Nationale rouw, waarom is bokt niet op zwart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:40

Robijntjah schreef:
En toch...

In mijn gezin is vorige week mijn schoonbroer (30) ook door identiteitsverwisseling doodgeschoten....

Ik vind de ramp super erg maar voor ons als familie voelt dit heel wrang.. Was hij niet ook belangrijk?

Sterkte. :(:) Natuurlijk is dat ook verschrikkelijk. Jullie verdriet is net zo erg als dat van deze nabestaanden (tot op zekere hoogte, want 3 of 4 mensen in één klap verliezen is nog weer van een andere orde), maar treft veel minder mensen. Er zijn ongeveer 4 miljoen mensen zijn die iemand (van familie tot kennissen) verloren zijn. Dat zijn 4 miljoen mensen die verdrietig zijn, en misschien nog wel eens zoveel mensen die niemand zijn verloren maar wel erg meeleven en geraakt zijn, of iemand kennen die iemand is verloren. Dat zijn er veel, veel meer dan bij jouw schoonbroer. Voor de individuele betrokkenen is elk verlies even erg, maar er zijn nu uitzonderlijk veel betrokkenen en dáárom is er een dag van nationale rouw. Niet omdat het erger is, maar omdat meer mensen getroffen zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:42

Heel fijn dat ook hier wordt stilgestaan bij de slachtoffers.
Dit is niet voor niets uitgeroepen tot een nationale ramp en ik vind dan ook dat in dit geval er extra aandacht aan besteed mag worden.

Wat ik ook nog even kwijt wil (ik ga waarschijnlijk heel veel gevoelige snaren raken) is dat het mij opvalt, zowel in dit topic als in andere topics over de ramp dat mensen het INEENS verschrikkelijk erg vinden dat er een bokker bij de slachtoffers zat. Is dat erger dan een van de andere slachtoffers denk ik dan? Ja natuurlijk is het verschrikkelijk, maar dat geldt ook voor ieder ander persoon die in dat vliegtuig zat. Iedereen is vrij om zijn Eigen mening te geven en zijn Eigen woorden daarbij te vormen, maar bij deze reacties komt het op mij over alsof die ene persoon zoveel erger is dan de resterende 192 doden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:43

Sientje schreef:
Mooi gebaar Bokt/Bart. Ik heb ook nog een vraag: is het mogelijk dit topic banner-loos te maken? Kreeg hier zojuist een advertentie mbt crematie oid, vind ik eerlijk gezegd nogal ongepast.

Ik ga dit meteen doen, fijn dat je dit gemeld hebt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:46

PowerReiner schreef:
Dit is niet voor niets uitgeroepen tot een nationale ramp en ik vind dan ook dat in dit geval er extra aandacht aan besteed mag worden.

Wat ik ook nog even kwijt wil (ik ga waarschijnlijk heel veel gevoelige snaren raken) is dat het mij opvalt, zowel in dit topic als in andere topics over de ramp dat mensen het INEENS verschrikkelijk erg vinden dat er een bokker bij de slachtoffers zat. Is dat erger dan een van de andere slachtoffers denk ik dan? Ja natuurlijk is het verschrikkelijk, maar dat geldt ook voor ieder ander persoon die in dat vliegtuig zat. Iedereen is vrij om zijn Eigen mening te geven en zijn Eigen woorden daarbij te vormen, maar bij deze reacties komt het op mij over alsof die ene persoon zoveel erger is dan de resterende 192 doden.

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat er een hele dag vooruitgetrokken is. Een bokker staat dicht bij andere bokkers. Een niet-bokker die een bokker ook niet kent staat alweer een stuk verder weg.
Net als een auto-ongeluk slachtoffer net zo erg is, maar dat er 'maar' 1 is en dit er heel veel zijn.

Tenminste, in mijn ogen denk ik dit.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:48

PowerReiner schreef:

192 Nederlanders ja, er zijn ook nog een honderdtal mensen met andere nationaliteiten omgekomen.

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:48

Eigenlijk zou dit een dag moeten zijn waarin wij stil zouden gaan staan bij alle dingen die mensen andere mensen aandoen. Deze ramp komt heel dichtbij doordat veel mensen, direct of indirect mensen of nabestaanden kennen.
Helaas is over de hele wereld verdriet omdat mensen andere mensen wat aandoen, in het groot of in het klein.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:50

Laten we vandaag dan niet alleen stilstaan bij de overledenen van de ramp, maar bij alle mensen die dagelijks overlijden door oorlogen, ongevallen, ziekte ed. Ze verdienen het allemaal.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:51

Jaime_ schreef:
Broccoli schreef:
Er vallen niet elke dag mensen van 10 km hoogte naar beneden...
Ik vind het terecht dat het logo aangepast is.

Nee klopt, dus omdat het niet alledaags is is het erger, moet er meer aandacht aan besteed worden? Dat er elke dag duizenden oorlogsslachtoffers zijn verdient niet de aandacht die deze ramp nu krijgt? En wat dacht je van de dagelijkse sterfte in de wereld door gebrek aan schoon drinkwater? Minder in de schijnwerpers.. Want dat is dagelijkse kost. Jaja.

Echt tjeez, waar gaat jouw hoofd heen op zo'n dag. Echt bah, als je de boel wilt gaan verzieken, doe je dat elders maar :r
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 23-07-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:53

Ik sta vandaag stil bij iedereen die is omgekomen.. Welke nationaliteit dan ook.

Moet wel zeggen dat ik een beetje misselijk wordt van een aantal respectloze reacties hier -O-

Cioccolato

Re: Nationale rouw, waarom is bokt niet op zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:54

Volgens mij kan het topic wel gesloten worden gezien de vraag in de OP is beantwoord :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:54

Nayomie schreef:
Echt tjeez, waar gaat jouw hoofd heen op een dag. Echt bah, als je de boel wilt gaan verzieken, doe je dat elders maar :r

Waar gaat mijn hoofd heen op een dag? Wat bedoel je daarmee?
Ik wil de boel niet verzieken, ik wil deze ramp alleen in perspectief zetten, dat is heel wat anders.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:55

Debbie00 schreef:
Laten we vandaag dan niet alleen stilstaan bij de overledenen van de ramp, maar bij alle mensen die dagelijks overlijden door oorlogen, ongevallen, ziekte ed. Ze verdienen het allemaal.

Amen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:56

Nessah schreef:
Was niet als commanderen bedoeld, sorry als het wat hard overkwam. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de impact voor heel veel mensen vele malen groter is dan de dingen die jullie benoemen. Met dit soort zaken ben ik van mening dat je het dan beter kan laten rusten als je het er niet mee eens bent omdat het nog al gevoelig ligt. Maar daar hoeven jullie geen gehoor aan te geven inderdaad, het leek mij alleen ongepast. Maar jullie zijn net zo vrij in je mening geven als ik, maar persoonlijk vind ik het niet ogen van respect om hier een discussie te beginnen. Maar ik had het even anders moeten formuleren, excuus.

Aanvaard hoor! Dat krijg je bij gevoelige onderwerpen als deze. ;) No hard feelings dus maar ik ben er alergisch voor dus vandaar dat ik er over viel. :o

Weet je, als mensen willen rouwen doen ze dat maar. Maar ik sta elke dag even stil bij het feit dat er mensen zijn die op gruwelijke wijze om het leven gebracht worden zonder dat ze daar aanleiding toe gaven en dat het niet overal zo vredig is als in onze landen, dat er mensen zijn die elke dag met dood geconfronteerd worden. Eenmalig "rouwen" (lees: op FB posten hoe vreselijk het je geraakt heeft om daarna op buitenrit te vertrekken.) heeft voor mij gewoon erg weinig waarde en vind ik zelfs enigszins hypocriet. :) Nu, dat moet mensen vooral niet tegen houden om er aan mee te doen, echt niet. Maar is meer even onderbouwen waarom ik vind, wat ik vind. :) Nu zijn er 192 nederlanders omgekomen die buiten deze oorlog stonden... Nu staat heel Belgie en Nederland op z'n kop... Maar dat er dagelijks mensen omkomen die er buiten staan, daar wordt maar weinig aan gedacht. :) En in die zin vind ik in veel gevallen nú massaal gaan rouwen dus ietwat hypocriet. :)

Kan het wat dat betreft wel eens zijn met debbie. :)

Nayomie schreef:
Echt tjeez, waar gaat jouw hoofd heen op een dag. Echt bah, als je de boel wilt gaan verzieken, doe je dat elders maar :r

Motilliumpje nodig? Heb nog wat in m'n tas zitten als je wil.

Anoniem

Re: Nationale rouw, waarom is bokt niet op zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:04

Bedankt voor de fijne reacties en ik zou het fijn vinden als jullie idd aan iedereen denken...

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:04

Een kennis van mij die gaat vanmiddag trouwen. Al meer dan een jaar aan het voorbereiden en vanmiddag om kwart voor 4 begint de ceremonie. Die zijn hier echt niet blij mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:05

Lolacabana schreef:
Een kennis van mij die gaat vanmiddag trouwen. Al meer dan een jaar aan het voorbereiden en vanmiddag om kwart voor 4 begint de ceremonie. Die zijn hier echt niet blij mee.

Dan om 16.00 miss even een minuutje stilte in de ceremonie? :)
Er is altijd wel een mouw aan te passen.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

Robijntjah, heel veel sterkte :(:)

Radiostilte

tjara2012 schreef:
Eigenlijk zou dit een dag moeten zijn waarin wij stil zouden gaan staan bij alle dingen die mensen andere mensen aandoen. Deze ramp komt heel dichtbij doordat veel mensen, direct of indirect mensen of nabestaanden kennen.
Helaas is over de hele wereld verdriet omdat mensen andere mensen wat aandoen, in het groot of in het klein.

Mee eens laten we de onschuldige slachtoffers herdenken. Die zomaar uit de lucht geschoten zijn. En even stil staan bij alle verschrikkelijke dingen die gebeuren bij onschuldige mensen op de wereld. Het is een nationale dag van rouw ik vind dit heel netjes van bokt.

Nessah

Ja haha, bij gevoelige onderwerpen krijg je dat inderdaad :) Las daarna mijn berichten na en dat was inderdaad niet zo netjes.
Kan mij ook grotendeels vinden in je berichten hoor.. Maar ik vind dat iedereen "rouwt" op een eigen manier en aangezien de nabestaanden, voor zo ver de media meld, hebben aangegeven open te staan voor een nationale rouwdag vind ik het een mooi gebaar om als land te laten zien dat wij aan hun, en de slachtoffers denken.

Nog steeds ben ik wel van mening dat dingen die heel dichtbij je staan, zoals dit met Nederlanders en met bekende oid, je nu ( op de meeste mensen) een grotere impact maken wanneer er veel slachtoffers zijn. Zoals Enschede vuurwerkramp, Volendam met oud en nieuw, met Koninginnedag die auto.. Dat soort dingen maken gewoon een diepere indruk dan wanneer er in Afrika mensen omkomen van de honger of mensen in Texas doodgeschoten zijn. ( ook dat maakt indruk, dus lees het wel begrijpend om misvattingen te voorkomen :) ) Hypocriet? Misschien een beetje. Maar ook ergens wel logisch, want ik ( om even naar mijzelf te kijken) kan mijzelf niet vergelijken met iemand in hongersnood omdat ik in een rijk land leef. Ik kan mijzelf niet vergelijken met een bende, want ik heb dat nooit mee gemaakt.. Maar ik kan mijzelf wel vergelijken met iemand die in een vliegtuig zit op weg naar vakantie.. Dat bedoel ik met dichtbij komen, het besef dat had ik ook kunnen zijn. Dát zorgt nu eenmaal voor een bepaalde impact dat en het aantal slachtoffers.

Zo doen beelden van de 2e wereldoorlog mij meer dan beelden van de onrust/oorlog in Syrië. Ik vind het allebei vreselijk dat voorop, maar de 2e wereldoorlog daar heeft mijn oma haar broer en baby verloren, het staat dus dichtbij en kan er een beeld bij krijgen door de verhalen van mijn oma.

Neemt niet weg dat ik mijn steentje bij probeer te dragen door middel van goede doelen en ik ben al 2 keer in het buitenland geweest voor vrijwilligerswerk.

Maar ik begrijp dus wel dat deze situatie een dermate grote impact heeft gemaakt/maakt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:08

netjes hoor, deze zwarte rand

FriesWytske

Lolacabana schreef:

Tja, er zijn hier ook veel evenementen. Maar die houden ook allemaal rekening met deze dag. En houden om 16.00 uur een minuut stilte. Kunnen zij ook doen. Is maar 1 minuut. Daarna kunnen ze weer verder gaan met hun feest.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 23-07-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Kan er een ander topic aangemaakt worden door en voor de mensen die aandacht willen vragen voor slachtoffers van andere situaties, waar dan ook ter wereld ?
Niet omdat het minder erg of erger is maar omdat het hier in dit topic dan klaar is met de discussie. (Bijna) iedereen is op het moment heel sterk met de slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp begaan en dat is heel begrijpelijk . Dit moet centraal staan .
Ik vind de rouwrand en het grijs een passend gebaar van Bokt , Bokt bedankt .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:10

FriesWytske schreef:
Lolacabana schreef:

Tja, er zijn hier ook veel evenementen. Maar die houden ook allemaal rekening met deze dag. En houden om 16.00 uur een minuut stilte. Kunnen zij ook doen. Is maar 1 minuut. Daarna kunnen ze weer verder gaan met hun feest.

Maar bij een bruiloft of ander feestje/gelegenheid is het (vind ik) aan het bruidspaar/organisator of zij hierin mee willen gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:11

Robijntjah, heel veel sterkte, en ik zal zeker ook aan jouw zwager denken, en ook aan alle andere mensen die overlijden door stomweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn. Het zijn allemaal mensen, kinderen van ouders, ouders van kinderen, partners, vrienden, en ze verdienen allemaal niet om op zo'n manier dood te gaan.

En Rizette, ik snap wel een beetje dat mensen een dubbel gevoel krijgen als het voelt alsof de doden van de vliegramp belangrijker zijn dan doden die zij op hetzelfde moment in hun omgeving meemaken. Ik denk dat dat ook niet de intentie hoeft te zijn, en dat iedereen het recht heeft op rouw en medeleven. Het is geen wedstrijd in verdriet, het is een moment om mee te leven met mensen die het nodig hebben. En iedereen die net een dierbare is verloren heeft het nodig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:12

Alleen overheidsgebouwen zijn verplicht meen ik. Wat je op je bruiloft of verjaardag doet moet je zelf weten :)