Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
MacavityL schreef:Even vanuit een heel ander voorbeeld; het lijkt mij rete irritant als ik een topic zou openen met een leuk paarden verhaal of specifieke vraag, en alle reacties gaan over alle spelfouten die erin staan. Niet één, maar iedere keer weer. Sommige vriendelijk gebracht, andere ronduit bot. Dan zou ik inderdaad ook iets hebben van “ik had een verhaal/vraag, waarom staan mijn spelvaardigheden nu ineens ter discussie?”
Natuurlijk zie ik ook wel in dat iets als overgewicht, passend tuig en paardenwelzijn moreel en ethisch een andere lading hebben, maar ook daarbij kunnen je je afvragen of dit de plek/het moment is om je mening daarover te delen.
Elisa2 schreef:Dan nog ligt het aan de manier waarop het gebracht wordt en dat is op Bokt regelmatig behoorlijk respectloos, veroordelend en persoonlijk. Opkomen voor paarden welzijn is altijd goed.. maar de manier waarop is wat het verschil maakt.
Sheran schreef:Voor mij is het vrij simpel: je plempt iets op internet, je kunt allerlei soorten commentaar verwachten. Wil je een bepaald soort commentaar echt niet, zet dat dan in je OP.
Elisa2 schreef:Dan nog ligt het aan de manier waarop het gebracht wordt en dat is op Bokt regelmatig behoorlijk respectloos, veroordelend en persoonlijk. Opkomen voor paarden welzijn is altijd goed.. maar de manier waarop is wat het verschil maakt.
Shadow0 schreef:Ik ben niet zo'n fan van dat soort morele plichten - het wordt veel te vaak gebruikt om gewoon onaardig te zijn.
Cinnepin schreef:Ik snap niet dat sommige mensen vinden dat ze het recht hebben op een paard te stappen, ookal kan het eigenlijk niet.
nps schreef:Eens. En daarbij, voor alles is een plaats. Discussie is goed en fijn, maar in iemand z’n leuke fototopic misschien wat minder. Dan wordt het toch persoonlijker en met een naar ondertoontje.
Ik denk dus, discussie mag, maar een fototopic is daar niet echt de plek voor. Zeg wat je moet (of wil) zeggen, hou het opbouwend en laat de keuze er iets mee te doen bij de ander. Wat paardenwelzijn is is nu eenmaal niet zwart wit. Wil je verder discussieren over het onderwerp? Maak een nieuw topic aan bij discussies ofzo.
Shadow0 schreef:Cinnepin schreef:Ik snap niet dat sommige mensen vinden dat ze het recht hebben op een paard te stappen, ookal kan het eigenlijk niet.
Waarom meen jij dat je het recht hebt op een paard te stappen? En wat maakt dat je het ene wel vindt kunnen en het andere niet?
(Maar goed, ik kwam dus naar aanleiding van dit topic ook weer eens op de fototopics, en goh, die zijn er dus bijna niet meer. Vreemd.)
Cinnepin schreef:Niemand heeft het recht, maar we doen het wel.
imaudy schreef:Shadow0 schreef:Ik ben niet zo'n fan van dat soort morele plichten - het wordt veel te vaak gebruikt om gewoon onaardig te zijn.
Dat gebeurd ook. Opvallend genoeg door mensen die meestal zelf geen paard hebben
Sheran schreef:Serieuze vraag: hoe zou je dan een verandering willen bewerkstelligen in het dierenwelzijn? Ik vind overigens best dat iederéén zich af mag vragen in hoeverre het ethisch is oom op een paard te stappen, of in hoeverre het ethisch is wat hij/zij met haar paard doet.
Shadow0 schreef:Cinnepin schreef:Niemand heeft het recht, maar we doen het wel.
Maar jij doet het ook, jij stapt ook op een paard, jij eigent je dat recht ook toe. Binnen grenzen die jij acceptabel vindt, maar niet omdat er ook echt een feitelijke grens is waarom jij wel op het paard kunt stappen en anderen niet. Toch neem je anderen de maat. (En ligt die maat precies zo dat je je eigen situatie vol kunt houden, en dat het vooral anderen zijn die maar moeten stoppen.)
Als mensen dat soort dingen nou gewoon wat meer bij zichzelf houden? Jij bepaalt wat jij goed vindt voor jouw situatie, en dan maken andere mensen die keuze ook voor henzelf. Vaak is dat al ingewikkeld genoeg.
Cinnepin schreef:Ik probeer het zo comfortabel mogelijk te maken.