Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:24

Loretta schreef:
Het is niet belangrijk of je nu met bit of bitloos rijdt. Natural bent of traditioneel. Iedere paardenliefhebber is het toch wel eens dat dergelijke beelden zoals Dier & recht op 1 dag heeft weten te schieten tot het verleden dienen te behoren.

Is volgens mij niet van 1 wedstrijd op 1 dag.... of ligt het aan mij..
Zie zand bodem en gras en dan kan het ook nog van meerdere dagen zijn op dezelfde locatie.
Als je de teksten erbij veranderd naar paard was niet te houden zo enthousiast, kijk je er ook al anders naar. Wil dierenleed niet goed praten hoor, als het echt niet door de beugel kan moet er zeker iets aan gedaan worden, maar je kan met teksten, muziek enz. al een hoop verdraaien.
Een varken schreeuwt bv ook moord en brand als je hem een enting moet geven, laat het prik moment weg en zet er een nare tekst onder en het dier wordt gemarteld...
Het is en blijft gewoon super lastig om situaties waar je niet zelf bij bent op waarde te schatten...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:25

AlwaysH schreef:
Opzetten die hap. Baat het niet, dan schaadt het niet. :D

@Peerke_

Het is wel een leuk idee!
Maar dan moet ik toch even nadenken over de uitvoering..

En dan moet het ook een gezellige opzet zijn, en niet waar we opzoek gaan naar mogelijk onvriendelijke stukjes in iemand anders zijn filmpje.. Ik denk even :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:29

Peerke_ schreef:
AlwaysH schreef:
Opzetten die hap. Baat het niet, dan schaadt het niet. :D

@Peerke_

En dan moet het ook een gezellige opzet zijn, en niet waar we opzoek gaan naar mogelijk onvriendelijke stukjes in iemand anders zijn filmpje.. Ik denk even :j

Ja, denk dat het gewoon weg gaat vallen tussen de andere topics anders, natuurlijk. Maar een topic die überhaupt als doel heeft om positieve dingen weer te geven, vaan aangespannen sport tot working equitation, is altijd leuk.

superpony

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:32

Ik vraag me wel af wat mensen zouden willen. Nu mag je in de lage niv bitloos starten. dan start je tegen de bitten.

Stel; je mag op elk niveau bitloos starten. Wil je dan apart beoordeelt worden of gewoon tegenover de S&T gezet?
Ik ga er vanuit dat je dan denkt; het is een vrije keus en ik start bijv ZZ, dus kan dat niveau zo aan. Maakt me niet uit dat een ander S&T gebruikt.
Maar kan me ook voorstellen dat het op den duur gaat wringen. Zelfde als met sporen etc waar ook al een discussie over was op fb.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:33

Sosha schreef:
_Penotti schreef:
Hoezo is een martingaal vriendelijker met dan zonder?

Ik zou moeten gaan zoeken voor het stukje van het onderzoek.

Maar het kwam hier op neer:
Wisselende teugeldruk door onbalans van het jonge paard of wisselende teugeldruk door de onbalans van de beginnende ruiter zouden met een juist afgestelde martingaal minder hard doorkomen dan zonder.

Voor mij de aanleiding om voor het eerst een paard te gaan beleren met een martingaal :)

Maar een goed afgestelde martingaal doet toch niks behalve als een paard extreem hoog komt.
die helpt toch niet bij een ruiter die een bewegende hand heeft? Idem bij een jong paard.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:35

olijf schreef:
Als je de teksten erbij veranderd naar paard was niet te houden zo enthousiast, kijk je er ook al anders naar.

Nee, absoluut niet, als jouw paard op wedstrijd keihard op zijn hoofd geslagen of in de mond gerukt moet worden omdat hij niet te houden is van 'enthousiasme' dan had je hem gewoon nog niet mee moeten nemen, maar eerst beter moeten trainen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:38

Maar eens is de eerste keer op wedstrijd Sosha.

Ik ben iemand die door een open mond heen kan kijken bij enthousiasme. (niet bij aan de teugel willen zeg maar)
Wil niet zeggen dat ik een mep op het hoofd dan weer goed keur.
Maar zo zwart wit zie ik het ook weer niet.
Dat is het nadeel van P&R die zien wel alles zwart.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 29-09-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:39

Sosha schreef:
Ik denk dat het probleem met paardensport en paardenhouden begint bij het feit dat iedereen het kan doen zonder enig papiertje of vergunning. Ik zou wel wat voelen voor een verplicht examen voor paardenhouden en een voor paardensport.

De leerstof en het examen zou bv samengesteld kunnen worden door vooraanstaande paardenartsen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Zodat er gewoon ook wat minder bullshit beweert kan worden en er iets meer kennis komt.

(Ik zag net nog iemand met de beste bedoelingen op een martingaal afgeven, terwijl wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat dit middel bij jonge paarden en/of beginnende ruiters juist veel vriendelijker is dan zonder).

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... nners.html

er was hierover al eens een topic op bokt:
[VN] Martingaal waardevol hulpmiddel voor beginnende ruiter
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-20 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:40

_Penotti schreef:
Maar een goed afgestelde martingaal doet toch niks behalve als een paard extreem hoog komt. die helpt toch niet bij een ruiter die een bewegende hand heeft? Idem bij een jong paard.

Als de martingaal pas wat doet als hij extreem hoog komt, dan hangt ie denk ik te los.
Zoals ik het geleerd heb moet de martingaal in normale hoofdhouding 'net aan' zitten, dus nog geen druk op de ringen, maar ook niet los hangen. Dan krijg je denk ik het verzachtende effect.

Vroeger op de maneges was het een hele normale optoming, ook bij paarden die het hoofd helemaal nooit omhoog gooiden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:41

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:42

AlwaysH schreef:
Peerke_ schreef:

Ja, denk dat het gewoon weg gaat vallen tussen de andere topics anders, natuurlijk. Maar een topic die überhaupt als doel heeft om positieve dingen weer te geven, vaan aangespannen sport tot working equitation, is altijd leuk.

Jaa! Meer positiviteit op bokt!
Ik zal alvast een leuk filmpje posten :')

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:42

Sosha schreef:
olijf schreef:
Als je de teksten erbij veranderd naar paard was niet te houden zo enthousiast, kijk je er ook al anders naar.

Nee, absoluut niet, als jouw paard op wedstrijd keihard op zijn hoofd geslagen of in de mond gerukt moet worden omdat hij niet te houden is van 'enthousiasme' dan had je hem gewoon nog niet mee moeten nemen, maar eerst beter moeten trainen.

Mag toch hopen dat je wel snapt dat ik niet doelde op de tik op het hoofd.... :')
Maar paarden die veel go hebben en omhoog springen als ze een (ere) ronde mogen doen.
Al krijgt mijn paard ook een tik als hij door mij heenloopt en het onveilig dreigt te worden...
Ik denk dus ook dat het meeste leed bij mensen thuis gebeurt en niet op een wedstrijd terrein.
Dus dat thuis trainen is ook niet heilig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:47

Om te antwoorden op de titel van het topic: niks.
Btw: super leuk filmpje hierboven _O-

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:49

Peerke_ schreef:
[ Video ]

Hier kan ik er niet genoeg van zien :')

(nou maar hopen dat Amnesty er geen lucht van krijgt, mensen mishandeling !!!! )

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:50

Sosha schreef:
_Penotti schreef:
Maar een goed afgestelde martingaal doet toch niks behalve als een paard extreem hoog komt. die helpt toch niet bij een ruiter die een bewegende hand heeft? Idem bij een jong paard.

Als de martingaal pas wat doet als hij extreem hoog komt, dan hangt ie denk ik te los.
Zoals ik het geleerd heb moet de martingaal in normale hoofdhouding 'net aan' zitten, dus nog geen druk op de ringen, maar ook niet los hangen. Dan krijg je denk ik het verzachtende effect.

Vroeger op de maneges was het een hele normale optoming, ook bij paarden die het hoofd helemaal nooit omhoog gooiden.

Normale hoofdhouding zoals in niet aan de teugel houding.

Dit vind ik te kort.
Afbeelding

Bedankt overigens voor het delen van het artikel, mooie foto erbij ook, beginner met passoa.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:54

Peerke_ schreef:
[ Video ]

Heb ik volgens mij al eens gezien? Die vergeet ik niet meer. :') _/-\o_
Ik voel echt gewoon pijn als ik hier naar kijk.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:04

_Penotti schreef:
Dit vind ik te kort.
[ Afbeelding ]

Valt denk ik mee, door het gewicht van de teugel lijkt hij te kort, maar als je bij de borst kijkt, zie je daar nog een boogje hangen. Maar erg moeilijk te beoordelen zo op een foto.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:16

Sosha schreef:
_Penotti schreef:
Dit vind ik te kort.
[ Afbeelding ]

Valt denk ik mee, door het gewicht van de teugel lijkt hij te kort, maar als je bij de borst kijkt, zie je daar nog een boogje hangen. Maar erg moeilijk te beoordelen zo op een foto.

wat echt belangrijk is dat je je af vraagt hoe het er door de ogen van een leek uit ziet.
Wat voor beeld krijgen mensen bij de paardensport. eentje van dierenmishandeling of eentje van een sterke vriendschappelijk band opbouwen met een dier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:19

Ik vind dit topic helaas toch weer net teveel verworden tot al die andere ethisch onethisch sport topics en 24/7 buiten topics.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of bokt wil of kan ingrijpen in topics waarbij het overduidelijk gaat om dierenleed. En dan bedoel ik meer om bokkers die hier op bokt medisch advies komen vragen maar echte zorg van een dierenarts mijden. Mogelijk vanwege de kosten. Natuurlijk mag zo iemand zelf weten wat ze met hun paard doen, maar ik moet zeggen dat ik toch wel vaak op mijn handen moet zitten als ik dat soort topics (nog veel te vaak naar mijn smaak) zie. Ik heb topics gezien - en ik denk dat er wel meer zijn die dat kunnen beamen - waarin echt sprake was van dierenleed. Kan me zo voorstellen dat Bokt zelf het stellen van medische vragen, zonder dat er ook diergeneeskundige zorg wordt ingeroepen, op Bokt zou kunnen verbieden. Maar tot op heden is dat nooit gebeurd en is de Bokt strategie pas in te grijpen als een topic ontspoort bijvoorbeeld door kritiek op de TS en vervolgens het topic op slot gaat.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:26

Moeten mensen dan een briefje aan de DA vragen, waarmee ze toestemming krijgen om op Bokt te posten ? :')
Dat is toch niet te controleren..

Beelden van dierenmishandeling zijn verboden op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:27

Babootje schreef:
Ik vind dit topic helaas toch weer net teveel verworden tot al die andere ethisch onethisch sport topics en 24/7 buiten topics.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of bokt wil of kan ingrijpen in topics waarbij het overduidelijk gaat om dierenleed. En dan bedoel ik meer om bokkers die hier op bokt medisch advies komen vragen maar echte zorg van een dierenarts mijden. Mogelijk vanwege de kosten. Natuurlijk mag zo iemand zelf weten wat ze met hun paard doen, maar ik moet zeggen dat ik toch wel vaak op mijn handen moet zitten als ik dat soort topics (nog veel te vaak naar mijn smaak) zie. Ik heb topics gezien - en ik denk dat er wel meer zijn die dat kunnen beamen - waarin echt sprake was van dierenleed. Kan me zo voorstellen dat Bokt zelf het stellen van medische vragen, zonder dat er ook diergeneeskundige zorg wordt ingeroepen, op Bokt zou kunnen verbieden. Maar tot op heden is dat nooit gebeurd en is de Bokt strategie pas in te grijpen als een topic ontspoort bijvoorbeeld door kritiek op de TS en vervolgens het topic op slot gaat.

Helemaal eens :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:27

Maar wat is dierenleed?
Waar jij (of wie dan ook) een paard in laat slapen zeg ik (of wie dan ook) ik ga eerst nog dit en dat proberen.
Als het dan ook nog eens alternatief is springen er meteen een paar op tilt :D

Is dat dan dierenleed of een andere kijk er op?

waar eerder een topic over liep was volgens vele dierenleed, toch kwam daar wel een dierenarts.
Wie heeft er dan gelijk? Wat moet bokt dan doen?

Ik lees hier ook erg snel dat mensen roepen ga naar de kliniek, waar ik nog denk, zou nog wel een paar weekjes durven afkijken.
Weekjes, uiteraard gaan maanden en maanden. En uiteraard niet bij acute dingen.
Wie heeft er dan gelijk?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:37

Ja ik vrees dat Bokt daar niet aan kan beginnen.
Punt 1: Is het gestelde in het topic überhaupt waar ? Zo ja, ook juist omschreven ?

En dan inderdaad, wat is toelaatbaar. Daar zijn DA's onderling het nog niet eens over eens, laat staan dat Bokt daar dan een oordeel over kan geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:40

Babootje schreef:

Daar zijn inderdaad al een dozijn topics over. Dit topic gaat over hoe wij onze liefhebberij naar de buitenwereld willen uitdragen. Ik snap dan ok niet waarom het zo moeilijk blijkt om het eens over het grote geheel te hebben inplaats van de onderlinge verschillen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:02

Een martingaal hoort zo afgesteld te zijn dat het ringetje op heuphoogte is bij een aangenomen teugel, of als je het ringetje recht omhoog houdt Hoger is minder nuttig en lager is het storend voor het paard.
Er is een verschil tussen feiten en meningen.

In dit topic zie ik een onbedwingbare drang tot het controleren van anderen op wat ze doen of laten zien. Tekenend voor dit forum, maar gaat de sport niet helpen.