Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:39

Ik ben het ook wel eens met Winged, hoor... Ergens in het redigeren gaat er sowieso regelmatig iets mis. Taal- en spellingsfouten, rare manier van zinnen opbouwen. En sommige berichten die op de frontpage staan verdienen gewoon een dubbele facepalm met een sausje van :')__!.

Nu valt het me veel meer op dan voor Cayenne weg ging. Dus een logische conclusie is dan dat dit komt omdat Cayenne weg is. Echter kan het ook toeval zijn dat het mij sinds een tijdje pas opvalt. Al acht ik die kans wel klein.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:57

Ik zou toch eens de koppen bij mekaar steken bij de Nieuwsredactie. Waar ik een paar weken/maanden geleden nog zalvende woorden had, vind ik dat er te veel fouten gemaakt worden, die -moet ik toegeven- wel snel verbeterd worden, dus dat is wel goed. Maar nu moet je een stap verder willen gaan en ervoor zorgen dat die fouten nooit gemaakt worden. Het valt me op dat er de "laatste tijd" veel van dergelijke correcties moeten komen van de nieuwsredactie uit. Dus ergens zit toch een zwak punt.

Mondy

Re: Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:36

Persoonlijk vind ik het niet netjes dat er nu beweert wordt dat het slecht (er) gaat omdat cayenne weg is.... het is een heel team wat toch erg hun best doet.
Als jullie denken te weten hoe het moet.... waarom dan niet jezelf paars laten maken ;)
De beste stuurlui staan maar weer eens aan wal.

Ja ook ik heb dingen die mij opvallen, en zal diegene dan ook gewoon netjes een pb sturen. En ik post ook wel eens in topics als dit om iets te vragen of een suggestie te doen.
Maar ik besef ook dat bokt steeds groter wordt en dat er steeds meer wensen zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:23

Cayenne was als NR-lid zijnde iemand die heel hard werkte en die met veel talent gezegend is. Tel daarbij al haar ervaring; ja, Cayenne was een fantastisch NR-lid en ook ik mis haar.
Maakt dat het heden, met de huidige NR anders? Jawel, maar niet zomaar slechter. NR-lid zijn lijkt makkelijker dan het is, ik heb bergen bewondering voor hoe ze het doen.
Dat er fouten gemaakt worden: daar zijn we allemaal mensen voor. En sommige fouten zijn verwijtbaar, maar sommige ook niet.
En bijvoorbeeld in een geval als "de openingspost wordt aangepast waardoor een opmerking over missend nieuws raar overkomt", daarvan denk ik persoonlijk vooral "gebruik dan de tip de NR-knop" of "stuur dan een PB".
Persoonlijk ervaar ik dat echt als het grote verschil tussen "psssst, NR-lid, denk dat er iets niet goed ging" en "bokkers, komt dat zien! Er heeft iemand iets niet goed gedaan hoor! "

Directe communicatie komt ook echt een stuk effectiever aan, is dus altijd een beter plan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:43

Psssttt NR-Lid of bokkers komt dat zien is een interpretatie die je er toch zelf van maakt.

Gewoon laten merken dat er een edit is, is naar mijn idee een betere communicatie naar iedereen toe dan dat er nog weer verplicht gepbt moet worden.
Openheid in de openingspost is stap 1 van die betere communicatie.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:03

Dus als ik een d/t-fout verander bijvoorbeeld moet ik dat erbij zetten? Als er een belangrijke update of wijziging is zetten we dat er altijd bij. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:19

Little_King; het is een overdrijving van mijn interpretatie om het punt te verduidelijken.

Verder ben ik het niet met je eens: stap 1 is degene benaderen waarvan je iets ziet waarvan je denkt "is niet goed".
Inhoudelijke aanpassingen melden: moet zeker, maar eigenlijk zie ik dat ook altijd gebeuren. Alleen zie ik echt niet alles (verre van zelfs) en vind ik het daarmee gewoon terecht, netjes, correct en nog constructief ook om een PB te sturen met "doe je niet goed/fijn".

En dat heeft niets te maken met "verplichte PB's" ofzo, maar met een directe terugkoppeling en dus directe communicatie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:37

delerium schreef:
Cayenne was als NR-lid zijnde iemand die heel hard werkte en die met veel talent gezegend is. Tel daarbij al haar ervaring.

Niet om het één of het ander, maar er zijn verschillende (studenten) journalistiek en communicatiemedewerkers actief in de NR. Ik mag van hen toch wel een zekere kwaliteit verwachten. Anders is het zelfs nog slechter gesteld met de opleidingen dan dat het een paar jaar geleden aan het licht kwam.

Snelheid is belangrijk, maar correct nieuws ook. Indien een artikel wordt aangepast vanwege een grove fout dan moet dat gewoon in de editbalk staan. (bericht aangepast op).

Daarbij blijf ik wel bij mijn standpunt en ja, die is wel hard tegenover de huidige NR-leden. Daarom vraag ik mij nu ook af hoe de NR zelf tegen hun werk aankijkt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:42

Het is niet verplicht om te pb'en, maar je hebt overduidelijk een vraag of opmerking. Anders meldt je het niet.

Wil je zeker weten dat je vraag (snel) beantwoord wordt of dat het bericht snel wordt aangepast is even een pb of TeR de snelste route. We kijken er naar, we bespreken het eventueel even en nemen indien nodig actie. Dat is voor de Nieuwsredactie de snelste weg om te reageren, want nogmaals alle reacties op nieuwsberichten door gaan lezen is niet te doen. Bovendoen voorkom je ook reacties die niet meer kloppen en reacties die daar weer op volgen (en heel strikt genomen offtopic zijn).

Sammie schreef:
Dat bericht is idd met een paar woordjes/zinnetjes aangepast, maar dat was niet aanleiding van het bericht van Little_king. Dat lees ik nu pas. Berichten worden heel vaak aangepast, kort na het plaatsen of zelfs enige tijd daarna (denk aan de updates, maar ook kleine verduidelijkingen als een spelfout o.i.d.). Het is ook niet te doen voor de NR om alle berichten en reacties eronder door te lezen voor het geval dat.. Het is niet voor niks dat we al enkele jaren vragen om een pb/TeR te sturen als je vindt dat er iets niet klopt of iets niet duidelijk is aan het bericht.

De nieuwsredactie wil ook haar nieuws zo compleet en duidelijk mogelijk hebben, dus even een pb met een tip (ik denk dat deze zin niet klopt of ik heb geen idee wie deze persoon is, misschien hebben meer mense hier last van. Idee om het aan te vullen?) of aanvulling (ik las op site x zus en zo, ik zie dat jullie deze info nog niet hebben) wordt gewoon gewaardeerd. Verplicht is het zeker niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:48

delerium schreef:
Cayenne was als NR-lid zijnde iemand die heel hard werkte en die met veel talent gezegend is. Tel daarbij al haar ervaring; ja, Cayenne was een fantastisch NR-lid en ook ik mis haar.
Maakt dat het heden, met de huidige NR anders? Jawel, maar niet zomaar slechter. NR-lid zijn lijkt makkelijker dan het is, ik heb bergen bewondering voor hoe ze het doen.
Dat er fouten gemaakt worden: daar zijn we allemaal mensen voor. En sommige fouten zijn verwijtbaar, maar sommige ook niet.
En bijvoorbeeld in een geval als "de openingspost wordt aangepast waardoor een opmerking over missend nieuws raar overkomt", daarvan denk ik persoonlijk vooral "gebruik dan de tip de NR-knop" of "stuur dan een PB".
Persoonlijk ervaar ik dat echt als het grote verschil tussen "psssst, NR-lid, denk dat er iets niet goed ging" en "bokkers, komt dat zien! Er heeft iemand iets niet goed gedaan hoor! "

Directe communicatie komt ook echt een stuk effectiever aan, is dus altijd een beter plan.

Ten eerste gefeliciteerd!

Toen ik mijn laatste opmerkelijke VN update plaatste stonden er nog 2 (TWEE) tems al 3 dagen open over voorpagina nieuws.

Dat het lastig is om NRmod te zijn, snap ik als geen ander, de journalistieke opleiding is niet voor niets in het leven geroepen als zomaar iedere Jan doedelzak dat zou kunnen. Neemt echter niet weg dat er blijkbaar behoefte is aan meer kennis op dit gebied bij de leden. Wellicht zou Bokt kunnen overwegen om er een cursus tegen aan te gooien voor de leden die het meest actief zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:02

*schuifelt even voorbij*

Ik kreeg van iemand een pbtje dat ik in deze discussie werd genoemd .:o Ten eerste heel erg bedankt voor alle complimentjes en lieve woorden. Ik was er even stil van. Heel fijn om te lezen dat ik werd gewaardeerd!
Ik heb het jaren met veel plezier gedaan voor bokt, tot ik een aanbieding kreeg die ik niet kon en mocht weigeren en zodoende ben ik nu alweer een tijdje werkzaam voor de website van de Hoefslag, waar ik echt helemaal in m'n element ben.
Ik moet wel zeggen dat er daar een wereld voor me open is gegaan. De werkwijze van de nieuwsredactie op bokt is compleet anders dan de Hoefslag en ik heb dan ook mijn werkwijze drastisch om moeten gooien.
Gelukkig heb ik hele goede begeleiding, maar ook ik moest en moet nog steeds heel veel leren. Het lijkt allemaal zo makkelijk: even een berichtje vertalen en hoppa plaatsen, maar zo werkt het absoluut niet. Daarom heb ik veel respect voor de mensen die voor de nieuwsredactie van bokt bergen werk verzetten. Ook ik was in het begin (of eigenlijk doorlopend :') ) alles behalve foutloos en dat ben ik ook nog steeds niet.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat is helemaal niet erg, zolang je er maar van leert. Feedback is wat dat betreft altijd reuzefijn en ik denk dat de nieuwsredactie dat ook echt wel waardeert en meeneemt in het vorderingspatroon :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:15

Daar heb je een punt, de nieuwsredactie hier is absoluut niet te vergelijken met hoe het in het 'echte' veld gaat :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:21

Citaat:
Het is niet verplicht om te pb'en, maar je hebt overduidelijk een vraag of opmerking. Anders meldt je het niet.

Naast het sterkte wensen aan de familie had ik wel de vraag wie de ruiter was, dat klopt.
Maar om daar nu een pb voor te sturen gaat mij echt te ver, het was geen vraag die nu met spoed beantwoord moest worden.

Of dat nu op mijn vraag was of omdat het toch de bedoeling was werd dat bericht verduidelijkt.
Zonder edit in beeld.

En dan komen er de onzinnige berichten van: dat staat er toch.
En dat had dus voorkomen kunnen worden als er gewoon duidelijk wordt gemaakt dat een bericht is aangepast.
Net als dat er bij "gewone" bokkers dat er bij staat.

En bovenstaande onduidelijkheid heb ik al diverse keren gezien dat iemand een opmerking maakt, niet een opmerking die pb waardig is. Maar door een niet gemelde edit daar uiteindelijk discussie over komt ipv over het eigenlijk onderwerp. het is geen los staand feitje maar veel voorkomend.
En dat is jammer en kan gewoon voorkomen worden.

En Cayenne, kun jij de bokt redactie hier nu geen tips geven dan hoe het in het echte veld gaat?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:25

Nog even voor de duidelijkheid: dat bedoelde ik niet negatief ;)
Maar de nieuwsredactie op bokt bestaat uit vrijwilligers zonder begeleiding van mensen die echt professioneel met het vak bezig zijn, alle richtlijnen kennen en ook onder andere de juridische kant meepakken. Ook kijken zij vaak vanuit een ander oogpunt naar nieuws. Zo was ik op bokt vooral gebrand op snelheid met het plaatsen van nieuws. Je wilt immers de eerste zijn. Daarbij werd dan minder op kwaliteit gelet. Maar dat moet natuurlijk in verhouding staan: snelheid is belangrijk maar kwaliteit is nog altijd belangrijker dan kwantiteit, en bij het ontwikkelen van kwaliteit is het dan handig wanneer er mensen je vanaf de zijlijn begeleiden. Die begeleiding ontbreekt voor een groot deel op bokt omdat het team grotendeels uit vrijwilligers bestaat, en juist daarom vind ik de werkwijze van de nieuwsredactie van bokt dan wel weer knap, want ondanks de juiste begeleiding moet je er toch met z'n allen wat van bakken, en dan is de feedback van gebruikers als bijvoorbeeld Winged wel weer heel fijn.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-12-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:27

Wat kan er te ver aan zijn om daar een pb voor te sturen? Wat mij betreft is alles pb waardig.

Het 'echte' veld heeft als voordeel dat je elkaar gewoon in real life ziet. Je zit bij elkaar aan tafel. Als ik iets van mijn collega's wil weten vraag ik het want ze zitten naast me. Maar daar worden ook taalfouten gemaakt. Er gaan vier eindredacteuren overheen en nog staat er 'mileu' op de voorpagina van een bekende krant.

Plus dat daar iedereen inderdaad echt met het vak bezig is. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:30

Cayenne,
Misschien kun je achter de schermen toch wat tips mee geven?
Niet zo goed natuurlijk als echte continue begeleiding maar wel wat extra handvaatjes?

@eddy
Als ik een mod pb is er bij mij een spoedvraag, van help nu, het loopt echt uit de hand of help een engerd met een enge foto die met spoed weg moet. Zoiets. Daarvoor zou ik een pb sturen, niet met een algemene vraag.

Zo kijk ik er dus tegen aan. Misschien fout.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:36

Ceriadwen: allereerst dank :j *schuift virtueel gebakje door*

Verder is nieuws gewoon een stukje gecompliceerder dan de overige fora omdat er 2 teams aan meewerken. Enerzijds de NR die verantwoordelijk is voor het aanleveren en plaatsen van het nieuws, anderszijds mods, die daar inhoudelijk niets mee doen maar puur modden op de reacties.
Daarmee is het ook weer meer van belang om steeds de goede aan te spreken: TEMs gaan naar de mods, TERs gaan naar de NR.
Dus is er iets aan de hand met een nieuwsbericht (schrijffout, incomplete, achterhaalde of onjuiste informatie) dan is een TER de aangewezen weg (of een PB natuurlijk). Is er iets aan de hand met een reactie (kun je wel invullen denk ik) dan is een TEM de juiste weg.
Natuurlijk is het zo dat als je een TEM plaatst over een nieuwsbericht dit uiteindelijk wel bij de NR terecht komt, maar daar gaat door die extra stap gewoon langer overheen, en dat is niet fijn en ook niet gewenst, want ik denk dat het ieders doel is dat het nieuws gewoon compleet en correct is.

Een cursus voor de meest actieve NR-leden: zou daar zwaar voorstander van zijn :j Alleen heb ik het vermoeden dat dat behoorlijk wat kost en omdat ik echt nul zicht heb (en terecht!) over de geldstromen kan en wil ik daar verder niet teveel over doorgaan. Maar het lijkt me voor de NR-leden sowieso een heel fijne aanvulling en voor de kwaliteit van het nieuws zou het ook een prima plan zijn. As said: ik heb bergen respect voor wat ze doen, maar er wordt niemand ooit slechter van een opleiding :j
En ik gun het ze ook gewoon, want ze werken echt kei- en keihard.

Voor het afhandelen van TEMs staat een richtlijn "binnen 3 dagen" en een uiterste van een week. Of dat een schappelijke termijn is kun je over discussieren, maar dat is wel iets dat gewoon niet bij de NR maar bij de mods ligt...

Little_King: als er een nieuwsbericht is met iets als "er is een ruiter die gewond is" dan heeft dat zondermeer heel weinig info en heb je echt een heel prima reden om te PB-en of TER-en met "er staat geen naam in, is dat de bedoeling of ging er iets mis?"
Denk dat dat waardevol is :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:40

Delerium bedankt voor je verduidelijking.
Ook je verduidelijking over ter en tems, nooit geweten dat dat anders is en ook anders binnenkomt achter de schermen. :)
Had verwacht dat iedereen met een kleurtje een tem zou zien en de nieuws redactie die ook zou lezen.
En de ter echt is als je een artikel hebt gezien en die als tip aan zou willen brengen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:45

Little_king ik denk niet dat je het moet zien als een ‘fout’, maar een omslag in denkwijze. Op VN/ON wordt er al een tijd flink op gestuurd, nog steeds zijn er mensen om wat voor reden dan ook die het dus wel in het topic zetten. Daar blijft gewoon zo veel mogelijk opgestuurd worden. De kans bestaat echter wel dat het niet (of te laat) bij de NR terecht komt. Dat vinden wij zonde als het echt een mooie aanvulling is voor het huidige bericht en het is voor jullie zonde omdat jullie het idee krijgen er wordt niks met mijn reactie gedaan.

Dus die vraag over die foto vind ik niks, kan die weg mag per pb gestuurd worden. Maar ook die vraag over: Ik ken deze man niet, kunnen jullie misschien wat meer informatie in de OP zetten. Misschien zijn er meer mensen die deze man ook niet kennen. Overigens zijn de lavendel Nieuwsredactie. De groentjes zijn mod’s. De mod’s sturen inhoudelijk op VN/ON alleen op berichten/interactie van de gebruikers (en spelen indien nodig informatie/vragen door). De nieuwsredactie gaat over het nieuws. Mod’s mogen een OP niet aanpassen om daar extra informatie in te zetten. Dat doet de nieuwsredactie wel. Laatstgenoemde houdt zich verder zoveel mogelijk buiten discussies in de reacties. Behalve bij kletstopics over wedstrijden e.d. En verder kunnen zij natuurlijk updates plaatsen.

En als aanvulling: De nieuwsredactie ziet geen TeM’s. Die zien alleen mod’s. De nieuwsredactie zien wel de TeR’s (tip een Nieuwsredactie), die komen in een soort van ‘mailsysteem’ binnen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:21

Dank voor het uitleggen van het verschil tussen TeR en TeM ik had de zelfde gedachte als Little King.

Misschien wil een net afgestudeerde Journalist een workshop geven, dat hoeft niet te veel te kosten en kan heel waardevol zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:35

little_king schreef:
Cayenne,
Misschien kun je achter de schermen toch wat tips mee geven?
Niet zo goed natuurlijk als echte continue begeleiding maar wel wat extra handvaatjes?

Dan krijg ik ruzie met mijn eigen baas denk ik :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:47

Ik bedoel niet direct alles prijsgeven wat daar gaande is :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:50

Marga schreef:
We proberen deze week nog met een uitleg te komen. Alvast bedankt voor jullie geduld.

Klein schopje 8-)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:13

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:36

Marga schreef:

Oke, een antwoord die dus eigenlijk heel algemeen is en verder helemaal niets te maken heeft met de hele situatie van de gestolen paarden die de ene dag voorpagina nieuws zijn en andere dag een slotje krijgen en doorverwijzing naar centraal topic.

Ik dacht dat jullie daar namelijk op in zouden gaan en daar meer duidelijkheid over zouden geven.
Heb ik het verkeerd begrepen *D

Ik had hier trouwens ook een reactie op gegeven:
Mjetterd schreef:
Jessica, is jouw reactie bedoeld als reactie op de gestolen paarden discussie? Ik denk het niet toch :)?

Maar geen antwoord gehad :)