Marsu schreef:Cinderella schreef:Momenteel is het zo dat een website gehoor moet geven aan een verzoek tot verwijdering van berichten, tenzij er een zwaarwegend belang is. Bijvoorbeeld een discussie die niet meer te volgen is. Daar beroept Bokt zich natuurlijk veelal op. Er vallen gaten in topics. Daarmee wordt echt op de grens gezeten en dat vind ik jammer.
Juridisch gezien is er momenteel weinig hard te maken, maar wat ik vooral jammer vind, is dat het gevoel heerst dat dit blijkbaar hard gemaakt moet worden, omdat er anders geen gehoor aan wordt gegeven. Nu las ik wel in de andere topics dat het beleid al erg versoepeld is, maar het is jammer dat het gebeurt nadat er al zoveel onvrede heerst.
Ik ben heel blij om te lezen dat er achter de schermen naar gekeken wordt, maar ik hoop niet dat dit weer een van de onderwerpen is waar eerst veel aandacht aan wordt geschonken en vervolgens weer wegzakt, totdat er over maanden weer eens een topic over gemaakt wordt.
In 2018 wordt de Wbp vervangen door de AVG en daarin staat in art. 15 the right to be forgotten. Het is de vraag of dit ook voor websites gaat gelden, dat is nu onduidelijk, maar deze verordening geeft in ieder geval het signaal af dat we privacy serieus moeten nemen.
Mijns inziens zouden dit soort beslissingen daarom niet door moderators genomen moeten worden die voorl vanuit een persoonlijke mening en de Boktregels de kwestie bekijken. Hopelijk brengt deze nieuwe wetgeving daar een opening voor in het team. Voor mensen kan het belang zo groot zijn om berichten/een account verwijderd te hebben.
Daarbij wil ik wel benadrukken dat ik veel respect heb voor het gehele team. Ik weet dat iedereen zich onwijs in zet voor Bokt en dat er een boel werkt ligt. Ook de manier van communiceren in de topics is prettig. Laten we dit onderwerp met z'n allen niet verwateren.
Eens, het recht van vergetelheid en het recht van correctie kun je niet negeren. Een aanvrager hoeft ook geen reden aan te geven waarom hij/zij hier gebruik van wil maken. Tenzij je als organisatie kunt bewijzen dat je de gegevens heel hard nodig hebt of een wettelijke taak uitvoert, zul je gegevens in de meeste gevallen moeten verwijderen.
Ik ben blij dat er bij Bokt iemand is die zich diepgaand in de AVG verdiept, want ik verwacht dat er volgend jaar best wat mensen zullen zijn die zich op artikel 17 willen beroepen.
Art. 17 AVG inderdaad, ik zie dat ik het verkeerd neergezet heb.