modje? slotje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: modje? slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:00

Maar dat topic blijft dan toch niet staan omdat het er al is?
Dat blijft dan staan omdat het in de regels van een SA aanvragen past.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:03

Wat ik bedooooeeeeelllll is dat op het moment dat iemand maar zo een SA aanmaakt zonder goedkeuring meer mensen dat gaan doen als ze het zien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:06

Dat snap ik dat je dat bedoellllt.
Maar wat hebben ze er aan?
Het gaat op slot en er komt overleg.
En aan de hand wat het onderwerp is blijft het staan of niet.

Je hebt er geen drol aan.
Uitkomst gaat gelijk zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:09

Je zou als forum ook gewoon niet zo panisch kunnen doen om een SA. Trolaccounts worden sowieso geband.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:11

_San87_ schreef:
Je zou als forum ook gewoon niet zo panisch kunnen doen om een SA. Trolaccounts worden sowieso geband.

Dat sowieso :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:36

_San87_ schreef:

Precies. Wat maakt het uit als iemand een SA aanmaakt? Als je gewoon mod zoals je altijd doet dan filter je ongewenste topics en gebruikers er toch zo uit? Als iemand misbruik van een SA maakt kun je altijd nog ingrijpen.

Want mensen kunnen voor zichzelf een goede reden hebben dat ze het anoniem willen delen. Wie ben je dan als mod om goed te keuren of die reden belangrijk genoeg is of niet? Als het topic verder aan de regels voldoet uiteraard. Maar het maakt toch minder uit wie het topic aanmaakt als het topic netjes aan de regels voldoet.

Maar mss denk ik nu te simpel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:43

capopjekop schreef:
Want mensen kunnen voor zichzelf een goede reden hebben dat ze het anoniem willen delen. Wie ben je dan als mod om goed te keuren of die reden belangrijk genoeg is of niet? Als het topic verder aan de regels voldoet uiteraard. Maar het maakt toch minder uit wie het topic aanmaakt als het topic netjes aan de regels voldoet.

Maar mss denk ik nu te simpel.

Nee hoor, wat mij betreft niet.

Alleen is wat jij voorstelt niet de huidige situatie op bokt. Dat weet jij, dat weten de modjes en dat weet ook de bokker van dat SA van vanochtend.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:49

Als ik kijk wat er allemaal vaak zat aan ellende door mag draaien en hier niet gewoon eerst een berichtje uitkon naar TS om even te vragen hoe en wat en dan alsnog akkoord te geven zonder te sluiten snap ik niet helemaal.

Prima dat een schaduwaccount goedgekeurd moet worden maar als er dan toch 1 doorheen glipt laat het dan lekker in zo'n situatie en zorg dat de TS de steun kan krijgen waar ze naar verlangt.

Nee dan gaan we dicht voor overleg en laten TS aan der lot over terwijl ze precies niemand kwaad deed

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:14

_San87_ schreef:

Vind ik ook.
Laat mensen SA's aanmaken voor welke vraag of reden dan ook. Zolang ze niet rellen of anderszins regels overtreden... wat maakt t uit?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:35

Interessant punt halen jullie aan :j

Aan de ene kant denk ik ook: waarom niet?
Aan de andere kant vind ik het ook wel lastig. Het mooie aan Bokt vind ik dat men altijd bereid is om elkaar te helpen. De wereld heeft echter ook vaak genoeg laten zien dat niet iedereen daar altijd even oprecht in is (qua persoon die de steun ontvangt). Door controle te houden op schaduwaccounts, kunnen we mogelijk wel enigszins voorkomen dat mensen veel tijd, energie en misschien zelfs wel geld gaan steken in mensen die niet oprecht zijn of verkeerde bedoelingen hebben. Helemaal waterdicht is dat natuurlijk niet, maar het is nog altijd meer "zekerheid" dan helemaal geen controle.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:37

Bedoel je daarmee een soort bescherming van de bokkers?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:39

Koper schreef:
Bedoel je daarmee een soort bescherming van de bokkers?

Ja, precies :j
Voorkomen dat Bokkers energie steken in iemand die geen oprechte (bijv. trollen)/verkeerde (bijv. onterechte donaties werven) bedoelingen heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:42

Zo had ik er nog nooit over nagedacht. Dus de afweging is tussen veiligheid (dingen als oplichting voorkomen) en dat mensen anoniem hun verhaal kwijt kunnen? Of stel ik het nu te simpel?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:49

Bokt bestaat al een beetje langer dan ik moderator ben en de schaduwaccounts ook :D dus ik weet niet precies wat ooit bij de start de afwegingen zijn geweest.

Maar, als je het mij nu vraagt, dan zou ik wel zeggen dat de schaduwaccount-procedure onder andere het doel heeft om Bokkers enigszins in bescherming te kunnen nemen tegen mensen met verkeerde bedoelingen. Dus ik denk dat je het (zoals ik het bedoel) wel correct beschrijft :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:55

Ik snap de afweging en vind het geen gekke dingen die je aandraagt, NadjaNadja. Maar het geeft geen antwoord op de vraag waarom een SA voor problemen met je vriendje niet goed wordt gekeurd (zoals, als ik het me goed herinner, in de instructies staat). Zoals het daar nu staat komt het héél erg over als 'dat is niet ernstig genoeg', en ik zie ook niet echt dreigend gevaar in een dergelijk topic. Maar ik denk ook niet overal aan natuurlijk.

Edit: even opgezocht, dit staat er: "Ook problemen met vriendjes of vriendinnetjes zijn geen reden voor een schaduwaccount." Ik denk achteraf dat ik dit wel snap, zeker vanuit de begindagen van bokt met 12-jarige manegelesgenoten die elkaar misschien zouden kunnen gaan pesten onder een SA.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:09

NadjaNadja schreef:

Aan de andere kant vind ik het ook wel lastig. Het mooie aan Bokt vind ik dat men altijd bereid is om elkaar te helpen. De wereld heeft echter ook vaak genoeg laten zien dat niet iedereen daar altijd even oprecht in is (qua persoon die de steun ontvangt). Door controle te houden op schaduwaccounts, kunnen we mogelijk wel enigszins voorkomen dat mensen veel tijd, energie en misschien zelfs wel geld gaan steken in mensen die niet oprecht zijn of verkeerde bedoelingen hebben. Helemaal waterdicht is dat natuurlijk niet, maar het is nog altijd meer "zekerheid" dan helemaal geen controle.

Hmmm. De meeste internetgebruikers, en bokkers zijn zeker geen uitzondering, zijn best achterdochtig als iemand met 1 bericht opeens een heel dramaverhaal dropt en om geld vraagt.

Dus ik denk dat die behoefte om bescherming te geven 20 jaar geleden misschien terecht was, maar ondertussen zijn cybercrime-figuren een stuk gehaaider dan een 'help, mijn paard gaat dood/mijn huis wordt onder m'n kont verkocht/ik ben m'n baan kwijt en heb geen geld voor de huur' bedelverhaal op bokt te gooien, en worden internetgebruikers ook wel wat beter gewaarschuwd tegen cybercrime.

Er is altijd binnen 3-5 reacties wel íemand op bokt die roept, bij een 'aparte' reactie van een nieuwe bokker waar dan ook: "goh, vandaag geregistreerd, is dat om hier .... te doen"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:10

Misschien is het wel gewoon tijd voor een update van de voorwaarden voor een SA. Inderdaad, een ruzie in de manegeles is wel even wat anders dan dat je verzeild bent geraakt in een relatie met iemand die het leuk vindt om anderen pijn te doen en dat je dan steun zoekt om daar uit te komen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:11

VuurVleugels schreef:
Ik snap de afweging en vind het geen gekke dingen die je aandraagt, NadjaNadja. Maar het geeft geen antwoord op de vraag waarom een SA voor problemen met je vriendje niet goed wordt gekeurd (zoals, als ik het me goed herinner, in de instructies staat). Zoals het daar nu staat komt het héél erg over als 'dat is niet ernstig genoeg', en ik zie ook niet echt dreigend gevaar in een dergelijk topic. Maar ik denk ook niet overal aan natuurlijk.

Volgens mij is er niet gezegd dat een SA voor problemen met je 'vriendje' (eens dat dit wellicht niet meer helemaal de juiste bewoording is) per definitie niet goed wordt gekeurd. Het kan zijn dat het in sommige gevallen wel goed gekeurd wordt, en in andere gevallen niet. We hebben zelfs een speciaal groepje moderators die zich bezighoudt met de SA-verzoeken, dus zulke aanvragen worden uitvoerig bekeken en beoordeeld. Het is alleen niet (en dat dus wel per definitie) de bedoeling om zonder toestemming een SA aan te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:12

Het handige van een goedgekeurd SA is wel dat die gebruiker dan direct toegang krijgt tot het juiste forum zonder eerst kuddetoegang te moeten verdienen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:16

Of ze kijken naar een knopje dat je iets anoniem kunt plaatsen.

En om te voorkomen dat veelvuldig gebruiken eenmalig te gebruiken net als je naam wissel bijvoorbeeld

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:18

Ibbel schreef:
NadjaNadja schreef:

Hmmm. De meeste internetgebruikers, en bokkers zijn zeker geen uitzondering, zijn best achterdochtig als iemand met 1 bericht opeens een heel dramaverhaal dropt en om geld vraagt.

Dus ik denk dat die behoefte om bescherming te geven 20 jaar geleden misschien terecht was, maar ondertussen zijn cybercrime-figuren een stuk gehaaider dan een 'help, mijn paard gaat dood/mijn huis wordt onder m'n kont verkocht/ik ben m'n baan kwijt en heb geen geld voor de huur' bedelverhaal op bokt te gooien, en worden internetgebruikers ook wel wat beter gewaarschuwd tegen cybercrime.

Er is altijd binnen 3-5 reacties wel íemand op bokt die roept, bij een 'aparte' reactie van een nieuwe bokker waar dan ook: "goh, vandaag geregistreerd, is dat om hier .... te doen"

Maar dat is toch het lastige als je schaduwaccounts zonder toestemming zou toestaan? Nu beginnen mensen mer een goedgekeurd SA vaak hun topic met: "Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.". Daardoor weet je als Bokker dat dit een Bokker is en dat die toestemming heeft gekregen voor een SA. Als iedereen zomaar een SA mag aanmaken, dan kunnen dat ook mensen zijn die helemaal verder niet op Bokt zitten. En die hoeven niet direct te beginnen met "ik heb financiële hulp nodig". Dat kan ook beginnen met "mijn huis is afgebrand en nu heb ik niks meer". Dan gaan mensen meeleven en uiteindelijk kan dat dan steeds verder uitgroeien natuurlijk.

En ik wilde ook nog aanhalen wat je nu net zelf al hebt geplaatst :D Als we alle zelfbenoemde SA's maar gewoon toegang geven tot de kudde, dan is die bescherming ook weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:20

Ibbel schreef:
Het handige van een goedgekeurd SA is wel dat die gebruiker dan direct toegang krijgt tot het juiste forum zonder eerst kuddetoegang te moeten verdienen.

Is het niet mogelijk dat je dat inbouwd als functie? Dat iemand automatisch een SA kan aanvragen zonder eerst het verhaal aan een mod te moeten vertellen. Je krijgt dan automatisch toegang. Maar indien iemand er misbruik van maakt kan men in het systeem wel terugzoeken wie de aanvrager van het SA was.

Ik snap het idee van andere bokkers beschermen deels. Maar om donaties vragen is sowieso niet toegestaan. Dus dan kun je iemand aanspreken en eventueel een topic sluiten als het toch gebeurt. Nu kun je als 'gewone' bokker ook via pb om geld vragen. Als iemand kwaad wil doen dan kan dat op zoveel manieren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:23

In topics waarin om donaties wordt geleurd wordt toch wel binnen de kortste keren getemd.

Ik denk inderdaad dat de gemiddelde bokker wat minder naïef is geworden met dit soort dingen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:25

En er zijn ook echt wel veel minder jonge gebruikers dan vroeger, dat zal ook meehelpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:27

Daarom is het jeugdhonk ook gesloten.

Tijd voor idd een ander sa beleid.
Kan mooi mee met de verandering nu :j