vijandige sfeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:14

Daarom heb ik altijd graag met mannen gewerkt, lekker kort door de bocht en de meeste zijn recht voor zijn raap daar hou ik van.
Aan de andere kant kan ik ook best te recht voor zijn raap zijn maar niet iedereen waardeert dat. Ik heb ook moeten leren dat ik, als iemand mij iets liet zien dat ik echt niet mooi vind, om niet te zeggen dat ik het afschuwelijk vind.
Ik vind wel dat als je een mening vraagt je die ook krijgt anders moet je geen topic openen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:14

alltimapanda schreef:
ik kreeg er wel een idee van en weet dat het nu ook niet handig is enzo. maar als mensen gelijk zeggen van je moet het niet doen moet ik dat van hun en daar erger ik me beetje aan.
Daar hebben meer mensen last van, hoor. :D Jong en oud. Maar het is wel een risico als je een topic opent met een specifieke vraag. Dan kun je dus ook reacties krijgen die niet in de lijn der verwachten ligt. En dat gaat niet veranderen door er bijvoorbeeld verdedigend tegen in te gaan met ja maar dit en dat. (ik heb het topic niet gelezen, maar het kan zijn dat dit zo gebeurd is) Mensen ervaren dat snel als stug en koppig. Dan is domme geit roepen nog steeds niet netjes, maar misschien snap je nu wel waarom mensen dan wel hun mening nog een keer herhalen met wat meer vasthoudendheid.

Enfin, jij had er misschien wat moeite mee dat jij iets deed wat jij leuk vond en dat andere mensen gingen zeggen dat je dat maar beter niet kon doen. Wellicht een idee om daar de volgende keer voor je zelf een les uit te trekken en open te staan voor alle reacties die er komen. Ook als ze in eerste instantie niet zijn wat jij wilde. Vervolgens kun je er altijd nog voor kiezen wat je er mee doet :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:16

als ik zo vrij mag zijn:

ik zie zelfs in dit topic al weer dingen waar een achterliggende gedachte wordt gezocht, ipv op de kwestie in te gaan, dat noem ik heel vijandig, eerlijk gezegd. het is manipulatief and aggro om dat soort bijbedoelingen te veronderstellen.

in reactie op het idee dat het internet-eigen is:
natuurlijk tot in een zekere mate, maar als ik het nou vergelijk met compleet andere fora, bijvoorbeeld zwaardvechtfora waar ik wel eens kom, of een Harnasforum, etc.... daar zijn meer culturen, meer talen, ook zeker wel heikele themas, maar de omgangsvormen toch beduidend beter.

demographisch wellicht nogal verschillend, die fora zijn:

-kleiner
-internationaler
-gemiddeld oudere deelnemers
-deelnemers die in de hobby veel meer discipline wordt verlangt
-doorgaans mannen

maar ik blijf erbij dat de thematiek inherent is aan het probleem: dieren.

zodra je het over dieren hebt heb je het over het stellen van ethische grenzen en die zijn nou eenmaal subjectief en emotioneel.

maar veel van het gekat is gewoon persoonlijk. je ziet ook echt het overspringen van conflicten van het ene topic naar het andere (zoals dus ook hier)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:16

Er werd inderdaad vrij vel gereageerd, maar, het zijn over het algemeen dezelfde mensen die reageren in een topic.
In alle 3 jou topics reageerden dezelfde mensen.
Als jij in topic 1 drama en stennis schopt over iets wat je Door praten had kunnen oplossen (wat wel een klein beetje gebeurt is :o) dan wordt dat onthouden en speelt dat Door in topic 2...
Die jij binnen korte tijd na het openen van topic 1 opende...
En feite... heb jij een grootte stikker op je voorhoofd geplakt met pak mij...

En dat is niet netjes en dat is niet juist...
Sterker nog het vertoont kenmerken van cyberpesten.
Maar het is wel gebeurt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:17

Sammie schreef:
antje_vip schreef:
Dit topic gaat nu wéér over alltimeapanda, hè? :+
Dat is feitelijk onjuist. Het gaat over een vijandige sfeer, iemand geeft een voorbeeld van hoe die persoon een bepaalde opmerking of sfeer ervaart. Ipv denken oké die persoon heeft die en dat soort opmerkingen als niet prettig ervaren, misschien de volgende keer kijken of het iets anders gemeld kan worden met toch dezelfde boodschap plaats je deze opmerking? Wie schiet er in de verdediging? Waar gaat het nu fout?

Als we dit topic kunnen gebruiken over hoe en waarom iets opgevat wordt en hoe iets bedoeld en daarmee het idee van een vijandige sfeer kunnen ombuigen hebben we iig bereikt dat dit topic om een reden is geopend en niet alleen maar om gal te spugen en het daarbij te laten :)

Want idd als het feitelijk maar om 1 of 2 topics gaat die persoonlijk als niet prettig worden ervaren wil dat nog steeds niet zeggen dat het ‘probleem’ zich op heel Bokt voor doet.

Ik ben het met Antje_vip eens. Alltimapanda trekt het hele topic naar zichzelf toe. Zij heeft inmiddels meerdere topics geopend waarin ze adviezen en meningen kreeg die haar niet aanstonden. En ook hier ervaar ik het weer dat ze door blijft drammen om zieltjes te winnen. Ik snap best dat ze haar eigen topics als niet prettig ervaart. Er waren erg weinig mensen het met haar eens. En dat ze het hier ook nog een keer meldt, is ook haar goed recht (net zoals dit stukje tekst), maar ze is volgens mij nu een van de posters met "mensen zijn gemeen tegen mij" in dit topic. Niet over anderen, alleen die topics van haar. Keer op keer op keer.

Als ik op een forum vraag of ik met een (noem een dwarsstraat) een Citroen C1 een trailer kan trekken met een zwaar paard erin, dan zal ik (hoop ik :+) veel reacties krijgen dat dat niet heel slim is. En dan kan ik wel keer op keer aangeven dat ik het toch doe, omdat er een trekhaak onder zit, of dat ik geen andere auto kan betalen, of dat het paard geen 700 kg is, maar een jaarling van 500 kg, of weet ik welke smoes. Het is gewoon niet verstandig.

En ook al schrijven we allemaal met de beste en meest vriendelijke bedoelingen, nog kan eea gewoon heel verkeered vallen. Ook als is dat niet zo bedoelt. En er zitten natuurlijk een stel tussen die wel lopen rellen om te rellen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:19

@Rocamor

kijk nu weer daarom kap ik hier ook wel met reageren. ik zeg gewoon hoe hier word omgegaan met elkaar

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:20

Airnt schreef:
als ik zo vrij mag zijn:

ik zie zelfs in dit topic al weer dingen waar een achterliggende gedachte wordt gezocht, ipv op de kwestie in te gaan, dat noem ik heel vijandig, eerlijk gezegd. het is manipulatief and aggro om dat soort bijbedoelingen te veronderstellen.

in reactie op het idee dat het internet-eigen is:
natuurlijk tot in een zekere mate, maar als ik het nou vergelijk met compleet andere fora, bijvoorbeeld zwaardvechtfora waar ik wel eens kom, of een Harnasforum, etc.... daar zijn meer culturen, meer talen, ook zeker wel heikele themas, maar de omgangsvormen toch beduidend beter.

demographisch wellicht nogal verschillend, die fora zijn:

-kleiner
-internationaler
-gemiddeld oudere deelnemers
-deelnemers die in de hobby veel meer discipline wordt verlangt
-doorgaans mannen

maar ik blijf erbij dat de thematiek inherent is aan het probleem: dieren.

zodra je het over dieren hebt heb je het over het stellen van ethische grenzen en die zijn nou eenmaal subjectief en emotioneel.

maar veel van het gekat is gewoon persoonlijk. je ziet ook echt het overspringen van conflicten van het ene topic naar het andere (zoals dus ook hier)

Mee eens.
Maar het is niet alleen relevant aan dieren.
Het is vooral het paard die het doet.
Ga maar eens een paardenhouderijklas in en een dierzorgklas...
Je ziet meteen het verschil.
Het zelfde verschil als dat er hier op het forum mee speelt of dat er in de echte paardenwereld mee speelt...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:22

Rocamor schreef:
Ik ben het met Antje_vip eens. Alltimapanda trekt het hele topic naar zichzelf toe. Zij heeft inmiddels meerdere topics geopend waarin ze adviezen en meningen kreeg die haar niet aanstonden. En ook hier ervaar ik het weer dat ze door blijft drammen om zieltjes te winnen. Ik snap best dat ze haar eigen topics als niet prettig ervaart. Er waren erg weinig mensen het met haar eens. En dat ze het hier ook nog een keer meldt, is ook haar goed recht (net zoals dit stukje tekst), maar ze is volgens mij nu een van de posters met "mensen zijn gemeen tegen mij" in dit topic. Niet over anderen, alleen die topics van haar. Keer op keer op keer.

Als ik op een forum vraag of ik met een (noem een dwarsstraat) een Citroen C1 een trailer kan trekken met een zwaar paard erin, dan zal ik (hoop ik :+) veel reacties krijgen dat dat niet heel slim is. En dan kan ik wel keer op keer aangeven dat ik het toch doe, omdat er een trekhaak onder zit, of dat ik geen andere auto kan betalen, of dat het paard geen 700 kg is, maar een jaarling van 500 kg, of weet ik welke smoes. Het is gewoon niet verstandig.

En ook al schrijven we allemaal met de beste en meest vriendelijke bedoelingen, nog kan eea gewoon heel verkeered vallen. Ook als is dat niet zo bedoelt. En er zitten natuurlijk een stel tussen die wel lopen rellen om te rellen.

Maar in plaats van zo bot te zijn kun je toch ook uitleggen waarom ze deze reacties krijgt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:27

M_D_H schreef:
Rocamor schreef:

Maar in plaats van zo bot te zijn kun je toch ook uitleggen waarom ze deze reacties krijgt?

ALs een TS/poster (even in het algemeen gesproken) inderdaad eenmalig een negatief antwoord krijgt, dan valt dat best uit te leggen. Maar met 25 man die het niet met die persoon eens zijn en die ook meermalen aangeven dat ze reageren zoals ze reageren, dan moet een kwartje toch ook vallen? Zeker als van die 25 toch zeker 5 posten gaan over het waarom van een reactie.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 04-06-14 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:28

M_D_H schreef:
Rocamor schreef:

Rocamor: Als jij vind dat ik aandacht zoek dan heb je het mis.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:39

KimD schreef:
Ik vind het niet netjes dat je dit zomaar hier neerzet. ;) In het desbetreffende topic is het eerlijk aangehaald jegens haar, als ze er nu niks mee doet zou je actie kunnen ondernemen. Maar het was wel allemaal 'recht in haar gezicht', en niet zo smerig achter de rug om...

Ik heb geen namen genoemd niks, er werd gevraagd om een voorbeeld van een topic waarin een vijandige sfeer was, dus dat heb ik gedaan. En smerig achter de rug om vind ik erg overdreven, hoe had ik het anders moeten zeggen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:42

Rocamor schreef:
ALs een TS/poster (even in het algemeen gesproken) inderdaad eenmalig een negatief antwoord krijgt, dan valt dat best uit te leggen. Maar met 25 man die het niet met die persoon eens zijn en die ook meermalen aangeven dat ze reageren zoals ze reageren, dan moet een kwartje toch ook vallen? Zeker als van die 25 toch zeker 5 posten gaan over het waarom van een reactie.
Nee dat kwartje valt dus niet. Anders zou die persoon niet zo reageren :+

Een grote valkuil op internet is dan ook wel denken dat je weet hoe een ander denkt en denken dat je weet waarom iemand zo reageert. Iets dat overigens heel begrijpelijk is omdat het menseigen is. Iets van uit je eigen situatie bekijken en beoordelen. Maar het blijft wel een valkuil.

Daar is jouw reactie eigenlijk de beste voorbeeld van “Dan moet het kwartje toch ook vallen”.

En inmiddels heeft de betreffende Bokker al het .e.e.a. uitgelegd gekregen en zelf toegegeven dus ik denk dat we beter het hoofdstuk kunnen sluiten en hopelijk leert iedereen zijn eigen les hieruit.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-06-14 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:46

Als iedereen nu in zijn jeugd eens beter had opgelet op de moeder van Stampertje in de film Bambi :D
dan zou de wereld al weer een heel stuk positiever zijn

Afbeelding

Moraal van het verhaal
Als je niets aardigs weet te zeggen, zeg dan maar niets.

Hier van youtube het filmpje <3
https://www.youtube.com/watch?v=nGt9jAkWie4
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-06-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:47

Mee eens Sammie!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:50

janouk schreef:
Als iedereen nu in zijn jeugd eens beter had opgelet op de moeder van Stampertje in de film Bambi :D
dan zou de wereld al weer een heel stuk positiever zijn

[ Afbeelding ]

Moraal van het verhaal
Als je niets aardigs weet te zeggen, zeg dan maar niets.

Hier van youtube het filmpje <3
https://www.youtube.com/watch?v=nGt9jAkWie4

Nou dacht het niet :+ Dan moeten we iedereen die verkeerd bezig is maar zijn gang laten gaan. Nee als een TS verkeerd bezig is, dan zeg ik dat in het welzijn van het dier. En dat is nou eenmaal niet aardig of leuk. Ookal breng je het netjes.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:55

Sammie schreef:
Een grote valkuil op internet is dan ook wel denken dat je weet hoe een ander denkt en denken dat je weet waarom iemand zo reageert.
Daar is jouw reactie eigenlijk de beste voorbeeld van “Dan moet het kwartje toch ook vallen”.
En inmiddels heeft de betreffende Bokker al het .e.e.a. uitgelegd gekregen en zelf toegegeven dus ik denk dat we beter het hoofdstuk kunnen sluiten en hopelijk leert iedereen zijn eigen les hieruit.

Er zijn inderdaad een boel wijze lessen te leren. Moeten we allemaal dagelijks doen. En focussen op wat onze eigen bijdrage is in een discussie (of monoloog in sommige gevallen). De vraag die dan vervolgens rijst, hoe vaak moet je dingen blijven herhalen, voordat "kwartjes" vallen. 1 keer, 5 keer, 10 keer, net zolang tot het kwartje valt (wordt dan een leuk topic :+)? In sommige topics valt het kwartje pas na jaren. Dan verkondigt die TS na jaren dat de overige posters het eigenlijk wel bij het rechte eind hadden, maar dat dit pas veel later ingezien werd. Getuigt dan wel van ballen bij ts om de rest (ook al is het veel later) toch te melden dat hij/zij het toch bij verkeerde eind had.

Uit de post van LisaaBloem en KimD vind ik ook duidelijk naar voren komen hoe eea verkeerd opgepakt kan worden. Beiden hebben een eigen mening, die dan niet overeenkomt en dat kan toch als vijandig worden opgevat. Om even aan te geven dat ook al is het niet bedoelt om te rellen, een mening net ff verkeerd over kan komen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 04-06-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Re: vijandige sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:57

Maar soms is de manier waarop je iets brengt ook niet de juiste manier voor de desbetreffende persoon.
En daar moet je wel op in kunnen spelen als je een mening gaat geven :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:08

M_D_H schreef:
Maar soms is de manier waarop je iets brengt ook niet de juiste manier voor de desbetreffende persoon.
En daar moet je wel op in kunnen spelen als je een mening gaat geven :)

Ben ik volledig met je eens. En dit kan als lastig ervaren worden, omdat doorgaans niet weet wie je voor je hebt. Hoe lang zijn diens teentje, moet je zijden handschoentjes aan, of kun je gewoon ongezouten je mening geven? Effe 5 minuten blaffen, kop los schudden en doorgaan of voelt iemand zich snel (al dan niet terecht) persoonlijk aangevallen.

Voorbeeldje uit mijn vorige baan: Ik stuur een collega via een sms een vraag of ze iets voor me wilde doen. Zij vatte dit echter als een "moeten" of een "bevel" op, terwijl dat absoluut niet het geval was. Ik had bewust mijn vraag namelijk anders gesteld om dit te voorkomen. Wat dus, based on results, niet gelukt was :+. Zij heeft me dit laten weten, hoe zij vond dat dit overkwam en ik heb zelf verteld wat mijn intentie was (vraag, geen moeten/bevel). Prima, is uitgesproken. Maar toch blijf je denken, hoe kan zoiets simpels toch helemaal verkeerd vallen. Tijdje later stuurde diezelfde collega mij een sms waarvan ik dacht: #) :? Wat nu weer. Ook daar zat niets verkeerd achter, maar je mist de non verbale communicatie. Ook ik heb gevraagd hoe dit op te vatten en ook dit is verder gewoon uitgesproken. Ook hier was gewoon niets anders aan de hand dan een verkeerde opvatting van de ontvangende partij (moi dus). Niets meer, niets minder. Om even aan te geven dat hele simpelen zaken heel verkeerd opgevat kunnen worden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:08

Ik vind een beetje zelfkennis ook wel goed hoor. Als je weet van jezelf dat je niet goed tegen negatief commentaar kan moet je daar rekening mee houden voordat je iets plaatst. Ik zie vaak genoeg topics waarin iets gevraagd wordt en dat er ook commentaar gegeven wordt maar daar wordt dan op een positieve manier mee omgegaan. Dus het kan wel.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:11

Ik vind als we nou gewoon meer gebruik maken van smileys zie je ook wel hoe mensen iets bedoelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:15

alltimapanda schreef:
Ik vind als we nou gewoon meer gebruik maken van smileys zie je ook wel hoe mensen iets bedoelen..

Maar daarmee zou je dus iemand vertellen dat diegene smileys moet gebruiken.. :+

Verder kan ik me wel aansluiten bij chanicha; als je van jezelf weet dat je slecht reageert op negatief commentaar of alles al snel opvat als commentaar, is dit iets wat je van jezelf weet en niet heel reëel om dat op een ander af te schuiven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-14 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:16

natuurlijk, maar er zijn toch wel verschillende dingen:

'dit is suboptimaal' moet je gewoon kunnen nemen zonder persoonlijk te nemen

maar 'jij mag hier niets over zeggen want jouw wedstrijdresultaten zijn minder dan bla' ofzo zijn minder geoorloofd.

je kan ook wel gefrustreerd worden van een opbouwend bedoelde inhoudelijke opmerking die met hoongelach en rare offtopic opmerkingen wordt beantwoord, etc.

dus het gaat wel over de structuur van de discussie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:22

Eens in de zoveel tijd duikt er weer een topic zoals dit op, volgens mij blijf je dat houden. :7 Ik denk dat het maar net is hoe je er zelf in staat. Ik zie genoeg gezellige en leuke topics voorbij komen, dat is echt wel het merendeel.

Ik ben het overigens niet eens met Airnt wbt fora over dieren, ik ken buitenlandse dierenfora (die zeker niet klein zijn) en daar gaat het er heel anders (veel tammer) aan toe. Maar dat zijn grotendeels Amerikanen, ik heb gemerkt dat dat toch best een verschil is met onze directe Nederlanders. Wij zeggen waar het op staat maar als je dat daar probeert heb je de poppen aan het dansen, alles moet met fluwelen handschoentjes worden aangepakt.
Vreselijk vervelend af en toe overigens :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:29

Als Belg valt dit mij extra op. Wij Belgen zijn veel formeler en gereserveerder dan Nederlanders, en zomaar franke reacties geven als je het ergens niet eens mee bent, is hier echt not done. Wij worden pas direct als iemand het na 3 x zacht en beleefd nog niet snapt :+ Bovendien blijft internet een langeafstandsmedium, dus ik denk dat mensen dan nog éxtra geneigd zijn om bot en kort uit de hoek te komen.

Daartegenover staat dan weer dat bokt ook heel veel steun biedt in moeilijke situaties en heel veel medeleven kan tonen +:)+

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:35

Fiffill schreef:
Eens in de zoveel tijd duikt er weer een topic zoals dit op, volgens mij blijf je dat houden. :7 Ik denk dat het maar net is hoe je er zelf in staat. Ik zie genoeg gezellige en leuke topics voorbij komen, dat is echt wel het merendeel.

Ik ben het overigens niet eens met Airnt wbt fora over dieren, ik ken buitenlandse dierenfora (die zeker niet klein zijn) en daar gaat het er heel anders (veel tammer) aan toe. Maar dat zijn grotendeels Amerikanen, ik heb gemerkt dat dat toch best een verschil is met onze directe Nederlanders. Wij zeggen waar het op staat maar als je dat daar probeert heb je de poppen aan het dansen, alles moet met fluwelen handschoentjes worden aangepakt.
Vreselijk vervelend af en toe overigens :')

Wellicht moet ik je daar gelijk in geven, eigenlijk.
i stand corrected.

maar er is wel een verschil tussen 'direct' en 'onbeschoft' en onnodig op de persoon spelen.

je kunt dingen met de mantel der liefde bedekken, dat moet niet hoeven, maar of je überhaupt open staat voor een punt en bereid bent een inhoudelijke discussie aan te gaan ipv rare persoonlijke aanteigingen is toch nogal wat anders

bij nader inzien is bokt wellicht het slechtst discussierende forum dat ik ken :P

ik vindt het eigenlijk ook schokkend dat boven op deze pagina al weer gekat wordt in een topic over 'katten'...

Echt onbegrijpelijk.