Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:53

Ik denk idd dat duidelijkheid veel kan oplossen, de mensen openbaar ook bij naam noemen. Het is al meerdere keren voorgevallen dat ik in een topic zit, er plotseling een groene balk verschijnt, niemand kan die plaatsen dus iedereen praat gewoon door zoals voorheen. En dan plots een slotje omdat de opmerking genegeerd werd.
Het is soms gewoon erg onduidelijk wat jullie zien als offtopic en wat dus een logische evolutie van het gespreksonderwerp is. En daarvoor denk ik dat het veel helpt als je glashelder bent, maar ook toestaat dat het gesprek soms evolueert of dat een onderwerp onlosmakelijk verbonden is met andere zaken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:23

Tieneke, dan ben ik benieuwd; de reden dat ik (en, denk ik, andere mods idem dito) dat niet doe is omdat ik het gevoel heb dat dat naar kan overkomen, specifieke namen noemen bij het offtopic gaan. Dat voelt een beetje als het 'aan de schandpaal nagelen' van iemand/een groep gebruikers. Jij zou dat desondanks dus toch prettiger vinden, omdat je dan een duidelijker beeld hebt wat er offtopic is?

Probleem is dan ook dat wanneer de offtopic posts al verwijderd zijn, terugzoeken niet meer kan. Wat ik in elk geval concludeer uit jullie posts, is dat het wenselijk is als we bij een modopmerking duidelijk aangeven wat er als 'offtopic' gezien wordt, en wat niet.

Verder wordt hier aangegeven dat discussies ook moeten mogen evolueren. Dat ben ik zeker met jullie eens, maar het levert soms dilemma's op. Bijvoorbeeld: in sommige gevallen wil het geval dat een topic op een gegeven moment evolueert in een discussie, die elders al gevoerd wordt, effectief dus een dubbeltopic. Of: er zijn gebruikers die nog wel over het oorspronkelijke onderwerp vragen willen kunnen stellen, maar die raken ondergesneeuwd. Nog een alternatief; de 'offtopic' gaat ook meer richting slowchat en is opzich heel gezellig, maar het topic staat op een informatief subforum terwijl er over hetzelfde onderwerp al een HK-topic bestaat. Dan is het de vraag wat wij hierop kunnen of moeten doen. Immers, er is al een HK-topic en het informatieve topic raakt z'n informatieve grondslag kwijt, tot ergernis van gebruikers die graag over het oorspronkelijke onderwerp zouden willen discussiëren. Toch zien we dan vaak dat gebruikers, eenmaal flink 'onderweg' in het informatieve topic, niet meer willen verhuizen naar een ander HK-topic. Of: niet blij zijn wanneer voorgesteld wordt een topic dan naar de HK te verplaatsen zodat er vrijer gepost kan worden.

Dat zijn situaties waarin er eigenlijk geen oplossing meer lijkt te zijn, die goed bevalt voor het merendeel van de gebruikers. Daarin moeten wij dan soms beslissingen nemen, en soms betekent dat een slotje. Ik denk dat wat wij als mods kunnen meenemen uit jullie posts, is dat het in elk geval belangrijk is om duidelijk te zijn in modopmerkingen (en eventuele slotposts), met uitleg en eventueel voorbeelden.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 15:26

Als de off topic berichten zijn verwijderd is een bericht van een moderator dat er dat berichten zijn verwijderd voldoende.
Dan kunnen de gebruikers er vanuit gaan dat de berichten die er nog staan on topic zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:29

Inderdaad...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:33

Over het algemeen doen we dat toch door middel van een moderatoropmerking. (Oke, niet altijd, als er bv 1 iemand een one liner plaatst of een offtopic reactie, dan wordt deze verwijderd zonder dat er daar een groene opmerking voor komt. Op het moment dat er meerdere gebruikers offtopic gaan, wordt er meestal verwijderd, krijgen de posters in kwestie een pb, en wordt er een groene opmerking geplaatst dat er berichten verwijderd zijn en de vraag om ontopic te blijven)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:54

Ik denk dat slotjes ook voorkomen zouden worden als mod opmerkingen bijvoorbeeld onder het laatst gelezen bericht worden geplaatst of iets dergelijks. Geen idee of dit haalbaar is hoor.
Een topic loopt snel en terwijl je aan het bijlezen bent lees je iets waar je op reageert. Bij wijze van een reactie die op pagina 17 staat terwijl het topic nu al 20 pagina's heeft. Rond die pagina 17 is het topic alleen wat offtopic gegaan, dus je reageer dan misschien op een offtopic bericht. Als er dan op pagina 18 een waarschuwing van een mod staat, dan word dit dus gemist en komen er toch offtopic berichten bij. Waar ook weer op wordt gereageerd door mensen die wel al lezen op pagina 20. Ik denk dat dit voorkomen ook slotjes kan voorkomen. En dan dus bijvoorbeeld om die mod opmerking voor mij al op pagina 17 te laten zien.

Niet heel concreet idee zo nog en de omschrijving is misschien ook wat vaag, maar ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:01

Er werd al eerder genoemd dan men soms gewoon over een modopmerking van een paar pagina's terug heen leest - zeker als het een topic met +20 pagina's is - en deze suggestie lijkt mij een interessante optie. Of het technisch haalbaar is, kan ik niet goed inschatten, maar ik ga dit zeker even achter de schermen bespreken om te zien of we hier iets op kunnen bedenken! :j

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:03

Weet niet of t al gezegd is, maar: Kunnen de mensen die een topic verpesten niet gewoon uit dat topic geband worden?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:07

xMyrth schreef:
Weet niet of t al gezegd is, maar: Kunnen de mensen die een topic verpesten niet gewoon uit dat topic geband worden?

En wat is verpesten? Wat jij verpesten vindt, vind ik misschien interessant.
Daarom dus beter een dialoog hier, en kijken of we elkaar begrijpen: mods en gebruikers.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:08

Ik zou dan juist de modopmerkingen in de OP plaatsen. Iedereen leest de OP en als er onderaan het bericht van TS al zoiets staat van dat er al een paar keer off-topic werd gegaan, deze berichten verwijderd zijn en of gebruikers willen opletten, dit al veel meer effect heeft dan een verdwaalde modpost in een topic van 50 pagina's, ergens op pagina 34.. Veel mensen missen dat gewoon, zeker in een snellopend topic. Ik zou het dus, naast een nieuwe mod-post, ook in de OP plaatsen. Sowieso is dat handig voor mensen die net het topic gaan lezen, maar vaak alleen de OP en de laatste 1 of 2 pagina's lezen in plaats van alle pagina's. Je mist dan gewoon alle mod-opmerkingen. Als het in de OP staat dan zie je al meteen wat er allemaal 'aan de hand' is met het topic en weet je ook dat je even beter moet opletten bij je eigen reactie.

Verder, ik heb nu even geen tijd om hier meer inhoudelijk op in te gaan, ik moet daar later even goed voor zitten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen maar keihard ja kan knikken bij alle posts van Sammie. Ik ben het ontzettend met haar eens. Ik zit ook met ongeloof een aantal van de mods posts te lezen en me af te vragen waar in hemelsnaam de zelfreflectie is in het mod-team.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:10

xMyrth schreef:

Ik denk dat dat geen goed idee is. Een heel enkele gebruiker zal een topic blijven verpesten, maar vaak genoeg worden gebruikers op hun gedrag aangesproken. Het is het fijnst als dat onderling gebeurt, zodat de discussie draagvlak heeft onder de geïnteresseerde gebruikers. Mocht dat niet lukken, dan kan een moderator iemand aanspreken en iemand kan dan ook zijn/haar gedrag verbeteren. Als je zo'n 'verpester' meteen uit een topic gooit, dan is dat absoluut geen constructieve manier van handelen. Om die reden zou dat bij mij ook geen voorkeur hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:10

In een lopend topic wat ik al volg ga ik niet terug naar de OP...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:14

Ik in principe ook niet, maar het zou er evt. wel 'naast' kunnen gebeuren. Dat je dus én dat doet én nog iets anders/ extra's/ ect..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:52

En een kliklinkje bij het antwoordenveld zoiets als: 'Let op: in dit topic zijn moderatorberichten geplaatst'. Dan kun je ervoor kiezen om het te negeren als je ze reeds gezien hebt maar aanklikken als je ze alsnog wil lezen?

En mocht je dan op de link klikken dat je enkel de moderatorposts te zien krijgt? Lijkt me niet zo'n ingewikkelde query om te maken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:58

Hilli schreef:
xMyrth schreef:

Ik denk dat dat geen goed idee is. Een heel enkele gebruiker zal een topic blijven verpesten, maar vaak genoeg worden gebruikers op hun gedrag aangesproken. Het is het fijnst als dat onderling gebeurt, zodat de discussie draagvlak heeft onder de geïnteresseerde gebruikers. Mocht dat niet lukken, dan kan een moderator iemand aanspreken en iemand kan dan ook zijn/haar gedrag verbeteren. Als je zo'n 'verpester' meteen uit een topic gooit, dan is dat absoluut geen constructieve manier van handelen. Om die reden zou dat bij mij ook geen voorkeur hebben.

Daar heb je gelijk in.
Ik doel meer op de gebruikers die door de mods al (meerdere malen) zijn aangesproken op hun gedrag via PB. Natuurlijk moet iedereen een nieuwe kans krijgen om gedrag te verbeteren, dus ik doel ook niet op meteen uit het topic gooien :) Maar als iemand al meerdere malen is aangesproken op gedrag, maar er niets aan veranderd, dan zou ik het wel een optie vinden als het topic dan gewoon goed door kan lopen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:19

Duhelo schreef:
Citaat:
Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?

Ik begrijp niet zo goed wat je met deze zin bedoelt, kun je hier wat meer toelichting geven?

Als eerste mn excuses voor mn te gevoelige reactie. Nu ik het teruglees zie ik dat ik te heftig reageerde en dat je vooral wilde uitleggen. Ik denk wel dat een stukje begrip richting de gebruikers (ipv alleen uitleg) prettiger zou zijn. En de eerste zin (waar halen jullie het vandaan oid) blijf ik naar vinden. Maar ik liet me daardoor iets teveel meeslepen zie ik nu.

Wat ik bedoelde met mn opmerking, is dat het imo nu fout gaat bij een aantal mods en hun slotjes (en dan vooral gebrek aan uitleg). Offtopic is altijd al ongewenst, die regel is er altijd al. Het is dus pas recent dat het mij opvalt dat er wel veel topics op slot lijken te gaan om slechts enkele opmerkingen. En ik kan dit dus niet verklaren met de gegeven verklaring dat er veel gebeurd wat we niet meekrijgen, want ook dat is altijd al het geval. Het is imo echt een recente ontwikkeling (mijn ergenis iig wel) en ik denk dat dit toch echt door het handelen van enkele mods komt en niet door hoe het beleid in elkaar steekt. Want daar is imo weinig tot niks mee mis. Is het zo duidelijker? Vind het lastig goed te verwoorden merk ik.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:24

Even terughalend wat Duhelo zei: Als een slotje voor gebruikers out of the bleu komt, doe je als mod gewoonweg iets niet goed. Als jij al tig pagina's offtopic reacties verwijderd hebt, dan had dat in het topic gemeld moeten worden. En als je daarna weer offtopic moet verwijderen, moet je het weer melden. Maar meld ook bij waarom. Alleen "ik heb offtopic reacties verwijderd" is geen onderbouwing.
Ja, en als je dan al een paar keer zo'n groene balk erin hebt gehad en je plaatst uiteindelijk een slotje, komt het voor niemand meer out of the bleu. Maar wederom draait het om onderbouwen en uitleggen. En die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de mods.

Gebruikers bannen uit een specifiek topic lijkt me echt een gebed zonder einde. Wie bepaald dat en uit welke topics en hoe ga je dat technisch doen?? Niet, vermoed ik zomaar. Maar daarin moet er wel op het bestaande systeem vertrouwd worden. Als iemand meerdere keren gewaarschuwd word, zou dat op een gegeven moment een OW moeten worden. En een OW leidt automatisch tot een ban, als iemand maar lang genoeg door gaat. Ergens lijkt dat systeem ook niet lekker te werken, maar dat is weer een andere discussie.

Het beleid is denk ik prima mbt modden en slotjes, het is de uitvoering waar nog winst te behalen is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:28

Zwerte schreef:
Duhelo schreef:
Citaat:
Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?

Ik begrijp niet zo goed wat je met deze zin bedoelt, kun je hier wat meer toelichting geven?

Als eerste mn excuses voor mn te gevoelige reactie. Nu ik het teruglees zie ik dat ik te heftig reageerde en dat je vooral wilde uitleggen. Ik denk wel dat een stukje begrip richting de gebruikers (ipv alleen uitleg) prettiger zou zijn. En de eerste zin (waar halen jullie het vandaan oid) blijf ik naar vinden. Maar ik liet me daardoor iets teveel meeslepen zie ik nu.

Wat ik bedoelde met mn opmerking, is dat het imo nu fout gaat bij een aantal mods en hun slotjes (en dan vooral gebrek aan uitleg). Offtopic is altijd al ongewenst, die regel is er altijd al. Het is dus pas recent dat het mij opvalt dat er wel veel topics op slot lijken te gaan om slechts enkele opmerkingen. En ik kan dit dus niet verklaren met de gegeven verklaring dat er veel gebeurd wat we niet meekrijgen, want ook dat is altijd al het geval. Het is imo echt een recente ontwikkeling (mijn ergenis iig wel) en ik denk dat dit toch echt door het handelen van enkele mods komt en niet door hoe het beleid in elkaar steekt. Want daar is imo weinig tot niks mee mis. Is het zo duidelijker? Vind het lastig goed te verwoorden merk ik.

Dankjewel voor je excuus. Bij het herlezen valt me nu ook op dat die eerste zin naar overkomt :). Ik zal in het vervolg proberen te letten op mijn formulering. Het was echt als oprechte vraag bedoeld maar heel ongelukkig uitgedrukt :D
Ik moet nu heel dringend weg dus heb even geen tijd om inhoudelijk je post goed te lezen en te beantwoorden, dus die hou je vanavond of morgen nog van me tegoed ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:33

Winged schreef:
In een lopend topic wat ik al volg ga ik niet terug naar de OP...

Ik zeg ook, voor nieuwe lezers ;). Het kan prima en en. En een gewone modpost in het topic zoals er al word gedaan EN een notitie in de OP voor nieuwe lezers. Dan zullen nieuwe lezers de mod-opmerkingen sowieso niet lezen en de mensen die het topic op de voet volgen zien waarschijnlijk de mod opmerkingen wel, op een enkeling na. Maar de mod opmerking word vaak ook nog door gebruikers herhaald. Dus dan zou het wel duidelijk moeten zijn... Mits de modposts/opmerkingen er ook echt toe doen, want ik vind dat er ook vaak genoeg onterecht mod posts worden geplaatst zonder goede uitleg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:57

Ik zou het ernstig waarderen als er nog een reactie zou komen vanuit het team :) Wordt er nog over gesproken, is men nog bezig?

Als de diverse mods hier aangeven dat er gesloten wordt omdat er lezers zijn die het offtopic gaan 'irritant' vinden en graag wel willen blijven (mee)lezen over het oorspronkelijke onderwerp begrijp ik niet zo goed wat een slotje daar voor verandering inbrengt. Immers gaat het ook ook zéker niet meer over het oorspronkelijke onderwerp (en dan even daar gelaten of het ook echt offtopic was).

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:04

Hoe zit het dan als je in een topic zit, er is een modopmerking en iemand anders doet een vraag stellen waar je dan vervolgens niet op in mag gaan?

Mijn antwoord op die vraag (of zoals de mod het verwoordt "opmerking) is weggehaald, maar de vraag (of opmerking, tis maar net hoe je het leest) blijft wel staan. Is dat niet ook een beetje raar?

zie het dialoog tussen sees en mij
[OPG] 'aanduwen' met heftruck

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:05

Duhelo schreef:
Zwerte schreef:
Duhelo schreef:
Citaat:

Dankjewel voor je excuus. Bij het herlezen valt me nu ook op dat die eerste zin naar overkomt :). Ik zal in het vervolg proberen te letten op mijn formulering. Het was echt als oprechte vraag bedoeld maar heel ongelukkig uitgedrukt :D
Ik moet nu heel dringend weg dus heb even geen tijd om inhoudelijk je post goed te lezen en te beantwoorden, dus die hou je vanavond of morgen nog van me tegoed ;)

Mijn excuses dat mijn antwoord zo laat komt, het is hier deze week nogal hectisch geweest waardoor ik me beperkt heb tot basiswerk.

Mijn eerste zin van "waar halen jullie het" was effectief een oprechte vraag, echt in de zin: Vanuit welke topics/ervaringen/moderators
Maar het was inderdaad wel een beetje erg ongelukkig geformuleerd.

Nav dit topic wordt er ook geëvalueerd hoe en waar er slotjes geplaatst worden en hoe dat komt. Ikzelf ben niet voldoende op de hoogte ervan om hierover te communiceren naar jullie toe, dus ik laat dat liever over aan een van mijn collega's :)

Als het echt opvalt in bepaalde fora, of echt heel recent is het idd niet te verklaren met hetgeen jullie niet meekrijgen, ik opperde dit omdat het een mogelijkheid kon zijn, maar in principe is het wel de bedoeling dat er vanuit ons naar de gebruikers toe voldoende toelichting gegeven wordt. Echter blijft het wel zo dat we in eerste instantie via pb gaan communiceren met de gebruikers in kwestie en er niet voor kiezen om het en plein publique te gooien als het niet perse nodig is. Dat is misschien wel een aandachtspunt om ergens een aanpassing te doen zodat gebruikers bv kunnen zien of er berichten verwijderd zijn / hoeveel, of dat wij het in het topic melden oid. Dat is een mogelijkheid om mee te nemen in het overleg om zo de transparantie te vergroten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:08

danzzz schreef:
Hoe zit het dan als je in een topic zit, er is een modopmerking en iemand anders doet een vraag stellen waar je dan vervolgens niet op in mag gaan?

Mijn antwoord op die vraag (of zoals de mod het verwoordt "opmerking) is weggehaald, maar de vraag (of opmerking, tis maar net hoe je het leest) blijft wel staan. Is dat niet ook een beetje raar?

zie het dialoog tussen sees en mij
[OPG] 'aanduwen' met heftruck

Dat is nou net het perfecte voorbeeld imo hoe moeilijk het is om te modereren. Voor de ene mod is die oorspronkelijke opmerking geen probleem zeg maar en wordt er niet aangepast ,een andere mod zal die wel gaan verwijderen. Dat heb je een beetje met de meer persoonlijke aanpak. Soms zijn zaken zwart wit, maar soms heb je ook alle tinten grijs ertussenin, en dat is gewoon heel erg moeilijk.
In een dergelijke situatie kan je dan op die post beter een tem plaatsen met jouw opmerkingen erbij, of de mod in kwestie aanvragen en vragen waarom die originele post mag blijven staan of waarom niet. Het kan bv ook zijn dat dat stukje simpelweg over het hoofd gezien werd.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:12

Sammie schreef:
Ik zou het ernstig waarderen als er nog een reactie zou komen vanuit het team :) Wordt er nog over gesproken, is men nog bezig?

Reactie gaat er zeker komen alleen niet zo snel als we hadden gehoopt.

We hebben van Bart een overzicht gekregen van alle slotjes die zijn geplaatst over de afgelopen 30 dagen Boktbreed. Dit blijken 165 slotjes te zijn geweest. Van al deze slotjes willen we inzicht krijgen waarom deze zijn geplaatst, zodra dat overzicht gereed is komen we terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:19

+:)+ Top