Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:00

Ik vind het idee van de kudo's wel goed. Ik zelf zit bijvoorbeeld meer in de huiskamer en itp topics dus weet niet zo goed wie er wel verstand van heeft en wie niet. Ik weet wel toen ik net pony's had ik het erg moeilijk vond om de meningen te filteren. Inmiddels heb ik mijn eigen weg er in gevonden en weet ik de meningen daardoor ook beter te filteren.

Ik denk dat er geen complotten gaan ontstaan tussen penny's die elkaar kudo's gaan geven omdat ze niet vaak topics openen waar erg veel gereageerd wordt. Als je dit systeem in wil voeren zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je vanaf 20 reacties van verschillende gebruikers kudo's uit kunt delen. En dan een maximaal aantal per topic ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:03

Ik blijf er nu wel vaak weg.
Het gemiddelde niveau van reageren irriteert me vaak. Voegt weinig toe, en ik heb geen zin in die negatieve energie. Maakt mijn dag niet leuker, maakt me niet blijer, en voegt voor mij niets toe. Dan ben ik er klaar mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:25

[***] schreef:
Ach, kennis .. wat is kennis .. Iemand die al 50 jaar in de paarden zit en volgens 1 (vastgeroest) systeem werkt waarvan de wetenschap ondertussen al bewezen heeft dat dit niet altijd interessant is? Is dat kennis?

Dus ja, alles komt neer op "wat is kennis", wanneer mag iemand wel of niet zijn mening geven .. In mijn ogen mag iedereen zijn/haar mening geven, en zou het fijn zijn moesten anderen niet reageren met het idee dat hun oplossing de enige juist is, maar dat er best wel eens een andere, mogelijke goede oplossing kan zijn ..

Daarnaast is ervaring rechtevenredig met de hoeveelheid gesloopte apparatuur (of bij paarden: rechtevenredig met platte tenen, blauwe plekken, beurse billen, en gebrek aan winstpunten). Maar wat zegt 20 jaar ervaring als je het al 20 jaar verkeerd doet. Klopt, in het land der blinden is eenoog koning. Maar dan wel in het land der blinden! En ik mag hopen dat "men" in die 20 jaar toch echt wel een keer een ziende twee-oog is tegengekomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:30

Denk dat er genoeg mensen zijn die ziende-twee-ogen tegenkomen maar beslissen dat hun manier toch wel gewoon de enige goede is, want ze hebben het altijd zo gedaan ... (niet iedereen, er zijn er heus wel die openstaan voor andere meningen & manieren, maar god, wat lopen er veel pitbulls rond .. :+ ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:56

Ibbel schreef:
Overigens zie ik wel een oplossing, om de échte kennis, voor zover die bestaat, te accentueren, en dat is een systeem met 'kudo's'. Maw, dat je iemands posts 'punten' kunt geven voor goede inhoud. Op Tweakers gebeurt dat ook. De punten komen daar bij mijn weten overigens niet bij de individuele post, maar bij de schrijver ervan. Na verloop van tijd ga je dan de mensen met veel kudo's vanzelf zien/herkennen, en lees je hun reacties beter/neem je die eerder aan.

Aan de "kenniskant" kan het een stimulans zijn om weer meer inhoudelijk te reageren. Altijd leuk om wat waardering voor een bijdrage te krijgen tenslotte.

Ik zie al helemaal voor me hoe bij voorbeeld de halsring- of NB-fundamentalisten kilo's kudos verzamelen in bij voorbeeld VNA-topics en dat de argeloze pennies dan daarom gaan aannemen dat die mensen het dus wel zullen weten en de berichten van zulke mensen serieuzer zullen nemen wanneer zo'n bokker felle kritiek levert op bij voorbeeld een paard met bit en hoefijzers in een ITP-topic. En dat lijkt me geen goede zaak. Of noem maar een willekeurige situatie waarin iemand niet zozeer inhoudelijke kennis heeft maar eigenlijk alleen maar blaat om te rellen.
Ook zo'n mooi voorbeeld: je hebt een rijtechnisch probleem en hoppa, de bitloos-propagandisten komen te voorschijn. Zo'n reactie is meestal ernstig off topic en het zou fijn zijn als mensen die veel van bitloze optomingen weten op HAR andere kudos hebben dan op RT.

Of bij voorbeeld iemand die veel weet van klassieke dressuur, of shetlandponyfokkerij, of hamsters, en die dan een totaaaaaal onzinnige opmerking plaatst in een WN-topic. Dat komt voor. En zo iemand heeft dan misschien veel kudos uit subfora waar diegene wél inderdaad veel inhoudelijke kennis heeft, maar slaat dan de plank elders volslagen mis waardoor kudos op zijn gunstigst misleidend zijn.

Doe dan kudos per subforum. Zodat je de mensen met veel inhoudelijke kennis op hun eigen terrein kunt herkennen. En als ik vast iemand mag aandragen voor de eerste kudo voor BEH is dat bokker SpikyBlue.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:11

Koper schreef:
Ibbel schreef:
Overigens zie ik wel een oplossing, om de échte kennis, voor zover die bestaat, te accentueren, en dat is een systeem met 'kudo's'. Maw, dat je iemands posts 'punten' kunt geven voor goede inhoud. Op Tweakers gebeurt dat ook. De punten komen daar bij mijn weten overigens niet bij de individuele post, maar bij de schrijver ervan. Na verloop van tijd ga je dan de mensen met veel kudo's vanzelf zien/herkennen, en lees je hun reacties beter/neem je die eerder aan.

Aan de "kenniskant" kan het een stimulans zijn om weer meer inhoudelijk te reageren. Altijd leuk om wat waardering voor een bijdrage te krijgen tenslotte.

Ik zie al helemaal voor me hoe bij voorbeeld de halsring- of NB-fundamentalisten kilo's kudos verzamelen in bij voorbeeld VNA-topics en dat de argeloze pennies dan daarom gaan aannemen dat die mensen het dus wel zullen weten en de berichten van zulke mensen serieuzer zullen nemen wanneer zo'n bokker felle kritiek levert op bij voorbeeld een paard met bit en hoefijzers in een ITP-topic. En dat lijkt me geen goede zaak. Of noem maar een willekeurige situatie waarin iemand niet zozeer inhoudelijke kennis heeft maar eigenlijk alleen maar blaat om te rellen.
Ook zo'n mooi voorbeeld: je hebt een rijtechnisch probleem en hoppa, de bitloos-propagandisten komen te voorschijn. Zo'n reactie is meestal ernstig off topic en het zou fijn zijn als mensen die veel van bitloze optomingen weten op HAR andere kudos hebben dan op RT.

Of bij voorbeeld iemand die veel weet van klassieke dressuur, of shetlandponyfokkerij, of hamsters, en die dan een totaaaaaal onzinnige opmerking plaatst in een WN-topic. Dat komt voor. En zo iemand heeft dan misschien veel kudos uit subfora waar diegene wél inderdaad veel inhoudelijke kennis heeft, maar slaat dan de plank elders volslagen mis waardoor kudos op zijn gunstigst misleidend zijn.

Doe dan kudos per subforum. Zodat je de mensen met veel inhoudelijke kennis op hun eigen terrein kunt herkennen. En als ik vast iemand mag aandragen voor de eerste kudo voor BEH is dat bokker SpikyBlue.

Jaa SpikyBlue! :j :j

Nou ja, wat ik al zei, als er reden is om aan te nemen dat mensen elkaar de hand boven het hoofd houden kan je altijd instellen dat bepaalde mensen geen kudo's meer uit mogen delen of ze (tijdelijk) niet meer mogen ontvangen.

Daarnaast kan een kudo in VNA van een gerespecteerd ( = veel kudo's ) VNA-er meer waard worden ofzoiets... Maar diezelfde kudo in een ander forum weer niet :D Klinkt als programmers' hell... Bart als je hulp nodig hebt geef je maar een gil :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:15

Wat ik bedoel is dat mensen die van het ene onderwerp heel veel weten nog niet persé verstand hebben van het andere. Ik weet bij voorbeeld heel weinig over new forest ponies maar wel over leerbewerking. Dus dan wil ik op NF, als ik daar ooit al wat zou posten, graag andere voor-anderen-zichtbare-kudos dan op HAR. Snap je? Zodat per subforum de mensen met ter zake doende kennis ook daadwerkelijk voor dat subforum herkenbaar zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:22

Ja dat snap ik :j dat bedoelde ik dus ook. En je kunt dat ook weer inplementeren met het geven van kudo's.

Iens! Dat was het! De recensiesite die ik bedoelde dus, waar je recensie meer waard wordt naarmate je er meer plaatst en ze van goede kwaliteit zijn. Zoiets wil je ook hier in het kudosysteem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:23

Ondanks dat ik wel wat zie in het systeem vraag ik me af of je het zo makkelijk kan onderscheiden allemaal, en vooral, of het wat oplost .. Stel dat je in het subforum over beweging & hoefverzorging zit .. Daar kunnen mensen met veel ervaring (kudo's) over natuurlijk bekappen zitten, maar net zo goed over traditioneel bekappen/beslaan .. Beiden zullen doorgaans hun mening verkondigen en staan doorgaans lijnrecht tegenover elkaar .. Dat heb je nu ook, wat is dan het verschil? Dat je kan zien dat beiden veel ervaring hebben? Lost dat wat op? (je elimineert zo wel de penny's die denken dat ze het allemaal weten omdat ze eens iets met 1 paard geprobeerd hebben, dat wel, maar verder.. ?).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:23

O ja, nu zie ik inderdaad dat ik je post te vluchtig had gelezen Magrathea. Excuus.

Iens is inderdaad een goed voorbeeld :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:26

Koper schreef:
O ja, nu zie ik inderdaad dat ik je post te vluchtig had gelezen Magrathea. Excuus.

Iens is inderdaad een goed voorbeeld :j

Het is je vergeven :j

Nou ja, ik ga er even vanuit dat de mensen die kudo's krijgen dit ook krijgen op basis van hoe ze iets brengen. Iemand die heel veel weet over NB maar dit als de enige waarheid rond loopt te bazuinen in BEH kan niet zo snel op mijn kudo's rekenen denk ik...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:27

[***] schreef:
Stel dat je in het subforum over beweging & hoefverzorging zit .. Daar kunnen mensen met veel ervaring (kudo's) over natuurlijk bekappen zitten, maar net zo goed over traditioneel bekappen/beslaan .. Beiden zullen doorgaans hun mening verkondigen en staan doorgaans lijnrecht tegenover elkaar .. Dat heb je nu ook, wat is dan het verschil? Dat je kan zien dat beiden veel ervaring hebben? Lost dat wat op?

Moet het wat oplossen dan? Want dat is het nou net. Het is niet de bedoeling dat er één waarheid wordt verkondigd - die is er sowieso niet.
Je kunt alleen als leek beter onderscheiden of je het antwoord van iemand met kennis komt, of van een beginner/leek/penny of hoe je het ook noemt. Of je dan het antwoord van de NB-er wilt opvolgen, of dat van de traditionele bokker, mag je nog steeds zelf beslissen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:29

Ach nee, die kudo's, dan krijg je echt zo een elite kransje. Wat ik zeg is juist want kijk eens hoeveel kudo's ik heb, jij hebt er veel minder.
Sorry, maar ik zie echt niet de voordelen in van dit systeem. Er zijn zoveel haken en ogen. Ook iemand die veel kennis heeft kan de bal al eens misslaan. En nogmaals mijn vraag: wat is goede kennis?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:31

[***] schreef:
Ondanks dat ik wel wat zie in het systeem vraag ik me af of je het zo makkelijk kan onderscheiden allemaal, en vooral, of het wat oplost .. Stel dat je in het subforum over beweging & hoefverzorging zit .. Daar kunnen mensen met veel ervaring (kudo's) over natuurlijk bekappen zitten, maar net zo goed over traditioneel bekappen/beslaan .. Beiden zullen doorgaans hun mening verkondigen en staan doorgaans lijnrecht tegenover elkaar .. Dat heb je nu ook, wat is dan het verschil? Dat je kan zien dat beiden veel ervaring hebben? Lost dat wat op? (je elimineert zo wel de penny's die denken dat ze het allemaal weten omdat ze eens iets met 1 paard geprobeerd hebben, dat wel, maar verder.. ?).

In dit voorbeeld zou het dan handig zijn als bij voorbeeld er een systeem zou zijn waarbij het onderbouwen van je post en respectvol reageren mee zou tellen. Dat mis ik toch wel bij beide kampen.

Natuurlijk zijn er verschillende visies, en het is ook goed om dat te onderstrepen. Maar los daarvan zijn er mensen die heel zinvolle dingen posten, ongeacht hun "kamp", en mensen die dat niet doen.

Als voorbeeld: stel je haalt je paard van de ijzers en hij loopt gevoelig. Daar zijn regelmatig topics over. Ik zie dan zo voor mij dat een reactie als "laat d'r maar weer ijzers onder zetten want dat is beter" geen kudos oplevert en "laat d'r maar weer ijzers onder zetten omdat [onderbouwde argumentatie]" misschien kudos oplevert en iets in de trant van "realiseer je dat je paard een overgangsperiode doormaakt. De keus voor weer op ijzers of niet is aan jou. Hier heb je de voor- en nadelen van allebei [constructieve en zinvolle opsomming/uiteenzetting]" je 1 onuitwisbare gouden :+ kudo oplevert.

Dus eigenlijk wat Magrathea ook al heeft gepost terwijl ik deze lap tekst aan het typen ben.

Zoiets. Er moet toch een systeem voor te verzinnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:34

Duidelijke reacties :j Als de manier waarop je iets zegt & al dan niet onderbouwd ook gaat meetellen wordt het al een stuk fijner :j Of het echt gaat kunnen werken weet ik niet, maar het kan altijd bekeken worden of het technisch gezien kan en dan eventueel een proefproject rond maken ofzo, kan er achteraf nog altijd bekeken worden of het wat oplevert of niet ..

Gini schreef:
Ach nee, die kudo's, dan krijg je echt zo een elite kransje. Wat ik zeg is juist want kijk eens hoeveel kudo's ik heb, jij hebt er veel minder.

Maar wat met dit? Want dat zie ik persoonlijk ook nog wel eens gebeuren :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:35

Gini schreef:
lizy29 schreef:
Volledige topics over dat alles sielugh is en bitten en boomzadels per definitie slecht zijn en bitloos en boomloos geweldig sla ik maar over.

En dat vind ik eigenlijk jammer. Want zonder nu een discussie hierover te willen beginnen. Door deze topics bij voorbaat al naast je neer te leggen, vernauw je je blik en je kennis juist. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren, dat is niet alleen op bokt zo, maar ik leg nooit topics bij voorbaat naast me neer of doe ze af als onnozel, nitwit,....
Ik probeer altijd na te denken. Erover nadenken betekent niet altijd het er meteen mee eens zijn. Maar gewoon even denken wat staat er precies in de openingspost en kan dit kloppen? Zo ja, wat kan ik er mee doen.
Again, zonder over dit onderwerp hier een discussie te willen starten, maar wat wordt er heel vaak gezegd in topics die de nadelen van het bit aanhalen? Kom, laten we het allemaal in koor zeggen. 3...2...1: bij goed bitgebruik is er niets aan de hand. En daarmee wordt de discussie dan afgedaan, want, tja, die uitspraak klopt op zich wel. Maar ik ga dan nadenken, want is het wel zo simpel? Wat is goed bitgebruik? En hoe vaak wordt goed bitgebruik toegepast? Die ene keer dat je je paard omhoogtrok omdat die gras wou eten, toen deed je hem veel pijn, is dat gerechtvaardigd? Etc etc.

Ik leg niet zomaar een topic naast me neer onder het mom: hahaha, domme nitwit, waar kom jij nu weer mee af.
En dat is meteen het meest heikele punt van dit onderwerp: wanneer is kennis goed? Wanneer het in je straatje past? Wanneer het eigenlijk een bevestiging is van wat al gekend is?

Ik lees ook absoluut wel mee met topics waar verschillende meningen in naar voren komen maar ben daar wel selectief in in die zin dat ik dan wel onderbouwingen wil lezen. Een goed discussietopic lees ik dus zeker me. Ik leer graag en zoals al eerder gezegd pik ik van alles wel iets mee. Maar er zwerven ook een hoop "sielugh" topics rond waarbij men niet verder komt dan dat het geweldig is en de rest gewoon dierenmishandeling. Nee daar ga ik me niet in mengen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:35

Op Tweakers werkt 't anders prima... Je moet hoe dan ook je gezonde verstand blijven gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat je de TS niet een hulpje kan geven om posts te beoordelen. Zeker voor nieuwe bokkers is dat lastig te zeggen, want die weten niet dat bokker X een gerespecteerd jurylid is, of bokker Y een dierenarts, of bokker Z een relschopper die alles denkt te weten.

Hahahaha Koper, sorry, we zijn het met elkaar eens :o
Ik denk dat dat vanzelf gaat. De poster met respectvolle reacties en goede argumentering krijgt vanzelf een betere beoordeling dan iemand die inderdaad alleen zegt "gooi er weer ijzers onder"

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:36

En wie gaat die beoordelingen geven dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:37

Wij allemaal saampjes :)

Edit; is misschien ook een soort mooie vervanger van het "vind ik leuk"-gedoe waar regelmatig om gevraagd wordt .. Soms ben je het gewoon eens met een post van iemand en om daar dan nog wat aan toe te voegen is niet altijd simpel of nodig, maar je wil toch laten weten dat je het daarmee eens bent .. Misschien dan dat via die weg ook gebeuren? Gewoon even een spontaan hersenspinsel van mij ..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:37

Bokkers. En geloof me, ik zie het niet zo snel gebeuren dat iedere gek met een achterban een hoog aantal kudo's kan krijgen als de grens hoog genoeg wordt gelegd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:39

Maar dan stemmen er ook heel veel mensen zonder kennis.. Dus dan zeggen die punten niet zo veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:39

Maar zou je dan niet creëren dat, op den duur, mensen die op een bepaald gebied veel kudo's verzameld hebben zoiets gaan hebben van "kijk mij dan, ik ben zo goed/ervaren, ik weet waar ik het over heb dus luister jij nu maar even" .. (heel extreem gezegd, en vast niet iedereen zal zo zijn ..). Zou je ook kudo's kunnen aftrekken? :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:42

[***] schreef:
Maar zou je dan niet creëren dat, op den duur, mensen die op een bepaald gebied veel kudo's verzameld hebben zoiets gaan hebben van "kijk mij dan, ik ben zo goed/ervaren, ik weet waar ik het over heb dus luister jij nu maar even" .. (heel extreem gezegd, en vast niet iedereen zal zo zijn ..). Zou je ook kudo's kunnen aftrekken? :+

De bokkers met veel kennis die gewaardeerd worden krijgen genoeg reacties en pb dat ze al weten dat ze veel kennis hebben, kudo's of niet :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:42

[***] schreef:
Wij allemaal saampjes :)

Edit; is misschien ook een soort mooie vervanger van het "vind ik leuk"-gedoe waar regelmatig om gevraagd wordt .. Soms ben je het gewoon eens met een post van iemand en om daar dan nog wat aan toe te voegen is niet altijd simpel of nodig, maar je wil toch laten weten dat je het daarmee eens bent .. Misschien dan dat via die weg ook gebeuren? Gewoon even een spontaan hersenspinsel van mij ..

En dan noemen we het niet "vind ik leuk" maar "vind ik inhoudelijk goed" of "vind ik respectvol en vriendelijk onderbouwd".

Je kunt er ook 2 knoppen voor maken. De kennisknop per subforum en de respect- en vriendelijkknop voor boktbreed. Per gebruiker. Dus als iemand dan boogt op veel kudos voor inhoudelijke kennis dan zie je dat vanzelf terug in de vriendelijk-kudos.

Succes Bart :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:43

Maar is het niet gewoon makkelijker om objectief naar een post te kijken, en nuchter te observeren of dit wel goed advies is.

Wat is er mis met de ouderwetse wijze :D
Dat moet je sowieso doen, bij een bokker met veel kudo's, een goddelijke oude garde bokker, of een onbekende bokker.