Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:48

Uiteindelijk gaat het erom dat ts uiteindelijk denkt en vindt dat de NB-ers (en de voorstanders ervan) beschermd moeten worden. De laatste keer dat ik keek was Bokt toch echt een forum waar een vrijheid van meningsuiting heersde, en iedereen mocht aangeven waar hij voor stond? En dat houdt in: voor- en tegenstanders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:51

papagroom schreef:
Electra63 schreef:

Misschien kunnen wij binnenkort eens thee drinken? ;)

Dan ga ik petitefourtjes voor jullie bakken...

met chocolade, daar worden vrouwen gelukkig van ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:54

Cassidy schreef:
Ik snap het doel van dit hele topic niet. Ja NB is minder bekend dat traditioneel bekappen, en nee, niet iedereen weet waar hij mee bezigt is als hij/zij zelf de vijl in de hand neemt en de hoeven van zijn eigen paard gaat behandelen. Onbekend maakt onbemind dus als iemand die compleet is overtuigd van deze methode, zul je even want harder moeten werken om een ander te overtuigen. En dan - de mens is van nature sceptisch - wil men zien voordat men wil geloven.

Allemaal goed en aardig op het moment dat je te maken hebt met een paard met redelijke standaard voeten. Maar als dit topic is gestart op grond van het topic wat ik voor ogen had, was er een medische oorzaak voor hoefbeslag. En dan heb ik persoonlijk ook absoluut geen begrip voor iedereen die roept dat NB of ijzersloos per defenitie DE oplossing is voor dat probleem. Of voor alle problemen, als je het door wilt trekken.

En raad eens? Negen van de tien topics over al-dan-niet hoefbeslag worden gestart omdat mensen problemen hebben, en de adviezen volgen van artsen en goed opgeleidde hoefsmeden. Als iemand op een forum roept DE oplossing te hebben voor ALLE problemen die er zijn, dan heb ik daar serieuze vraagtekens bij. Onterecht of niet, NB moet zijn plek nog verdienen. En ik ga mee met degenen die roepen dat ze vragen hebben bij iedereen die na een cursus van een dag denkt voldoende kennis van zaken te hebben om zich op alle mogelijke paardenhoeven te mogen botvieren.

Dus, krijg je tegengas, ga door met je leven en ga niet jankend onder tafel zitten.

_/-\o_ Danku, danku.

Ik denk niet dat iemand hier problemen heeft met nu en dan een randje wegvijlen op advies van de hoefsmid. Het probleem is inderdaad dat je je na een eendagscursus plus theorie al NB-er mag noemen en zelfs andere paarden mag bekappen!
Of je dit daadwerkelijk moet doen kun je je afvragen :+ maar ik heb er dan toch mijn vraagtekens bij.

Interessant (en al een paar jaar oud) stuk om te lezen:
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/
(gebruik de navigatie aan de zijkant)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:55

Cassidy schreef:
Uiteindelijk gaat het erom dat ts uiteindelijk denkt en vindt dat de NB-ers (en de voorstanders ervan) beschermd moeten worden. De laatste keer dat ik keek was dit toch echt een forum waar een vrijheid van meningsuiting heersde, en iedereen mocht aangeven waar hij voor stond? En dat houdt in: voor- en tegenstanders.

Ik denk dat niemand werkelijk tegen natuurlijkbekappen is,en net zo min tegen traditioneel,echter wel tegen ongefundeerde en ondoordachte behandelingen die een hoop leed veroorzaken.
De hele discussie doet mij vaak denken aan puberaal gedrag.
Je lekker afzetten tegen de gevestigde orde.
Maar dat gaat in dit geval wel over de rug (hoef) van een paard.

R12312

Re: Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:57

Sorry PPG, ik ben werkelijk tegen natuurlijk bekappen. De hielen zo kort maken dat ze er kreupel aan lopen en sowieso erg kort lopen, maar ja, het is aan vier voeten dus de meeste mensen zien dat toch niet!

Ik heb al menig natuurlijk bekapper aan het werk gezien, ook de grote namen dat ik echt met een frons op mijn hoofd stond toen ik het paard daarna in beweging zag komen. Vreselijk!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:58

papagroom schreef:
Electra63 schreef:

Misschien kunnen wij binnenkort eens thee drinken? ;)

Dan ga ik petitefourtjes voor jullie bakken...

met chocolade, daar worden vrouwen gelukkig van ;)[/quote]
En gelukkige vrouwen....daar worden mannen weer blij van.....natuurlijk blij....(NB).......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:59

Je hoort helemaal niet aan de hielen te zitten bij NB. Maar overmatige slijtage hou je op die manier niet tegen nee.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:03

R12312 schreef:
Sorry PPG, ik ben werkelijk tegen natuurlijk bekappen. De hielen zo kort maken dat ze er kreupel aan lopen en sowieso erg kort lopen, maar ja, het is aan vier voeten dus de meeste mensen zien dat toch niet!

Ik heb al menig natuurlijk bekapper aan het werk gezien, ook de grote namen dat ik echt met een frons op mijn hoofd stond toen ik het paard daarna in beweging zag komen. Vreselijk!

Ik zie in de dagelijkse praktijk meer ellende van nb,dan traditioneel,en dat terwijl nb niet in de meerderheid is.
Vooral paarden die te kort op de verzenen staan....dat neemt niet weg dat ik niet per devinitie anti ben.
Je eigen paard een beetje bijhouden heb ik niets op tegen,en dat van de buurman mag ook best,maar de hoogmoed om te denken dat je het beter weet....dat is het probleem.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:07

papagroom schreef:
Er zijn mensen die met boerenverstand,en ervaring standaard oplossingen kennen op veterinair gebied,en dus niet gelijk een veearts hoeven laten komen,en zelf dokteren bij onschuldige kwaaltjes.
Zo zijn er ook veel mensen die zelf een randje weg snijden.
Echter stellen dat je dan beter bent dan een prof ,dat stuit me tegen de borst.
Zelfs een prof zal niet snel stellen dat hij altijd gelijk heeft,en dat doen veel NBèrs juist wel.
Hier van uitgaande, kunnen we dus rustig stellen dat ze de juiste kennis ontberen.
Openstaan voor de denkwijze van collega`s geeft blijk van vakmanschap ,en niemand is te oud om te leren.

Papagroom, ben het helemaal met je eens en met name je laatste zin is absoluut waar.

Stilstand is achteruitgang. Je kan jezelf verbeteren door de kennis van anderen te gebruiken. Sommige dingen leg je naast je neer en andere dingen neem je mee. Zo komt er vooruitgang.

Heb even teruggezocht omdat ts naam mij bekend voorkwam maar ze heeft inderdaad op een topic van mij gereageerd. Daarin niet aanvallend of betweterig maar kritisch en dat mag.

Alleen het NB staat mij tegen. Inderdaad vanwege de zeer beperkte opleiding en de tunnelvisie. Er mag niet van afgeweken worden en ijzers zijn per definitie slecht.

Ik heb het hier al eerder gemeld, bij ons gaat een paard met super hoeven op ijzers omdat ik niet wil dat hij een glijpartij krijgt. Om kalkoenen in te kunnen draaien zijn er toch echt ijzers nodig.

Elke smid die aan mijn paarden komt is up to date en blijft bij leren. Ik doe dat zelf ook met mijn opleiding. Je moet flexibel zijn en andere inzichten kunnen accepteren en dat ontbreekt soms bij bepaalde richtingen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:32

papagroom schreef:
R12312 schreef:

Ik zie in de dagelijkse praktijk meer ellende van nb,dan traditioneel,en dat terwijl nb niet in de meerderheid is.
Vooral paarden die te kort op de verzenen staan....dat neemt niet weg dat ik niet per devinitie anti ben.
Je eigen paard een beetje bijhouden heb ik niets op tegen,en dat van de buurman mag ook best,maar de hoogmoed om te denken dat je het beter weet....dat is het probleem.

Maar zelf af en toe iets bijhouden volgens de traditionele wijze is geen probleem. Echter is de totale wijze van NB met inderdaad de verzenen erg kort zetten iets wat ik nogal stuitend vind. Vooral de wijze waarop de paarden bewegen en hun voet neerzetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:57

Nou jeetje, een hoop bij te lezen en dat terwijl ik weinig tijd heb want die vervelende traditionele smid komt zo :D haha

Ik heb niks specifiek tegen NB, ik heb er wat tegen als het zo drammerig aangedragen word steeds.
Ik denk dat je best kunt leren in een dag hoe je het beste kunt bijvijlen.
Ook begrijp dat mensen met zo'n eendagscursus af en toe controle krijgen van een echte natuurlijk bekapper die wat meer hierin heeft gedaan.
Maar wat ik vaak zie bij mensen die zelf gaan raspen aan die voeten dat uiteindelijk een traditionele hoefsmid toch de ellende kan komen oplossen.
Als Natuurlijk bekappen echt goed gebeurd kan het een hele goede en fijne manier zijn van voeten bij houden, maar ik acht de voeten van mijn shet hiervoor niet geschikt of mijzelf niet als smid.
Ik heb ook wel eens zelf wat met een raspje wat bijgewerkt, zo ook eens bij mijn shet maar ik ben daar geen held in.
Ook ken ik mensen die nb doen om het geld van de smid te besparen en dan ben je toch niet heel goed bezig.
Daarbij hangt het ook nog van de hoeven van het paard af, groeien ze hard en groeien ze normaal enz.

Maar waar het hier nu eigenlijk over gaat is dat ts van dit toppic het niet leuk vind dat ik nb-ers drammerig vind, zij voelt zich blijkbaar persoonlijk aangesproken.
Dat was niet de bedoeling, ook wil ik niet alles over een kam strijken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:05

TS: Dat is iets wat sorry, de gemiddelde NB-er over zichzelf afroept. Ik heb jouw laatst ook een behoorlijke poedersuiker opmerking zien maken tegen een TS over hoeven toen ze een fotoreportage van de hoefsmid liet zien. Toen dacht ik ook, stik er maar in met je NB. Daar zijn ook meerdere andere Bokkers over gevallen.

Bovendien lijkt het wel een of andere drang van de Nb-er, dat zodra er een topic over hoeven geopend wordt, NB de oplossing wel zal zijn en er altijd bij gehaald moet worden. In dat opzicht is de gemiddelde Nb-er net zo irritant als die lui die overal de Bijbel aan komen prijzen. Ga toch weg en hou op met andere mensen je ideeën door de strot te duwen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:07

Amandavd schreef:
TS: Dat is iets wat sorry, de gemiddelde NB-er over zichzelf afroept. Ik heb jouw laatst ook een behoorlijke poedersuiker opmerking zien maken tegen een TS over hoeven toen ze een fotoreportage van de hoefsmid liet zien. Toen dacht ik ook, stik er maar in met je NB. Daar zijn ook meerdere andere Bokkers over gevallen.

Bovendien lijkt het wel een of andere drang van de Nb-er, dat zodra er een topic over hoeven geopend wordt, NB de oplossing wel zal zijn en er altijd bij gehaald moet worden. In dat opzicht is de gemiddelde Nb-er net zo irritant als die lui die overal de Bijbel aan komen prijzen. Ga toch weg en hou op met andere mensen je ideeën door de strot te duwen.

Dit is precies wat ik bedoel idd.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:36

Nu hebben jullie de TS weg gepest.... :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:38

Ik vind het in dergelijke topics altijd wel frappant dat er allerlei volgens mensen zeer specifieke kenmerken van "natuurlijk bekappen" worden opgelepeld die ik helemaal niet herken :P

Mensen die na 1 dagcursusje andermans paarden gaan bekappen naar een blijkbaar standaard model met lage hielen / verzenen zonder daarbij naar het paard te kijken, enz. Dat is echt niet wat een serieuze bekapper doet hoor :n

De mensen die gewoon serieus bezig zijn met hun vak van bekappen (met of zonder natuurlijk ervoor, zal mij en hen worst zijn :P ) hebben vaak toch een keurige opleiding in de USA gehad, of een traditionele hoefsmidopleiding / cursus of wat dan ook, en laten gewoon de voet en het paard zelf de bekapping vorm geven.

Net zoals een goede smid dat hoort te doen :)

Dat je onder bekappers prutsers hebt die veels te rigoreus de hoeven in een bepaalde stand willen zetten is net zo fout als die hoefsmeden die een standaard riedeltje afwerken en de hoeven / het comfort van het paard er niet beter op maken. Iedereen heeft wel een ervaring dat een smid met een papiertje helaas geen enkele garantie geeft dat je paard in goede handen is voor een bekapping / beslag want er zitten enorme prutsers bij die je nooit meer bij je paard wilt hebben na een nare ervaring :(:)

Ik vind het altijd heel erg flauw om een hele groep over 1 kam te scheren en belachelijk te maken door de uitwassen van prutsers in de marge, die zelf zomaar wat doen dat weinig raakvlak heeft met "het echte werk".

Gezeik over NB-ers die alleen maar zelf wat aanklooien en geen echte serieuze bekappers zijn, maar wel als model genomen worden voor de hele groep.

Gezeik over een bepaalde trainingsmethode, die door een goedbedoelende amateur verkeerd wordt uitgevoerd, en door mensen als voorbeeld gezien wordt waardoor men die methode (die ze verkeerd uitgevoerd hebben gezien!) domweg afkeurt.

Dat overdreven gemekker altijd over bitloos, boomloos, en wat al niet meer, alsof dat iets is voor een bepaalde groep mensen terwijl gewoon iedereen in alle lagen van de sport, recreatie, paardenhouderij er voor kan kiezen om simpelweg het ene of het andere modelletje harnachement te gebruiken.

Net zoals het altijd al geweest is dat je de keuze had uit verschillende merken en types, het is niets meer en niets minder dan dat, er zijn alleen veel meer keuzemogelijkheden bij gekomen op allerlei gebieden :)

Het wegzetten van mensen in hokjes daar heeft niemand iets aan.

TS bedoelt het vast goed dat ze mensen wil helpen met een inzicht dat haar ook erg geholpen heeft.
En het is gewoon super zonde wanneer iemand een probleem heeft waarvoor je denkt dat je een prima (mogelijke) oplossing weet, en vervolgens wordt je suggestie afgewimpeld op grond van (onterechte) vooroordelen.

Dan probeert ze iemand wat correcte info te geven maar dat wordt dan gezien als doordrammen.

Dat kan dan voor TS overkomen als respectloos, omdat ze weggezet wordt als een aanhanger van iets waar men (onterecht) een slecht beeld van heeft. Dat is toch gewoon niet tof :)

Voor de andere partij is het dan weer niet tof dat iemand "doordramt" over iets dat je helemaal niet wilt.
Maar wil die andere partij het niet omdat ze er (onterecht) een verkeerd beeld van heeft?

Terwijl de kans heel groot is dat datgene wel degelijk de (beste) oplossing zou kunnen zijn.... wat is dan het beste?

Diegene proberen te helpen door de ogen een beetje te openen, of door laten modderen met vel ellende en gedoe totdat ze eindelijk 2 jaar later alsnog ontdekt (tot haar grote spijt niet eerder) wat je haar nu al had kunnen vertellen?

Ik denk dat dat een beetje de reden is waarom de TS "doordramt" : gewoon om iemand te willen helpen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-04-14 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:44

Er zit een verschil.tussen je mening in iemands strot duwen of respecteren dat iemand daar geen behoefte aan heeft of niet voor openstaat.

En waarom jouw ideaal bij iemand er.in duwen onder het motto van helpen? Dan kun je alles daaronder schuiven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:53

@pmarena: zeer goed verwoord en ik ben het helemaal met je eens. Ik hou zelf alleen niet van ongevraagd advies. Als iemand in een topic al aangeeft geen interesse te hebben dan neem ik echt de moeite niet om te proberen die persoon te overtuigen. Dat zal dan wel ervaring zijn, want het heeft nog nooit gewerkt.

Zo heb ik al jaren last van mensen die je gaan proberen te overtuigen dat je ijzers nodig hebt hier in de bergen. Als ik dan aangeef dat ik mijn redenen heb om absoluut geen ijzers te willen drammen ze ook vaak door en dat vind ik me toch irritant. Dat doe ik dus andersom ook niet.

Goed voorbeeld doet volgen en als mensen vragen om informatie dan leg ik ze met alle liefde mijn standpunt en beweegredenen uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:56

Amanda: is ook zo :j

Maar wat voor de 1 heel goed bedoeld is, kan voor de ander meteen het rood achter de ogen opwekken.

Weet je, je ziet soms wel eens problemen langskomen waarbij de oplossing ZO duidelijk is...maar dat de TS gewoon een blinde vlek heeft ofzo en de oplossing niet ziet :)

Bijvoorbeeld: Het stikt van de bokkers die voorheen hun paard vrijwel altijd op stal hadden staan, en dat prima vonden, en het maar gezeur vonden als anderen zeiden dat paarden meer naar buiten hoorden te gaan. Er zijn problemen, maar verhuizen is geen optie en iedereen die zegt dat het wel dè oplossing zou zijn, is maar een doordrammende zeurpiet.

Totdat ze door omstandigheden 2 jaar later toch ineens verhuizen, paard gaat ineens halve dagen naar buiten met vriendjes en op heel veel vlakken treden er heel veel verbeteringen op. En vervolgens schamen ze zich dat ze niet eerder beseft hebben hoe belangrijk dit eigenlijk voor een paard is.

Als zo'n bokker dan vervolgens een topic ziet van iemand met precies dezelfde problemen met haar paard dat onder zeer vergelijkbare omstandigheden gehouden wordt, dan zal die persoon denken: mijn paard had dat ook maar sinds hij verhuisd is gaat dat veel beter, meer naar buiten met vriendjes is echt dè oplossing hiervoor.

En dan zegt diegene dat in het topic, zeer goed bedoeld :j

Waarna de TS reageert met: verhuizen is geen optie :n

Die bokker herkent dat exact want zelf zei ze dat immers ook :j En ze beseft: deze TS staat op het punt waar ik ook x jaar geleden stond :oo Zij zal zich misschien net als ik zichzelf ook heel schuldig gaan voelen over een paar jaar :(:)

Maar ik weet dat nu en kan haar helpen zodat zij dat niet hoeft mee te maken :j

En die bokker probeert dan toch door te dringen bij de TS, probeert de ogen te openen om diegene te helpen, heel oprecht en met zeer goede bedoelingen :j

Maar wordt dan vervolgens weggezet als een drammer en waarschijnlijk ook nog lekker makkelijk op de hoop "naturals" weggeschoffeld want het is zo'n doordrammer over buiten staan :P

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:02

Dan nog, dan is die TS er blijkbaar niet klaar voor net als dat de buitenzetter dat 2 jaar geleden niet was...
Laat mensen rustig in hun eigen tempo zich ontikkelen, drammen en duwen helpt niet, hoe goed bedoeld ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:02

Buiten staan hoort gewoon bij de levensbehoeften van een paard. Dat is imo niet te vergelijken met bitloos/boomloos/NB.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:05

Billy schreef:
Dan nog, dan is die TS er blijkbaar niet klaar voor net als dat de buitenzetter dat 2 jaar geleden niet was...
Laat mensen rustig in hun eigen tempo zich ontikkelen, drammen en duwen helpt niet, hoe goed bedoeld ook....

Precies dat dus. Je kunt mensen niet overtuigen als ze nog in die fase zitten.
Wekt alleen maar irritatie op waardoor ze waarschijnlijk juist nog langer nodig hebben om tot die conclusie te komen.

En natuurlijk kun je zeggen "mijn paard had dat ook en dit was mijn oplossing". Maar er dan nog verder op doorgaan vind ik toch drammen. Hoe goed bedoeld ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:10

Ik denk dat dat een beetje het dilemma is Billy, je wil iemand toch helpen om niet dezelfde fouten te maken die je zelf hebt gemaakt.

En daarbij vergeet je dan een beetje dat je ondanks dat je zelf nu denkt: had ik het verdorie maar eerder geweten |o je zelf destijds ook niet ervoor openstond :P

Ik heb zelf vooral dat ik wil dat mensen zelf hun keuze maken, maar dan wel op grond van de juiste info :j
Heb er een schurfthekel aan als mensen op basis van allerlei dooddoeners hun keuze maken.

Prima dat ze een i.m.o. niet zo handige keuze maken, dat moeten ze zelf weten en komen ze zelf wel achter, maar ik vind het superzonde dat mensen elkaar niet-kloppende info geven en hun keuze daarop baseren.

En dat zijn dus van die zeer kort-door-de-bocht-dooddoeners zoals: paarden buiten staan tot hun knieën in de modder, bitloze hoofdstellen zijn gevaarlijk, boomzadels verdelen de druk beter, van NB gaan paarden kreupel lopen.... tenenkrommend echt dat mensen door zulke opmerkingen denken de goede keuze te maken door hun paard dan maar lekker warm & droog op stal te zetten, een notenkraker van een trensje er in hangen, een matig passend boomzadel er op kwakken, ijzers onder supersterke hoeven laten tikken terwijl deze keuzes stuk voor stuk problemen kunnen gaan geven die er helemaal niet hadden hoeven te zijn als diegene zich zelf wat meer verdiept had en wat meer weloverwogen a.d.h.v. juiste info een keuze had gemaakt :)

Mensen moeten helemaal zelf weten wat ze doen, maar als je zelf een bepaalde fout hebt gemaakt waarvan je de tijd niet terug kan draaien, dan zou het toch mooi zijn als je dan tenminste iemand anders met die opgedane kennis kan helpen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-04-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:12

pmarena schreef:
Net zoals het altijd al geweest is dat je de keuze had uit verschillende merken en types, het is niets meer en niets minder dan dat, er zijn alleen veel meer keuzemogelijkheden bij gekomen op allerlei gebieden :)

Het wegzetten van mensen in hokjes daar heeft niemand iets aan.

TS bedoelt het vast goed dat ze mensen wil helpen met een inzicht dat haar ook erg geholpen heeft.
En het is gewoon super zonde wanneer iemand een probleem heeft waarvoor je denkt dat je een prima (mogelijke) oplossing weet, en vervolgens wordt je suggestie afgewimpeld op grond van (onterechte) vooroordelen.

Dan probeert ze iemand wat correcte info te geven maar dat wordt dan gezien als doordrammen.

Dat kan dan voor TS overkomen als respectloos, omdat ze weggezet wordt als een aanhanger van iets waar men (onterecht) een slecht beeld van heeft. Dat is toch gewoon niet tof :)

Voor de andere partij is het dan weer niet tof dat iemand "doordramt" over iets dat je helemaal niet wilt.
Maar wil die andere partij het niet omdat ze er (onterecht) een verkeerd beeld van heeft?

Terwijl de kans heel groot is dat datgene wel degelijk de (beste) oplossing zou kunnen zijn.... wat is dan het beste?

Diegene proberen te helpen door de ogen een beetje te openen, of door laten modderen met vel ellende en gedoe totdat ze eindelijk 2 jaar later alsnog ontdekt (tot haar grote spijt niet eerder) wat je haar nu al had kunnen vertellen?

Ik denk dat dat een beetje de reden is waarom de TS "doordramt" : gewoon om iemand te willen helpen.

Drammers heb je in alle lagen van de bevolking, in alle takken van sport en overal om je heen. Wijlen mijn vader zei al: Het is de toon die de muziek maakt. En zo ervaar ik dat ook. En daarnaast, oordeel niet voordat je (enigszins) weet waar je het over hebt.

Als we het over NB hebben, denk ik aan te lage verzenen. Maar aan de andere kant, heb ik ook platpotenwerk van TB-ers gezien. Ik heb ook cursussen gezien waarbij de cursisten met geodriehoek en stiften moesten werken om precies te weten waar ze moesten gaan vijlen / knippen. Dat is voor mij te “generaliserend”. De ene hoef is anders dan de andere hoef, dus niet elke hoef is op dezelfde manier te vijlen of te bewerken. Maar aan de andere kant is mijn ruin ook een hele tijd door een NB-er bekapt en deze dame vond ik netje werken, net zoals ik mijn huidige smid netjes vind werken. Goed uitleggen waarom ze iets doen, vanuit welk oogpunt en met welk doel. Kijkend naar de beenstanden, naar hoe het paard loopt, welk doel het paard dient etc.

Wat is er mis om gewoon naar elkaar te kijken en het beste van meerdere werelden te nemen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Maar bovenal (en dat mis ik bij een heel stel drammers), stel je paard als leidend. Mij lijkt (tenzij ik het weer verkeerd zie) dat een paard met een meer schuine schouder schuiner op zijn hoeven moet / zal staan dan een stoere tuiger met een veel steilere schouder. En wat is er mis ook een HB paard een tijd te ondersteunen met ijzertje en/of zooltje, zodat het in die zware eerste perioden nog enigszins pijnvrij kan lopen. Wellicht kan het dier daarna weer blootvoets lopen. En als een TS dan aangeeft, ik wil voorlopig dat mijn dier op een ijzertje staat, want dit is besproken met smid en VA, dan vind ik dat je niet moet gaan drammen dat jouw paard het zonder ijzers heeft gered. De TS geeft dan al aan dat ze daar wegens omstandigheden niet voor openstaat. Ik heb de TS in dat topic niet horen zeggen dat ze tegen NB is, wel dat ze voor dit dier bewust kiest voor ijzers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:18

Ik heb het ook niet over het bewuste topic hoor, meer algemeen zoals de TS van dit topic het eigenlijk ook bedoelde volgens mij :)

Ik denk dat het in het geval van een "doordrammer" in je topic, ook belangrijk / verstandig is om zelf de toon goed te houden door iets te zeggen in de trant van: heel erg bedankt dat je met me mee wilt denken, ik begrijp wat je bedoelt, maar in dit specifieke geval zijn bepaalde wegen 100% uitgesloten voor mij en ik zoek de oplossing nu echt op dit vlak.

Dan sluit je het onderwerp neutraal af en niet met 1 of andere tenenkrommend kortzichtige dooddoener waar "de drammer" dan weer op reageert omdat die daardoor ziet dat je een verkeerd beeld hebt :P

Wanneer iemand dan nog blijft drammen, dat gaat te ver. En helaas zie je dat ook wel op Bokt gebeuren, erg jammer soms dat een topic daardoor de soep in draait en het alleen nog maar daarover gaat en TS geen antwoord krijgt op de eigenlijke vraag.

Maarja, wat moet je / we / Bokt daar aan doen dan? :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:20

Weet je, ik heb helemaal niks tegen ijzerloos, mijn vorige paard stond niet op ijzers, deze heeft voorijzers, want anders is ze katskreupel. Ik heb dat dus 2x geprobeerd. Beest lag van ellende constant in de stal, liep op eieren. Toen was er toevallig een topic waar het over ijzers ging. Daar vermeldde ik de toestand van mijn merrie in, en er werd doodleuk gezegd, daar moet ze even doorheen, dat kan een paar weken duren....
Dan denk ik, is het dat waard? EEn paar weken lang met zere voeten, waar dus 700 kilo paard op rust? En dan hopen dat het goedkomt? Terwijl het met een ijzertje klaar is? Dan maak ik volgens mij de meest diervriendelijke keuze als ik gewoon voorijzertjes laat geven. Daarna lag ze niet meer, stond weer met de oortjes naar voren en wilde weer blij aan het werk...