Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij graag zien op bokt qua privacybeleid? (Meerdere opties mogelijk)

De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
1111 (23%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen
502 (10%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
522 (10%)
Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug
303 (6%)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
1198 (24%)
De huidige situatie behouden (alleen berichten aanpassen op aanvraag en geen accounts verwijderen)
130 (2%)
Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden
424 (8%)
Bokt.nl beter (meer) afschermen
572 (11%)
Anders, namelijk:
37 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4799

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:50

Marsu schreef:
Cinderella schreef:
Momenteel is het zo dat een website gehoor moet geven aan een verzoek tot verwijdering van berichten, tenzij er een zwaarwegend belang is. Bijvoorbeeld een discussie die niet meer te volgen is. Daar beroept Bokt zich natuurlijk veelal op. Er vallen gaten in topics. Daarmee wordt echt op de grens gezeten en dat vind ik jammer.
Juridisch gezien is er momenteel weinig hard te maken, maar wat ik vooral jammer vind, is dat het gevoel heerst dat dit blijkbaar hard gemaakt moet worden, omdat er anders geen gehoor aan wordt gegeven. Nu las ik wel in de andere topics dat het beleid al erg versoepeld is, maar het is jammer dat het gebeurt nadat er al zoveel onvrede heerst.
Ik ben heel blij om te lezen dat er achter de schermen naar gekeken wordt, maar ik hoop niet dat dit weer een van de onderwerpen is waar eerst veel aandacht aan wordt geschonken en vervolgens weer wegzakt, totdat er over maanden weer eens een topic over gemaakt wordt.
In 2018 wordt de Wbp vervangen door de AVG en daarin staat in art. 15 the right to be forgotten. Het is de vraag of dit ook voor websites gaat gelden, dat is nu onduidelijk, maar deze verordening geeft in ieder geval het signaal af dat we privacy serieus moeten nemen.
Mijns inziens zouden dit soort beslissingen daarom niet door moderators genomen moeten worden die voorl vanuit een persoonlijke mening en de Boktregels de kwestie bekijken. Hopelijk brengt deze nieuwe wetgeving daar een opening voor in het team. Voor mensen kan het belang zo groot zijn om berichten/een account verwijderd te hebben.
Daarbij wil ik wel benadrukken dat ik veel respect heb voor het gehele team. Ik weet dat iedereen zich onwijs in zet voor Bokt en dat er een boel werkt ligt. Ook de manier van communiceren in de topics is prettig. Laten we dit onderwerp met z'n allen niet verwateren.

Eens, het recht van vergetelheid en het recht van correctie kun je niet negeren. Een aanvrager hoeft ook geen reden aan te geven waarom hij/zij hier gebruik van wil maken. Tenzij je als organisatie kunt bewijzen dat je de gegevens heel hard nodig hebt of een wettelijke taak uitvoert, zul je gegevens in de meeste gevallen moeten verwijderen.

Ik ben blij dat er bij Bokt iemand is die zich diepgaand in de AVG verdiept, want ik verwacht dat er volgend jaar best wat mensen zullen zijn die zich op artikel 17 willen beroepen.

Art. 17 AVG inderdaad, ik zie dat ik het verkeerd neergezet heb. :D

antje_vip

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:08

Ik vind deze poll anders wel vrij representatief met meer dan 3000 stemmen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:09

[***] schreef:
K

Ik zag dat er voorbij kwam dat je je account zo zonder aanvraag moet kunnen verwijderen, maar vergeet niet dat wij ook met een Markt zitten.
Er zijn al wel eens oplichters geweest of iemand die gewoonweg iets verkoopt en nooit meer online komt. Die maak je het wel erg makkelijk om op te lichten als zij de vrijheid hebben om hun account zo zonder pardon te verwijderen.

Over de markt is men maar gematigd positief, het is niet helemaal duidelijk of het wel de moeite waard is om de markt te handhaven.

Maar dan over dat oplichten. In de topics over aanpassen/verwijderen van accountgegevens komt steeds naar voren dat er 'moeilijk' over wordt gedaan en dat er tegen de gebruikers min of meer wordt gezegd dat het eigen schuld is wat men op dit forum post en dat spijt achteraf geen goede reden is om posts aan te passen of te verwijderen.. Een beetje in de sfeer van de lange neus, althans dat is de terugkoppeling. Maar... men moet wel beschermd worden tegen oplichters die zo nu en dan langskomen? Waar is dan de eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers? Is die dan ineens niet meer zo belangrijk? Het gaat me even om het kruizen van verwachtingen en verantwoordelijkheden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:35

Het zou ontzettend prettig zijn voor veel mensen om hier hun geschiedenis te kunnen wijzigen of verwijderen dan wel om je profiel te verwijderen.
Voor mij ook 1 van de redenen dat ik hier nog weinig post, ik mis mijn anonimiteit en zou die dolgraag terug willen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:05

Als ik zie hoeveel mensen voor verandering zijn kan daar toch niet niks mee gedaan worden lijkt me?
Niet afgedaan worden als maar een handjevol mensen wil verwijderen.
De handjes zijn wel heel groot :)

En dan zijn er nog mensen die niet eens kunnen stemmen, die op gast staan, ik vermoed dat daar een groot gedeelte ook wel voor totale verwijdering is.

Ik ben erg benieuwd wat beheer daar mee gaat doen.
Weer onder het tapijt schuiven zo wel erg ondermaats zijn met zoveel stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:30

bruintje123 schreef:
Als ik zie hoeveel mensen voor verandering zijn kan daar toch niet niks mee gedaan worden lijkt me?

En dan zijn er nog mensen die niet eens kunnen stemmen, die op gast staan, ik vermoed dat daar een groot gedeelte ook wel voor totale verwijdering is.

Volgens mij liggen de prioriteiten bij het organiseren van een Bokt-dag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:33

Nee hoor, jullie trekken nu verkeerde conclusies :)
Er wordt echt enorm druk achter de schermen naar oplossingen gezocht, even geduld graag :j

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:37

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:

Volgens mij liggen de prioriteiten bij het organiseren van een Bokt-dag :+

En bruintje123 is permanent geband.

Hoe kan dat nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:40

Dat heeft niets met het onderwerp te maken, maar een foutje in het systeem. Dat is al opgelost maar duurt even voordat het zichtbaar is :j Ze kan overal gelukkig bij!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:40

karuna schreef:
Hoezo, ik loop toch al aardig wat jaren op bokt rond maar heb nog niet een ding neergezet waar ik spijt van heb, kwestie van nadenken en desnoods even wachten voor je iets plaatst. En niks neerzetten dat je ook niet op de voorpagina van de krant wil hebben. Heel simpel dus

Ik ben het hiermee eens. Wanneer mensen berichten kunnen gaan verwijderen / aanpassen denk ik dat het echt een zooitje wordt. En er minder goed wordt nagedacht over het openen van een topic of plaatsen van een bericht.

Ik zou gaan voor de het anonimiseren van de posts. En deze gewoon laten staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:46

Kaaaren schreef:
Ik ben het hiermee eens. Wanneer mensen berichten kunnen gaan verwijderen / aanpassen denk ik dat het echt een zooitje wordt.

Ja dat vind ik ook het beste!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:52

Op zich ben ik helemaal niet moeilijk gezien de term privacy, heb ook geen geheimen :P dus
het maakt mij verder niets uit dat je niet geheel anoniem ben. Wel zou ik het fijn vinden om berichten van mijzelf te kunnen verwijderen uit het jaar kruik 8-)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:58

Kaaaren schreef:
karuna schreef:
Hoezo, ik loop toch al aardig wat jaren op bokt rond maar heb nog niet een ding neergezet waar ik spijt van heb, kwestie van nadenken en desnoods even wachten voor je iets plaatst. En niks neerzetten dat je ook niet op de voorpagina van de krant wil hebben. Heel simpel dus

Ik ben het hiermee eens. Wanneer mensen berichten kunnen gaan verwijderen / aanpassen denk ik dat het echt een zooitje wordt. En er minder goed wordt nagedacht over het openen van een topic of plaatsen van een bericht.

Ik denk ook echt dat mensen dan juist nog makkelijker van alles eruit gaan gooien omdat ze het later toch weer kunnen verwijderen. En dat datgene wat ze eruit zullen gooien lang niet altijd positief zal zijn.

BarbaLala schreef:
Het zou ontzettend prettig zijn voor veel mensen om hier hun geschiedenis te kunnen wijzigen of verwijderen dan wel om je profiel te verwijderen.
Voor mij ook 1 van de redenen dat ik hier nog weinig post, ik mis mijn anonimiteit en zou die dolgraag terug willen.

Dan maak je toch een nieuw account?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:29

Petpa schreef:

Hoe kan dat nou?

Haha. Stond dat er echt?
Ik heb er niets van gemerkt.
Maar zo na dat bericht zitten die vingers vast dicht boven die knop. :+ :D. :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:33

Ik kan me ook geen enkel bericht voor de geest halen wat ik weg zou willen hebben. Toch ben ik er wel voorstander van bij topics die al x tijd stil liggen.
Ik denk ook niet dat het een rommeltje word omdat het niet in een lopende discussie is zoals bijvoorbeeld bij het leeghalen van een OP.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:34

Privacy blijft een moeilijk dingetje, maar hoe vaak ik nog op oude (2005 tot en met 2010) topics struin als ik op bepaalde ervaringen/problemen zoek is echt bizar. Het zou jammer zijn als we die informatie niet meer kunnen gebruiken...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:39

Maar waarom geen nieuw topic met nieuwe inzichten willen openen?
Dat lijkt mij veel waardevoller.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:50

bruintje123 schreef:
Petpa schreef:

Hoe kan dat nou?

Haha. Stond dat er echt?
Maar zo na dat bericht zitten die vingers vast dicht boven die knop. :+ :D. :P

Heb je überhaupt weleens iets goeds te zeggen over Bokt? Je zet het team in haast elk FZ topic over Boktbeleid in een slecht daglicht. Provocerend gedrag. Je kan het er ook te dik bovenop leggen hoor. Zeker als je serieus genomen wordt, denk ik dat het een goed plan is dat je je ook een beetje volwassen gedraagt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:51

Misschien moet jij eens leren wat een smiley betekend.
Zou je goed doen. :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:53

bruintje123 schreef:
Misschien moet jij eens leren wat een smiley betekend.
Zou je goed doen. :)

Koekoek, niemand hier is achterlijk. Jouw berichten zijn standaard negatief zodra het gaat over het Boktbeleid. Zo'n smiley zegt helemaal niks. Het is gewoon irritant dat je nu al in drie topics op FZ alleen maar zit te klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:54

Zullen we het weer gezellig houden? Een negatief beeld is ook een beeld.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:55

bruintje123 schreef:
Petpa schreef:

Hoe kan dat nou?

Haha. Stond dat er echt?
Maar zo na dat bericht zitten die vingers vast dicht boven die knop.

Echt. In jouw profiel staat er boven jouw avatar geband, permanent, maar het stond niet boven je avatar in dit topic.

Ik hoor sommige mensen over het anonimiseren van posts. Mijn inziens zou dit veel verder moeten gaan dan het enkel weghalen van wat persoonsgegevens. Zo kun je uit quotes in topics waarin de geanonimiseerde account postte heel goed achterhalen hoe de geanonimiseerde account heette, evenals uit de posts van andere bokkers, die de accountnaam noemen. Dan is 'anonimiseren' niet meer dan een vernisje.
Alleen zo kom je effectiever tegemoet aan de wens van diverse bokkers om berichten van [ouder dan x jaar] aan te kunnen passen/verwijderen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:55

Danique schreef:
Eigen berichten evt. alleen verwijderen in plaats van veranderen.

Dit ja

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:58

Koek koek??
Het was echt als geintje bedoeld.
Dat jij graag dus slechte dingen ziet zegt juist wat over jou.

Ja ik draag dingen aan die ik graag veranderd zie.
Jij ziet dat met je negatieve bril op ook als negatief.
Ik zie dat als laten weten waar er naar mijn idee dingen anders kunnen.
En nee dat ga je niet aanhalen bij wat je denkt dat al goed gaat.

En dan heb je geluk dat ik geen temmer ben met je persoonlijk aanvallen.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 14-11-17 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:59

@gaby
Bart heeft aangeven dat het een bug is die snel opgelost zal zijn. :)