Met lede ogen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:20

Destination schreef:
Is het wellicht een idee om de gebruikers die een opleiding hebben gevolgd (dierenarts, hoefsmid, paraveterinair etc.) een soort flair te geven op het forumdeel Medisch? Op die manier kan er misschien verduidelijking worden geschept voor een TS dat het geen gebruikers zijn die zomaar dingen roepen of opperen. Ik zeg niet dat een TS dan wel wat het advies doet, maar het kan voor andere inzichten zorgen als een dierenarts een TS vertelt dat het misschien toch handiger is om zo snel mogelijk een dierenarts te laten komen.

Neeej, er zijn altijd mensen die het beterder en beterderder weten dan diegene die het best een beetje weet, is eerder gebeurd *D .

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:21

Je gaat toch geen dierenarts een medisch advies/flair laten geven via een online platform?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:22

Intussen vraag ik me af of de topictitel "Met lede ogen..." slaat op de dieren in nood of op de gefrustreerde bokkers die in hun ziel worden geraakt.

Geloof me, daar behoor ik ook regelmatig toe. En het kost ontzettend veel moeite om de regels te blijven naleven. Dat kost oefening hoor, dat stipje verwijderen.

Maar niets van wat ik hier lees gaat een dier helpen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:23

Anoniem schreef:
Dan nog krijg je de ene DA tegen de andere, de discussie over wie wel en niet goed is in zijn vak.
Hoe ga je bewijzen dat je DA bent? Gaat Bart bij je op visite met een casus om te zien of jij goed bent? En checkt hij dan ook je glazen bol om te zien of je via een scherm een oordeel kunt geven? Of krijg je een Bokt leaseauto om al die gevallen mee af te reizen?

Je kan ook gewoon volwassen reageren. Er staan vaak genoeg video's en foto's op bokt waar duidelijk te zien is dat er iets niet goed gaat met een paard, daarvoor hoef je niet met een Bokt leaseauto langs een paard. En er wordt ook zeer regelmatig door Bokkers aangegeven dat ze dierenarts o.i.d. zijn, waarom zouden ze dan zo tegen een flair zijn? Je kan toch niet verplicht worden om hem te gebruiken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:24

Destination schreef:
Anoniem schreef:
Dan nog krijg je de ene DA tegen de andere, de discussie over wie wel en niet goed is in zijn vak.
Hoe ga je bewijzen dat je DA bent? Gaat Bart bij je op visite met een casus om te zien of jij goed bent? En checkt hij dan ook je glazen bol om te zien of je via een scherm een oordeel kunt geven? Of krijg je een Bokt leaseauto om al die gevallen mee af te reizen?

Je kan ook gewoon volwassen reageren. Er staan vaak genoeg video's en foto's op bokt waar duidelijk te zien is dat er iets niet goed gaat met een paard, daarvoor hoef je niet met een Bokt leaseauto langs een paard. En er wordt ook zeer regelmatig door Bokkers aangegeven dat ze dierenarts o.i.d. zijn, waarom zouden ze dan zo tegen een flair zijn? Je kan toch niet verplicht worden om hem te gebruiken.

Maar waarom wil je je zo graag bemoeien met dingen die je niet aan gaan? Je kan soms beter je energie besteden aan je eigen dieren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:24

magda_90 schreef:
Je gaat toch geen dierenarts een medisch advies/flair laten geven via een online platform?

Ik zeg toch ook niet dat een dierenarts medisch advies moet geven? Maar een dierenarts heeft wel een kundig oog en kan net als vele andere gebruikers ook stellen dat een dierenartsbezoek noodzakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:26

Destination schreef:
Anoniem schreef:

En jij kunt best realistischer reageren, het is gewoon echt onmogelijk om dat te doen.

RianneH

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:27

Toch is het best een mooi idee, alleen niet uitvoerbaar en ook voor de professional zelf niet altijd even verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:28

Trouwens, denk wel dat dierenleed altijd blijft bestaan zolang mensen dieren bezitten en blijven fokken ect. Dieren zijn nu eenmaal afhankelijk van de mens en dat is opzich al best een probleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:28

Destination schreef:
magda_90 schreef:

Ik zeg toch ook niet dat een dierenarts medisch advies moet geven? Maar een dierenarts heeft wel een kundig oog en kan net als vele andere gebruikers ook stellen dat een dierenartsbezoek noodzakelijk is.

En dan? Verplichten? In een utopie ja.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:30

Boras schreef:
Intussen vraag ik me af of de topictitel "Met lede ogen..." slaat op de dieren in nood of op de gefrustreerde bokkers die in hun ziel worden geraakt.

Geloof me, daar behoor ik ook regelmatig toe. En het kost ontzettend veel moeite om de regels te blijven naleven. Dat kost oefening hoor, dat stipje verwijderen.

Maar niets van wat ik hier lees gaat een dier helpen.

Beide.

Verder heel keurig dat iedereen hier zo netjes binnen de regels blijft reageren bij het zien van dierenleed. Allemaal betere mensen dan ik.
Maar in dergelijke topics zie ik altijd wel een hoop gefrustreerde gebruikers en ik kan dat dus wel begrijpen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:35

Ik denk dat het meest bereikt wordt in dergelijke topics door personen die een soort van vertrouwensband met de ts weten op te bouwen. En dat is niet iedereen gegeven. Wat je dan vooral moet hebben is kennis, mensenkennis, empathie, hele goede communicatieve vaardigheden en je moet heel rustig en respectvol kunnen blijven. Soms staat zo iemand spontaan op en biedt hulp aan. En kan de ts bereiken.

De rest moet zich er niet mee bemoeien. Al die mensen menen het goed, maar maken meer kapot of erger met hun frustratie. Het werkt juist averechts. Op een gegeven moment staat een ts klemvast, met de rug tegen de muur. En misschien helemaal niet uit onwil, maar omdat het zo geëscaleerd is.

En verder is er niet aan te doen. Ook niet door bokt. Het gaat niet weg als je het niet (meer) kunt zien. Daar kun je maar beter aan wennen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:54

Mars schreef:
NadjaNadja schreef:
. En iemand die een persoonlijke aanval plaatst in het topic, houdt zich niet aan de regels, maar een TS die kiest voor een andere aanpak dan iemand anders zou doen, gaat niet tegen de regels in.

Hier zit dus de kern. Wat ik dus hoop duidelijk te maken is dat het dus zo zwart-wit niet zou moeten zijn. Hoe kun je van een groep dierenliefhebbers verwachten dat zij zich stil houden als het gaat om een dier dat zichtbaar lijdt?
Waarvan TS zelf afwacht met medische hulp inschakelen? Maar wel blijft updaten met achteruitgang, is het dan redelijk om van je gebruikers te verwachten <3 te blijven?

Eerlijk gezegd denk ik dat je zelf juist iets aanhaalt wat erg zwart-wit is. Tussen stil houden en alleen lieve smileys plaatsen, zit namelijk ook nog heel erg veel. Je bent als gebruiker vrij om aan te geven dat iets niet jouw aanpak zou zijn. Je hoeft het ook helemaal niet eens te zijn met TS. Echter vragen we wel van jou, als gebruiker, om respect te hebben voor de keuze van de TS, ook als dat niet jouw aanpak zou zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:58

Boras schreef:
Ik denk dat het meest bereikt wordt in dergelijke topics door personen die een soort van vertrouwensband met de ts weten op te bouwen. En dat is niet iedereen gegeven. Wat je dan vooral moet hebben is kennis, mensenkennis, empathie, hele goede communicatieve vaardigheden en je moet heel rustig en respectvol kunnen blijven. Soms staat zo iemand spontaan op en biedt hulp aan. En kan de ts bereiken.

Helaas werkt dat ook niet altijd zo. Wij zijn een tijd terug met een groepje bokkers een bokker gaan helpen, we hebben het probleem wat toen speelde opgelost, we hebben advies gegeven, lessen aangeboden, zelfs een paddock met drinksysteem gebouwd. Deze TS nam alles graag aan, accepteerde alle hulp, en veranderde werkelijk niets, en verkocht het paard omdat het probleem bleef. Dat zijzelf ook niets deed om het op te lossen maakte niet uit blijkbaar.

NadjaNadja schreef:
Echter vragen we wel van jou, als gebruiker, om respect te hebben voor de keuze van de TS, ook als dat niet jouw aanpak zou zijn.

Nou, dat heeft wel grenzen hoor. Als een dier overduidelijk pijn heeft en overstuur is door toedoen van die TS, kan ik daar geen respect voor hebben.

Als iemand zou kiezen voor alternatieve geneeswijzen, zou dat niet mijn voorkeur hebben, maar als het werkt, zul je mij er echt niet over horen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:58

Respect hebben voor de keuze... Leg me eens uit hoe je 'respect' moet hebben voor een schrijnende situatie waarin een paard gewoon zichtbaar aan het lijden is. Ik vind het zo makkelijk op te zeggen dat je maar respect moet hebben voor die keuze.

Nee. Het gaat gewoon in tegen de wet op dierenwelzijn. En daar heb ik géén respect voor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:59

Ik vind dat dus een onredelijke vraag op het moment dat een TS constant foto’s plaatst van een dier dat achteruit gaat en hier niks aan doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:01

Op welke manier wordt het dier vooruit geholpen door de TS onfatsoenlijk te behandelen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:04

Oh wauw....... het is niet omdat mensen aangeven een handelwijze onacceptabel te vinden, of omdat een handelwijze regelrecht ingaat tegen de wet op dierenwelzijn, dat een TS onfatsoenlijk behandeld wordt. Juist door hierover te spreken, en door een TS aan te spreken, en dat zal af en toe wat minder netjes zijn, komt er ook meer bewustzijn, en is er o.a. een wet op dierenwelzijn gekomen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:05

Tieneke schreef:
Respect hebben voor de keuze... Leg me eens uit hoe je 'respect' moet hebben voor een schrijnende situatie waarin een paard gewoon zichtbaar aan het lijden is. Ik vind het zo makkelijk op te zeggen dat je maar respect moet hebben voor die keuze.

Nee. Het gaat gewoon in tegen de wet op dierenwelzijn. En daar heb ik géén respect voor.

Omdat het niet om jou of jouw beesten gaat. Online foeteren haalt niets uit. Respecteer de keuze en ga verder met je leven. Hoe schrijnend het ook is.

Avalanche81 schreef:
Oh wauw....... het is niet omdat mensen aangeven een handelwijze onacceptabel te vinden, of omdat een handelwijze regelrecht ingaat tegen de wet op dierenwelzijn, dat een TS onfatsoenlijk behandeld wordt. Juist door hierover te spreken, en door een TS aan te spreken, en dat zal af en toe wat minder netjes zijn, komt er ook meer bewustzijn, en is er o.a. een wet op dierenwelzijn gekomen.

In welke utopie leef jij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:07

Maar je kan toch niet verwachten dat in zulke topics persoonlijke aanvallen ineens toegestaan zijn, omdat het je aan je hart gaat en je er boos van wordt? Niemand schiet daar iets mee op, het paard ook niet. Ja, dat is vreselijk als je het idee hebt dat het écht slecht gaat met een paard, maar iemand aanvallen en daarbij beschermd willen worden is toch krom?

Iemand aanvallen mag gewoon niet, punt. Als je echt niet meer normaal kunt reageren, reageer dan niet of accepteer dat er een pb/OW/ban tegenover staat. Alleen als te veel mensen dat gaan doen gaat een topic op slot en daar heeft niemand iets aan toch? Dan wordt (mijn mening en mijn gevoel in zo'n geval, ik zeg niet dat het zo is) de TS juist 'beschermd' en zie je helemaal niets meer.

Voor zulke gevallen zijn er instanties, want die kunnen ter plekke kijken en dus beter beoordelen. Wij zien maar een gedeelte wat een TS ons laat zien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:11

magda_90 schreef:
In welke utopie leef jij.

Want een wet op dierenwelzijn en dierenbescherming is een utopie? Wauw...... jeetje.......

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:12

De WoD is er niet gekomen doordat mensen online zijn gaan foeteren op een platform tegen iemand die er toch niet voor open staat. Die heeft zijn ingang via andere kanalen gevonden. Datzelfde platform is ook niet de plek om de WoD toe te passen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:14

Bokt is, net als alle andere "sociale" media, niet de werkelijkheid. Zo lang je dat maar voor ogen houdt, om toch nog enigszins bij de titel te blijven, is er niets aan de hand.

Net als in de werkelijkheid heb je waar het "sociale" media betreft bij alles de keuze om te willen om de rust te hebben om dingen die je niet kunt veranderen te accepteren, de moed te hebben om dingen te veranderen die je kunt veranderen en de wijsheid te hebben om het verschil tussen die twee te zien.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:17

magda_90 schreef:
De WoD is er niet gekomen doordat mensen online zijn gaan foeteren op een platform tegen iemand die er toch niet voor open staat. Die heeft zijn ingang via andere kanalen gevonden. Datzelfde platform is ook niet de plek om de WoD toe te passen.

De wet is er ook niet gekomen omdat een minister een droom heeft gehad en op zichzelf besluit de wet in te voeren. Het bespreekbaar maken van zo'n onderwerpen, op alle mogelijke platformen, is de enige manier om verandering teweeg te brengen.

En wat je schrijft in zo'n topic is niet enkel voor die TS die er niet ontvankelijk voor is, maar voor iedereen die meeleest, nu en in de toekomst.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:17

Ik denk dat er een belangrijk verschil zitten tussen begrijpen/het eens zijn met en respect hebben voor iemand. We vragen van jullie gebruikers om respect te hebben voor iemand, dat wil zeggen: laat iemand in zijn waarde, ook als die in jouw ogen iets heel onredelijks doet of zegt. We verwachten dus niet dat je de TS in zo'n geval dan ook begrijpt of steunt, alleen dat je netjes blijft in je reacties en als dat niet lukt, het topic verlaat. Dat geldt overigens niet alleen voor topics waarin paarden in jouw ogen (niet persoonlijk bedoeld, maar in algemene zin) in een schrijnende situatie zitten, maar ook in andere discussietopics waar je het wellicht niet eens bent met de mening van een ander.