Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:39

Danique schreef:
Sizzle schreef:
Comment is ook geen Nederlands ;)

Ik had het ook nergens over Nederlands spreken, ik had het over de eerdergenoemde d'tjes en t'tjes. :D

En waarom zou het gebruik van Engelse woorden terwijl er een correct nederlands woord voor bestaat dan minder storen dan een foutieve d of t?

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:39

Ban voor spelfouten lijkt mij zo'n goed idee! Maar wie gaat al die controles doen? :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:40

Erin schreef:
Patsab schreef:
Wat vinden jullie dan van het woord " wouden" ipv wilden....
Die staat bij mij op plaats 3 , na ipv naar en me ipv mij, staan op 1 en 2

Ook supervervelend. Ik ben echt een grammaticanazi, en bij elke spelfout denk ik 'aaahhh!'. :=

Dan wil ik jullie er toch graag even op wijzen dat 'wouden' inmiddels in het groene boekje is opgenomen en in theorie net zo correct is als 'wilden'. :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:40

Petrichor schreef:
Oh dat is de enige fout in de spelling waar ik mij dood aan irriteer.

Ik zeg een jaar ban. :') 1 april.

Dat mij irriteert of waaraan in mij erger :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:42

Sizzle schreef:
Danique schreef:
Ik had het ook nergens over Nederlands spreken, ik had het over de eerdergenoemde d'tjes en t'tjes. :D

En waarom zou het gebruik van Engelse woorden terwijl er een correct nederlands woord voor bestaat dan minder storen dan een foutieve d of t?

Dan zouden we woorden als 'computer' en 'sneaker' dus ook niet meer kunnen gebruiken. Enne, als je toch bezig bent, Nederlands is met een hoofdletter :D

No hard feelings, ofcourse. Oh jee, dat is ook Engels...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:42

Sizzle schreef:
Petrichor schreef:

Kan allebei toch? :P

Hahah fouten maken moet kunnen, maar me paard fouten zijn om te kotsen. :')

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:43

Sizzle schreef:
Petrichor schreef:

Contaminaties zijn ook irritant... Dit begint wel een zeiktopic te worden. :o

Jolien87

Ik geloof dat ik er even een zak popcorn ga pakken. :')
De één is de ander nog slimmer af.

Petrichor:
Iets kan je irriteren of je kunt je ergens aan ergeren. Je kunt je niet ergens aan irriteren.

Junia

Erin schreef:
Patsab schreef:
Wat vinden jullie dan van het woord " wouden" ipv wilden....
Die staat bij mij op plaats 3 , na ipv naar en me ipv mij, staan op 1 en 2

Ook supervervelend. Ik ben echt een grammaticanazi, en bij elke spelfout denk ik 'aaahhh!'. :=

Ik/hij/zij/het "wou" is inmiddels alom geaccepteerd. Kennelijk is dit ook gebeurd met wij/jullie/zij "wouden." Als een merendeel van de mensen het gebruikt, wordt het uiteindelijk de norm. Natuurlijk is het jammer - en ik erger me er soms ook groen en geel aan- maar je houdt het niet tegen. Met heel veel geluk kun je het misschien uitstellen, maar uiteindelijk zal het Nederlands veranderen.

Edit: en ik weet ook vrij zeker dat wij de dag nog zullen meemaken dat je je wel ergens aan mag irriteren.
Laatst bijgewerkt door Junia op 01-04-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:44

Dit wordt geen algemeen topic meer maar een 'wie kan ik het snelst op fouten betrappen' topic.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:45

Ik zal niet beweren dat ik altijd perfecte zinnen produceer, maar ik erger me kapot aan het overmatige gebruik van het woord 'doen'. 'Doen we daar afspreken?' etc. Aaaargh!!!

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:45

Nayomie schreef:
Dit wordt geen algemeen topic meer maar een 'wie kan ik het snelst op fouten betrappen' topic.

Ik betrap mezelf er op dat ik al mijn berichten drie keer nalees voordat ik ze post, zo bang ben ik om betrapt te worden. :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:46

Nayomie schreef:

Dit dus. :j En stiekem vind ik het nog vermakelijk ook.
Een beetje de dummie-versie van het Taalbloopers topic.

Mungbean

Danique: Haha, je hebt gelijk wat betreft de hoofdletter.

Maar computer en sneaker staan gewoon in het nederlandse woordenboek.

Comment niet. Het is toch ook raar als ik zou schrijven:
Ik heb toch gisteren een ultimate belevenis gehad, ik ben met mijn horse door het scary bos gereden.

Even extreem genomen dan he.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-04-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Nayomie schreef:

Mag best, zijn ze lang bezig want foutloos typen doe ik toch niet (meerdere met mij)..

Echter zijn spel fouten en imo domme fouten een levensgroot verschil.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:48

Sizzle schreef:
Haha, je hebt gelijk wat betreft de hoofdletter.

Ik heb toch gisteren een ultimate belevenis gehad, ik ben met mijn horse door het scary bos gereden.

Hier sluit ik mij bij aan :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:48

Sizzle schreef:
Haha, je hebt gelijk wat betreft de hoofdletter.

Overbodige Engelse woorden in de zin die niet zijn opgenomen in het Nederlandse woordenboek, vind ik zelf ook niet prettig om te lezen. Al moet ik zeggen dat ik dat vrij weinig tegen kom. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:50

Sizzle schreef:

Dat klinkt stom, dat ben ik met je eens. Echter is 'computertaal' (dus wat al die ICT-ers gebruiken om te coderen etc.) wel vaak in het engels ('Quote', 'Code', 'List', 'Img', 'URL'...) vandaar dat ik persoonlijk 'comment' al een stuk minder irritant vind dan jouw voorbeeld of d-tjes en t-tjes. Een foutieve d of t is namelijk gewoon pertinent fout, een Engels woord kan als leenwoord gebruikt zijn.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:51

Wat ik ook zeer irritant vind, is woorden 'in tweeën hakken'. Bijvoorbeeld politie agent ipv politieagent.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:52

Paris_ schreef:
Autocorrect erop zetten, net zoals in Word. :+
Of een puntensysteem, bij elke fout -1 en bij 10 strafpunten wordt je een dag van Bokt geband. ~~}> Durf te wedden dat er dan opeens veel minder fouten te ontdekken zijn... O:)

Ja maar dat gaat moeilijk worden want je hebt wel dingen zoals "ik verveel me".

Maar het is tamelijk irritant ja :=. Maar soms lees ik een berichtje in memorian en dan kan ik het ook niet over mijn hart verkrijgen om het dan te verbeteren. Verbeteren doe ik sowieso liever niet _O-.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 01-04-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:52

Sizzle schreef:

Dat komt omdat computer en sneaker officieel leenwoorden zijn. Horse en scary zijn dit niet.
Toch is 'comment' langzaam maar zeker een term in Nederland aan het worden, voornamelijk nu sociale media door steeds meer mensen gebruikt worden. Of dit ooit ook een erkend leenwoord zal gaan worden, zal de tijd ons gaan leren. Hoe denk je dat de leenwoorden van vandaag ooit in het groene boekje terecht zijn gekomen?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:54

Nederlands 'verengelst' echt enorm. Dat talen elkaar beïnvloeden door leenwoorden en gestolen grammatica is ook al een eeuwenoud gegeven.

Niet om te zeggen dat men zich er niet aan mag ergeren. Ik erger me zelf ook aan andermans waardeloze grammatica, maar proberen het te veranderen is i.m.o. ( ;) ) verspilde moeite.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:54

Pff ik vind het toch wel bijzonder als iemand zich hier mee bezig kan houden/ irriteren. Lijkt mij heel vermoeiend. Ik zou zeggen laat het los en geniet van het leven

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:55

teiger150 schreef:
Het jammere is nog dat ik gemiddeld anderhalf uur met een fototopic bezig ben voor ik hem durft te openen. Ik ben dan alleen maar bezig met het opnieuw lezen en proberen zo veel mogelijk fouten eruit te halen, maar ik vind het zo ontzettend moeilijk.

Het topic waar de bovenstaande fout uit is gehaald was gewoon eventjes een leuke snelle reactie, ik had totaal niet verwacht dat ik daarin een grote taalfout had gemaakt die vervolgens in dit topic terecht zou komen.

Herkenbaar.
Ik heb autocorrect, ik controleer op internet als ik het niet zeker weet, ik lees het nog eens extra na.
Over een lang bericht doe ik ook echt lang.
En nog staan er fouten in. Fouten die ik zeker als ik moe ben overheen lees. Ik zie ze echt niet staan.

Lees ik de volgende dag mijn bericht nog eens na,... *toink* heb ik zei loopt geschreven ipv van zij loopt.(of een andere vergelijkbare fout)

En dan lees je hier dat het een smoesje is. Dat ik laks ben. Dat het toch wel heel erg dom is.

Ik trek het me nu niet meer zo aan.

Maar besef je dat dit soort topics echt wel iets doet met het zelfvertrouwen van mensen met dyslexie.

Ja ik weet het,...er zijn er die het uit luiheid doen, desinteresse of weet ik wat.

Maar waarom moeten de goede onder de kwade lijden?

Als het een bericht is wat van fouten aan elkaar hangt TEM dan. Dan kan een modje deze persoon er op aanspreken.

Mij mag je er overigens ook op aanspreken in een PB,...maar bedenk wel het is de toon die de muziek maakt.

Laatst had ik een foutje gemaakt en ik kreeg PB. Iets van het is... ipv... je kan het nu nog verbeteren.
Kijk dat vind ik aardig bedoeld. Dat waardeer ik echt wel.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 01-04-15 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:55

Erin schreef:
Wat ik ook zeer irritant vind, is woorden 'in tweeën hakken'. Bijvoorbeeld politie agent ipv politieagent.

Schuldig :o

Heb ik overgehouden na een jarenlange studie voornamelijk in het Engels. Het is lastiger iets af te leren, dan nieuw aan te leren. Maar goed, ik doe mijn best!

Ik heb ook wel eens een nette pb gekregen met een pijnlijke spelfout van mij, heb ik enorm gewaardeerd :j
Ja, ik maak fouten maar ik wil er ook zeker van leren.