Ongepaste reacties.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:07

Oscar schreef:
Hmmmm, maar dan ga je er vanuit dat een vleesboer automatisch een topic binnen komt vallen om iemand 'aan het vlees' te krijgen en dat zo iemand per definitie niet open staat voor de mening van anderen. Dat lijkt me wat te kort door de bocht.
Als iemand inderdaad een topic komt verstieren met 'zendingsdrang' en zo'n topic helemaal op stelten zet dan is dat niet de bedoeling en dan wordt er ook op gemodereerd. Maar het is lang niet altijd zo zwart/wit zoals je het nu schetst. Sterker nog: ik ken een slager die 2 dagen per week bewust geen vlees eet en zeker open staat voor de mening van anderen die geen vlees eten. Dat zou dan betekenen dat hij niet mee mag praten omdat hij slager is? Zo werkt het hier gelukkig niet.

_/-\o_

Precies. Niet iedere veeboer eet 7 dagen per week vlees en is helemaal pro vlees. Ik eet graag vlees (als melkveehouder zijnde) maar zo af en toe niet en eens wat anders zonder vlees vind ik ook prima en lekker. Ik sta er ook zeker open voor als anderen geen vlees eten; moet iedereen zelf weten. Maar goed, blijkbaar mag ik dus niet mee lezen of reageren in zo'n topic. Ik volg aardig wat kook/bak/recepten topics omdat ik vaak koos inspiratie loos ben. En ik lees ook mee in het vegetarische recepten topic...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:08

Dan lees je mijn eerste zin niet goed Oscar.Het is hoe je een mening brengt.Niemand zal bezwaar hebben tegen een veehouder die 2 dagen vega wil eten maar niet weet hoe te beginnen,maar wel als hij gaat verkondigen hoe ongezond vega eten is en wat het voor het millieu doet bv..
Het is de muziek die de toon maakt.
Ik vraag me gewoon af waarom sommige mensen denken dat hun mening zo belangrijk is dat je hem willens en wetens in bijna ieder topic moet geven.Kan je soms niet gewoon denken och laat ze en verder scrollen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:39

beatje schreef:
Ik vraag me gewoon af waarom sommige mensen denken dat hun mening zo belangrijk is dat je hem willens en wetens in bijna ieder topic moet geven.Kan je soms niet gewoon denken och laat ze en verder scrollen.

Maar als je in de grond van je hart ervan overtuigd bent (of gewoon de wetenschappelijke kennis hebt dát wat er gezegd wordt echt niet klopt) dat wat er in een topic wordt gezegd niet waar is en zelfs schadelijk?
Neem bv een anti-vaccinerentopic (geen idee of dat er is, vast wel) waarin wordt gezegd dat vaccineren je immuunsysteem ondermijnt. Dat is pertinent onwaar. Als vaccineren íets doet, is het je afweer áctiveren. Toegegeven, het is in dat soort topics dweilen met de kraan open, want de meeste wilde complottheorieën over de farmaceutische industrie worden harder geloofd dan rotsvaste immunologie, maar goed... Maar misschien juist daarom dat er mensen zijn die iedere keer weer een poging doen.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Ongepaste reacties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:47

Helemaal mee eens. Als het op een nette manier gebracht wordt (een 'joh, ik weet vanuit mijn vakgebied dat dit niet klopt, zie <bron>' komt heel anders over dan een 'jullie zijn allemaal achterlijk') dan is dat precies wat we als doel voor ogen hebben: het uitwisselen van kennis en ervaringen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:52

Kun jij ook doen Beatje, als je weer zo'n betweter tegenkomt: je schouders ophalen en verder scrollen.

Het mooie van dit forum is juist dat er veelvormigheid is, dat je mensen tegenkomt van allerlei leeftijden, met uiteenlopende levensstijlen, visies en denkwijzen. Daar zitten onherroepelijk mensen tussen waar je je af en toe groen en geel aan ergert. Heel gezond lijkt mij, je hebt dan de keuze om met ze in discussie te gaan of ze te negeren. Als je altijd veilig in je eigen bubbel van gelijkgestemden blijft zitten, raak je vastgeroest in je eigen denkbeelden. Een beetje wrijving en tegengas houdt je scherp en doet je beseffen dat jouw mening en beleving van de werkelijkheid niet maatgevend of zaligmakend is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:03

Ik denk dat het heel menselijk is dat iemand zich (ook) graag tussen medestanders bevindt. Bijna iedereen heeft wel een hobby oid. waarbij je met gelijkgestemden optrekt, puur omdat je dezelfde interesses hebt. Kennelijk maakt ons dat als mensen blij en daar is ook niks mis mee.
Anderzijds is het imo. ook goed om je blik te verruimen en open te staan voor andere zienswijzen.

Als site/forum moet je een keuze maken in je beleid: wat wil je faciliteren? Wij hebben voor de open manier gekozen en dat betekent ook dat je weleens mensen tegen gaat komen die het niet met je eens zijn. Als je dat niet wilt, dan zijn er gelukkig ook alternatieven. We hebben hier een Huiskamer waarin het er wat anders toe gaat dan op het openbare gedeelte, maar er zijn natuurlijk ook groepen die compleet afgeschermd zijn en waar alleen gelijkgestemden in zitten. Aan iedereen de vrije keuze om te gaan en staan waar je maar wilt. En het ene sluit het andere gelukkig ook niet uit, het kan ook prima naast elkaar bestaan :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:15

Zo lang er niet gereld wordt en mensen beleefd blijven naar elkaar heb ik nergens problemen mee

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:24

Het is inderdaad de toon die de muziek maakt.
En soms denk ik ook wel eens 'jee, wat dóe je in dit topic, als je het er zooo mee oneens bent'. Maar meestal zijn het dan mensen die zó gepassioneerd zijn over een onderwerp en anderen ook zó graag datzelfde (in hun ogen mooie) inzicht willen geven, dat ze gewoon wat doorslaan in het reageren.
Ik vergelijk het zelf maar met gelovigen die iets prachtigs hebben gevonden en dat ook gunnen aan de ongeloveligen om hen heen. Daar zit geen kwaad achter. Maar irritant kan het wel zijn voor de ongelovige.

Hoe je daar mee om moet gaan op bokt? Ik denk rustig aan geven dat je een andere mening bent toegedaan, of er geen behoefte aan hebt. En mocht dat niet werken, dan de tem-knop gebruiken. En ondertussen je schouders ophalen en zo iemand voor wat betreft dat onderwerp lekker negeren (ik denk dat dát het lastigste deel is :+ )

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:06

Wat mij betreft mag er strenger gemod worden op 'de toon die de muziek maakt'. Hoe vaak mensen wel niet met hun geslachtsdeel op tafel willen slaan omdat ze vinden dat zij de kennis in pacht hebben over een bepaald onderwerp en daarna gepikeerd gaan zitten zijn omdat je aangeeft dat je daar niet van gediend bent..

Daar wordt regelmatig makkelijk mee weggekomen. En natuurlijk heb ik mijn bekkie ook niet op de verkeerde plek zitten, maar het respect is soms ver te zoeken. Dat maakt wel dat ik tegenwoordig geen zin meer heb om de discussie aan te gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:10

Maar een antwoord wat jou niet zint, hoeft niet ongepast, onbeleefd of off topic te zijn.
Bijvoorbeeld: (ik zal er ff een fictief voorbeeld van maken).
"Autorijden binnen de bebouwde kom moet verboden worden".
Stel dat TS dat vind. En ik vind dat niet "omdat zwangeren, oude van dagen, invaliden gewoon moeten kunnen autorijden waar zij willen."
Dan is de opmerking van mij niet ongepast, niet off topic. Maar wel "ongewenst" door TS misschien . Als dat niet meer mag, haal je het hele discussie systeem onderuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:14

Niet iedere kinderloze in dat topic gaat vrolijk "kindbashen" :+ Ik zie daar ook het nut niet van in. Die zaken laat ik aan mij voorbij gaan.

@ Nabster: ik vind het dus niet fijn dat je iedereen daar zogenaamd over dezelfde kam scheert. Er zitten er een paar tussen waarvan ik soms ook denk "moet dat nou", maar dat wil niet zeggen dat we dat allemaal doen.

Sommige zaken kunnen nogal sadistisch overkomen maar er is en blijft een groot verschil tussen daarover grappen maken en het ook werkelijk fysiek ten uitvoer brengen. Ik denk niet dat iemand daar echt doelbewust met de ellebogen wijd gaat lopen in de hoop om een onoplettend kind een neusbreuk te bezorgen. Of dat er iemand echt bewust een kind pootje gaat lichten in een winkel omdat ze te druk zijn. Je kan het denken. Je mag het denken. Je mag het uitspreken dat je daar zin in hebt om dat te doen. Maar het écht bewust uitvoeren? Dat is voor mij ook een stap te ver hoor.

Er zit veel grijs tussen wit en zwart hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:16

rien10 schreef:
Maar een antwoord wat jou niet zint, hoeft niet ongepast, onbeleefd of off topic te zijn.
Stel dat TS dat vind. En ik vind dat niet "omdat zwangeren, oude van dagen, invaliden gewoon moeten kunnen autorijden waar zij willen."
Dan is de opmerking van mij niet ongepast, niet off topic. Maar wel "ongewenst" door TS misschien . Als dat niet meer mag, haal je het hele discussie systeem onderuit.

Dat snap ik, maar ik ken het verschil tussen ongewenst en respectloos. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:18

Opmerkingen worden soms te serieus genomen.Ook al meegemaakt.En dan komt er commentaar.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:19

upendo schreef:
rien10 schreef:

Dat snap ik, maar ik ken het verschil tussen ongewenst en respectloos. :)

Maar wat voor jou ongewenst of respectloos is hoeft voor een ander nog niet zo te zijn :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:32

Iemand dom noemen zit niet eens meer op het randje. ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:59

upendo schreef:
Iemand dom noemen zit niet eens meer op het randje. ;)

En dan zit er nog verschil tussen iemand dom noemen en iemand dom vinden :+

En dat was mijn relbijdrage voor vandaag weer. :evaw:

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:25

BarbaLala schreef:
Amandavd schreef:
..Een tegengeluid moet altijd kunnen maar het moet op gegeven moment wel ophouden..

En dát is nu net mijn hele punt. _/-\o_
Het zijn bepaalde topics voor gelijkgestemden, niet voor mensen die in een ander bootje varen.

Ik kan me zo enorm verwonderen over dit soort gedachtegangen.. 1: Jij bepaalt niet wie er iets in welk topic mag plaatsen. En 2: Je hoeft toch niet op zo iemand te reageren als je je er zo vreselijk aan stoort? Het staat een ieder vrij om ergens een mening over te hebben. En als je vindt dat iemand het topic verstoort, dan kun je dat toch gewoon op een normale volwassen manier tegen die persoon en/of een mod zeggen? Ik begrijp niet waarom dit zo moeilijk is voor sommige mensen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:28

Frummels schreef:
BarbaLala schreef:

En dát is nu net mijn hele punt. _/-\o_
Het zijn bepaalde topics voor gelijkgestemden, niet voor mensen die in een ander bootje varen.

Ik kan me zo enorm verwonderen over dit soort gedachtegangen.. 1: Jij bepaalt niet wie er iets in welk topic mag plaatsen. En 2: Je hoeft toch niet op zo iemand te reageren als je je er zo vreselijk aan stoort? Het staat een ieder vrij om ergens een mening over te hebben. En als je vindt dat iemand het topic verstoort, dan kun je dat toch gewoon op een normale volwassen manier tegen die persoon en/of een mod zeggen? Ik begrijp niet waarom dit zo moeilijk is voor sommige mensen.

Hier ben ik het mee eens. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:01

Me too.

Ehhhh. 8)7 Ik ook.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:30

Het is mij eigenlijk nooit zo opgevallen en heb er ook nooit bij stil gestaan.. maar ik bedenk me nu ineens dat dit wel ook de reden is dat ik niet meer in topics over alternatieve geneeswijzen post.. ik heb gewoon geen zin meer om me telkens te moeten verantwoorden naar mensen die er toch niet voor open staan.. en dat vind ik wel zonde in zo'n topic.. iedereen is uiteraard welkom in het topic, maar als je er alleen bent om het alternatieve onderuit te halen en je sws niet van plan bent je ervoor open te stellen.. dan moet je gewoon niet in zo'n topic reageren..
Maar ik denk dat de mods daar moeilijk wat aan kunnen doen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:36

Je hoeft je nooit ergens voor te verantwoorden op Bokt.
Niemand hier is je moeder, je baas, je partner, je goede geweten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:42

Uiteraard ben ik niet verplicht om me te verantwoorden of te verdedigen.. maar het gaat wel ten kosten van mn plezier om over mijn goede ervaringen te praten.. daarom reageer ik tegenwoordig helemaal niet meer in dat soort topics.. en eigenlijk vind ik dat dus best jammer..

Maar ik snap dat dat op een openbaar forum lastig te ondervangen is

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:25

Wel naar dat het je jouw plezier kost. Dat snap ik hoor.
Maar wel jammer dat je daarom minder post, want juist de alternatieve en andere denkwijzen maken een discussietopic interessant. Als iedereen het met elkaar eens is kunnen we volstaan met 'vind ik ook'-reacties. Lekker saai ;) .

Wil overigens niet zeggen dat ik het dan eens ben met die alternatieve denkwijzen hoor. Maar ik vind het altijd wel mooi om erover na te denken en eventueel te discussieren. Het zou mooi zijn als men zich niet geremd gevoelt en er met veel respect kan worden gediscussieerd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:29

Wat zou bokt saai worden als alleen maar ja-knikkers in een topic mogen reageren.
Kritische noten? Nee, dat zou niet meer kunnen.
Discussie? Ook al niet.
En ga zo maar door. Blij dat bokt zo niet is want anders zou ik snel vertrokken zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:38

Er zit ook nog een heel groot grijs gebied tussen alleen maar ja-knikkers en een onplezierige sfeer in een topic door over en over dezelfde discussie tussen pro en con..