ChatGPT/AI reacties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:10

rien10 schreef:
Mellow schreef:
Marjo, ik ben zelf chauffeur geweest en heb zelf met dat soort lading gereden. En ja ik weet wel hoe het zit anders zet ik het hier niet neer toch? Dat is dus precies ook mijn punt. Dus mooi dat je dat zo even zegt.
Want wat chatgpt zegt klopt ook niet altijd maar word voor zoete koek soms aangenomen .

Dus ja het rijhulpsysteem is de oorzaak want het maakt een noodstop terwijl dat met deze lading gewoon niet kan. Dat gaat schuiven als je echt een noodstop maakt. En deze chauffeur mag dat dan niet uitzetten omdat het er op zit, dan is hij niet verzekerd. De man die dit veroorzaakt heeft is aangehouden. Deze is doorgereden na dit voorval.
En is kort voor de vrachtwagen langs geschoten, bevestigd door meerdere getuigen. Dus nee ik banketstaaf niet zomaar wat...

Dan zit niet de chauffeur “fout” maar het vervoersbedrijf. Dit had een convoi exceptionnel moeten zijn. Dan is een noodstop nooit mogelijk. Zo’n auto heeft dan vrij baan. Hoe dan ook, de man is overleden. Zeer tragisch. AI had hier m.i. niets mee te maken.

Nee, dat heeft met afmetingen te maken, zowel lengte als breedte, hoogte of gewicht. Dan had ik volgens jou beredenering ook convoi exeptionel moeten rijden.
Het is dus niet het materiaal op zichzelfstaand wat dat bepaald.
En dat is het niet altijd. En ja dat heb ik ook gereden tot een bepaalde breedte en lengte doe je dit zonder transportbegeleiding.

Mijn edit was om het iets te verduidelijken.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 28-03-25 16:20, in het totaal 3 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:12

"de publieke opinie" Pffft, één artikel :') Blijf het mooi vinden hoe 'matter of fact' jij jouw wereldbeeld toch altijd weer over kan brengen :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:02

VuurVleugels schreef:
janderegelaa schreef:

Er is een groot verschil te bemerken tussen het participeren in een intellectueel diepgaande conversatie aangaande discursieve gebruiken ter bevordering of stremming van een communicatieve hegemonie passend bij de huidige tijdsgeest, met daarbij als streven om als intellectueel individu te ogen...

...of gewoon een formele schrijfstijl te hebben omdat er een behoorlijk gevoel voor taal aanwezig is en dit al vanaf de vroege kindertijd is (door)ontwikkeld omdat hele bibliotheken werden uitgelezen, waardoor iemand niet alleen over een uitgebreide woordenschat beschikt, maar óók een gevoel voor contextueel passend gebruik van die woordenschat heeft.

Maar in hoeverre houdt de schrijver of ChatGPT ook rekening met de ontvanger? Leuk als mensen goed kunnen schrijven........maar waardeloos als de doelgroep het niet begrijpt of te saai en te taai vindt om te lezen.

En veel lezen helpt, maar zegt ook niet alles. Er moet ook ene stuk interesse liggen en je bent ook afhankelijk van de omgeving. Als jij veel met cliënten,klanten,gasten in Jip en Janneke taal praat, is dat het normaal.
Met collega's zal dat dan anders zijn, maar je moet wel kunnen schakelen.

druppeltje

Re: ChatGPT/AI reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 17:53

Ik maak me niet zo'n zorgen om de ai an sich. Ik werk ermee, geef training en ken de materie. Dit topic is vooral de "ik heb het chatgpt gevraagd en lange tekst". Maar ik ben blij met de goede discussie, licht vele standpunten toe!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:06

superpony schreef:
Maar in hoeverre houdt de schrijver of ChatGPT ook rekening met de ontvanger? Leuk als mensen goed kunnen schrijven........maar waardeloos als de doelgroep het niet begrijpt of te saai en te taai vindt om te lezen.

En veel lezen helpt, maar zegt ook niet alles. Er moet ook ene stuk interesse liggen en je bent ook afhankelijk van de omgeving. Als jij veel met cliënten,klanten,gasten in Jip en Janneke taal praat, is dat het normaal.
Met collega's zal dat dan anders zijn, maar je moet wel kunnen schakelen.

Je kan Chat GPT vragen om de tekst geschikt te maken voor lezers van leeftijd xx. De tekst voor een leeftijd van 5 jaar zal er anders uitzien dan voor 15 jaar of wanneer je vraagt om wetenschappelijk niveau.

Als je van jezelf weet dat je een ingewikkelde schrijfstijl hebt kan je ook aan Chat vragen je tekst geschikt te maken voor lezers van 12 jaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:08

Zulke toepassingen vind ik dan nog niet erg dat het geplaatst word.

Het blijft dan de mening en gedachte van de schrijver.
Enkel anders verwoord.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:57

janderegelaa schreef:
VuurVleugels schreef:

Dit is overigens een "gemene" (niet van jou persoonlijk). Ik heb van mezelf een behoorlijk formele, zakelijke schrijfstijl waarbij ik veel gebruik maak van tangconstructies, tussenzinnen, bijwoorden en metaforen. Dat kan kloppen want het is een van de vaker voorkomende kenmerken van een neurodivergent brein ( *\o/* ). Maar mijn schrijfstijl ligt dus dichter bij die van ChatGPT dan die van veel anderen met een minder formele stijl. Dus waar mijn stijl me hiervoor vooral het verwijt opleverde dat ik gewoon fancy wilde doen, is het verwijt tegenwoordig vooral dat ik ChatGPT heb gebruikt en gekopieërd :') Daardoor kan ik tegenwoordig soms wel stress hebben bij het schrijven van een tekst, zeker als plagiaat uit den boze is zoals op werk of studie. Maar ook op sites als bokt wil ik niet overkomen als AI-gebruiker, ik heb een dingetje met authenticiteit. Dus maak ik mijn woordkeuzes of zinsconstructies bewust simpeler dan ik zou willen (ik had deze zin willen schrijven als "dus simplificeer ik mijn woord- en taalgebruik met tegenzin"), en daar baal ik wel echt van hoor! Ik vind schrijven heerlijk, zelfs als het 'maar' een discussiepost is op bokt, maar er is een kritisch stemmetje in mijn hoofd bij gekomen. Ik realiseer me overigens ook wel dat ik er niks aan kan veranderen. Maar dan kan ik het alsnog wel stom vinden -O- :')

Toevoeging: eens met wat sommige anderen zeggen, als AI hier de boventoon gaat voeren ben ik ook weg. Gelukkig lijkt het nog lang niet zover. Maar toch!

https://www.frankwatching.com/archive/2 ... niet-slim/

Joh, wat een buitengewoon banketstaaf reactie is dit, zo dat linkje dumpen zonder er verder ook maar iets bij te zeggen. Het lijkt me uit Vuurvleugels' verhaal meer dan duidelijk dat ze niet expres allemaal extra moeilijke woorden in haar zin loopt te proppen omdat ze denkt dat ze dan zo lekker slim overkomt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:11

Dumpen van linkjes zonder enige context is not done.