Ik wil niet zeuren maar.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:23

Ayasha schreef:
Ladybird schreef:
Ik dacht echt, dat er in het franstalige topic over sex gesproken werd in het frans :') omdat die vergelijking gemaakt werd :+

maar ik heb het idee dat dat niet eens zo is :') Wat is dan de vergelijking tussen het sextopic en het frans praten?

Eh nee; momenteel gaat het over wie waar woont, wie waarom zij/haar frans wil oefenen en studies en dialecten enz. :')

HAha ik had er nog geen translate over gedaan en mijn frans is echt te slecht --> niet aanwezig := :')

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:23

Het is geen vergelijking volgensmij.
Het is meer dat het een beetje dubbel is:
18+ topics mogen niet, omdat kinderen dan niet mee kunnen lezen.
Franse topics mogen wel, terwijl niet frans sprekende mensen dan niet kunnen meelezen.

Som ik het zo goed op?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:24

Ladybird schreef:
Ik dacht echt, dat er in het franstalige topic over sex gesproken werd in het frans :') omdat die vergelijking gemaakt werd :+

maar ik heb het idee dat dat niet eens zo is :') Wat is dan de vergelijking tussen het sextopic en het frans praten?

Niks.. luiheid van mijn kant.. Was t eerste topic dat ik tegenkwam..
Maar het is wel vergelijkbaar met t slettentopic, het "hoe was je eerste keer?"topic, en nog meer van dat..

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:25

Ja dat som je zo goed op Yasmijntje, dat is denk ik wat TS bedoelt.

Wat mij betreft mogen beide topics blijven (helaas is die 18+ al verwijderd - terwijl er imo meerdere topics zijn die dan ook niet door de beugel kunnen), zolang de taalgerelateerde topics maar op STW blijven :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:25

Ik vind het ook onzin dat dat topic is gesloten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:27

Ja, inderdaad.. Yasmijntje.. Dat is de reden dat ik t Franse topic er even bij had gepakt..
Al sluiten die andere seks gerelateerde topics beter aan..

Het gaat mij vooral om t feit dat het gezegde "gelijke monniken, gelijke kappen", hier niet gehandhaafd wordt..
Ze zeggen wel overal dat dit en dat niet mag..

Maar puntje bij paaltje mag dit wel en dat niet, terwijl dit en dat nagenoeg hetzelfde zijn..

Volg je nog? :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:28

Yasmijntje schreef:
Franse topics mogen wel, terwijl niet frans sprekende mensen dan niet kunnen meelezen.

Som ik het zo goed op?

Het verschil is dat er specifiek vermeld staat dat seks en geweld niet besproken mag worden.
Nergens staat dat het niet toegelaten is om een topic te openen om een taal te oefenen. Enkel dat de voertaal Nederlands is (en die veranderen we niet.) De enige regel die mogelijk overtreden kan worden is dat er huiswerk in besproken zou worden en de afspraak is dat er in dat geval getemd wordt zodat de mods kunnen reageren.

Ofwel; het "gelijke monnikken, gelijke kappen" argument raakt kant noch wal.

nine1987

Re: Ik wil niet zeuren maar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:30

Wel degelijk Ayasha.. Want ik refereerde niet aan het Franse topic, maar aan de andere sexgerelateerde topics die wel mogen en een stuk explicieter zijn dan het 18+ topic uit mijn OP..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:31

In je OP haal je het franse topic aan. Dan refereer je toch naar het franse topic.
In de regels staat letterlijk dat seks enz niet mag.
Er staat nergens letterlijk dat je niet één oefentopic voor een andere taal mag aanmaken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:31

Het ging mij al lang niet meer om het Franse topic, zoals ik al twee keer eerder aangaf..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:33

nine1987 schreef:
Wel degelijk Ayasha.. Want ik refereerde niet aan het Franse topic, maar aan de andere sexgerelateerde topics die wel mogen en een stuk explicieter zijn dan het 18+ topic uit mijn OP..

Jij begint zelf echt over die franse topic hoor die volgens jou niet kan omdat vele bokkers het niet kunnen lezen, maar een sextopic mag. Daaronder zeg je zelf: Het is maar een vergelijking

Eigenlijk slaat daar de vergelijking al nergens op.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:35

miss_lizje schreef:
Even echt een serieuze vraag Prrrr.

Ik snap dat het boktbeleid ooit voor deze regel heeft gekozen. Er rust dus een relatief groot taboe betreft het praten over seks hier op bokt. Het jeugdjournaalproof willen zijn vind ik an sich een goed streven. Echter waarom worden dekfoto's en zelfs filmpjes van paarden dan wel goedgekeurd en uitgebreid besproken? Niet dat ik nu behoefte heb aan het plaatsen van "dekfoto's" van mijzelf hier neer te zetten ( of uberhaupt die foto's te maken) :') . Maar voor mij zit dat ook op het randje betreft jeugdjournaalproof. Sommige nieuws items vind ik ook op het randje zitten. Maar omdat het nieuws betreft denk ik niet dat je dat te veel moet aanpassen.
Maar ik kan goed begrijpen dat sommige pubers(of andere leeftijdscatagorien) misschien wel met vragen zitten die ze niet ergens anders durven te stellen. Ik ben zeker niet voor een groter taboe. En ondanks dat het topic erg amusant was ging het op het eind echt wel even te ver. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel ruimte er word gegeven om op een normale manier (dus niet vulgair met handelingen etc.) dingen te kunnen bespreken betreft dit onderwerp. Ik vind de regel zelf namelijk een beetje mistig betreft wat is de grens. Was dat in het topic over goed maken gelijk al bij de eerste pagina? Of was alleen de laatste pagina over de schreef betreft het boktbeleid? Had het verwijderen van berichten die over de schreef gingen en een waarschuwing geven misschien ook een oplossing geweest?

Misschien zijn dit hele domme vragen en opmerkingen, maar ik wilde ze toch even vragen :o .

Randjes zijn altijd lastig. Was het maar simpel zwart-wit, en dat is het nooit. Daar zullen ze het bij het Jeugdjournaal ook wel moeilijk mee hebben. De richtlijn zoals die hier eerder in het topic stond, is ben ik bang zo helder als het wordt, ik vat dat zelf altijd samen als 'handleiding'. Op het moment dat je te beeldend wil worden is het tijd om een ander forum op te zoeken.

Mijn persoonlijke idee daarbij is ook dat mensen veel kritischer zouden moeten zijn op wat ze over zichzelf (of anderen!) op internet slingeren. Als je als puber onzekerheden hebt over je seksualiteit, gooi dat dan in godsnaam niet op een internetforum waar het voor iedereen tot in lengte van jaren terug te vinden is. Of ben ik nou raar?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:35

Ladybird schreef:
nine1987 schreef:

Jij begint zelf echt over die franse topic hoor die volgens jou niet kan omdat vele bokkers het niet kunnen lezen, maar een sextopic mag. Daaronder zeg je zelf: Het is maar een vergelijking

Eigenlijk slaat daar de vergelijking al nergens op.

Dat mag jij vinden.. Het was misschien fout om dat topic als voorbeeld aan te halen.. Vandaar dat ik meer aansluitende topics erbij heb gepakt.. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:36

Da-bedoel-ik. En vervolgens gaan er een paar mensen op in (ook al ging jij over op een ander voorbeeld) dat het idd klopt wat je in je OP zegt. Niet dus. :D Er is een groot verschil. :D

Was dus meer voor de mensen die daarop door gingen dan op jou bedoelt. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:38

Ayasha schreef:
Da-bedoel-ik. En vervolgens gaan er een paar mensen op in (ook al ging jij over op een ander voorbeeld) dat het idd klopt wat je in je OP zegt. Niet dus. :D Er is een groot verschil. :D

Was dus meer voor de mensen die daarop door gingen dan op jou bedoelt. :)

Oke :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:43

Prrrr schreef:
Randjes zijn altijd lastig. Was het maar simpel zwart-wit, en dat is het nooit. Daar zullen ze het bij het Jeugdjournaal ook wel moeilijk mee hebben. De richtlijn zoals die hier eerder in het topic stond, is ben ik bang zo helder als het wordt, ik vat dat zelf altijd samen als 'handleiding'. Op het moment dat je te beeldend wil worden is het tijd om een ander forum op te zoeken.

Mijn persoonlijke idee daarbij is ook dat mensen veel kritischer zouden moeten zijn op wat ze over zichzelf (of anderen!) op internet slingeren. Als je als puber onzekerheden hebt over je seksualiteit, gooi dat dan in godsnaam niet op een internetforum waar het voor iedereen tot in lengte van jaren terug te vinden is. Of ben ik nou raar?

Helemaal niet raar :)

Ik zie diverse teksten voorbij komen waar ik toch wel een beetje van schrik.
Alsof de mods maar wat aanmodderen en topics "voortrekken"? Ik weet zeker dat de mods de diverse topics al lang gezien hebben en daar ook overleg over hebben gehad. Er is zoveel wat de mods achter de schermen bespreken, daar weten en merken wij helemaal niks van. Wat een gebruiker op bokt zet moet hij/zij lekker zelf weten, zolang ze geen anderen daarbij schaden? Daarbij moeten sommige dingen ook gewoon kunnen, mits ze binnen de regels passen. Ik zie zelf de grens (luid en) duidelijk als ik ook de voorbeelden die genoemd zijn bekijk. Er zit natuurlijk wel een verschil in de posts. Bij het ene topic hadden ze het erover hoe "de stok het beste weer zin kon krijgen" en "met welke sexuele handelingen ze het goed kon maken." Terwijl in de andere topics niet zozeer (misselijkmakende) details besproken worden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:05

Yasmijntje schreef:

Som ik het zo goed op?

18+ topics mogen niet, omdat kinderen dan niet mee mogen lezen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:36

Is voor mij hetzelfde als schaduwaccounts.
Die mogen ook niet tenzij er toestemming voor is.

Anderstalige topics mogen niet, tenzij er toestemming voor is.
Als mensen dan echt zo paranoïde zijn dan moeten ze er maar google translate op gooien.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:43

nine1987 schreef:
Prrrr schreef:

Echt waar? Ik vraag me af of dat zo is. Ik weet het in ieder geval niet.

Nee. Geen democratisch beleid. Het beleid op Bokt is dat de inhoud Jeugjournaalproof moet blijven. Er zijn meer dan genoeg fora waar je al je 18+-inhoud op kunt bespreken, leef je daar vooral uit. Maar niet op Bokt.

Hoe zit t dan met het slettentopic Prrr??
Hoe jeugdjournaalproof is dat?
Ik zal ook even aan het 9 jarige zoontje van mijn vriend vragen of hij dat Franstalige topic kan lezen?
Als het toch jeugdjournaalproof moet zijn.... Dan moet de jeugd het ook kunnen lezen..

Anders kan ik een compleet topic over seks gaan opstarten in het Frans, want dat kunnen de kindjes toch niet lezen..

Het gaat me om het principe... Niet om de inhoud..
Iedereen mag van mij een Frans, Chinees, Latijn of wat dan ook voor topic starten.. Maar OOK een 18+ topic waar NETJES, ZONDER ranzige details gesproken wordt..

En ik denk dat je daar iets belangrijks aankaart. Jij vond dat topic misschien netjes en niet ranzig, ik daarentegen niet. Het is gewoon iets wat (en dat vind ik ook over dekfoto's) hier niet thuis hoort in mijn ogen... Vind ik overigens ook van alle ongesteldheidstopics etc, spiraaltjes en pil vind ik dan wel weer oke. Some things are best kept private ;)
Het is gewoon niet geschikt voor een forum waar ook kinderen komen. Als het zo'n big deal is moet er maar een aparte TAB voor komen, maar van mij mag die wegblijven ;) (of enkel zichtbaar na toestemming, want ik hoef dat niet te zien in de lijst met actieve berichten)

Verder sluit ik me aan bij prrrr, mensen moeten meer nadenken over wat je op het internet zet... want sommige dingen kunnen écht niet

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:44

Wat Prrrr zegt :j

En in dit geval gaat het voor een heel groot deel ook over die lastige zwart-wit randen. Wat het beheren van de site betreft zijn er een paar opties, alles helemaal los laten, alles vangen in regels of iets daar tussenin. Omdat wij ook niet blij worden van het 'meten met twee maten' hebben we een tijd geprobeerd om alles te vangen in regels. Waar ligt precies de grens, wat is wit, wat is zwart. Op een gegeven moment zit je dan met een onwerkbare lijst met grenzen die weer net niet duidelijk zijn voor een nieuwe situatie in een nieuw topic. Ook krijg je daar vervelende situaties waarbij iets strikt volgens de regels niet mag (b.v. 'de voertaal is Nederlands') maar door de context ('we willen oefenen met de Franse taal') prima kan.

Omdat het pakket aan regels meer problemen gaf dan het oploste hebben we dat een paar jaar geleden voor een heel groot deel losgelaten. Daardoor is het modereren minder 'scherp' geworden. Er zijn nu vaker situaties waarvan niet helemaal duidelijk is of we dat nou wel of niet toe moeten staan. Dat zorgt ervoor dat we gebruikers minder vaak in de weg zitten omdat er meer gedaan wordt op basis van logica en een paar basisregels. Aan de andere kant is er nu meer 'meten met twee maten' omdat we niet meer de illusie hebben dat we 100% rechtlijnig kunnen modereren. Er zijn zoveel maten als er situaties zijn. Daardoor zal het idd vaker voorkomen dat van twee redelijk dezelfde topics er maar 1 dicht wordt gezet, bijvoorbeeld omdat de toon daar net anders is of omdat er een andere moderator op dat forum zit. Dat soort situaties proberen we te voorkomen en als dat gebeurt kijken we ook nog een keer goed naar een situatie. Maar naar mijn idee is dit beter dan het alternatief, namelijk het op slot zetten van beide topics?

Maar dat een slotje in vrijwel alle gevallen vervelend is voor de gebruiker snap ik erg goed :j Alleen wordt de situatie niet beter door dan andere topics die misschien ook in het grijze gebied zitten ook maar op slot te zetten... We proberen op Bokt redelijke grenzen aan te houden om de site voor zoveel mogelijk mensen prettige te houden. Maar wat de een prima acceptabel vindt kan bij de ander totaal niet door de beugel. Al helemaal als je het hebt over zaken als geloof, politiek of sex. Ook binnen het team hebben we daar regelmatig discussies over, zoveel mensen zoveel normen/waarden. We proberen daarin een redelijk compromis aan te houden en topics als dit houden ons daarin scherp :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:59

Bepaalde onderwerpen passen imo niet hier op bokt. Laten we het een beetje waardig en fatsoenlijk houden en dat soort onderwerpen lekker verwijderen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:26

Klinkt misschien heel dom.. maar zou het niet mogelijk zijn dat er een bepaalde 18+ afdeling komt?
Voor zover ik weet moet je bij je registratie je leeftijd invullen. Misschien dat er iets te regelen is waardoor alleen 18+ ditsoort topics kan zien (dit zou dan het bestuur en de techneuten van bokt moeten doen).

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:33

Is in theorie mogelijk, maar Bokt.nl is eigenlijk een site over paarden :) Goed/prettig/leuk dat hier ook andere zaken worden besproken maar er zijn nog een hele hoop paardgerelateerde dingen die we eerst willen maken/bouwen/regelen voor we na gaan denken over extra mogelijkheden om 18+ zaken mogelijk te maken :)
Maar zou op zich een goede oplossing zijn :j En misschien dat we dat ook mee kunnen nemen in een van de paardgerelateerde dingen die we willen bouwen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:38

Lijkt mij ook een goede optie. En verder, bedankt voor de uitleg/aanvullingen van Prrr Bart! :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:28

Netjes verwoord! Dank jullie wel Prrr en Bart :j