Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:18

Ik zou nieuws over wolven ook graag lezen op VN. Ik voel me niet op mijn plek in het algemene wolventopic. Het is daar veel te fel en niet op feiten gebaseerd. Prima om daarnaar door te verwijzen voor reacties, maar nieuws graag op VN.
Geen behoefte aan opiniestukken en podcasts en dergelijke, enkel nieuws. Ik ben graag op de hoogte, gewaarschuwd indien nodig, maar heb geen behoefte aan discussie hierover.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:24

Lijsken schreef:
Ik zou nieuws over wolven ook graag lezen op VN. Ik voel me niet op mijn plek in het algemene wolventopic. Het is daar veel te fel en niet op feiten gebaseerd. Prima om daarnaar door te verwijzen voor reacties, maar nieuws graag op VN.
Geen behoefte aan opiniestukken en podcasts en dergelijke, enkel nieuws. Ik ben graag op de hoogte, gewaarschuwd indien nodig, maar heb geen behoefte aan discussie hierover.

Ik vind opiniestukken en podcasts dan weer wel interessant :). Het algemene topic lees ik af en toe, maar houd ik niet standaard bij. Terwijl ik nieuws, blogs e.d. over deze materie wel interessant vind. Het gaat iedere paardenhouder immers aan.

Wanneer een blogpost over een paard dat een scheet laat in Frankrijk op de voorpagina kan, dan vind ik dat een podcast over wolven en dat hun slachtoffers paarden zijn, helemaal op de VP horen. Desnoods gesloten met een link naar het algemene topic.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:29

Voor mezelf vind ik wolvennieuws eigenlijk alleen interessant als het over België en Nederland gaat. Aanvallen in Spanje, Italië, ... moet ik niet per se allemaal zien. Als paardenforum mag het ook wel een beetje leuk blijven.
En ik denk dat meerdere mensen dat ook wel vinden. Onlangs was er toch ook hommeles over dat nieuws uit Frankrijk omdat het leek alsof er alleen kommer en kwel gedeeld werd.
Dat er in dat negatieve nieuws een beetje getrieerd wordt, zou ik wel aangenaam vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:33

Gini met je eens.
Wolvenaanvallen in bijvoorbeeld Italië of Frankrijk hoeven van mij ook niet op VN.
Aanvallen rond de grens zowel België als Duitsland op paardachtige vind ik wel logisch omdat ze 80 km op een dag kunnen lopen. En er ook dna bewijzen zijn van wolven die zich aan de grenzen bevinden en in beide landen doden.

Wintu

Re: Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:47

Paard/ wolf gerelateerd vind ik ook wel op VN horen.
Misschien niet elke podcast. Wel als het informatief is echter of uit eerste hand. In de podcast van dit topic verteld een paardenhouder wat haar is overkomen en hoe de afhandeling is, dat vind ik geen opiniestuk. Opiniestukken horen naar mijn mening sowieso niet op VN.
Gebeurtenissen met wolven en paarden in Nederland en België en misschien vlak over de grens horen er ook thuis, nieuws wat gebeurd in Frankrijk en Italië hoeft om mijn part dan weer niet.
Discussie bij elk topic kun je voorkomen door naar het wolven topic te verwijzen. Dan heb je niet elk topic een discussie en men kan er vrijelijk voor kiezen om door te klikken ja of nee.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:14

Omdat wolvenaanvallen in Nederland van belang zijn, vind ik juist wel dat ook buitenlandse aanvallen genoemd worden. Zo kijk je wat verder dan alleen de eigen regio en zie je zaken meer in perspectief.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 20:17

De aanvallen op paardachtigen en bijzondere dingen verder weg over de grens worden wel genoemd in het algemene topic.
Van de week berenaanval op mens genoemd. Maar een berenaanval op koeien en schapen meld ik meestal niet.
Op paardachtigen dan weer wel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 08:26

josien_m_ schreef:
Omdat wolvenaanvallen in Nederland van belang zijn, vind ik juist wel dat ook buitenlandse aanvallen genoemd worden. Zo kijk je wat verder dan alleen de eigen regio en zie je zaken meer in perspectief.

Je ziet precies wat hier gaat gebeuren over een niet te lange periode. Dat vind ik toch wel echt wel nieuws wat gedeeld mag worden. Zeker voor mensen met paarden en vaak ook andere dieren. Het gaat om de veiligheid van onze dieren, dat is de basis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 08:30

Het is jammer dat deze podcast niet is gedeeld op VN. Het is de nachtmerrie van elke paardeneigenaar. En voor veel mensen in wolvengebied de nieuwe realiteit. Voor veel andere mensen, ook met paarden, is dit nog helemaal niet aan de orde. Ik spreek nog regelmatig mensen die denken dat wolven enkel schapen aanvallen of hooguit een keer een kleine pony. Dat is allang achterhaald. Wat er is gebeurd in het verhaal op de podcast kan ons zo overkomen. Laat het een waarschuwing zijn. Niet om angst te zaaien maar wel om je te realiseren welk effect wolven hebben op het houden van dieren.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 08:33

Maar even; een kijktip word toch ook genoemd op VN, waarom dan niet een luistertip? Het is een verhaal uit eerste hand, eigenaar en podcast maker geven toestemming. Nou hop op de VN.

Ik heb wel een stipje op het wolven topic maar kan deze niet dagelijks volgen. De VN komt elke dag voorbij, de plek voor nieuws uit NL'se paardensport/houderij. En dus ook de combinatie paard/wolf.

Ik blijft het onbegrijpelijk vinden, lees het op bokt maar ook in mijn omgeving, dat mensen er zo laconiek over doen. Je moet je toch voorstellen dat je op stal aankomt en jou paard in flarden in de wei ligt. Die angst en pijn die het paard moet hebben gehad, levend aangevreten, hoe kun je dat nou goed praten..

Dank in iedergeval voor dit topic, ik ga de podcast even opzoeken.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 08:34

@Rizette: volgens mij geef ik aan graag nieuws op VN te willen zien…? Ik ben graag op de hoogte, maar heb geen behoefte een hele discussie door te spitten.

Opiniestukken vind ik iets anders dan nieuws. Volgens mij kan de nieuwsredactie daarin prima onderscheid maken. En ik zeg ook niet dat mijn wil wet is he? Ik geef aan, volgens mij keurig in reactie op vragen van TS en de nieuwsredactie, wat ik graag zou willen zien. Als een ander iets anders wil zien is dat natuurlijk net zoveel waard. Sterker nog; ik neem aan dat het horen van veel verschillende meningen de NR helpt om een keuze te maken in hoe ze vooruit gaan hiermee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:28

Er staan zo vaak opiniestukken op VN. Dus ook dat is geen reden voor afwijzing.

Betreft buitenlands wolven nieuws.
Ja dat is zeker belangrijk nieuws.
Maar ik kan mij voorstellen dit niet op de VN te plaatsen als het niet een aangrenzend land betreft.
Zoals er ook commentaar was op de overload aan Franse berichten. Imo terecht.

Dit buitenlandse nieuws is prima te volgen in het wolven topic voor wie daar interesse in heeft.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:57

Ik ben benieuwd naar een reactie van bokt zelf..

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:38

Moderatoropmerking:
Ik plaats hier een slotje voor overleg

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:04

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een heel aantal berichten verwijderd. Hierbij nogmaals het verzoek om dit topic puur over de openingspost te houden. Ruzies over privé berichten eventueel bij ons melden en de verdere berichten over wolven graag in het daarvoor bestemde discussie topic.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:35

swartbeessie schreef:
Ik ben benieuwd naar een reactie van bokt zelf..

Ik ook...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 20:51

Er was meen ik iemand in dit topic die vroeg of de eigenaresse zelf geen contact met Bokt op zou kunnen nemen om het verhaal te doen.

Vanmiddag ontving ik bericht, daar voelt ze niets voor. “Alles is duidelijk gezegd in de podcast. Daar is niets aan toe te voegen of weg te laten.”

Ik ben overigens ook erg benieuwd wat er uit het bokt overleg is gekomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:55

Snap ik wel. Elke keer opnieuw de ellende weer oprakelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:34

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:39

NR maakt een selectie van welke artikelen ze kunnen plaatsen, denkende aan (voldoende) Bronnen, overleggen met elkaar of een artikel VN waardig is maar ook of er niet een overkill is van een onderwerp. Dat zijn afwegingen welke de NR maakt.

Als we puur kijken naar de titel van dit topic weet ik niet wat er bedoelt wordt met "2 maten gemeten"? Als we kijken naar artikelen, zoals hierboven gezegd, NR heeft daar dagelijks meerdere overleggen over. De artikelen zijn zelf gevonden maar er zijn ook artikelen welke zijn getipt door jullie. Als de titel wil zeggen dat er dit gevoel heerst bij de getipte artikelen? De tips gaan mee in de overleggen, daarbij kijkt men puur naar het onderwerp/artikel en niet naar de Tipper. Uiteindelijk beslist de NR of ze het artikel plaatsen, het kan dus zijn dat zij geen gebruik maken van de ingebrachte Tip, dat besluit ligt bij de NR. Er kan dus een verschil zijn in de beleving van Nieuwswaardigheid tussen de NR en de Tipper.

Wil ook gelijk gebruik maken van het moment, het is gewoon erg jammer dat, ondanks alle Mod pogingen, men maar door blijft gaan met offtopic posten en dat ook hier de hardheid van sfeer te voelen is. Het is mede hierdoor dat wij het plaatsen van Wolf gerelateerde artikelen in uiterste zorgvuldigheid plaatsen. Het lijkt bijna onmogelijk hier een respectvolle discussie over te houden waarbij ieders mening gehoord mag worden. Is voor alle partijen, voor/tegen standers maar ook onze Mods vaak een tenenkrommende situatie. Laten we dat anders doen in 2025 :) Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:33

Onali schreef:
Alsjeblieft:

Een krantbericht met een bericht over de podcastmakers

https://www.denieuwsbode.nl/lokaal/acht ... chmq-6NjCA

Ze bestaan dus gewoon, zijn echte mensen. Net als de bewuste podcast.

Zeker bestaan zij echt.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/378709 ... eleidehond

Doordat ze blind zijn en een wolf niet aan zien komen, moeten kunnen vertrouwen op hun hond en deze ook even los moet kunnen lopen zijn zij nu erg beperkt.

Luister podcast 1 maar.
https://www.spreaker.com/podcast/geleidewolf--6290907

Maar ze proberen ook iedereen aan het woord te laten.
Zoals aflevering 9 waar ze Erwin Vermeulen aan het woord laten.

Waar ik zelf dit over zeg:
Citaat:
Dat verschil gaf hij inderdaad aan, wat ik ook al benoemde. Daarom is zijn zienswijze verklaarbaar.
En om de een of andere reden kan ik zijn eerlijkheid daarin heel goed hebben. Ik ben het er niet mee eens, maar hij draait niet om de pot.
En heeft er ook geen belang bij, wat bijvoorbeeld iemand die afrasteringen plaatst wel heeft

Dus er is echt wel grijs. Maar niet met een zwarte bril op

Maar nooit is er gevraagd hier een podcast over te zetten op VN

Enkel nu er een paard gerelateerd item is
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-12-24 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:35

Overigens realiseer ik mij dat ik jullie iets vraag wat offtopic is. Zou flauw zijn wanneer jullie niet de kans krijgen hierop te reageren. Dank aan de attente gebruiker die mij hierop wees +:)+

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:40

DuoPenotti, sorry, ik begrijp je niet. Ik denk dat jij, en andere (??), het meer over de inhoud hebben van het onderwerp. Ik zit veel meer in de manier van discussiëren en de sfeer van topics. Los van wat er nog allemaal afspeelt buiten de topic over het onderwerp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:41

zie mijn pb

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:51

Ods schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?

Wat voor mij als meelezer daarin verschil zou maken, is als men zou:
- Stoppen met vingerwijzen en mensen over 1 kam scheren: de fictieve stedeling op 3 hoog is niet de duivel, de links stemmer ook niet.
- Stoppen met koosnamen voor mensen en groepen mensen (sorry DP, hoe grappig ik de kreet poffertjes ook vind :P hij bekt lekker en zou zo in het bokt scheldwoorden filter erbij passen) want zulke dingen dat doet wat met de sfeer, zo'n topic is er voor iedereen, óók voor mensen wiens mening je niet deelt. Dat gebeurde ook in corona tijd met woorden als wappie, schaap... Niemand vindt dat leuk, lijkt mij?

Eigenlijk vooral: behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden, luister naar elkaar, ipv een mening klaar te hebben liggen op basis van iemands afkomst of politieke richting. Want stedelingen aanwijzen mag blijkbaar in dat topic, maar boeren of dierenhouders aanwijzen mag andersom absoluut niet, dat vind IK meten met 2 maten. Idem voor koosnaampjes en flauwe opmerkingen, niemand wil worden uitgelachen of worden uitgemaakt voor roodkapje omdat ze zich zorgen maken, en ook niemand wil uitgemaakt worden voor dom of voor poffertje.