorkom je dat in de meeste gevallen wel.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:11

Wat als je bij het melden van de OW's neerzet welke mod de OW heeft gegeven. Als er problemen zijn met de OW kan de gebruiker zelf contact opnemen met die betreffende mod via pb, ik zie namelijk niet echt in waarom andere users dat voor iemand zouden moeten doen, tenzij een user een ban heeft. Verder bans niet laten gelden voor pb's, tenzij de ban is gegeven voor misbruik van pb's.

Voor misbruik van pb, kan je niet een soort TEM systeem maken van pb's net zoals het TEM systeem nu is, dat er dus niets aan de post veranderd kan worden? Dan is het probleem van veranderde quotes enzo ook verdwenen... Dan hoop ik wel dat er dan ook meer gedaan wordt met scheldpartijen/bedreigingen via pb Lips are sealed

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:28

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat de mods van deze ideën vinden..

Behanve dat ze het leuk vinden dat ze meedenken. Bekend is dat als je wil dat mensen het eens zijn met een nieuwe regel of beslissing het draagvlak groter zal zijn wanneer je mensen laat meedenken.

Ik zou wel willen weten welke opties de Mods wel en niet in overweging nemen. Er staan hier in mijn ogen toch al een paar hele nuttige suggesties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:41

Jacksel, misbruik van PB is met de nieuwe Foe functie al gedeeltelijk opgelost, lijkt mij.
Verder ben ik heel ouderwets en "Private" mag van mij best privé blijven.
Wordt het ècht te erg, dan lees ik bepaalde PB's gewoon niet, of ik "vergeef" de boze PBer (kwaaier kun je ze niet krijgen, en ja zo slecht ben ik Bloos )

Riant, of het beheer er iets mee doet of niet maakt mij niet eens zoveel uit, de wil om te luisteren naar nieuwe ideeen is er.
Zij maken uit of er iets mee gedaan kàn worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:35

Jacksel schreef:
Wat als je bij het melden van de OW's neerzet welke mod de OW heeft gegeven. Als er problemen zijn met de OW kan de gebruiker zelf contact opnemen met die betreffende mod via pb,
Het hele idee achter de 'oude' TeM was dat een Mod niet verantwoordelijk is voor het geven van een OW, die Mod is slechts het middel om de OW uit te delen.
Die beslissing wordt genomen in het team. Het is dus ook niet juist om daar vervolgens die Mod over 'lastig' te vallen per PB.
Hiervoor is Sterre 'aangenomen', met dien verstande dat de Bokker zélf zich bij Sterre moet melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:26

Een mod moet toch genoeg zelfvertrouwen hebben om een OW uit te delen? En daar verantwoording voor nemen?
Daar is imo niet altijd een heel team voor nodig, omdat dit een hoop vertraging (en de bijbehorende onduidelijkheid) kan opleveren.
Een goede mod kan best zelfstandig een OW uitdelen en als daar discussie over ontstaat kan alsnog een teamoverleg plaatshebben, waarna de OW eventueel herroepen kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:49

Dat heeft niets met zelfvertrouwen te maken.
Zoals er voor de Bokkers regels zijn, zijn er ook richtlijnen voor de Mod's.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:54

Marreke, ik ben het helemaal met je eens als het gaat om zelfvertrouwen / verantwoordelijkheid van een mod.
In veel gevallen is het overduidelijk wanneer een OW op zijn plaats is.
Het is dan slechts een formaliteit om het gebeurde te melden bij de andere mods, waarna in het algemeen al heel snel uitspraak volgt.
In dit soort overduidelijke zaken gaat dat heel snel.

Het overleg gaat in de meeste gevallen dan ook over de 'twijfelgevallen'.
Ik kan bijv. iets op een andere manier interpreteren dan de andere mods.
In de meeste gevallen geven de regels uitsluitsel, maar er komt toch altijd een stukje 'feeling' bij kijken.
Juist in zulke gevallen lijkt het mij goed om toch de mening van anderen te vragen.
Dit voorkomt ook dat mods op eigen houtje een beslissing nemen waar ze welliswaar voor 100% achter staan (met genoeg zelfvertrouwen en voor de volle 100% verantwoordelijk Knipoog), maar het zou ook nadelig kunnen zijn voor een gebruiker.
Stel dat ik de enige ben die iets OW-waardig vind, en de rest van de mods niet, dan wordt er nu geen OW uitgedeeld.
Als ik mijn persoonlijke mod-verantwoording had genomen, dan was jij misschien de spreekwoordelijke banaan geweest, terwijl je geen OW had gekregen als je toevallig een andere mod had getroffen.
Vandaar het interne overleg, met uiteraard de regels als handleiding om tot een beslissing te komen.
Een OW wordt door een ontvanger over het algemeen toch als vrij heftig betiteld, naar mijn idee kun je beter een paar uur later een gedegen beslissing nemen dan a la minute een uitspraak doen en daar later op terug moeten komen omdat er niet juist gehandeld is.

Bovenstaande is overigens een beknopte weergave van hoe de procedure er nu uitziet, dat wil niet zeggen dat er niet verder over gesproken kan of mag worden Knipoog

Overigens mijn complimenten voor alle bijdragen in dit topic!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:14

Sugarmiss schreef:
Dat heeft niets met zelfvertrouwen te maken.
Zoals er voor de Bokkers regels zijn, zijn er ook richtlijnen voor de Mod's.

Mag ik mijn voorgaande post nog eens herhalen en benadrukken dat een nieuw systeem of een goed systeem niks uithaalt zolang dit systeem zo losgelaten kan worden door mods?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:33

Was vergeten dat Sterre er ook nog is, dan is het nog makkelijker... Degene die OW/ban heeft, heeft nog steeds pb recht, kan Sterre berichtje sturen, klaar. En als iemand het voor elkaar heeft gekregen om zichzelf geband te laten worden of een OW te krijgen, neem ik aan dat diegene via pb ook wel zichzelf kan verdedigen. Dan is een heel discussietopic naar mijn mening ook niet nodig, waarom moet iedereen zich ermee bemoeien, als het om 1 persoon gaat?

toevoeging
misschien kan je ook een besloten forum maken waarin eventuele 'groeps'dingen uitgesproken kunnen worden, zoals meerdere mensen die problemen met elkaar hebben ofzo, wat alleen de mensen die het ook echt betreft en de mods natuurlijk kunnen zien...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:49

Jacksel schreef:
misschien kan je ook een besloten forum maken waarin eventuele 'groeps'dingen uitgesproken kunnen worden, zoals meerdere mensen die problemen met elkaar hebben ofzo, wat alleen de mensen die het ook echt betreft en de mods natuurlijk kunnen zien...
Klinkt als de oude TeM Haha!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 23:01

Lielle schreef:
ik zou persoonlijk kiezen voor het volgende:
in een geval van een redelijk normaal topic met een paar onacceptabele zaken
- opmerking te laten staan, vermelding erbij dat dit tot een een OW heeft geleid (als toelichting op de OW)
- opmerking erbij dat iedereen die na de OW nog verder erop in gaat tov degende die de OW heeft gekregen (inhoudelijk dus) hetzelfde riskeert (als bescherming van de gewaarschuwde )
- als het daarmee uit de hand blijft lopen, topic sluiten

Dit is in principe een leuk systeem maar heeft een paar practische implicaties IMO. Ten eerste moet je in dit geval de moderator zelfstandig OWs uit laten delen. Ten tweede blijven kwetsende/onzinnige/gelogen opmerkingen op deze manier staan waarna ze een jaar later nog steeds aangehaald worden ('ja maar 2 jaar gelden zijn jij dit en dat tegen haar!').

Op dit moment is het zo dat OWs niet echt super vaak uitgedeeld worden en eerst besproken worden in het team. Dit om te zorgen voor de eenduidige toepassing van de regels waar in bijna ieder topic op FZ over geroepen wordt. 20 moderators interpreteren de regels op 20 manieren en beoordelen een situatie ook op 20 manieren. Ze hebben allemaal een andere achtergrond, kennen de achtergrond van andere Bokkers, hebben allemaal een andere stemming op dat moment en zijn allemaal meer/minder streng dan andere mods.

Op GoT is het dacht ik zo dat moderators zelf OWs uit kunnen delen. Dat werkt over het algemeen vrij goed, het wordt nergens aangekondingd, gebruikers kunnen op de OW reageren via de mail (ze hebben daar geen PBs) en als je er met de mod niet uitkomt kan je terecht bij 1 van de bemiddelaars die de zaak voornamelijk van de user kant bekijkt. Is een andere manier van werken die het egaliseren van de toepassing van de regels wat meer verschuift richting de bemiddelaars. Op die manier kan je idd veel sneller ingrijpen.

Als je OWs in het team wilt bespreken dan zal je probleem topics of op slot moeten zetten of uit het zicht moeten zetten tot duidelijk is of er een OW komt anders blijft men vrolijk doorhameren op het OW-waardige bericht.

Scheld PBs e.d. zijn een erg vervelend probleem maar ook een probleem waar wij als modteam IMO weinig mee kunnen. Je kan ze veranderen maar veel vervelender is dat je heel de voorgeschiedenis niet weet. Je weet niet wat er nog meer speelt tussen die personen, wat er aan de scheld-PB vooraf ging via PB, via mail en/of via MSN/ICQ/Jabber. Daarnaast kunnen mensen elkaar ook uitschelden via de mail of IM en daar kunnen wij verder ook niets mee Scheve mond Ik blijf van mening dat wij ons op Bokt echt alleen maar druk moeten maken over wat er ook daadwerkelijk op Bokt geplaatst wordt. Daarnaast zijn we ook geen maatschappelijk werk Knipoog

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:11

Pfoefffff, me door 5 pagina's heengeworsteld. Het idee om trapsgewijze ban's te maken aan OW's klinkt prima. En ook het idee om deze openbaar te maken in een apart forum. Kan inderdaad heel simpel, kort en krachtig worden weergegeven.

Over de onvrede op Bokt ten aanzien van de gegeven OW's/ban's en de hevige discussies daarover:
Ik ben van mening ben dat de Mods teveel misbruikt worden (en zich laten misbruiken). Wanneer iemand zich onheus bejegend voelt, is nu gebruik geworden om op de TeM te klikken en zijn/haar probleem is daarmee opgelost....De Mod mag het verder afhandelen door de ander op zijn kop te geven. Dat is toch niet een echt volwassen wijze van met elkaar omgaan. Niet door de gebruikers en niet door de Mods.
Een wijze ouder laat zijn kinderen zelf hun eigen ruzies oplossen.
M.a.w. heeft een Bokker problemen met een andere Bokker: laat ze het zelf uitzoeken per p.b en maak er geen beheers/Mod-zaak van. Echt iedereen is groot genoeg (ook al ben je 12) om zijn eigen conflicten op te lossen (zelfs op het internet).

Maw: draait een topic op ruzie uit: slotje, verwijzen naar de p.b. en het daar verder bij laten.
Maak regels op basis van gedragingen en niet op bedoelingen. Wees duidelijk. Dus niet iets van " kwets de anderen niet" (loopt uit op hevige discussies wanneer je je wel of niet gekwetst mag voelen), maar wel: schelden is niet toegestaan (indien nodig kan je daar nog bij zetten dat het aan de Mods is om te bepalen wat 'schelden' inhoudt).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:16

BartVB schreef:
Lielle schreef:
ik zou persoonlijk kiezen voor het volgende:
in een geval van een redelijk normaal topic met een paar onacceptabele zaken
- opmerking te laten staan, vermelding erbij dat dit tot een een OW heeft geleid (als toelichting op de OW)
- opmerking erbij dat iedereen die na de OW nog verder erop in gaat tov degende die de OW heeft gekregen (inhoudelijk dus) hetzelfde riskeert (als bescherming van de gewaarschuwde )
- als het daarmee uit de hand blijft lopen, topic sluiten

Dit is in principe een leuk systeem maar heeft een paar practische implicaties IMO. Ten eerste moet je in dit geval de moderator zelfstandig OWs uit laten delen. Ten tweede blijven kwetsende/onzinnige/gelogen opmerkingen op deze manier staan waarna ze een jaar later nog steeds aangehaald worden ('ja maar 2 jaar gelden zijn jij dit en dat tegen haar!').

1) nee, ik denk wel dat je het redelijk snel moet doen, maar zoals het in dit voorbeeld gedaan is (tijdelijk slotje, overleg, maatregelen)
2) en dat is dan aanleiding voor een OW Pling

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:22

Code
Dit om te zorgen voor de eenduidige toepassing van de regels waar in bijna ieder topic op FZ over geroepen wordt. [b]20 moderators interpreteren de regels op 20 manieren en beoordelen een situatie ook op 20 manieren[/b]. Ze hebben allemaal een andere achtergrond, kennen de achtergrond van andere Bokkers, hebben allemaal een andere stemming op dat moment en zijn allemaal meer/minder streng dan andere mods.

ligt dat aan de moderators of aan de manier waarop de regels zijn geformuleerd??

Beide is waarschijnlijk het geval, als mod moet je vind ik persoonlijkheid kunnen scheiden van het belang voor het forum anders ben je als Mod niet geschikt voor zo'n groot forum als bokt.

Op een plaats als dit waar duizenden mensen bijeenkomen zal onenigheid altijd blijven bestaan. Ik kan echt niet duizenden mensen als vrienden gaan beschouwen er zijn er een paar die ik heel graag achter het bahang plak en ik heb aan bokt een leuke club goede vriendinnen overgehouden.

.. hoeveel procent van bokrt is eigenlijk vrouwelijk?? is er een plaats op aarden waar er geen gekibbel ontstaat als je 1000 vrouwen in een hok stopt??
Op welke manege of pensionstal wordt er niet geroddeld?
Een hele berg meiden op elkaar dat is gewoon af en toe vragen om ellende (niet ten nadele van vrouwen hoor, mannen zijn veeeeeeeeel erger Haha!)

gaat bokt nu rommser dan de paus worden?
Gaan we een wereld zonder oorlog creëren??

Doe gewoon je best met heldere regels die niet (ook niet voor mods) multinterpretabel zijn. Ellende via PB kan je wel willen afstraffen .. dan gaan ze gewoon op MSN verder met katten en schelden..

Duidelijkheid vooral voor mods lijkt me dus wel erg gewenst.
Doel is om hier een forum te hebben waar van "Penny" tot GP ruiter mensen kunnen vragen en discussieren over onze hobby. Laten we vooral dat doel niet uit het oog verliezen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:45

BartvB schreef:
Scheld PBs e.d. zijn een erg vervelend probleem maar ook een probleem waar wij als modteam IMO weinig mee kunnen.

behalve voor bepaalde personen even een gedeelte vergeten en iemand een UN geven vanwege pb gedrag......... en hups iemand krijgt weer een pb vanwege hetzelfde achterbakse gedrag...
En voila op bokt veschijnt : pb doen we niets mee.... behalve openbaar maken en UN uitdelen.... en het ligt altijd aan de zender.... of de ontvanger.. net gelang de wind waait en men het wil lezen..

3, 13, 23 33, 43 , 53, 63 , 73 jaar oud.... ze kunnen allemaal zelfstandig denken, zelfstandig reageren.... het beheer, MT moet eens opouden met probeen te denken , te beslissen, beredeneren, voelen etc voor iemand anders.... en niet gelijke monniken verschillende kappen..
en zoals de wind waait draai ik me om...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:42

Alane, je laat hier toch kansen liggen om heel bokt beter en eerlijker te maken lijkt me.
Alles wat je doet is alles uit zijn verband rukken en er zo'n draai aan geven dat alles negatief is.

Jouw mening is onderhand wel duidelijk hoor, en omdat die mening sterk de neiging heeft om niet te veranderen hoef je hem niet steeds weer te melden Lachen

Dus ik zou zeggen: lever iets constructiefs bij in dit topic, dit is je kans!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:43

Marreke schreef:
Bij uitlokking hoort de uitlokker kans te lopen per direct een ban te krijgen,

Hmm, kan eigenlijk niet. Dan help je systeem van oplopende OW's meteen weer een beetje op zeep Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:08

@Romkabouter is geen mening maar een constatering, die ik een beetje krom opgeschreven heb...
Ik bedoelde dat je pb's moet laten voor wat ze zijn PriveBerichten en je daar niet mee moet gaan lopen bemoeien

Als men mensen op een normale manier aanspreekt op het geen ze gedaan hebben dan wordt ook al snel iets duidelijk (bijv. miscommunicatie, anders bedoeld etc.)

Nu wordt er voor degeen die iets geplaatst heeft gedacht door gesproken en komt er een conclusie die geheel onterecht kan zijn...
En daar sputteren bokkers over...

Plak daar een stukje openheid aan vast en je hebt al een groot gedeelte van de problemen opgelost.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:13

Ik vraag me af of dat genoeg is Alane. Een deel van de ingewikkelder boktproblemen ontstaan juist omdát er zo'n stevig PB-circuit is. Dat heeft het effect van een tijdbom. Op bokt zelf even niets te zien, ondertussen druk gePB en opeens is er iets stevigs aan de hand. Dat is op verschillende forums, tussen verschillende mensen voorgekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:19

Jasper schreef:
Maw: draait een topic op ruzie uit: slotje, verwijzen naar de p.b. en het daar verder bij laten.
Alleen zo jammer voor een topicstarter dat 'zijn' topic wordt gesloten omdat anderen het nodig vinden te gaan rellen. En geloof me sommige topicstarters worden 'achtervolgd' om dit voor elkaar te krijgen.

Het gebeuren van negatieve PB's zou nu de wereld uit kunnen zijn als iedereen zijn 'Friends and Foes' zou gebruiken, maar meestal wint de menselijke nieuwsgierigheid het Cool

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:38

Daar kom je alleen achter door het uit te proberen...
Je kunt erover speculeren... en gaan maaren en mitsen.
Als het pb circuit een "tijdbom" is dan die functie maar uitschakelen.

En foes/vijanden heb ik niet en nooit gehad... ik ben de slagvelden ontrgroeit denk ik.

En nieuwsgierig ja zo kun je het noemen, iedereen mag me pb-en en ik sta iedereen te woord.. wordt het een scheldpartij.. prima. delete en het volgende bericht lees ik gewoon weer, er zou ook een verontschuldiging in kunnen staan.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel en ik zie eigenlijk alleen maar nadelen voor die foe toestand.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:39

Alane schreef:
Nu wordt er voor degeen die iets geplaatst heeft gedacht door gesproken en komt er een conclusie die geheel onterecht kan zijn...

Op zich heb je gelijk, maar dat doet iedereen die iets leest meteen al.
Daar ontkom je sowieso niet aan, nou ja, alles laten staan dus Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:02

Romkabouter schreef:
Alane schreef:

Op zich heb je gelijk, maar dat doet iedereen die iets leest meteen al.
Daar ontkom je sowieso niet aan, nou ja, alles laten staan dus Knipoog

ik doelde dus op moddies....
Zie die ene reactie van mij... jij spreekt mij erop aan en ik kan dan duidelijker proberen te maken wat ik bedoel...
de een kan handiger dingen opschrijven dan een ander...

Als ik nu een zin plaats die volgens een andere bokker een steek onder water is dan zouden moddies dat niet moeten gaan bespreken onderling maar mij vragen hoe of wat.
een voorbeeld is:
ik zei tegen een bokker dat ze moest eens moest leren om begrijpend te lezen... niets geen steek onder water of gemeen bedoeld
Krijg ik op mijn dak dat ik steken onder water uitdeel omdat ik had moeten weten dat die bewuste bokker in het verleden daar op aangesproken was....

Dat bedoel ik dus met nadenken en concluderen voor een ander.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:38

Sugarmiss schreef:
Jacksel schreef:
Klinkt als de oude TeM Haha!

Nee hoor... Bij oude TEMkon je niet met meerdere users in 1 topic... Dat is wat ik bedoel. Dat je een besloten forum hebt waarmee je ruzies die betrekking hebben op een groep ofzo uit kan spreken, zonder dat heel bokt gelijk zich erop stort zoals nu wel eens lijkt te gebeuren. Als er een groepje is wat steeds onderling problemen heeft kan je dat groepje toegang geven tot dat forum (door middel van een gebruikersgroep), zij kunnen het dan onderling uitpraten, eventueel met behulp van de mods. Dit omdat naar mijn mening, als een ruzie niet uitgesproken wordt, het blijft sudderen. En juist dan zal het steeds blijven uitbreken. Des noods ene ban voor alles behalve dat ene forum tot het uitgesproken is Cool