Bokkers die een topic verzieken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:32

minikatje schreef:
Dus er mag wel een mening geuit worden, maar dan in lijn met de rest van de meningen?
Ik bespeur hier een hang naar censuur :D

Je mag best je mening uitten maar als een TS vraagt naar (zoals eerder genoemd voorbeeld) mensen die flesvoeding geven om mee te kletsen wat brengt het jou als meninggever dan op om borstvoeding op te dringen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:42

Kuggur schreef:
palousa_boy schreef:
Ik zeg hoo tegen wie ik wil, in dit geval tegen jou kuggur.

Okay, vrij onbeleefd. Wel ironisch in het licht van het topic onderwerp.

Misschien iets onbeleefd, doch duidelijk :)

Het ging meer om hoe je je andere bericht vorm gaf, iets minder mag ook wel.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:43

Kuggur schreef:
palousa_boy schreef:
Ik zeg hoo tegen wie ik wil, in dit geval tegen jou kuggur.

Okay, vrij onbeleefd. Wel ironisch in het licht van het topic onderwerp.

_O-
Wat ik dus dacht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:45

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:46

Doanique schreef:
minikatje schreef:
Dus er mag wel een mening geuit worden, maar dan in lijn met de rest van de meningen?
Ik bespeur hier een hang naar censuur :D

Je mag best je mening uitten maar als een TS vraagt naar (zoals eerder genoemd voorbeeld) mensen die flesvoeding geven om mee te kletsen wat brengt het jou als meninggever dan op om borstvoeding op te dringen?

Omdat dat mijn pindarotsje is en mijn bestaansrecht als levend wezen daarmee in het gedrang komt.

(pindarotsje komt van apenrots en is een onderwerp waar men graag over praat en zijn bestaansrecht aan ophangt. Soms met religieus fanatisme.)

@ amanda, :')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:47

Je hebt 'Kijk mij eens hoe goed ik ben-topics', die vragen bijna altijd om discussie, want die ts'en dulden geen kritiek en gaan meteen in de 'ja, maar..' modus of een enorme tegenaanval.

Daarnaast zijn er 'Wat vinden jullie van?' topics en 'huppeldepup versus huppeldepup'topic, die zijn voor discussie bedoeld.

Ook zijn er lotgenoten topics en daar moet je gewoon weg blijven als je geen lotgenoot bent. Hier discussiëren is ongepast.

Dan zijn er nog heel veel topics van mensen die gewoon leuk en gezellig zijn, waar kennis wordt gewaardeerd en iedereen elkaar in de waarde laat, ook als er wel een verschil van mening ontstaat. Vaak huiskamertopics.
Laatst bijgewerkt door Lante op 22-08-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bokkers die een topic verzieken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:54

Wat ik erg raar vind is dat er in bepaalde topics een bijleespost wordt geeisd anders hoor je er niet meer tussen, zo'n topic bereikt al gauw de 500 pagina's met op iedere pagina 10x een herhaling van de vorige :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:55

Lante...inderdaad.Zo is het. :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:57

Anoniem schreef:
Wat ik erg raar vind is dat er in bepaalde topics een bijleespost wordt geeisd anders hoor je er niet meer tussen, zo'n topic bereikt al gauw de 500 pagina's met op iedere pagina 10x een herhaling van de vorige :')

Ja, zodat iedereen aandacht krijgt en je kan bewijzen alles aandachtig gelezen te hebben, vaak in huiskamer topics. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:59

Lante schreef:
[naam] schreef:

Ja, zodat iedereen aandacht krijgt en je kan bewijzen alles aandachtig gelezen te hebben, vaak in huiskamer topics. :D

Krijg ik altijd zo'n school-huiswerk gevoel van :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:01

Minikatje; uiteraard, ben ik ook volkomen met je eens maar het lijkt mij dat als TS de keuze heeft gemaakt om het een te doen, en 'jij" maakt de keuze om het ander te doen er geen goed of slecht is toch? Dat daar discussie over kan plaatsvinden is logisch maar als er gevraagd wordt naar ervaring en gezelligheid over het een, is er niks logisch aan om het ander in datzelfde topic te discussiëren.

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:02

@repelsteel: Ja, zonde van de tijd, de helft is meestal niet eens een reactie waard in mijn ogen, ahum. :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:32

Maar wie bepaalt nu wie verziekers zijn?
Ook, of juist, in topic schrijven enkele mensen mee die ik regelmatig in discussies zeer betweterig en arrogant vind. En die ook erg persoonlijk kunnen worden. Niet tegen mij hoor, ik waak ervoor om ermee discussie te gaan, ik vind negeren de beste oplossing. Maar wel tegen andere bokkers. En die klagen hier mee en roepen om acties van beheer. Tja, dat wordt lastig natuurlijk.
Je kunt het als beheer niet iedereen naar de zin maken. Dat wil ik ermee zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:34

Ann schreef:
Ik vind dat er ruimte op Bokt moet zijn voor 'tegen de stroom oproeiende' bokkers. Zolang hun berichten binnen de regels vallen, is er in mijn ogen niets aan de hand. Je kunt er zelf voor kiezen om zulke berichten wel/ niet te lezen of er wel/ niet op te reageren. Deze mensen van Bokt bannen puur op basis van ergernissen, zie ik als een vorm van censuur die ik absoluut niet wenselijk vind.

Ik denk dat het een balans is tussen twee zaken. Bokt is zowel een plek van discussie als een plek van verbondenheid tussen gebruikers. Met censuur sla je discussie stuk, zonder grenzen gaat de verbondenheid eraan. En voelen veel gebruikers zich niet veilig om vragen te stellen, ergens aan te twijfelen, of iets nog eens te overdenken. Mensen kunnen dan geen steun meer aan elkaar hebben omdat niemand zich kwetsbaar genoeg op durft te stellen om steun te kunnen ontvangen of te geven. En daarmee gaat er heel veel moois verloren.

Volgens mij is het dus zaak om steeds weer de balans te blijven zoeken. Dat is ook niet iets dat je eenmaal regelt met een set regels en een set handhavers - het is iets dat steeds weer moet worden gezocht. Gebruikers mogen zich er best van bewust worden dat ze met hun reacties anderen kunnen kwetsen. En dat iets misschien wel mag, maar niet moet. En dat je zuinig moet zijn op je confrontaties, omdat mensen zich er anders voor afsluiten.

Ik denk trouwens dat regels nooit genoeg kunnen zijn. De regels voorkomen uitwassen, maar het gemiddelde van hoe je met elkaar omgaat hoort daar een stukje boven te liggen. Zoals de maatschappij ook heel snel een plek wordt waar je niet wilt leven als mensen alle beleefdheid en vriendelijkheid en rekeninghouden met elkaar het raam uitgooien en alleen nog maar doen wat de wet hen verplicht en niks meer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:12

Shadow0 schreef:
Ann schreef:
Ik vind dat er ruimte op Bokt moet zijn voor 'tegen de stroom oproeiende' bokkers. Zolang hun berichten binnen de regels vallen, is er in mijn ogen niets aan de hand. Je kunt er zelf voor kiezen om zulke berichten wel/ niet te lezen of er wel/ niet op te reageren. Deze mensen van Bokt bannen puur op basis van ergernissen, zie ik als een vorm van censuur die ik absoluut niet wenselijk vind.

Ik denk dat het een balans is tussen twee zaken. Bokt is zowel een plek van discussie als een plek van verbondenheid tussen gebruikers. Met censuur sla je discussie stuk, zonder grenzen gaat de verbondenheid eraan. En voelen veel gebruikers zich niet veilig om vragen te stellen, ergens aan te twijfelen, of iets nog eens te overdenken. Mensen kunnen dan geen steun meer aan elkaar hebben omdat niemand zich kwetsbaar genoeg op durft te stellen om steun te kunnen ontvangen of te geven. En daarmee gaat er heel veel moois verloren.

Volgens mij is het dus zaak om steeds weer de balans te blijven zoeken. Dat is ook niet iets dat je eenmaal regelt met een set regels en een set handhavers - het is iets dat steeds weer moet worden gezocht. Gebruikers mogen zich er best van bewust worden dat ze met hun reacties anderen kunnen kwetsen. En dat iets misschien wel mag, maar niet moet. En dat je zuinig moet zijn op je confrontaties, omdat mensen zich er anders voor afsluiten.

Ik denk trouwens dat regels nooit genoeg kunnen zijn. De regels voorkomen uitwassen, maar het gemiddelde van hoe je met elkaar omgaat hoort daar een stukje boven te liggen. Zoals de maatschappij ook heel snel een plek wordt waar je niet wilt leven als mensen alle beleefdheid en vriendelijkheid en rekeninghouden met elkaar het raam uitgooien en alleen nog maar doen wat de wet hen verplicht en niks meer.

Je moet ook weer niet te veel regels willen hebben. Voor sommige mensen is het erg aantrekkelijk om de regels te overtreden, voor anderen is het te gelimiteerd en durven niet meer.

Ook hierin moet je een balans zien te vinden, en dat is moeilijk, dat snap ik ook wel.
En dan is het niet alleen het opstellen van die regels, maar ook nog het naleven van, en de controle op het naleven van die regels.

Dan is er weer verschil van interpretatie van regels. Voor de een is "mag niet" bijvoorbeeld meer iets in de zin van "dat heb ik liever niet" terwijl de ander er van uit gaat dat het dan "ten strengste verboden" is.

Om dan weer even terug te komen op de OP, het "verzieken" van een topic, kan voor de ene echt tenenkrommend zijn, terwijl een ander het juist wel interessant vind wat de ander te vertellen heeft, maar heeft meer moeite met het taalgebruik bijvoorbeeld. (Zoals ook al vaker hier genoemd)

Zoveel mensen zoveel meningen, en we mogen allemaal onze mening geven uiteraard.

Het valt me trouwens ook op dat er wel vaker hetzelfde groepje tegen een bepaald persoon is, dat dan meerdere malen op duikt als deze persoon ergens in een topic (zijn/haar eigen of een ander) reageert.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:19

ik vraag het zelfde af als TS.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:21

Palousa boy, didcussie is leuk in een topic daarvoor bestemd. Niet in eem topic om propaganda te doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:26

Amandavd schreef:
Palousa boy, didcussie is leuk in een topic daarvoor bestemd. Niet in eem topic om propaganda te doen.

Dat ben ik met je eens, maar aan de andere kant, moet je tegenwoordig gewoon rekening houden met dat soort mensen.
Hoe harder je roept dat ze niet moeten reageren, des te eerder ze volgens mij staan te trappelen om het topic van het nodige commentaar te gaan voorzien. (of propaganda zoals jij het noemt)

Maar zo denk ik er over, als je wat anders denkt deel dat dan aub

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:01

palousa_boy schreef:
Ook hierin moet je een balans zien te vinden, en dat is moeilijk, dat snap ik ook wel.
En dan is het niet alleen het opstellen van die regels, maar ook nog het naleven van, en de controle op het naleven van die regels.

Ja, wat dat betreft denk ik dat het zaak is en blijft om zelf steeds na te denken: hoe wil je met anderen omgaan - hoe wil je dat anderen met jou omgaan - kun je je verplaatsen in de ander en wat denk je dan?

Wat mij betreft ligt de nadruk niet op de regels. (Dit is trouwens mijn geheel persoonlijke mening als gebruiker, en verder als lid van de maatschappij waar dezelfde vragen spelen.) Te vaak gebruiken mensen regels en wetten als 'dat bepaalt of het goed is'. Of het nou gaat om veiligheid of met elkaar omgaan - veel mensen denken dat als het niet verboden is, het dus ok is. En als het niet goed is, het ook meteen verboden zou moeten worden.

Maar waar het veel meer om gaat is dit: mensen komen op een forum om te schrijven en te lezen. Je kunt geen forum hebben als mensen totaal niet geinteresseerd zijn in elkaar. Je hebt interactie nodig - anders kun je net zo goed gewoon in het luchtledige schrijven, leest niemand meer je antwoorden en is er niemand die je vraag leest om te beantwoorden. Maar dat we elkaar nodig hebben, en dat we naar elkaar moeten luisteren, wordt soms makkelijk vergeten. Het is tweerichtingverkeer - en een forum kan alleen maar werken als er voldoende mensen zijn die beide richtingen op willen gaan.

Denk aan het schrijven van behoorlijk leesbaar Nederlands. Sommige mensen vinden het niet nodig hun teksten behoorlijk leesbaar te maken. Maar los van de regels heeft dat 1 gevolg: mensen lezen het niet meer. Als ik een brij van woorden zie zonder hoofdletters en leestekens, dan denk ik 'laat maar'. Als de schrijver geen moeite wil doen om mij te helpen met het lezen, ga ik ook geen moeite doen om wat zinnigs of aardigs te zeggen, en besteed ik mijn tijd liever ergens anders aan.

(Dit geldt overigens wat mij betreft ook voor te moeilijk taalgebruik. Als iemand zo schrijft dat de meeste mensen het niet begrijpen, is dat niet iets dat alleen bij de lezer ligt. Je kunt ook als schrijver de moeite nemen om het in begrijpelijk Nederlands op te stellen.)

Het is een deal: ik wil best wat tijd investeren (ook omdat ik het leuk vind) in meedenken met anderen als dat kan, maar alleen als ik daarvoor ook iets terugkrijg - het idee dat de ander het serieus neemt. En niet alleen maar wil 'nemen' - dus echt alleen maar vanuit zichzelf redenerend 'ik wil dit nu zeggen en het interesseert me niks hoe mensen zich daardoor voelen' en 'ik wil nu antwoord en jullie moeten het me nu geven', maar een wisselwerking.
En dat kun je volgens mij niet uitbesteden aan regels, en dat moet je zeker ook niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:11

Maar je hebt ook mensen die helemaal niet in de gaten hebben dat ze last hebben van verbale diarree aanvallen. Die bedoelen het dan niet verkeerd maar zitten gewoon zo in elkaar. Die kletsen je in real life ook de oren van je kop.

Of mensen met ADHD die enorme lappen tekst zonder blad voor de mond in zeer directe taal schrijven, soms in hoog tempo en veel achter elkaar. Daar kan ook niet iedereen mee omgaan, dat wekt ook nog wel eens irritatie op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:26

Neem dan die topics af en toe waar men na 3 minuten vraagt of er echt niemand is die een oplossing heeft, omdat de pony van de ts bijvoorbeeld met een spijker in z'n been staat, en niet weet wat ze moet doen.

Ergens begrijp ik wel dat je als kleine meid (of jongen natuurlijk) snel wilt weten wat je het beste kan doen, maar dit gaat mij wat ver, zoals bij velen.
Vaak zijn er dan aan het begin 1 of 2 personen die normaal reageren, dan volgen er 2 pagina's met troep, om daarna weer terug te komen op normale berichten.

Dat is ook een van de "problemen" denk ik, men wil zo snel mogelijk antwoord. Uiteraard past dat erg goed bij de gehaaste maatschappij in Nederland, alles moet snel, het liefst sneller.
Tot ik uit Nederland weg ging had ik dat nog niet erg door, want het is "normaal".
Maar als ik nu Nederland binnen kom, begint de irritatie al.

Wat je zegt over moeilijk taalgebruik (en dan niet het ontbreken van leestekens etc) klopt ook wel, als je niet door de materie kunt komen, hoe kun je dan normaal antwoord geven? Al denk ik dat sommige mensen het er om doen :)
Als er wel leestekens missen, zijn er soms wat hulpvaardige mensen die wat spaties en punten toevoegen zodat de rest het gewoon kan lezen, wat ik dan weer erg sociaal vind. (En er zijn natuurlijk ook mensen die dan alleen klagen over de opstelling van het verhaal, en verder niets)

Kwa interesse in elkaar, en elkaars verhaal, dit zie je het meest waar de mensen zitten die echt gericht wat te vragen en te vertellen hebben. Kijk bijvoorbeeld eens bij de fokkerij hoek.
Op alle algemene sub-fora zie je dat er een stuk minder interesse is (ik wel in ieder geval)
Het is een beetje ieder voor zich.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:28

Anoniem schreef:
Maar je hebt ook mensen die helemaal niet in de gaten hebben dat ze last hebben van verbale diarree aanvallen. Die bedoelen het dan niet verkeerd maar zitten gewoon zo in elkaar. Die kletsen je in real life ook de oren van je kop.

Of mensen met ADHD die enorme lappen tekst zonder blad voor de mond in zeer directe taal schrijven, soms in hoog tempo en veel achter elkaar. Daar kan ook niet iedereen mee omgaan, dat wekt ook nog wel eens irritatie op.

Ik kan ook weleens vrij duidelijk mijn mening geven over hoe ik ergens over denk, of waarom ik iets doe, maar ik probeer het altijd zo vriendelijk mogelijk te houden. De meeste mensen vatten het alleen niet zo op -O-

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:33

Ik snap dan weer niet dat mensen zich beledigd voelen door een persoon op internet.
Lach er gewoon om zolang iemand niet persoonlijk wordt ;)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:07

Boras schreef:
Maar wie bepaalt nu wie verziekers zijn?
Ook, of juist, in topic schrijven enkele mensen mee die ik regelmatig in discussies zeer betweterig en arrogant vind. En die ook erg persoonlijk kunnen worden. Niet tegen mij hoor, ik waak ervoor om ermee discussie te gaan, ik vind negeren de beste oplossing. Maar wel tegen andere bokkers. En die klagen hier mee en roepen om acties van beheer. Tja, dat wordt lastig natuurlijk.
Je kunt het als beheer niet iedereen naar de zin maken. Dat wil ik ermee zeggen.

Totally agree :D

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:10

Amandavd schreef:

Ik ben het echt nooooit met jou eens maar deze is echt te leuk _O- :') _/-\o_