Dit is niet de discussie hier

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:07

Even vanuit een heel ander voorbeeld; het lijkt mij rete irritant als ik een topic zou openen met een leuk paarden verhaal of specifieke vraag, en alle reacties gaan over alle spelfouten die erin staan. Niet één, maar iedere keer weer. Sommige vriendelijk gebracht, andere ronduit bot. Dan zou ik inderdaad ook iets hebben van “ik had een verhaal/vraag, waarom staan mijn spelvaardigheden nu ineens ter discussie?”

Natuurlijk zie ik ook wel in dat iets als overgewicht, passend tuig en paardenwelzijn moreel en ethisch een andere lading hebben, maar ook daarbij kunnen je je afvragen of dit de plek/het moment is om je mening daarover te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:17

MacavityL schreef:
Even vanuit een heel ander voorbeeld; het lijkt mij rete irritant als ik een topic zou openen met een leuk paarden verhaal of specifieke vraag, en alle reacties gaan over alle spelfouten die erin staan. Niet één, maar iedere keer weer. Sommige vriendelijk gebracht, andere ronduit bot. Dan zou ik inderdaad ook iets hebben van “ik had een verhaal/vraag, waarom staan mijn spelvaardigheden nu ineens ter discussie?”

Natuurlijk zie ik ook wel in dat iets als overgewicht, passend tuig en paardenwelzijn moreel en ethisch een andere lading hebben, maar ook daarbij kunnen je je afvragen of dit de plek/het moment is om je mening daarover te delen.

Het verschil is dat van het een het paard geen last heeft.
Als je duidelijk ziet dat een paard hinder/ pijn heeft van een actie van de ruiter, dan kan dat bij anderen een emotie te weeg brengen, gevoel van boosheid, begaandheid met het dier, dat zie je in alle topics waar men twijfelt aan het welzijn van het dier, ongeacht diersoort. En zekers wanneer het de schijn heeft dat het plezier van de baas boven het welzijn van het dier wordt gesteld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:55

Dan nog ligt het aan de manier waarop het gebracht wordt en dat is op Bokt regelmatig behoorlijk respectloos, veroordelend en persoonlijk. Opkomen voor paarden welzijn is altijd goed.. maar de manier waarop is wat het verschil maakt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:30

Eens. En daarbij, voor alles is een plaats. Discussie is goed en fijn, maar in iemand z’n leuke fototopic misschien wat minder. Dan wordt het toch persoonlijker en met een naar ondertoontje.

Ik denk dus, discussie mag, maar een fototopic is daar niet echt de plek voor. Zeg wat je moet (of wil) zeggen, hou het opbouwend en laat de keuze er iets mee te doen bij de ander. Wat paardenwelzijn is is nu eenmaal niet zwart wit. Wil je verder discussieren over het onderwerp? Maak een nieuw topic aan bij discussies ofzo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:39

Ik heb even moeten nadenken over de vraag in dit topic, maar uiteindelijk neig ik toch wel erg sterk naar 'dit soort dingen moet je kunnen zeggen.' Om nog verder te gaan: ik vind het zelfs bijna een morele plicht om het te zeggen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je liever je mond houdt omdat dergelijke opmerkingen vaak verkeerd kunnen vallen. Maar als iemand het toch zegt: ik vind het serieus alleen maar goed. Anders wordt het als TS er in de openingspost al iets over heeft gezegd (dan is ze er in ieder geval mee bezig).

Ik had zelf ooit een HAW-topic waarin er een heleboel goedbedoelde maar vreselijk pijnlijke adviezen kwamen en waarbij ik echt heel wat tranen heb gelaten. Maar uiteindelijk bedoelden ze het goed voor mijn paard - het gaf me net dat extra zetje om haar versneld op de röntgen te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:42

Elisa2 schreef:
Dan nog ligt het aan de manier waarop het gebracht wordt en dat is op Bokt regelmatig behoorlijk respectloos, veroordelend en persoonlijk. Opkomen voor paarden welzijn is altijd goed.. maar de manier waarop is wat het verschil maakt.

Verschilt per persoon, sommige mensen kunnen tegen geen enkele noot kritiek, hoe vriendelijk ook gebracht, lange tenen alom tegenwoordig denk ik wel eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:45

Ik ben niet zo'n fan van dat soort morele plichten - het wordt veel te vaak gebruikt om gewoon onaardig te zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:47

Voor mij is het vrij simpel: je plempt iets op internet, je kunt allerlei soorten commentaar verwachten. Wil je een bepaald soort commentaar echt niet, zet dat dan in je OP.

Verder vind ik wel dat mensen op internet met elkaar net zo om zouden moeten gaan als in het echte leven, want op internet gaan mensen vaak veel meer los en zijn ze onnodig kwetsend.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:58

Ik zie heel vaak te zware/grote ruiters op paarden. ik kan daar ook met mijn hoofd niet bij, waarom dan perse op dat paard stappen?
Zeker als je er al vaker op aangesproken bent? Waarom moet eigen plezier boven het comfort van je paard?
Ik woog 63 en ben ook iets afgevallen ( niet veel hoor ) zodat ik niet te groot werd voor mijn zadel van 17 inch op mijn haflinger met korte rug. Die heeft een klein zadel nodig, als ik daar niet meer in pas stop ik met rijden. Gelukkig weer genoeg ruimte.
Ik snap niet dat sommige mensen vinden dat ze het recht hebben op een paard te stappen, ookal kan het eigenlijk niet.
Kijk voor een groter steviger paard of rijd niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:59

Sheran schreef:
Voor mij is het vrij simpel: je plempt iets op internet, je kunt allerlei soorten commentaar verwachten. Wil je een bepaald soort commentaar echt niet, zet dat dan in je OP.

En dan? Houden mensen zich er dan wel aan? (Dat herken ik namelijk niet echt op Bokt, dat men daar dan rekening mee houdt. Soms lijkt het zelfs alsof er dan nog een schepje bovenop gegooid wordt.)

Ik vind 'plempen' trouwens niet zo heel aardig klinken. Dat is niet de omschrijving die ik zou gebruiken voor de fototopics die meestal met enige zorg gemaakt worden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:00

Elisa2 schreef:

Maar is het als je te zwaar bent voor je paard, niet respectloos voor je paard om er op te stappen en aan het werk te zetten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:00

Sorry Shadow niet zo bedoeld, ik vind alles op internet iets van plempen hebben :Y) . Doet niets af aan de zorg die eraan besteed is, voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:01

Shadow0 schreef:
Ik ben niet zo'n fan van dat soort morele plichten - het wordt veel te vaak gebruikt om gewoon onaardig te zijn.

Ik zie het niet als morele plicht, ik vind het vooral onbegrijpelijk en egoistisch.

Juist als mensen worden aangesproken op feiten, waarvan ze stiekem prima weten dat het niet klopt, vinden ze dat onaardig, goh :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:03

Cinnepin schreef:
Ik snap niet dat sommige mensen vinden dat ze het recht hebben op een paard te stappen, ookal kan het eigenlijk niet.

Waarom meen jij dat je het recht hebt op een paard te stappen? En wat maakt dat je het ene wel vindt kunnen en het andere niet?

(Maar goed, ik kwam dus naar aanleiding van dit topic ook weer eens op de fototopics, en goh, die zijn er dus bijna niet meer. Vreemd.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:05

nps schreef:
Eens. En daarbij, voor alles is een plaats. Discussie is goed en fijn, maar in iemand z’n leuke fototopic misschien wat minder. Dan wordt het toch persoonlijker en met een naar ondertoontje.

Ik denk dus, discussie mag, maar een fototopic is daar niet echt de plek voor. Zeg wat je moet (of wil) zeggen, hou het opbouwend en laat de keuze er iets mee te doen bij de ander. Wat paardenwelzijn is is nu eenmaal niet zwart wit. Wil je verder discussieren over het onderwerp? Maak een nieuw topic aan bij discussies ofzo.

Dit dus.
Doorgaan in een topic van een persoon. Zelfs na een hulk heet pesten. Bewust doordrammen. Wetende dat het kwetst.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:06

Shadow0 schreef:
Cinnepin schreef:

Waarom meen jij dat je het recht hebt op een paard te stappen? En wat maakt dat je het ene wel vindt kunnen en het andere niet?

(Maar goed, ik kwam dus naar aanleiding van dit topic ook weer eens op de fototopics, en goh, die zijn er dus bijna niet meer. Vreemd.)

Niemand heeft het recht, maar we doen het wel. Maar kijk daarbij dan ook naar het paard als je het doet! Pas jouw gewicht bij dat van je paard? Past je zadel en ga zo maar door, En neem niet zomaar het recht ookal ben je te zwaar! We gaan op een levend wezen zitten, die heeft ook gevoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:10

Cinnepin schreef:
Niemand heeft het recht, maar we doen het wel.

Maar jij doet het ook, jij stapt ook op een paard, jij eigent je dat recht ook toe. Binnen grenzen die jij acceptabel vindt, maar niet omdat er ook echt een feitelijke grens is waarom jij wel op het paard kunt stappen en anderen niet. Toch neem je anderen de maat. (En ligt die maat precies zo dat je je eigen situatie vol kunt houden, en dat het vooral anderen zijn die maar moeten stoppen.)

Als mensen dat soort dingen nou gewoon wat meer bij zichzelf houden? Jij bepaalt wat jij goed vindt voor jouw situatie, en dan maken andere mensen die keuze ook voor henzelf. Vaak is dat al ingewikkeld genoeg.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:11

Shadow0 schreef:

Dat gebeurd ook. Opvallend genoeg door mensen die meestal zelf geen paard hebben :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:12

Serieuze vraag: hoe zou je dan een verandering willen bewerkstelligen in het dierenwelzijn? Ik vind overigens best dat iederéén zich af mag vragen in hoeverre het ethisch is oom op een paard te stappen, of in hoeverre het ethisch is wat hij/zij met haar paard doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:15

imaudy schreef:
Shadow0 schreef:

Dat gebeurd ook. Opvallend genoeg door mensen die meestal zelf geen paard hebben :+

Hetzelfde als de ene ruiter met overgewicht de andere ruiter met overgewicht steunt, niet omdat ze per definitie een punt hebben, maar omdat het in principe om hun eigen situatie gaat. Zo veegt een ieder over allerlei onderwerpen zijn eigen straat schoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:16

Sheran schreef:
Serieuze vraag: hoe zou je dan een verandering willen bewerkstelligen in het dierenwelzijn? Ik vind overigens best dat iederéén zich af mag vragen in hoeverre het ethisch is oom op een paard te stappen, of in hoeverre het ethisch is wat hij/zij met haar paard doet.

Gewaagd antwoord maar eigenlijk denk ik: misschien moesten we het maar lekker een tijdje met rust laten. Zo slecht gaat het volgens mij niet. Misschien moeten we lekker gaan genieten van de paarden, en de energie wat meer richten op de bioindustrie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:19

Shadow0 schreef:
Cinnepin schreef:
Niemand heeft het recht, maar we doen het wel.

Maar jij doet het ook, jij stapt ook op een paard, jij eigent je dat recht ook toe. Binnen grenzen die jij acceptabel vindt, maar niet omdat er ook echt een feitelijke grens is waarom jij wel op het paard kunt stappen en anderen niet. Toch neem je anderen de maat. (En ligt die maat precies zo dat je je eigen situatie vol kunt houden, en dat het vooral anderen zijn die maar moeten stoppen.)

Als mensen dat soort dingen nou gewoon wat meer bij zichzelf houden? Jij bepaalt wat jij goed vindt voor jouw situatie, en dan maken andere mensen die keuze ook voor henzelf. Vaak is dat al ingewikkeld genoeg.

Ik probeer het zo comfortabel mogelijk te maken. Als ik dus denk dat ik moet oppassen omdat ik anders niet meer in het zadel pas, dat wel bij mijn paard past, ga ik daar wat aan doen. Mijn paard vindt de bak niks ( ik toevallig ook niet dus komt mooi uit )dus rijden we nooit in de bak. Mijn paard is heel gevoelig, dus geen sporen en ook geen bit. Hij heeft echt veel problemen gehad met mensen die voor mij op hem reden...ze werden bang van hem omdat hij wel ff liet zien wat ie wel en niet pikte. Dus werd het al gauw een k*t pony gevonden. Hij is nu een half jaar van mij en heb hem daarvoor 7,5 jaar bijgereden. En ik keek naar hem, respecteerde zijn mening...en heb het nooit een poedersuiker pony hoeven vinden....Je moet echt naar je paard kijken dat ie het ook fijn heeft, vele zullen mij te lief vinden voor hem, en daar ben ik mij bewust van, maar ondertussen kan ik wel met die k*t pony rond rijden en mijn neefje en nichtje er op zetten zonder dat ik ook maar denk dat het gevaarlijk wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:38

Cinnepin schreef:
Ik probeer het zo comfortabel mogelijk te maken.

Ja, en dat is dus iets waarin jij ook maar een beetje aan het puzzelen en afwegen bent.

Je schrijft ook een heel verhaal over persoonlijke afwegingen... maar bedenk dat in de reacties waar het om gaat helemaal geen ruimte gelaten wordt voor dat soort persoonlijke afwegingen. Als iemand, in verband met zijn of haar gewicht, bv besluit om steeds maar kort te rijden, veel af te wisselen met andere vormen van training en alles bij het paard goed te controleren, dan interesseert dat de mensen die reageren op een foto helemaal niks. In de meeste gevallen lezen ze het niet, maar ook als ze het wel zouden lezen is het nooit een aanvaardbaar compromis, want fout is al fout.

Dus laat mensen. Het is voor niemand leuk maar meestal ook niet zinvol of helpend om steeds ongevraagd commentaar te krijgen. Er is geen makkelijke universele maatstaf om te bepalen wat wel en niet goed is maar over echt extreme situaties gaat het meestal niet - geen Brooke animal hospital situaties ofzo. Daar hoef je dus ook niet zoveel mee.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:40

Nee, maar als je niet in het zadel past, en dus op de lepel zit maakt dat niet uit of je er kort op rijdt. Het geeft punt druk en is uitermate onaangenaam, denk dat iedereen dat wel weet, en toch opstappen, dan houd je in geen enkel opzicht rekening met je paard.

En natuurlijk is het niet leuk om er steeds op gewezen te worden, dat snap ik wel, maar doe er dan wat aan of stap niet meer op dat paard, wat niet past, past niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:45

Ik vind het nogal dubbele maten. Voor jezelf kun je best genuanceerd redeneren, maar diezelfde nuance breng je niet op voor anderen. Ik vind dat flauw. Laat mensen.

En niet alleen is het niet leuk om er steeds op gewezen te worden, het leidt niet tot zinnige verbeteringen maar wel is ondertussen het deel van Bokt waar je daadwerkelijk over paarden kunt praten inmiddels bijna ingestort onder al die 'goede bedoelingen.'