Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Ach, kennis .. wat is kennis .. Iemand die al 50 jaar in de paarden zit en volgens 1 (vastgeroest) systeem werkt waarvan de wetenschap ondertussen al bewezen heeft dat dit niet altijd interessant is? Is dat kennis?
Dus ja, alles komt neer op "wat is kennis", wanneer mag iemand wel of niet zijn mening geven .. In mijn ogen mag iedereen zijn/haar mening geven, en zou het fijn zijn moesten anderen niet reageren met het idee dat hun oplossing de enige juist is, maar dat er best wel eens een andere, mogelijke goede oplossing kan zijn ..
Ibbel schreef:Overigens zie ik wel een oplossing, om de échte kennis, voor zover die bestaat, te accentueren, en dat is een systeem met 'kudo's'. Maw, dat je iemands posts 'punten' kunt geven voor goede inhoud. Op Tweakers gebeurt dat ook. De punten komen daar bij mijn weten overigens niet bij de individuele post, maar bij de schrijver ervan. Na verloop van tijd ga je dan de mensen met veel kudo's vanzelf zien/herkennen, en lees je hun reacties beter/neem je die eerder aan.
Aan de "kenniskant" kan het een stimulans zijn om weer meer inhoudelijk te reageren. Altijd leuk om wat waardering voor een bijdrage te krijgen tenslotte.
Koper schreef:Ibbel schreef:Overigens zie ik wel een oplossing, om de échte kennis, voor zover die bestaat, te accentueren, en dat is een systeem met 'kudo's'. Maw, dat je iemands posts 'punten' kunt geven voor goede inhoud. Op Tweakers gebeurt dat ook. De punten komen daar bij mijn weten overigens niet bij de individuele post, maar bij de schrijver ervan. Na verloop van tijd ga je dan de mensen met veel kudo's vanzelf zien/herkennen, en lees je hun reacties beter/neem je die eerder aan.
Aan de "kenniskant" kan het een stimulans zijn om weer meer inhoudelijk te reageren. Altijd leuk om wat waardering voor een bijdrage te krijgen tenslotte.
Ik zie al helemaal voor me hoe bij voorbeeld de halsring- of NB-fundamentalisten kilo's kudos verzamelen in bij voorbeeld VNA-topics en dat de argeloze pennies dan daarom gaan aannemen dat die mensen het dus wel zullen weten en de berichten van zulke mensen serieuzer zullen nemen wanneer zo'n bokker felle kritiek levert op bij voorbeeld een paard met bit en hoefijzers in een ITP-topic. En dat lijkt me geen goede zaak. Of noem maar een willekeurige situatie waarin iemand niet zozeer inhoudelijke kennis heeft maar eigenlijk alleen maar blaat om te rellen.
Ook zo'n mooi voorbeeld: je hebt een rijtechnisch probleem en hoppa, de bitloos-propagandisten komen te voorschijn. Zo'n reactie is meestal ernstig off topic en het zou fijn zijn als mensen die veel van bitloze optomingen weten op HAR andere kudos hebben dan op RT.
Of bij voorbeeld iemand die veel weet van klassieke dressuur, of shetlandponyfokkerij, of hamsters, en die dan een totaaaaaal onzinnige opmerking plaatst in een WN-topic. Dat komt voor. En zo iemand heeft dan misschien veel kudos uit subfora waar diegene wél inderdaad veel inhoudelijke kennis heeft, maar slaat dan de plank elders volslagen mis waardoor kudos op zijn gunstigst misleidend zijn.
Doe dan kudos per subforum. Zodat je de mensen met veel inhoudelijke kennis op hun eigen terrein kunt herkennen. En als ik vast iemand mag aandragen voor de eerste kudo voor BEH is dat bokker SpikyBlue.
Koper schreef:O ja, nu zie ik inderdaad dat ik je post te vluchtig had gelezen Magrathea. Excuus.
Iens is inderdaad een goed voorbeeld
[***] schreef:Stel dat je in het subforum over beweging & hoefverzorging zit .. Daar kunnen mensen met veel ervaring (kudo's) over natuurlijk bekappen zitten, maar net zo goed over traditioneel bekappen/beslaan .. Beiden zullen doorgaans hun mening verkondigen en staan doorgaans lijnrecht tegenover elkaar .. Dat heb je nu ook, wat is dan het verschil? Dat je kan zien dat beiden veel ervaring hebben? Lost dat wat op?
[***] schreef:Ondanks dat ik wel wat zie in het systeem vraag ik me af of je het zo makkelijk kan onderscheiden allemaal, en vooral, of het wat oplost .. Stel dat je in het subforum over beweging & hoefverzorging zit .. Daar kunnen mensen met veel ervaring (kudo's) over natuurlijk bekappen zitten, maar net zo goed over traditioneel bekappen/beslaan .. Beiden zullen doorgaans hun mening verkondigen en staan doorgaans lijnrecht tegenover elkaar .. Dat heb je nu ook, wat is dan het verschil? Dat je kan zien dat beiden veel ervaring hebben? Lost dat wat op? (je elimineert zo wel de penny's die denken dat ze het allemaal weten omdat ze eens iets met 1 paard geprobeerd hebben, dat wel, maar verder.. ?).
Gini schreef:Ach nee, die kudo's, dan krijg je echt zo een elite kransje. Wat ik zeg is juist want kijk eens hoeveel kudo's ik heb, jij hebt er veel minder.
Gini schreef:lizy29 schreef:Volledige topics over dat alles sielugh is en bitten en boomzadels per definitie slecht zijn en bitloos en boomloos geweldig sla ik maar over.
En dat vind ik eigenlijk jammer. Want zonder nu een discussie hierover te willen beginnen. Door deze topics bij voorbaat al naast je neer te leggen, vernauw je je blik en je kennis juist. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren, dat is niet alleen op bokt zo, maar ik leg nooit topics bij voorbaat naast me neer of doe ze af als onnozel, nitwit,....
Ik probeer altijd na te denken. Erover nadenken betekent niet altijd het er meteen mee eens zijn. Maar gewoon even denken wat staat er precies in de openingspost en kan dit kloppen? Zo ja, wat kan ik er mee doen.
Again, zonder over dit onderwerp hier een discussie te willen starten, maar wat wordt er heel vaak gezegd in topics die de nadelen van het bit aanhalen? Kom, laten we het allemaal in koor zeggen. 3...2...1: bij goed bitgebruik is er niets aan de hand. En daarmee wordt de discussie dan afgedaan, want, tja, die uitspraak klopt op zich wel. Maar ik ga dan nadenken, want is het wel zo simpel? Wat is goed bitgebruik? En hoe vaak wordt goed bitgebruik toegepast? Die ene keer dat je je paard omhoogtrok omdat die gras wou eten, toen deed je hem veel pijn, is dat gerechtvaardigd? Etc etc.
Ik leg niet zomaar een topic naast me neer onder het mom: hahaha, domme nitwit, waar kom jij nu weer mee af.
En dat is meteen het meest heikele punt van dit onderwerp: wanneer is kennis goed? Wanneer het in je straatje past? Wanneer het eigenlijk een bevestiging is van wat al gekend is?
[***] schreef:Maar zou je dan niet creëren dat, op den duur, mensen die op een bepaald gebied veel kudo's verzameld hebben zoiets gaan hebben van "kijk mij dan, ik ben zo goed/ervaren, ik weet waar ik het over heb dus luister jij nu maar even" .. (heel extreem gezegd, en vast niet iedereen zal zo zijn ..). Zou je ook kudo's kunnen aftrekken?
[***] schreef:Wij allemaal saampjes
Edit; is misschien ook een soort mooie vervanger van het "vind ik leuk"-gedoe waar regelmatig om gevraagd wordt .. Soms ben je het gewoon eens met een post van iemand en om daar dan nog wat aan toe te voegen is niet altijd simpel of nodig, maar je wil toch laten weten dat je het daarmee eens bent .. Misschien dan dat via die weg ook gebeuren? Gewoon even een spontaan hersenspinsel van mij ..