Barts kijk op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:11

Kritiek mag in mijn ogen ook als het niet opbouwend is. Als iemand echt goed verkeerd bezig is (okee, dat is een rekbaar begrip) dient daar ook wat over gezegd te worden, zonder dat je meteen met een advies komt hoe je het wel zou kunnen doen. Niet alle berichten hier op bokt zijn gerelateerd aan paarden, en sommige dingen zijn gewoon niet goed te praten (en voor sommige dingen is geen opbouwende kritiek mogelijk)

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:59

De discussies gaan inderdaad vaak over wat 'verkeerd bezig zijn' is. De ene vindt het goed, de andere verkeerd. Daar is niks mis mee als het correcte argumentatie gebruikt wordt. Dat mis ik toch vaak in de discussies. Er worden wel meningen geponeerd, maar de argumentatie ontbreekt vaak en wordt later ook niet genoemd. Dat is erg moeilijk discussieren natuurlijk en loopt snel op welles / nietes standpunten uit. Wat ik ook vaker zie, als er een goede argumentatie gegeven wordt, dat deze volledig genegeerd wordt. Zo werkt een discussie natuurlijk niet. Maar ja, zelfs in de politiek schijnen ze tegenwoordig vergeten te zijn wat een goed debat inhoud, dus het verbaast me niks dat het op een forum zoals bokt ook niet er aan toe gaat zo als het zou moeten zijn : een discussie rondom argumenten en niet rondom standpunten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:13

Cassidy schreef:
Kritiek mag in mijn ogen ook als het niet opbouwend is. Als iemand echt goed verkeerd bezig is (okee, dat is een rekbaar begrip) dient daar ook wat over gezegd te worden...

En ook niet-opbouwende kritiek kan toch op een opbouwende manier worden gebracht. Niet-opbouwende kritiek hoeft namelijk niet per se te worden gevat in bewoordingen als 'wat ben jij toch een ongelofelijke !"#$%' en nog veel meer fraais. Knipoog

Iemand die op mij gaat lopen razen en schelden en tieren omdat ik in zijn ogen iets enorm verkeerd doe of puur omdat ik een andere mening heb, die hoeft niet op mijn sympathie te rekenen. Sterker nog: dan ga ik in de 'negeerstand'. Knipoog

En argumenten idd, die zijn altijd erg welkom.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:18

Karin, 'niet opbouwend' en 'beledigende woorden' zijn twee verschillende dingen. Ik vind sowieso dat je nooit beledigende woorden mag gebruiken. Maar kritiek kan wel negatief zijn zonder daar een positief deel tegen over te zetten. Dat is wat Cassidy bedoelt. Overigens vind ik kritiek zonder correcte argumentatie waardeloos, daar schiet niemand wat mee op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:25

Oh, ik zeg ook niet dat het niet kan: negatieve kritiek zonder positief deel. Van mij mag dat ook worden gegeven (maar ja, wie ben ik Haha!).

Alleen wordt er toch vaak gedacht 'ik mag het best zeggen als ik iets niet goed vind, ook als ik er niets positiefs aan kan ontdekken'. En dat mag zeker, maar ook hier geldt IMO c'est le ton qui fait la musique. En dat vergeten sommige mensen nog wel eens. Mijn reactie was dan ook eigenlijk een aanvulling op de reactie van Cassidy. Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:56

Ik ben het er wel mee eens dat kritiek niet altijd positief kan zijn..... maar ben bang dat als je geen alternatief biedt of iig een goede argumentatie hebt..... degene er ook niks mee kan... en dan schiet iemand ook snel in de verdediging i.p.v. zich ergens voor open te stellen. En dan ontstaat er alleen maar een onaangename sfeer en denkt iemand gauw dat het op de persoon gespeeld wordt (denk ik dan hè).

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:03

Naar mijn idee valt er altijd wel wat positiefs te zeggen over foto's (in dit geval dus)... Al is het maar mooi paard, leuk paard, zoiets. Dan het negatieve gewoon op een vriendelijke manier brengen, dus niet: Je moet dat niet zo en zo doen, maar: misschien is het handiger als je het zo en zo aanpakt, want ....... Ik denk dat er dan heel wat minder mensen gaan stuiteren. En wat betreft meerdere keren commentaar op hetzelfde, ik zie daar niet zo'n probleem in. Blijkt alleen maar uit dat het meerdere mensen is opgevallen, so what? Ik neem er kennis van en het is klaar, voor mij...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:08

dat bedoel ik dus ook. ik ben er absoluut ook tegen als het afkrakend is, maar al het commentaar kan positief worden gebracht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:56

kritiek is net zo opbouwend of afkrakend als je hem zelf wilt lezen en erger je er op reageerd.
Net zo min een TS wil/vraagd om reacties die in haar/zijn ogen afkrakend zijn is het hoe de volgende lezer een reactie daarop leest...
een reactie als "daar zat ik niet op te wachten" of "ja maar ik ... .. " nodigd net zo hard uit als de foto die die geplaatst is... een reactie als "bedankt voor je reactie ik zal proberen er wat aan te doen" (wat je niet hoeft) staat net zo leuk en nodigd niet uit tot een wederreactie van wie dan ook... Haha! (wie dan alsnog daarop negatief reageerd kun je ook negeren Knipoog ) wil niet zeggen dat ik dat altijd doe of dat iedereen altijd lukt....

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:28

"daar zat ik niet op te wachten" betekent wat anders dan "ik zal proberen er wat aan te doen". Slechts 1 van de 2 antwoorden is de waarheid en ik houdt er absoluut niet van als mensen niet de waarheid spreken maar met mooie woordjes hun mening verdekken. Dus "daar zat ik niet op te wachten" moet ook kunnen mits er achter staat waarom je er niet op zat te wachten. Dubbelzinnige antwoorden vervagen alleen de discussie.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:57

Ik vind het nog steeds een SA karakter hebben, zoals ik dat altijd al heb gevonden. Ik ga voor Bokt richting nummer twee, is veel leerzamer en meer te ervaren en te beleven.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:34

Van de drie gebanden ken ik er maar twee, virtueel dan. Altijd irritant commentaar kan ik me heugen. Er zijn er wel meer die eens een maandje of zo weg zouden mogen blijven Knipoog. Sommige bokkers die al lang meedraaien denken dat bokt van hen is, zo komt het op mij over. Of ze zijn gewoon knap betweterig. Ik weet dat er bokkers zijn die anderen volgen n.a.v. hun postings en dan op ieder bericht gaan reageren. Die mogen van mij meteen in de ban. Of mensen die nauwelijks verstand van paarden hebben en constant met een domme one-liner of smiley posten of de boel op stang proberen te jagen. Ik zit het meest op het tinkertopic in de Huiskamer, daar is eigenlijk nooit gelazer. Misschien doordat we koudbloedig zijn Lachen. Ik ben een van de oudsten op bokt en nog van de oude stempel, niet luisteren, dan maar voelen. Oftewel: je dient je aan de bokt-regels te houden, zoniet, wegwezen!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:50

Ja en kan je voorstellen dat Lovley nog in het mod team heeft gezeten. Dan moet je je afvragen waarom ze zich tegen de bokt regels in is gaan gedragen (los van hoe ze is al persoon)?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:35

Alane schreef:
kritiek is net zo opbouwend of afkrakend als je hem zelf wilt lezen en erger je er op reageerd.
Net zo min een TS wil/vraagd om reacties die in haar/zijn ogen afkrakend zijn is het hoe de volgende lezer een reactie daarop leest...
een reactie als "daar zat ik niet op te wachten" of "ja maar ik ... .. " nodigd net zo hard uit als de foto die die geplaatst is... een reactie als "bedankt voor je reactie ik zal proberen er wat aan te doen" (wat je niet hoeft) staat net zo leuk en nodigd niet uit tot een wederreactie van wie dan ook... Haha! (wie dan alsnog daarop negatief reageerd kun je ook negeren Knipoog ) wil niet zeggen dat ik dat altijd doe of dat iedereen altijd lukt....

precies, en dat bedoel ik dus. Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:34

Prima schreef:
Ja en kan je voorstellen dat Lovley nog in het mod team heeft gezeten. Dan moet je je afvragen waarom ze zich tegen de bokt regels in is gaan gedragen (los van hoe ze is al persoon)?

Is Lovely zich dan bewust tegen de boktregels in gaan gedragen? Nee... denk het niet, maar buiten dat. Mods zijn ook mensen, als ze mod zijn hebben ze die voorbeeld functie, maar daarna toch niet meer?

Maar goed, dit gaat off-topic.... het ging hier niet over de gebanden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:40

Het ging over hoe Bart bokt wil invullen, zou wel prettig zijn als hij dan ook nog een reactie plaatste. Lachen