Boktbullying

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:38

xyzutu2 schreef:
Serieus? Bedreigingen via pb? :wow: :oo
Bizar. Ik dacht dat sinds Facebook en Twitter eigenlijk niemand meer iets met pb's deed.

Denk ik zoek het even terug om wat te citeren maar m'n inbox heb ik tot 2011 en daarna stopt het. Het bedreigen gaat vooral over 1 topic en dat is in 2003 geweest ofzo ;)
Dat topic heeft heel wat teweeg gebracht in mijn privé leven ook, bijna tot rechtszaken aan toe, dat was echt heel bizar..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:05

Maar wat betreft pb's hebben de mods dat ook zelf zo gecreëerd

Dit is wat je namelijk in een OW te zien krijgt.
Citaat:
Mocht jij je tijdens een discussie persoonlijk aangevallen voelen en merken dat een ander over de schreef gaat, TeM dan op dat bericht en ga er verder niet openbaar op in. Mocht je het niet over je heen willen laten komen, speel het dan via PB met diegene uit.

Dus openbaar mag het niet, maar je mag wel vol in de aanval gaan per pb.
Laat mij dat juist achterbaks vinden, net als dat geklik van temmen, ik zet gewoon liever openbaar hoe het zit. Open en bloot, eerlijk te lezen voor iedereen.
Maar blijkbaar is dat een hele rare gedachte van mij om niet achterbaks te willen zijn.
En dan vragen bokkers zich af waarom er per pb zo vies geschreven word? Nou dat is dus gewenst beleid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:51

Als ik n vermoeden heb om welk topic dit gaat.

Lange tenen... Muah... Misschien. Pestgedrag. Muahh ook.

Wat ik zie. En dat is mijn opvatting.
Dat mensen het fatsoen niet hebben om respectvol met elkaar om te gaan.
Op de man spelen. Koeien niet verzuipen en doordrammen.
"Het zit zo en niet anders"

En als je daar weer wat van zegt en je bent niet mondig genoeg... Wordt je compleet de grond in geboord.

Best jammer eigenlijk.

Waarom mensen er ook zo op gebrand zijn om de ander zo de les te lezen en zn mening neer te knallen.
Géén idee.

Ook het netter verwoorden... Is niet meer van de tijd.
Zeker weten dat mensen gaan janken nu over heelmeesters en wonden.
Maar ben jij nu de aangewezen persoon om die heelmeester te zijn?
Waarom voel jij de daartoe gezet?
Wat is daar de meerwaarde van?

Tja

Edit.

Daarnaast vraag ik mij ook wel eens af wat het doel is van het plaatsen van topics of plaatsen van fotos.
Wil je zo graag bevestiging van een ander? Is je eigen gevoel niet voldoende? Twijfel je aan jezelf?
En over voeding... Tja ieder doet t op zn eigen manier. Maar wil je het gezeik niet. Bel je toch gewoon meerdere dierenartsen om advies? Bel je leveranciers.
Maar hier op bokt kun je verwachten dat niet iedereen met je eens is.

Ik houd bijvoorbeeld van paars... Laat iemand anders nu die kleur spuuglelijk vinden?

Het blijft n twee kanten verhaal.
Wil je dat niet?
Houd je het toch lekker voor jezelf?

Persoonlijk post ik zelden foto's.
Van rijden sws niet.
Waarom niet? Waarom wel? Ik voel mij er prima bij en heb geen bevestiging nodig van n ander.

Laatst één van mn kat...
Nouja kun je moeilijk wat over zeggen.
Maar hoef er geen oehss of aahs op.
Vond t leuk te laten zien dat ik n baliekluivertje heb...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:25

bruintje123 schreef:
Maar wat betreft pb's hebben de mods dat ook zelf zo gecreëerd

Dit is wat je namelijk in een OW te zien krijgt.
Citaat:
Mocht jij je tijdens een discussie persoonlijk aangevallen voelen en merken dat een ander over de schreef gaat, TeM dan op dat bericht en ga er verder niet openbaar op in. Mocht je het niet over je heen willen laten komen, speel het dan via PB met diegene uit.

Dus openbaar mag het niet, maar je mag wel vol in de aanval gaan per pb.
Laat mij dat juist achterbaks vinden, net als dat geklik van temmen, ik zet gewoon liever openbaar hoe het zit. Open en bloot, eerlijk te lezen voor iedereen.
Maar blijkbaar is dat een hele rare gedachte van mij om niet achterbaks te willen zijn.
En dan vragen bokkers zich af waarom er per pb zo vies geschreven word? Nou dat is dus gewenst beleid.

Bokt wil graag dat je heel achterbaks doet. Ik ben dat niet. Ik heb enkele jaren terug eerst een ow wegens "samenzwering" gehad en dezelfde week nog een wegens pesten. Wat was er aan de hand? Iemand vergalde een normaal gezellige HK en in plaats van via pb met elkaar te klagen wat de rest deed sprak ik die persoon op haar gedrag aan. Nou nou, wat een lef van mij zeg. Ik ben toch volwassenen, dan ga je toch geen mod om hulp vragen? Ik zei het heel direct en met harde worden, maar het was verder gewoon puur op het gedrag, niet de persoon. Ik heb toen enkele weken later nog een pb van het "slachtoffer" gehad om te bedanken hoe ik dat gezegd had. Die (jonge) persoon had blijkbaar zelf dus helemaal niet door dat ze zo vervelend was. Dat is mij dan die ow's en ban dubbel en dwars waard.

En degene over wie dit gaat mag eerst haar fanclub wel in de hand houden voor er over pesten geklaagd wordt. Want wat die sturen als je een heel klein beetje tegengas geeft is niet mis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:39

GamblersCup schreef:
Wat heeft advent daarmee te maken?

...och, ik ben meer van 'laat het elke dag maar kerstmis - of liever nog: pinksteren! - zijn'.
Voor de meeste mensen is dit vast abracadabra...
Maar advent als reinigingsperiode: niets mis mee.
Citaat:
Écht pesten is natuurlijk een dikke no-go!

Roerend mee eens.
Al zal de discussie tijger in mij direct de vraag stellen: als iemand vind dat er 'echt' pesten is, is er dan ook namaak pesten...?
En waar ligt die grens? Om niet te zeggen: wie mag die grens trekken...?
Citaat:
Maar het meeste wat hier aangehaald wordt is gewoon eerlijke, directe taal. Niks mis mee. Ook het topic dat als voorbeeld genoemd wordt.... echt? "Waar is nou het vuur?" wordt echt door mensen als pesten gezien? Sorry hoor, maar het was een eerlijke opmerking op een enorm overdreven, dus misleidende topictitel.

Ehm - dit is dus namaakpesten...? Begrijp ik het goed?

Ik heb het topic heel even open gehad. Leuke foto's, vriendelijke mensen.
De vraag naar het vuur vond ik vooral flauw.
En er werd rustig op gereageerd. Dat men het jammer vond, en er werd uitgelegd dat de IJslander in kwestie in korte tijd enorm was opgeknapt en dat iedereen daar heel enthousiast van werd.

Dus bij deze: ik vond de topictitel niet direct misleidend - en 'enorm overdreven': is dat namaak pesten...?

Ik vind 'vuur' een uitstekend woord om de pit van deze IJslandse pony aan te duiden
en een uitstekend woord om het enthousiasme aan te duiden.
(Uiteraard kan 'vuur' nog minstens 100 andere dingen betekenen. Van Geyhsers tot...)

Ik stond zelf misschien ook even op een verkeerd been - maar er was verder niets mis mee, niet overdreven, niet misleidend.

Citaat:
Pesten is wat anders. Jammer dat tegenwoordig het gros van de bokkers zo snel op hun pik getrapt is, huilebalken en het tere zieltje uithangen is helemaal in op bokt tegenwoordig. Terwijl het echte leven gewoon zo direct is.(...)

En houd toch eens op met dit gezever!
1) Zeg nou eens gewoon wat jij pesten vind en houd op met smoesjes van het kaliber 'het is maar een grapje'.
(Het echte pesten in mijn definitie maakt veelvuldig gebruik van dit soort smoezen.)
2) Juist waar je wel communiceert, maar niet elkaars stem, intonatie, gezicht, lichaamstaal kunt zien kan een nuchtere opmerking een hele andere dynamiek krijgen. Dus 'ook het echte leven is direct' moge waar zijn in Nederland - fora zijn per definitie nog veel directer.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:42

Moderatoropmerking:
Om te beginnen, willen jullie erop letten dat specifieke personen hier niet besproken mogen worden? :) Een algemeen gesprek hierover is prima, maar het lijkt nu steeds meer over één gebruiker te gaan en dat is niet de bedoeling. Iemand zo bespreken is immers ook niet erg netjes, zeker in een topic met dit onderwerp.

Cyberpesten nemen we zeker serieus. :j Als jij continu door iemand 'achterna' gezeten wordt op Bokt grijpen we daar op in. Maar dan moet het wel duidelijk zichtbaar zijn, en dat is vaak heel lastig. Want de één voelt zich gepest omdat ze in 2 topics kritiek kregen, terwijl anderen zeggen 'ja, dat is gewoon terechte feedback.' En hoe meer topics iemand maakt, hoe groter de kans dat ze ook wel eens negatieve reacties krijgen natuurlijk. Maar als dat van verschillende mensen komt kan je moeilijk zeggen dat het pesten is, in elk geval niet op een manier dat wij kunnen ingrijpen. Want wat zouden we daarmee moeten? "Jullie mogen niks onaardigs tegen persoon X zeggen?" Het is heel vervelend als iemand regelmatig negatieve opmerkingen te verduren krijgt, snap ik. Maar wij kunnen niet bij die persoon véél strenger modereren in hun topics dan bij anderen, dat zou ook niet eerlijk zijn toch? :)

Ik bedoel, ik zou heel graag willen dat iedereen lief en leuk tegen elkaar doet op Bokt, ook als je 't met elkaar oneens bent. Maar ik zie niet hoe wij dat zouden kunnen 'afdwingen'? Dan krijgen we weer kritiek over dat we veel te streng zijn en er niks gezegd mag worden op Bokt. Modereren is soms best lastig. :D

Pesterige PB's is heel vervelend, dat snappen wij ook. Het vervelende daarmee is dat wij de berichten niet zelf kunnen zien, het is altijd een screenshot of gekopieerd bericht en dat kán ook vervalst zijn. Daarom zijn we daar voorzichtig mee. Wil niet zeggen dat we er nooit op ingrijpen, soms doen we dat wel, maar dan moeten we zeker weten dat de informatie klopt. En dat wij zelf aangeven 'joh, als je ergens mee zit doe het dan via PB en niet in het topic' klopt, maar daarmee moedigen we geen scheldPB's aan hè? ;) Alleen sommige discussies kunnen een topic flink verstoren of verzieken, dan kan je dat beter via PB met elkaar uitspreken. Het idee is 'n goede discussie, niet 'n goede scheldpartij.

Maar nogmaals, als je echt door een individu/groepje wordt lastiggevallen kan je dat laten weten, en als het voor ons ook zichtbaar is doen we daar zeker iets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:44

(Internet/bokt)pesten is niet meer iets nieuws. En het nadeel van internet is dat men meent dat ze alles kunnen zeggen. Op bokt vind ik het nog netjes allemaal moet ik zeggen. Geen doodsbedreigingen, ik zie niemand voor iets schandaligs uitgescholden worden.
Ja, discussies kunnen heftig en fel zijn. En nee niet ieder topic is 'ooh, aaahw' maar soms een kritische noot.

Is dat erg? Mwah.
Is het pesten? Zeer zeker niet.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:48

Ik zie het ook vaker gebeuren (en ik weet ook dat het gebeurd), maar ik vraag me in een aantal gevallen ook af of degene die het 'doet' op dat moment ook doorheeft dat hij/zij niet lekker bezig is. Maar op het moment dat het 'fout' gaat, krijgt de persoon in kwestie al zoveel over zich heen, dat deze niet eens meer hoeft te reageren, omdat het toch niets veranderd.
In veel gevallen is het echt de toon die de muziek maakt. Of je een nare, sarcastische opmerking krijgt op iets waar je je niet bewust van was of een joh, wat je nu zegt kan gewoon niet om die en die reden maakt echt al een wereld van verschil. Ik snap sowieso niet waarom mensen zo vol op elkaar moeten gaan en ook compleet op de persoon.
Voor alle reltrappers die het gewoon lekker vinden een ander af te branden (en ja, die zijn er), heb ik echt geen goed woord over en daar mag echt strenger tegenop getreden worden.
Voor alle andere situaties mag er best wat meer uitgegaan worden van het goede en hoef je je niet direct aangevallen te voelen...

Schemerdier

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:00

Ik denk dat de term pesten vaak wat overdreven is.
Het is gewoon moeilijk om iets duidelijk te maken via tekst, veel dingen kunnen op meerdere manieren geïnterpreteerd worden en daarbij kan de ontvanger het ook nog eens heel anders opnemen dan bedoeld.

Ik zou zeggen, neem het gewoon allemaal niet te serieus, het is maar een topic, het is maar bokt, er zijn belangrijkere dingen... en als het inderdaad gaat over dat topic met die ijslanders: wat een stel kleuters allemaal zeg :+ . Relativeren is blijkbaar onmogelijk geworden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:13

Ik vind echt pesten toch ook iets anders eerlijk gezegd..

Pesten vind ik echt als het leven je zuur gemaakt wordt (en ik heb daar een grondige hekel aan en als ik dat ergens in mijn omgeving zie grijp ik absoluut in).

Als mij dat hier op bokt gebeurt, delete ik bokt. Klaar.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:20

Ik heb nooit echt pesten meegemaakt op bokt, maar ik zie wel vaak (en ik heb dat zelf ook wel eens meegemaakt) dat je soms als (jongere) buitenstaander van een wat populaider groepje hier op bokt er niet tussen komt of een beetje wordt genegeerd. Opzich is dat niet gek, want dat is menselijk, maar als er wat van wordt gezegd zijn mensnen erg snel op hun teentjes getrapt merk ik.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:28

Oké, waarschijnlijk ga ik nu wat mensen over me heen krijgen... maar soit :)
Ik heb zelf in zo’n ‘relgroepje’ gezeten,al weer heel wat jaartjes geleden.
Ik heb er destijds nooit over nagedacht hoe vervelend ‘wij’ over konden komen,al was het vanuit ons alleen maar heel erg grappig bedoeld.
We waren een stel melige meiden,en als er een reltopic liep,werd dat meteen rond gepb’t :=
Ik heb in die tijd ook de nodige persoonlijke pb’s rondgestuurd om mijn ongezouten mening mee rond te strooien. Echt gepest heb ik (hopelijk) niet, maar er zijn achteraf zeker wel dingen waar ik spijt van heb. Destijds leek het heel erg grappig,maar als ik er nu over nadenk was het vooral heel vervelend voor andere bokkers.

Dus ja, uit eigen ervaring weet ik dat het zeker wel bestaat,en dat het achter de schermen twee keer zo groot is als op zichtbaar bokt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:36

De grens tussen zeiken en pesten is op Bokt nogal dun imo. Sommige zaken (bijv. fototopic van rijden met slof) triggeren een heleboel gezeik en dat wordt dan enorm uitgemolken, want iedereen wil toch nog even zijn plasje doen terwijl er eigenlijk al genoeg gezegd is. En dan tem ik weleens, want ik vind al die pis vervuilend en soms kan de schade nog beperkt worden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:40

@Tivoli: heel wat mensen over je heen krijgen? Ik vind het moedig dat je dat hier vertelt. En heel menselijk, wat jullie gedaan hebben. En geweldig hoe je er uit geleerd hebt!
Het is één van de problemen van het fenomeen pesten: grapjes maken mag, maar niet ten koste van anderen. Daar maak ik me ook wel eens schuldig aan. :o En dat heet dan plagen, maar als de ander het niet leuk vindt en je gaat toch door, wordt het pesten. Dat kan sneller omslaan dan je denkt, want iedereen zijn grens ligt anders.
Alles is een kwestie van duidelijk communiceren: als iemand duidelijk aangeeft iets niet leuk te vinden en toch wordt er op door gegaan, mag je dat gedrag gerust pesten noemen. Maar als de ander niet duidelijk is en geen grenzen aangeeft, wordt het moeilijk. En in dat geval heb ik me vast ook wel eens aan pesten schuldig gemaakt.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:50

Ik als stil meeleesmens reageer bijna nooit. Wat ik veel merk is dat mensen één woord uit één zin pakken en daar, vaak negatief, op doorgaan. Terwijl de grote lijn van het comment misschien wel een genuanceerdere boodschap heeft. Dat ervaar ik nog wel eens als wat lastig, niet iedereen is welbespraakt of een ster in begrijpend lezen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:02

Ik vind dat altijd een onwijs lastige kwestie he. Ik merk dat er sowieso op het internet heel veel "zomaar" en zonder filter geroepen wordt, en dat zie je op bokt ook wel terug. Daarnaast merk ik ook dat ik zélf heel goed kan relativeren (wat hierboven ook al gezegd wordt, het is maar bokt, het is maar een topic.. klik weg, hang op, bel uw bank :') ) dus ik vraag me sowieso vaak een beetje af waarom er op sommige dingen zó heftig gereageerd wordt. En dan heb ik het dus met name over zo'n topic wat finaal ontspoort omdat iemand misschien iets onhandigs zegt of doet waarna er een complete moddergooi-actie ontstaat, iedereen nog even z'n zegje wil doen.. Ik begrijp dat nooit zo goed, dat doe je "in het echt" toch ook niet? Maar op het internet is het ineens schering en inslag.. En dan kan ik zelf wel zeggen "joh, het is maar internet, neem het niet te hoog op" maar dat ben ík, en ik ben niet per se de standaard waartegen we heel bokt moeten houden :P Komt er ook nog eens bij dat geschreven tekst op verschillende mensen ook heel verschillend kan overkomen..

Maar, daar wil ik dan wel iets aan toevoegen. Het beheer en moderatorteam van Bokt krijgt regelmatig flinke bakken ellende over zich heen, en ik heb het idee dat het nooit goed is. Zijn ze streng met modden dan noemen we dat censuur. Monddood maken. Onvrijheid van meningsuiting. Besluiten ze echter wat losser te modden dan is het wéér niet goed, dan faciliteert bokt pesterijen en wordt het ongezellig. Het is dus voor de mods en het beheer ontzettend moeilijk om het iedereen naar de zin te maken, want waar de één pesterijen ziet, tilt een ander daar weer allemaal niet zo zwaar aan. Met zoveel gebruikers is het zowat onmogelijk om een gulden middenweg te vinden.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:13

@Neej,

Fantastisch verwoord. Dankjewel!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:16

Celine_Famke schreef:
Er is ook helemaal niets mis mee als er een opmerking over gemaakt wordt, maar er is nog wel een verschil in hóe er gereageerd wordt...
Nu wordt er vaak gezegd door bepaalde personen: "Waar is die marcherende PRE dan?" - dat komt heel aanvallend over. Niet echt gezellig en dan kan je het beter voor je houden...
Je kan beter gewoon zeggen: "Ik mis de actiefoto's een beetje, die had ik verwacht bij deze titel. Maar alsnog leuke foto's!" - Je hoeft TS namelijk niet af te branden.. Niemand maakt een topic aan voor nare/botte reacties.

Natuurlijk bedoel ik hier niet reacties op paarden die gewoon verkeerd gereden worden of enorm koppige TS die niets wilt leren/weten.

Begrijp ik nou goed dat jij hier (het vet gemaakte) zegt dat “pesten’ (of doordrammen) wel ok is als een individu van mening is dat de TS een paard op een foutieve manier rijdt en/of als een individu van mening is dat de TS niet naar een advies luistert? Indien dat het geval is ben ik het hartgrondig met je oneens.

Om maar met het “verkeerd rijden” te beginnen. Want wat is goed, en wat is fout, en wie bepaald dat? Er zit hier op Bokt een hele groep die ik maar even zal samenvatten als “bitloos-boomloos-ijzerloos-spoorloos”. Ik vind het prima dat zij hun paard zo willen rijden, maar ik doe het anders. En anders kan ook gewoon anders zijn hè, anders is niet per definitie fout.

En met betrekking tot advies niet opvolgen. Ik zie wel topics met 10+ pagina’s aan ongetwijfeld goed bedoelde adviezen, die bijvoorbeeld bij medisch variëren van “geef hem maar groentensoep en kijk het een weekje aan” tot en met “als je niet direct naar een dure kliniek rijdt en hem voor 3000 euro binnenstebuiten laat keren inclusief advies van 10 ostheo- en andere -paten dan ben je een dierenbeul en je paard niet waardig”. Het is vaak gewoon niet realistisch te verwachten dat een TS iets met alle adviezen doet.

Als je het niet eens met hoe een TS het paard rijdt en/of omgaat met gegeven adviezen, dan kan je ook besluiten de TS in zijn/haar sop gaar te laten koken en gewoon het topic verlaten en ontstippen in je berichtenlijst. Of om te beginnen besluiten al helemaal niet te reageren. En als iedereen dat doet, dan zal zo'n topic vanzelf uitdoven. Zonder doordrammerij of nare reacties.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:28

De definitie van pesten:
"Pesten is het gedrag waarbij iemand herhaald en gedurende langere tijd door anderen bejegend wordt op manieren die leiden tot fysieke verwonding en/of psychisch lijden. Dit kan variëren van woordgrapjes tot structureel geweld en afpersing. In extreme gevallen kan het leiden tot zelfdoding van het slachtoffer."

Dus níet het niet met elkaar eens zijn, ook niet als je je zin wilt hebben; na lang en vakkundig speurwerk een betekenis van een zin zo te verdraaien dat het alsnog onaardig klinkt of het serieus nemen van gele bolletjes met ogen en een mond.

Kortom: op een heel enkel incident na is bokt, imo, vrij van écht pesten.

En offtopic: waarom heet het topic in godsnaam 'Boktbullying' i.p.v 'Pesten op Bokt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:47

Nu heb ik geen IJslanders, maar ik weet niet beter dan dat ze “IJslands vuur” over ijslandponys zeggen. Ik vind het dan inderdaad best een sneer als juist iemand die ook iets met IJslanders heeft, daar direct een opmerking over moet maken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:58

Aah kijk, ik was al aan het zoeken waar het over ging :+ En tjah, aan die fanclub waag ik me al niet eens meer :+ Net als de kinderfanclub en nog meer.. ik ga niet eens meer wat zeggen want je zegt boe en vervolgens wordt je op de brandstapel gegooid als heks _O-

Eerlijk is eerlijk, ik ben ook zeker niet altijd de liefste op bokt. Zeg maar gerust olifant in porseleinenkast.
Maar dan moet ik ook wel zeggen dat sommige bokkers echt porseleinen kopjes uit de 7e dynasty zijn waarbij elk moment alles kan breken. Er mag gerust wel een beetje huid worden gekweekt. Worden er topics met tips/adviezen gevraagd, geef je die is het niet goed/ben je te hard/moet je je er niet mee bemoeien. Waarom vraag je dan uberhaupt om advies, als je ook niet een andere mening dan die van jezelf wil horen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:02

Palmera schreef:
De definitie van pesten:
"Pesten is het gedrag waarbij iemand herhaald en gedurende langere tijd door anderen bejegend wordt op manieren die leiden tot fysieke verwonding en/of psychisch lijden. Dit kan variëren van woordgrapjes tot structureel geweld en afpersing. In extreme gevallen kan het leiden tot zelfdoding van het slachtoffer."

Dus níet het niet met elkaar eens zijn, ook niet als je je zin wilt hebben; na lang en vakkundig speurwerk een betekenis van een zin zo te verdraaien dat het alsnog onaardig klinkt of het serieus nemen van gele bolletjes met ogen en een mond.

Kortom: op een heel enkel incident na is bokt, imo, vrij van écht pesten.

En offtopic: waarom heet het topic in godsnaam 'Boktbullying' i.p.v 'Pesten op Bokt'.

Nou dit bedoel ik dus ook..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:14

Citaat:
En dat wij zelf aangeven 'joh, als je ergens mee zit doe het dan via PB en niet in het topic' klopt, maar daarmee moedigen we geen scheldPB's aan hè? ;) Alleen sommige discussies kunnen een topic flink verstoren of verzieken, dan kan je dat beter via PB met elkaar uitspreken. Het idee is 'n goede discussie, niet 'n goede scheldpartij.

Natuurlijk wil je geen scheldpartij per pb.
Maar als er ook geen scheldpartij openbaar is, alleen een felle discussie laat het dan gaan.
Er word niks verstoort en verziekt, het gaat vanzelf weer voorbij.
Door dat kinderachtig ingrijpen krijg je juist de verstoorde sfeer. Klikken per tem, achterbakse pb's. Alles wat niet gewenst is. En je leest het in dit topic ook terug, diverse mensen die pb's krijgen waar je niet al te vrolijk van word. Een open bokt moet je promoten. Nee niet schelden, maar ook niet op elk feller woord in een discussie zout leggen.
En net zo min als nu dat een andere mening direct pesten is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:20

Neej schreef:
Ik vind dat altijd een onwijs lastige kwestie he. Ik merk dat er sowieso op het internet heel veel "zomaar" en zonder filter geroepen wordt, en dat zie je op bokt ook wel terug. Daarnaast merk ik ook dat ik zélf heel goed kan relativeren (wat hierboven ook al gezegd wordt, het is maar bokt, het is maar een topic.. klik weg, hang op, bel uw bank :') ) dus ik vraag me sowieso vaak een beetje af waarom er op sommige dingen zó heftig gereageerd wordt. En dan heb ik het dus met name over zo'n topic wat finaal ontspoort omdat iemand misschien iets onhandigs zegt of doet waarna er een complete moddergooi-actie ontstaat, iedereen nog even z'n zegje wil doen.. Ik begrijp dat nooit zo goed, dat doe je "in het echt" toch ook niet? Maar op het internet is het ineens schering en inslag.. En dan kan ik zelf wel zeggen "joh, het is maar internet, neem het niet te hoog op" maar dat ben ík, en ik ben niet per se de standaard waartegen we heel bokt moeten houden :P Komt er ook nog eens bij dat geschreven tekst op verschillende mensen ook heel verschillend kan overkomen..

Ik vraag me af in hoeverre het dikgedrukte stukje relatie met elkaar heeft. "In het echt" zie ik (en anderen ongetwijfeld ook, als ik topics lees) dingen die wat mij betreft niet kunnen. Ik wil daar altijd (vaak) heel graag wat van zeggen; ik kan me namelijk voorstellen dat iemand iets doet omdat diegene niet beter weet (onbewust onbekwaam). Je kunt ook niet alles weten. Mijn insteek is dan om iemand iets te leren, zodat ze daarna kunnen overwegen of ze zo doorgaan of toch een andere aanpak kiezen.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik daar niet de enige in ben. Maar toch zeg ik vaak niets. Je wordt dan al snel neergezet als een bemoeial, betweter of zeikerd. Maar dat is in het echt, face-to-face. Op bokt (en ander internet) werkt alles een stuk anoniemer. Het is dus ook een stuk makkelijker om ergens iets van te zeggen. Ik vraag me dan af of mensen daar dan soms in doorslaan, juist omdat ze dat "in het echt" niet doen (om wat voor reden dan ook).

Dat kan ik me namelijk best voorstellen. Online typ ik ook sneller een reactie met daarin een opmerking ("ik heb het idee dat je pony niet helemaal rad loopt", "ik denk dat een ander zadel erg kan helpen, want deze ligt om deze redenen niet goed") dan dat ik "in het echt" iemand zou aanspreken. Daar heb ik ook niet zulke goeie ervaringen mee (laatst overigens wel, bij een onregelmatige pony).

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 13:26

Palmera schreef:

Gezien de persoon die aanleiding was voor dit topic, niets inhoudelijks over de openingspost of TS zelf heeft geplaatst (niet negatief, niet positief) - maar met als enige doel in het topic kwam om het op te ruien op dermate manier dat het in mijn ogen wel degelijk enkel als doel had psychisch lijden te veroorzaken.

Naar mijn gevoel echt een Bully dus, vandaar de titel.