Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:28

DuoPenotti schreef:
In het onderschrift of profiel mocht al vanaf het begin :j
Dus dat is niet aangepast.

Dan is het toch van deze tijd?

Citaat:
In een centraal topic vind ik het juist groter worden.
In een topic dat je volgt heb je al snel enkel de volgers.
Want of onderschriften altijd zo goed gelezen worden? Mobiel zie ik ze niet eens.

Ja, maar is dat zo erg? Bokt heeft als regel dat doneeracties niet mogen en de uitzondering daarop is dat je een link in je OS mag zetten. Het doel is dus niet: zoveel mogelijk mensen moeten er aandacht voor hebben. Nou ja, van Bokt niet in elk geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:37

GDG schreef:
DuoPenotti schreef:
In het onderschrift of profiel mocht al vanaf het begin :j
Dus dat is niet aangepast.

Dan is het toch van deze tijd?

Citaat:
In een centraal topic vind ik het juist groter worden.
In een topic dat je volgt heb je al snel enkel de volgers.
Want of onderschriften altijd zo goed gelezen worden? Mobiel zie ik ze niet eens.

Ja, maar is dat zo erg? Bokt heeft als regel dat doneeracties niet mogen en de uitzondering daarop is dat je een link in je OS mag zetten. Het doel is dus niet: zoveel mogelijk mensen moeten er aandacht voor hebben. Nou ja, van Bokt niet in elk geval.

Voor mij is dan deze tijd het wel toestaan onder voorwaarde in een topic dat al bestaat.

In het onderschrift mag altijd al dus niet van deze tijd.
Het zou wat zijn als er in een onderschrift ook geen persoonlijke dingen zouden mogen staan (uiteraard binnen de wet)
Daarom is het daar altijd al toegestaan geweest.

Daarnaast zie ik hier bokkers zeggen er reclame voor maken in een topic vind ik niet netjes en in een topic waar dat wel gedaan word schrijven, ik heb gedoneerd...

Dus het gaat dus vooral om het onderwerp of de bokker die het doet dan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:58

Miran schreef:
Eens met Polar, het gaat toch ook om de toon waarop de kritische noot vaak gebracht wordt, het gaat wel om mensen…
Verder lijkt het me dat als er niet over een doneeractie gepost mag worden, die kritische noot überhaupt ook niet toegestaan is, dat is net zo hard de actie bespreken als iemand die aangeeft graag ermee te helpen.

Die kritische noot is lang niet altijd over de actie. Maar bij bijvoorbeeld een medisch topic zijn er ook al voorbeelden geweest waar er dus niks meer gevraagd mocht worden over wat nu het plan was of dat wat de ts aan het doen was juist slecht was voor de gezondheid van het paard. Zelfs tips konden al reden zijn tot een 'aanval' als je het zo goed wist moest je maar doneren en anders weggaan(vaak juist niet door TS, maar andere bokkers of niet alleen door ts maar gesteund door bokkers). Terwijl daarvoor zo'n topic juist bestond uit uitwisselen van ervaringen, tips, waarschuwingen en noem maar op.

En dp, nee die regel wordt nu niet anders. Bokt kan nog steeds niet elke actie controleren en kiezen er dus voor om het niet toe te staan. Er is namelijk nog steeds gewoon de mogelijkheid dat het geld voor andere dingen wordt gebruikt en noem eigenlijk al jouw argumenten maar op. Dat er nu GFM bestaan betekent juist niet dat dat probleem nu weg is? Er is geen enkele controle mogelijk.

Ik zie onderschriften wel mobiel, altijd al.

Er zijn gewoon al veel negatieve voorbeelden geweest waar zo'n post een tijd in een langlopend topic gestaan heeft. En dan mag er geen enkel kritisch geluid meer. Ook niet over dingen die NIET over de actie zelf gaan, maar over het topic. Zodra er zo'n actie gestart wordt is het bijna verplicht positief in het topic te blijven en wordt het zelf toxisch als er nog vragen gesteld worden. Dat die mensen de ander beschuldigen van niet aardig zijn oid, maar niet eens meer zelf doorhebben hoe onaardig ze zelf worden tegen iemand die alleen maar een andere mening heeft. Of niet eens een andere mening, maar iets vraagt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:07

Nee niemand weet of het geld gebruikt word voor het gevraagde doel, dat is zo.
Maar je bent zelf vrij om te geven, het is geen verplichting.
Men kan wel zien of er 1000 of 2000 is opgehaald.
En als men dan zegt ik heb 1000 euro in de dierenarts rekening gestopt dankjewel, kan men wel afvragen waar de rest is gebleven.
Dat was eerder ook niet eens.

Kritische geluiden is niet alleen enkel met doneeractie zo.
Ik kan zo een paar topic opnoemen zonder doneeractie waar een kritisch geluid neer gesabeld word.
Meestal door een paar zelfde bokkers.
En dat je maar weg moet blijven als je niet enkel "ooh wat naar voor je" kunt zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:25

Bokt wil het niet,omdat ze het dus niet kunnen controleren. Dat vind ik dus juist goed, bokt geeft aan dat zij nergens iets mee te maken hebben en dat ook niet kunnen. Dus je mag het in onderschrift hebben, maar niet in een bericht zelf. Want berichten die je hier plaatst zijn alsnog wel deels de verantwoordelijkheid van bokt. Kijk maar naar topics met ervaringen waar berichten gewist moeten worden vanwege eventuele mogelijke aansprakelijkheid. Daarnaast, ook het collecteren heeft wetten en regels waar ze zich aan moeten houden, dus dat hier voor donaties regels gelden is ook normaal. Ik weet zat plekken op het internet waar je echt niks over een GFM mocht zeggen, bokt vind ik juist erg schappelijk zonder dat het hele forum een verzameling wordt van verhalen met een gfm link.

Maar je vindt het zelf vervelend dat er al topics zijn waar je niet kritisch mag zijn en in plaats van proberen te zorgen dat je gewoon op een discussie forum je mening mag geven zolang je netjes en correct blijft wil je dat anderen ook aangevallen worden in topics? En dus niks meer mogen vragen? Terwijl die topics waar ik het over heb de discussie, maar vooral de normale interesse vragen en kritische vragen wel mogelijk waren tot er een actie gestart werd en het topic ineens een reclame topic werd. Soms niet eens door ts, maar wel door bokkers die daar op elke bokker met een vraag of andere mening vliegen. Dat is ook niet erg leven en laten leven.

Je mag ook geen reclame maken voor paard wat te koop staat, of voor spullen, of voor diensten. Hoe bot het ook klinkt, het is wel reclame maken. En er zijn ook al voorbeelden geweest waar er dus een deel verzonnen was. Ik snap dat bokt daar juist afstand van wil nemen.

Dreamboy

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:31

Ik ben het wel eens met TS. Mijn paarden dus mijn verantwoording. Ik zou nog liever een lening afsluiten als het nodig is dan bedelen bij vreemden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:42

Mwm

De berichten die bokt weg haalt zijn berichten die mogelijk in strijd zijn met de wet.
Een CF is niet tegen de wet, de link plaatsen ook niet.

En zie ook zelden of nooit bericht weggehaald worden waar bijv. een paard een foto topic heeft en men zijdelings ook zegt, ze staat ook te koop.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:47

DuoPenotti schreef:
Mwm

De berichten die bokt weg haalt zijn berichten die mogelijk in strijd zijn met de wet.
Een CF is niet tegen de wet, de link plaatsen ook niet.

Bokt is veel voorzichtiger als wat voor de wet nodig is, begrijpelijk ook. Daarom snap ik dat ze dat ook zijn met gfm. Oplichting is namelijk wel tegen de wet en dat is ook mogelijk boj GFM en dergelijke.

Want er zijn ook mensen die bij bokt zouden gaan aankloppen als ze opgelicht worden door een gfm of andere inzamelingsactie. Net als dat bokt vroeger aangekeken is op het gedrag van leden die bijvoorbeeld een artikel niet op stuurden wat op de boktmarkt stond. (Waarbij er zelfs mensen geband zijn, terwijl de aankoop enzovoorts via MP geen en niet via bokt en er geen sprake was van oplichting. Maar de koper alsnog bokt benaderde omdat het beide bokkers waren)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:49

Ik zou zelf nooit een doneeractie starten, want ik heb er wel een mening over. Echter heb ik geen enkel probleem met doorscrollen, dus ik stoor me er 0 aan.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:53

DuoPenotti schreef:
Dat zeg je goed pien.
Leven en laten leven.

Je om zoiets druk maken. Ik begrijp het niet.

Je doneert gewoon niet dan.

En een topic dat verandert.
Jammer.
Maar er veranderen zoveel topics.

Mensen die zich druk maken om het leven van een ander, voelen een trigger bij zichzelf vaak. Heb ik al ondervonden. Iets wat zij niet durven bijvoorbeeld en een ander dat dan ook niet gunnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:54

MWM
klopt oplichting mag niet.
Maar als bokt echt zo bang is dan mag een onderschrift ook niet.

Vandaar dat ik in "mijn" voorwaarde ook schreef dat een topic ook langere tijd moet bestaan zodat men terug kan lezen hoe de vork in de steel zit.
En het via een cf pagina moet lopen en niet per pb een rekeningnummer. Want een pb is weer bokt.

Ja of dat geld dan opgerookt word of in het goede doel gestopt word dat weet ik niet. bokt niet, niemand niet.
Maar omdat het dan via een cf pagina gaat ligt het al buiten bokt.
En risico van gever zelf.

Net als marktplaats ook buiten bokt ligt.
Bokt markt is dan weer een onderdeel van bokt, dus al weer anders mijn inziens en toch stopen ze daar ook niet mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:02

anca schreef:
Zo krijg ik enorm kromme tenen van de

Hoeveel vragen voor dit paard?

topics en vervolgens het dier de hemel inprijzen.
Dat zijn echt verkapte verkoop topics en daar zou mi veel beter opgelet moeten worden.
Zo is er voor iedereen wel wat denk ik

Maar ik snap het dan ook wel weer want het is niet makkelijk om een paard te verkopen. En als iemand van bokt hem wil kopen kan je tenminste veel info terugzien en teruglezen over hoe de mogelijk nieuwe eigenaar over dingen denkt enz. Is iets "vertrouwder" dan via marktplaats.
Ik vind het sowieso moeilijk wat je moet vragen voor een paard. De laatste keer heb ik het aan chat gpt gevraagd :+ en het was zo'n fantastisch huisje dat ik meteen akkoord ging met ondergrens van wat chat gpt had voorgesteld. Uiteindelijk gaat het meer om hoe het paard het krijgt daar, dan om de maximale prijs eruit slepen toch

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:06

En dan moet je het dus ook toestaan dat mensen vragen stellen. Net als dat altijd al in topics gedaan wordt. Dat moet niet, zoals nu telkens gebeurd, meteen afgeschoten worden door anderen want je mag alleen geld lappen en anders moet je je mond maar houden. Dat past niet bij bokt en gaat tegen de regels in. Daar zouden die bokkers zelf ook over na mogen denken.

Voor mij is de regel zoals die nu is goed. Wel reclame maken in onderschrift, niet in topics. Maar als dat ooit veranderd wordt moet het niet zo worden dat het dus alleen nog maar bedeltopics(want dan krijg je dus tig topics die allemaal ergens anders geld voor willen en moet je bijna op gaan vallen om mensen te trekken naar jouw gfm) worden waar niks anders meer mag als vragen om donaties en ja en amen zeggen. Dan werken die langlopende topifs ook niet, want dat maken mensen gewoon aan tot ze lang genoeg zijn om de link te posten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:07

office schreef:
Ik ben het helemaal met je eens ts .En wat me dan echt het meeste irriteert is dat mensen o zo krap zitten en dan doodleuk nieuwe paarden kopen .Of op vakantie gaan .
Los van mijn persoonlijke irritatie is het helemaal niet nodig om tot het uiterste te gaan voor een dier.Basis zorg is prima en als duurdere ingrepen niet kunnen is er niks mis met in laten slapen.Heel triest maar er gaan dagelijks zo veel lieve intelligente gezonde koeien naar de slacht .En die zijn niks minder als een paard .

Maar ben je dan zelf wel meer dan een paard of moeten we jou ook inslapen als het duur wordt? :P
Ik snap wel dat mensen hier heel verschillend over denken. Sommige mensen hechten enorm aan hun dier en zouden door de hel en terug gaan om hun dier te redden. De ene heeft een enorm diepe hechting met een dier, zo diep als wat je bijvoorbeeld ook met je partner kunt hebben. De ander ziet zijn dier meer als een vriend. Of als een sportmaatje. Of als een hobby.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:08

StalNollie schreef:
oji schreef:
Een doneeractie starten dat staat uiteraard iedereen vrij , het gaat me idd puur om het onder de aandacht ervan brengen op Bokt en links plaatsen in onderschriften. Voelt als er wordt eerst empathie opgehaald voor het drama, en vervolgens wordt op die empahthie ingespeeld en geld gevraagd. Dat is waar ik moeite mee heb.

Ik heb daar los van bokt sowieso erg veel moeite mee. Zo laatst ook bij een bekend iemand een hengst gesponsord en vervolgens staat dat dier te koop..... Maar omdat ze 'grote' naam heeft wuiven mensen dat zo weg.... Ik vind daar dan wat van

En ik van topics wat een beetje op hetzelfde uitkomt als wat jij omschrijft. Leuk veulentje geboren delen op bokt en vervolgens jaa is/komt te koop. Doe dat lekker op marktplaats ofzo.

Waarom zou je een hengst van een bekend iemand gaan sponsoren?? De andere opmerking van @StalNollie" vind ik offtopic want daar wordt niet gebedeld, er wordt alleen aangegeven dat het leuke dier te koop zal komen, wat interessant kan zijn voor de bewonderaars ervan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:09

MyWishMax schreef:
En dan moet je het dus ook toestaan dat mensen vragen stellen. Net als dat altijd al in topics gedaan wordt. Dat moet niet, zoals nu telkens gebeurd, meteen afgeschoten worden door anderen want je mag alleen geld lappen en anders moet je je mond maar houden. Dat past niet bij bokt en gaat tegen de regels in. Daar zouden die bokkers zelf ook over na mogen denken.

Voor mij is de regel zoals die nu is goed. Wel reclame maken in onderschrift, niet in topics. Maar als dat ooit veranderd wordt moet het niet zo worden dat het dus alleen nog maar bedeltopics(want dan krijg je dus tig topics die allemaal ergens anders geld voor willen en moet je bijna op gaan vallen om mensen te trekken naar jouw gfm) worden waar niks anders meer mag als vragen om donaties en ja en amen zeggen. Dan werken die langlopende topifs ook niet, want dat maken mensen gewoon aan tot ze lang genoeg zijn om de link te posten.
Maar om even een post te quoten, moet dat dan in deze bewoording?
Kan dat niet op een neutrale(re) manier?
Kan er niet iets meer rekening worden gehouden met het feit dat er aan de andere kant ook iemand met gevoel zit?

DuoPenotti schreef:
Termen als:
Citaat:
erger me daar kapot aan en voor mij verdwijnt acuut alle sympathie die ik eerder had voor het verdriet en het verlies. Het voelt voor mij als een financieel slaatje willen slaan uit het verdriet en keer op keer houd ik een vieze nasmaak over van het schooien om geld

Klinkt voor mij als je ergens druk om maken.
Keer op keer zelfs.

En dit soort uitlatingen staan ook bij sommige posters daarna.
Laatst bijgewerkt door Polar op 11-04-25 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:09

MyWishMax schreef:

Ik denk dat de oplossing dan misschien ligt in dat je alleen met toestemming een actie mag delen op bokt, in je onderschrift of in het topic

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:22

Polar schreef:
Kan er niet iets meer rekening worden gehouden met het feit dat er aan de andere kant ook iemand met gevoel zit?.

ik krijg de post van Polar niet goed gequote dus even zo

maar daar sluit ik mij dus bij aan

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:32

MyWishMax schreef:
Miran schreef:
Eens met Polar, het gaat toch ook om de toon waarop de kritische noot vaak gebracht wordt, het gaat wel om mensen…
Verder lijkt het me dat als er niet over een doneeractie gepost mag worden, die kritische noot überhaupt ook niet toegestaan is, dat is net zo hard de actie bespreken als iemand die aangeeft graag ermee te helpen.

Die kritische noot is lang niet altijd over de actie. Maar bij bijvoorbeeld een medisch topic zijn er ook al voorbeelden geweest waar er dus niks meer gevraagd mocht worden over wat nu het plan was of dat wat de ts aan het doen was juist slecht was voor de gezondheid van het paard. Zelfs tips konden al reden zijn tot een 'aanval' als je het zo goed wist moest je maar doneren en anders weggaan(vaak juist niet door TS, maar andere bokkers of niet alleen door ts maar gesteund door bokkers). Terwijl daarvoor zo'n topic juist bestond uit uitwisselen van ervaringen, tips, waarschuwingen en noem maar op.

Ik bedoel dus wel specifiek kritiek op doneeracties, al erger ik me wel aan de kritiek in sommige topics waarin een TS het alleen goed doet als ze specifiek doet wat haar opgedragen is. In dit topic gaat het over doneeracties en de reacties erop en is mijn mening dat als er niet positief over gepost mag worden, er ook niet negatief over gesproken zou mogen worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:34

Enkele jaren geleden was er een heel interessant en spannend topic van iemand die een paard met de nodige medische klachten had "gered". Daar is toen flink geld aan gedoneerd. Na een tijdje ging de "redster"op het paard rijden en toen werden sommige donateurs kwaad. Is het zo dat je, als je doneert voor een paard van een ander, dan ook wat te zeggen krijgt over het dier? Volgens mij niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:40

xPabloBokt schreef:
Goh, dat vind ik dan wel weer apart. Alsof het leven van een kind meer waard is dan dat van een dier?

Voor sommige mensen zijn dieren hun kinderen.. mijn kat heeft me ook al een paar honderd euro gekost sinds afgelopen november, maar ik heb alles over voor haar welzijn. Ik heb haar geadopteerd, ik heb voor haar gekozen, dus ik draag vrijwillig die kosten. Zij is mijn verantwoordelijkheid, heeft geen stem om te kiezen en verdient het net zo hard om een fijn leven te hebben als ieder ander mens en dier.

Vooropgesteld dat ik zelf ook een béétje allergisch ben voor doneeracties, maar het hangt wel enorm af van waarvoor het is en in welke omstandigheden. Maar veel doneeracties die ik tegenwoordig voorbij zie komen, vind ik de "financiële strop" vaak het gevolg van eigen keuzes of niet alles tegelijk kunnen doen zoals je het voor je ziet. Daar hou ik niet van.

Simpel antwoord op je vraag, Ja mijn kinderen en kleinkinderen zijn me als het er op aan komt meer waard dan onze redelijk uitgebreide dieren verzameling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:50

Polar schreef:
MyWishMax schreef:

Kan er niet iets meer rekening worden gehouden met het feit dat er aan de andere kant ook iemand met gevoel zit?

Ik heb het over geen specifieke topic. Juist over toekomstige. En daar kan dan ook een gfm zijn voor iets waar geen gevoel bij komt hoor. Want als je ze toestaat voor schrijnende verdrietige gevallen moet je ze ook toestaan voor gevallen die gewoon iets willen maar niet kunnen.
Verder snap ik niet wat er mis is met mijn bewoordingen. Want er zullen dan gewoon bedeltopics komen die alleen gestart worden zodat ze later om geld kunnen vragen.
Of val je over reclame? Dat is ook geen fout woord toch?
Ik zie niet in waar ik kwetsend ben, juist omdat ik geen bestaande topics bespreek maar over het algemeen en de toekomst.

Ik bespreek geen topics juist. Dat vind ik niet oké, van beide kanten niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:31

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:
Iemand indirect voor een oplichter uitmaken gaat verder als negatief uitlaten.
Waarom San zou je dat doen?
Het gaat over topics van Bokkers waarin dit eventjes genoemd is waar een hoop ellende aan vooraf is gegaan.

Dus waarom iets dat vroeger en nu in de wijk zo normaal was, namelijk hulp vragen en krijgen, op Bokt in het verdachte hoekje zetten terwijl iedereen de geschiedenis kent die er aan vooraf ging. Het wordt alleen maar in een zinnetje genoemd and that it is. Dus waarom zo boos hierover? Ik begrijp dat echt niet.

Dat zie je goed Tineke. Ik veroordeel het oordelen over anderen ook. Ik ben daar volledig transparant over dat ik dat veroordeel. Ik begrijp het ook niet dan heb je al die ellende meegemaakt en dan krijg je er die nare bak ook nog over heen.

Ik lees niet dat de TS iemand voor oplichter uitmaakt?

En over welke geschiedenis hebben we het?

Citaat:
Het voelt voor mij als een financieel slaatje willen slaan uit het verdriet en keer op keer houd ik een vieze nasmaak over van het schooien om geld na persoonlijk verlies.

zo stevig aangezet dat het lijkt of iemand aan het oplichten is en voordeel haalt uit verlies.

De geschiedenis van een topic starter waarin behoorlijk verlies van paarden is geleden dat( niet benoemd wordt want is tegen de regels) ten grondslag ligt aan dit topic.

Sluit me dus ook aan bij Polar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-04-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:35

Dorine92 schreef:
office schreef:
Ik ben het helemaal met je eens ts .En wat me dan echt het meeste irriteert is dat mensen o zo krap zitten en dan doodleuk nieuwe paarden kopen .Of op vakantie gaan .
Los van mijn persoonlijke irritatie is het helemaal niet nodig om tot het uiterste te gaan voor een dier.Basis zorg is prima en als duurdere ingrepen niet kunnen is er niks mis met in laten slapen.Heel triest maar er gaan dagelijks zo veel lieve intelligente gezonde koeien naar de slacht .En die zijn niks minder als een paard .

Maar ben je dan zelf wel meer dan een paard of moeten we jou ook inslapen als het duur wordt? :P
Ik snap wel dat mensen hier heel verschillend over denken. Sommige mensen hechten enorm aan hun dier en zouden door de hel en terug gaan om hun dier te redden. De ene heeft een enorm diepe hechting met een dier, zo diep als wat je bijvoorbeeld ook met je partner kunt hebben. De ander ziet zijn dier meer als een vriend. Of als een sportmaatje. Of als een hobby.

Er wordt soms (niet specifiek op Bokt) ook om geld gevraagd voor hele dure medische behandelingen voor mensen, die in Nederland niet door de verzekering vergoed worden.Waarvoor men dan naar het buitenland wil.

pien_2010

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:48

Klopt Anjali en prima als mensen dat wel of niet willen steunen.