Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:00

thirteenn schreef:
Ik vind kritiek en feedback heel wat anders.. en persoonlijk vind ik dat als je kritiek wilt geven, je ook feedback moet geven. Vind dat je prima moet kunnen zeggen van goh ik vind je paard veel te dik. Maar voeg er dan ook een tip aan toe wat er gedaan kan worden om het paard op het juiste gewicht te brengen. Maar wat me ook opvalt is dat veel mensen het nodig vind om kritiek te leveren op dingen waar geen kritiek of feedback op gevraagd word en zo het hele topic al snel veranderd en zijn doel voorbij gaat. In zo'n geval lijkt het naar mijn mening beter om, als je dan toch perse kritiek wilt geven, je het via PB doet zodat het doel van het Topic niet voorbij geschoten word..
Goede post!

Wat ik ook vaak probeer toe te passen: Zou ik diegene face 2 face net zo behandelen/aanspreken als dat ik (hier) online doe?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:01

IHN schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook weleens van een mindere kant heb laten zien...eigenlijk vooral omdat ik dan zelf ff poedersuiker in mijn vel zat, en me dan ff "iemand"voelde...gelukkig laatste tijd minder last van..

mening geven is niet erg...wat me wel regelmatig opvalt in topics is dat wat iemand op pag 1 ook al zegt..het wordt oeverloos herhaald...misschien zou het dan ook een idee zijn om even de reacties te lezen, zodat niet 100 x dezelfde tips gegeven worden, zeker niet als ts er al op gereageerd heeft...
zelf merk ik dat als ik 1 opmerking krijg van iemand ik daar prima tegen kan, en hem ook in me opneem...lees ik ineens 15 dezelfde opmerkingen ga ik me aangevallen voelen, en krijg het gevoel dat ik me moet verdedigen en ik vraag me dan ook werkelijk af wat het nut daarvan is....

ik probeer me de laatste tijd af te vragen: zou ik dit ook zo zeggen als de persoon tegenover me stond? Als het antwoord "nee"is laat ik het dus...en vaak merk ik bij mezelf dat het er in dat geval ook niet zozeer om gaat die persoon te helpen, als wel om mezelf ff te verheffen boven de ander (weer voortkomend uit onzekerheid).

ik vermoed dat dit bij meer mensen het geval is, en dat dat ergens ook voelbaar is, en er daarom fellere reacties op komen.

Wat een mooie en eerlijke reactie IHN.

Jouw tip om jezelf eerst af te vragen of je dit ook echt zo zou zeggen wanneer de persoon tegenover je staat, is een goeie.

Net als: wat zou dit bericht zo geschreven met mij doen?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:05

Wat mij opvalt, is dat sommige gebruikers heel gauw in bescherming worden genomen door het moderator-team en andere Bokkers eerst een hele bak zeik over zich heen krijgen voordat er enigszins ingegrepen wordt. In sommige gevallen mag je dus niet eens kritisch zijn, dan wordt de 'niet op de bal'-kaart weer gespeeld. Dat vind ik met name jammer. Je mag niet altijd kritisch zijn op de gang van zaken of randzaken (in een RIJ-ITP) zoals bijvoorbeeld een (ernstig) overgewicht in combinatie met paardrijden. Dat vind ik persoonlijk ook heel confronterend om te zien. Wanneer de Bokker dit zelf in beeld brengt, kan hier commentaar op worden gegeven. Zo is het leven. Daar wordt vaak best netjes verwoord, maar dan wordt vaak direct de pas afgesneden door of een sneer van TS of het moderatorteam dat direct ingrijpt. In mijn ogen is er dan geen ruimte voor discussie voor iets wat weldegelijk iets is wat besproken kan en mag worden. En dan is er dus idd geen ruimte om kritisch te zijn op Bokt.

Edit: zelf bemoei ik me vrijwel nergens meer mee tegenwoordig, maar dit valt me wel op als mee-lezer.

Selina

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:12

Wat ook niet helpt voor de sfeer is dat sommige bokkers verwachten (/eisen bijna) dat TS àlle tips opvolgt. Zodra je dan als TS aangeeft die tip niet op te volgen dan staat TS niet open voor commentaar en wil ze blijkbaar niet leren. Het is altijd fijn als andere mensen eens meekijken, maar dat wil niet zeggen dat alle tips werken bij die combinatie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:17

Selina schreef:
Wat ook niet helpt voor de sfeer is dat sommige bokkers verwachten (/eisen bijna) dat TS àlle tips opvolgt. Zodra je dan als TS aangeeft die tip niet op te volgen dan staat TS niet open voor commentaar en wil ze blijkbaar niet leren. Het is altijd fijn als andere mensen eens meekijken, maar dat wil niet zeggen dat alle tips werken bij die combinatie.
Daar verbaas ik me ook steeds vaker om. Bijzonder.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:17

Ik ben helemaal van het "wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet". Maar dat lijkt tegenwoordig niet meer zo te gelden. Helaas.

Wat iemand hier eerder zei vond ik een goede; als je kritiek wilt geven online, schrijf dan wat je ook face te face tegen iemand zou zeggen. Dan wordt het al een heel ander verhaal.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:32

Daihyo schreef:
Rakkie123 schreef:
tmr001
Als je geen behoefte hebt aan geroeptoeter van vreemden, waarom schrijf je het dan op een openbaar forum :+

Dat is ook zo'n dooddoener.
Dus omdat het forum openbaar is, is dat meteen een vrijbrief voor geroeptoeter? Ook op een openbaar forum kunnen fatsoensnormen in acht genomen worden.

Jij ervaart het als geroeptoeter....
Daar begint het al mee.

Of het dat ook is, is maar de vraag.
En of degene die antwoordt dat zo ervaart is ook maar de vraag.

Maar er staan geen kwaliteitseisen bij de aanname procedure :+
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 27-09-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:33

Je noemde het toch zelf geroeptoeter?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:40

Even iets anders, kan het ook niet zo zijn dat sommigen door opvoeding niet of slecht tegen kritische opmerkingen kunnen juist omdat ze door hun omgeving altijd alleen maar positieve zaken te horen krijgen en nooit geconfronteerd worden met zaken die ze kunnen verbeteren ??
Bvb je word in real life de hemel in geprezen als kind/jongere en dan denk je fantastisch bezig te zijn, open je hier een topic en krijg je te horen dat je helemaal niet zo geweldig bezig bent. En dat er nog heel veel ruimte voor verbetering is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:42

bigone schreef:
Even iets anders, kan het ook niet zo zijn dat sommigen door opvoeding niet of slecht tegen kritische opmerkingen kunnen juist omdat ze door hun omgeving altijd alleen maar positieve zaken te horen krijgen en nooit geconfronteerd worden met zaken die ze kunnen verbeteren ??
Bvb je word in real life de hemel in geprezen als kind/jongere en dan denk je fantastisch bezig te zijn, open je hier een topic en krijg je te horen dat je helemaal niet zo geweldig bezig bent. En dat er nog heel veel ruimte voor verbetering is.
Of hem volledig andersom, juist het ontbreken aan - en daardoor extreem gevoelig. Ik denk dat dit vaker het geval is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:42

bigone schreef:

Dat kan. Maar als je daar ook al rekening mee moet gaan houden dan is reageren helemaal lastig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:43

Selina schreef:

Dat herken ik ook. In verschillende topics komt dat terug en dan krijgt TS toch een bak negativiteit over haar heen. Dat vind ik dan zo sneu en vaak denk ik dan: "TS had een probleem, probeert te zoeken naar oplossingen en vraagt hulp en heeft er dan een probleem bij".

Tevens herken ik ook het oeverloos herhalen. Zelf hanteer ik altijd als iets al een of twee keer gezegd is, dan is het duidelijk zo. Take it or leave it.

Herkenbaar vind ik ook dat op internet blijkbaar anders met elkaar omgegaan mag worden als dat je tegen over elkaar staat. Dat vind ik iets naar van internet.

Als ik zelf al iets kritisch wil formuleren dan vraag ik me vaak het volgende af:
1. Voegt het iets toe voor TS of kan het iets toevoegen? Zo nee, dan laat ik het. Bijvoorbeeld als iemand imo echt bagger rijdt en het is zo erg, dan reageer ik niet eens, dat wordt toch niet beter door mijn post.
Als iemand lekker bezig is of duidelijk aanleg heeft, en met wat aanwijzingen kan het vele male beter, dan reageer ik voorzichtig kritisch. Als TS dan ~~}> terug doet, verlaat ik gelijk het topic. Want TS laat me dan weten dat ze niets kan met mijn kritiek. Dus dan laat ik het.
2. Als ik iets kritisch formuleer, dan kijk ik hoe ik het heb geformuleerd. De toon maakt namelijk vaak de muziek. Pas als ik het aan alle kanten heb bekeken en ik kan er achter staan verstuur ik het als ik weet dat mijn post pijn kan doen. Maar nooit heb ik iets gepost om iemand onderuit te halen. Mijn intentie is altijd dat ik iemand verder wil helpen als die verder geholpen wil worden. Niet alles hoeft immers gezegd te worden en (soms) is TS daar gewoon niet aan toe. Dan laat het. Wijsheid komt vaak met de jaren.
3. Als ik pissig word, dan vind ik het de hoogste tijd om niet te reageren en eerst eens bij mezelf te raden te gaan waar ik nu pissig om wordt. Zoals eerder al genoemd is hiervoor, kan het heel goed aan je eigen stemming liggen. Dan vertrek ik ook en ik vind eigenlijk dat we dat met zijn allen eerder zouden moeten doen daar het de sfeer ten goede zou kunnen komen. We vinden onszelf, ikke ook, vaak te belangrijk. Dat is mens eigen, dus wat relativering van het eigen ingebrachte of in te brengen is denk ik wel een goede.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:44

Rakkie123 schreef:
Jij ervaart het als geroeptoeter....
Daar begint het al mee.

Of het dat ook is, is maar de vraag.
En of degene die antwoordt dat zo ervaart is ook maar de vraag.

Maar er staan geen kwaliteitseisen bij de aanname procedure :+

Ik heb nergens gezegd dat ik iets als geroeptoeter ervaar. Iets met lezen...
Ik reageer alleen op jou en de term geroeptoeter. De essentie van mijn bericht staat overigens in de 3e zin van mijn post:
Citaat:
Ook op een openbaar forum kunnen fatsoensnormen in acht genomen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:45

In het woord "geroeptoeter" zit al een veroordeling. Dan neem je iemand al niet meer serieus.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:46

pien_2010 schreef:
In het woord "geroeptoeter" zit al een veroordeling. Dan neem je iemand al niet meer serieus.
Ik vind het echt een hilarisch woord, net zoiets als marktpenetratie, hoe verzinnen mensen het :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:49

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:
Ik vind het echt een hilarisch woord, net zoiets als marktpenetratie, hoe verzinnen mensen het :')

Even off topic dat woord hoorde ik voor het eerst 30 jaar geleden van een makelaar die het had over de penetratie van de markt. Ik vond het echt een goor woord (ben echt niet preuts hoor, totaal niet) in verband met huizen verkoop en we hebben toen besloten om niet met die makelaar in zee te gaan :=

Het is ook een hilarisch woord geroeptoeter, en ik vind het een heel veroordelend woord waarmee je de ander weg zet als iemand die niets vanuit haar zelf te melden heeft wat de moeite waard is :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:53

Het ligt natuurlijk ook wel aan het onderwerp of herhalen vervelend is of niet. Soms kan juist door te lezen dat iets werkt voor veel mensen/paarden een reden zijn om daar mee te beginnen in plaats van met iets wat maar 1 iemand resultaat bij had of ervaring mee heeft.
Verder is het voor de meeste juist normaal als iedereen maar zegt mooi paard, leuke combinatie. Daar heb toch ergens ook weinig aan dat het
20 x voorbij komt?

En ook in hoeverre mensen misschien een punt hebben als het bij meerdere mensen opvalt.
Als ik bv wiebelbenen heb en 1 iemand zegt dat en verder niemand dan neem ik dat minder serieus dan als het 5x herhaalt wordt bv.

Doordrammen is wat anders maar dat gebeurt andersom soms ook. Het is beste is gewoon om het te negeren. Maar zolang andere daar tegen in gaan blijft je over en weer gaan. En als er niemand op reageert zal diegene ook weinig meer typen. Zo blijft de sfeer toch naar omdat ze toch blijven reageren. Ik typ soms ook een heel verhaal lees het nog eens. En denk bij mezelf laat ook maar. Om vervolgens gewoon te blijven volgen of niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:55

pien_2010 schreef:
Even off topic dat woord hoorde ik voor het eerst 30 jaar geleden van een makelaar die het had over de penetratie van de markt. Ik vond het echt een goor woord (ben echt niet preuts hoor, totaal niet) in verband met huizen verkoop en we hebben toen besloten om niet met die makelaar in zee te gaan :=

Het is ook een hilarisch woord geroeptoeter, en ik vind het een heel veroordelend woord waarmee je de ander weg zet als iemand die niets vanuit haar zelf te melden heeft wat de moeite waard is :=
Nee Pien, serieus!?

Hier kwam het jaren terug op de Uni voorbij, halve zaal lag blauw van het lachen. Sommige woorden zijn echt grappig binnen een bepaalde context.

Ben het met je eens wat betreft geroeptoeter, het komt niet serieus over.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:57

Ik zal even verduidelijken wat ik onder roeptoeteren versta: je mening zomaar ongefundeerd het internet opkwakken zonder na te denken over hoe zinnig het is of de gevolgen voor degene aan wie je het roeptoetert. Daarbij vind je dat je hoe dan ook gelijk hebt en als degene aan wie je het richt niet meegaat in jou geroeptoeter denkt hij of zij niet goed na en ga je het gewoon nóg een keer herhalen. Hallo, jij hebt toch gelijk? Zien anderen dat niet ofzo? Denk bijvoorbeeld aan facebook tokkie discussies. Veel geschreeuw, weinig wol. En ja, dat gebeurt ook op bokt en nee, dat neem ik zeker niet serieus. Ik vind het een geweldig woord :)

Ik vind wat wordt gezegd: zou je dit ook zo in IRL doen een hele goeie. Ik wil ook wel eens tips geven maar formuleer het dan als "Je zou misschien kunnen proberen" of "Wat bij mij werkt is..." . Dan laat je in het midden of de andere er echt iets mee moet doen - dat is immers aan diegene.
Laatst bijgewerkt door nps op 27-09-19 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:58

Selina schreef:

Eens met bovenstaande. Je mag je tips geven, maar een TS is natuurlijk geheel vrij om die naast zich neer te leggen of om te zeggen dat hij/zij daar niet mee kan/wil.

Wat mij dan vooral opvalt is dat mensen het dan nodig vinden om het 100 x te herhalen. Dat heeft volgens mij weinig zin, tenzij je er tips bijgeeft hoe je hetgeen kan oplossen/voorkomen en dat tips zijn die nog niet eerder zijn gegeven.

Het blijft volgens mij altijd lastig om goed commentaar te geven en te ontvangen op een online forum. Ik vraag mezelf meestal af of mijn opmerking nog wat toevoegt aan het topic. (en ook niet altijd hoor, soms wil ik ook gewoon even mijn mening er bovenop gooien ;) )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:20

Ik kan ook wel eens direct (pittig ?) reageren maar hou voor mezelf wel aan dat ik niks zeg wat ik irl ook niet zou zeggen en onderbouw. Ook zal ik zeker niet laten om als ik ergens t wel mee eens ben of iets begrijp of verkeerd heb ingeschat dat ook te zeggen.
Het is echt niet iets van bokt. Merk in het dagelijks leven dat het veel erger is.
Hier worden ondanks de "negatieve" noten vaak toch wel iets gedaan met die berichten. Irl kunnen tegenwoordig voor mijn gevoel mensen vrij weinig hebben.
En dan heb ik het nog niet eens over een negatief iets maar de bekende van een mug een olifant maken.

En zoals het ook irl is...hoe bekender hoe minder je ervan mag zeggen ;)

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:24

Ik ben iemand die nooit ergens tips of commentaar onder geef. Ik ben iemand die dit gewoon onnodig vind. Iets wat je in het ‘echt’ niet tegen iemand durft te zeggen hoef je ook niet op het internet te zeggen vind ik, dat vind ik zo laf altijd. Althans zijn er natuurlijk bokkers die het vast ook zo in iemands gezicht durft te zeggen :+
Want ja het is makkelijk achter een beeldschermpje dan iemand recht in het gezicht aan te kijken als je zegt dat diegene veel te stevig is om paard te rijden of om een andere reden.

Veel bokkers plaatsen meestal een topic omdat ze ergens trots op zijn en er weer een nieuw doel behaald is. Als daar kritiek etc op komt dat overstijgt meestal de positieve reacties.. en kan degene waar iemand zo op reageert natuurlijk er verdrietig om worden. En vooral omdat als eentje begint meestal er meer volgen met negatieve reacties..
Ik snap dit nooit zo.. we zijn allemaal mensen, en wanneer rijd iemand nou perfect paard? Wie zit er niet eens voorover, wie rijd er nou niet een seconde met kapstokvoeten. We zijn allemaal nooit uitgeleerd!
Misschien ben ik te aardig, maar ik vind dit toch iets heel belangrijks..
Als iemand iets doet wat totaal niet door de beugel kan, snap ik dat daar negatief op gereageerd word.. maar rijtechnisch bemoei ik me nooit mee bij andere ruiters.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:25

Ik vind dat als je geen op of aanmerkingen wil of geen commentaar kan handelen dan moet je niets van rijfoto’s en filmpjes plaatsen in een topic.
Daarbij, zoals ik eerder zei, ligt het er net aan hoe de TS ermee omgaat.
Zie zo vaak topics waar de TS ook commentaar krijgt en dan reageert van oh dat zal ik meenemen oid en dat komt heel anders over en er komt een hele andere sfeer in het topic en daarbij als er een paar bokkers zeggen dat een TS een stoelzit heeft moet je je als TS toch eens achter je oren krabben.

Ik ben door de jaren ook dikker geworden maar geen haar op mijn hoofd dat ik op een paard klim.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:26

antje_vip schreef:
Waarom mag je niet zeggen dat iemand te dik is, terwijl dat overduidelijk wel het geval is?

We zijn al wat pagina's verder maar ik wil hier toch nog even op reageren:

Omdat als je dat in reallife doet het ontzettend onbeschoft is en niet conform sociale omgangsvormen. Waarom dan wel op een forum? Als iemand pukkels heeft, zeg je daar toch ook niet tegen: jij hebt pukkels. Waarom zou je dat willen zeggen?

Uiteraard als het welzijn van een dier daar onder lijdt, moet daar wat over gezegd kunnen worden. Maar dat kan dan nog steeds op een nette manier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:32

Ladyson schreef:
antje_vip schreef:
Waarom mag je niet zeggen dat iemand te dik is, terwijl dat overduidelijk wel het geval is?

We zijn al wat pagina's verder maar ik wil hier toch nog even op reageren:

Omdat als je dat in reallife doet het ontzettend onbeschoft is en niet conform sociale omgangsvormen. Waarom dan wel op een forum? Als iemand pukkels heeft, zeg je daar toch ook niet tegen: jij hebt pukkels. Waarom zou je dat willen zeggen?

Uiteraard als het welzijn van een dier daar onder lijdt, moet daar wat over gezegd kunnen worden. Maar dat kan dan nog steeds op een nette manier.

Nou, je zegt t in je laatste alinea. Pukkels bij de ruiter hebben geen invloed op het welzijn van het dier. Het gewicht van de ruiter wel.