Gescheld via pb hoe melden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:10

Yviertje schreef:
Mri, er wordt wel gemod op pb's. Ik heb daar zelf ervaring mee, er is zelfs BOT uit gerold. Puur door die pb. Dus dat dat niet gebeurt is niet waar. Dat jullie niet in een inbox van een bokker kunnen dat geloof ik wel.

In uitzonderlijke gevallen (zoals bij jou) is er inderdaad wel gemod op PB's
Hier moet ik wel over zeggen dat het echt een uitzonderlijk geval is/was.

Grof geschetst in jouw geval: een nieuw aangemeldde gebruiker die niet postte op bokt en wel PB's stuurde waar klachten over waren.
In dit geval is er wel gemod, maar niet direct op de inhoud van de PB's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:12

Mri schreef:
Yviertje schreef:
Mri, er wordt wel gemod op pb's. Ik heb daar zelf ervaring mee, er is zelfs BOT uit gerold. Puur door die pb. Dus dat dat niet gebeurt is niet waar. Dat jullie niet in een inbox van een bokker kunnen dat geloof ik wel.

Grof geschetst in jouw geval: een nieuw aangemeldde gebruiker die niet postte op bokt en wel PB's stuurde waar klachten over waren.

Dat was dus ook zo in mijn situatie :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:13

Billy schreef:
Ze zegt het zelf, plus ze vermeldt de inhoud van de pb's. Dat dat ook evt op een modlog is, is niet relevant. Ze vermeldt nl informatie waarvan ze weet dat het via pb naar mij gestuurd is.

Nee, Ibbel zegt níet dat ze die pb`s heeft gelezen en daar die informatie uit heeft gehaald. Dat is jouw interpretatie van wat ze zegt.

De informtie die Ibbel hier deelt, lijkt mij informatie te zijn die op de een of andere manier gelogd wordt, zodat het mod-team onderling weet wat er speelt en waarom bepaalde acties uitgevoerd zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:13

Billy schreef:
Ze zegt het zelf, plus ze vermeldt de inhoud van de pb's. Dat dat ook evt op een modlog is, is niet relevant. Ze vermeldt nl informatie waarvan ze weet dat het via pb naar mij gestuurd is.

Nogmaals er zijn toch helemaal geen PB's openbaar gemaakt, ik zie nergens teksten uit die PB's staan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:14

Billy schreef:

Het is natuurlijk altijd erg jammer dat er zo hard geroepen wordt dat wij als mods met 2 maten meten.
Jij meld dat wij dit doen maar wij mogen niet vertellen dat dit niet zo is en hoe het volgens ons zit.

@ fiffil: dit zijn inderdaad de extreme uitzonderingen op de regel. Dit is niet van toepassing op gewoon actieve gebruikers die delen van hun ongewenste vocabulaire aan andere gebruikers sturen..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:15

Klopt helemaal, Mri. Daarom ben ik ook heel blij met deze mod actie. Maar dan is het wel raar imo om te zeggen dat er niet gemod wordt op pb's. En dat wil ik ook delen met de rest, dat er echt wel naar gekeken wordt als het echt nodig is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:18

Yviertje schreef:
Klopt helemaal, Mri. Daarom ben ik ook heel blij met deze mod actie. Maar dan is het wel raar imo om te zeggen dat er niet gemod wordt op pb's. En dat wil ik ook delen met de rest, dat er echt wel naar gekeken wordt als het echt nodig is.

Daar heb je gelijk in, alleen is het wel fijn als er nuance in aangebracht is ;) Want ook jij hebt de PB's aan de mods toegestuurd (als mod zijnde kun je de PB's niet lezen)
Vandaar dat ik even kort de situatie geschetst heb :j

singasong

Re: Gescheld via pb hoe melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:21

Bij mij is er ook gemod. op pb's. Dit ging niet om 'scheld-p.b's' maar om bedreigingen die werden geuit via pb.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:21

Ik wist niet in hoeverre ik dat openbaar mocht maken, ook al gaat het over mezelf. Maar zoals ik in eerdere posts al meld, k geloof dat jullie de pb's niet kunnen lezen. Maar dat er in sommige gevallen echt wel wat gemod wordt op pb's.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:24

Als meerdere bokkers spam-PBs krijgen dan ondernemen we daar actie op. Dat is de uitzondering.
Is het een duidelijk spamaccount, dan wordt die gebruiker geband, net zoals dat gebeurt als er openbaar wordt gespamd.
Is het een gebruiker die zijn of haar eigen website, of een stem-topic (Bit-cover actie bv) spamt, dan krijgt die gebruiker een PB (geen OW) dat spammen via PB niet mag, en meestal ook meteen de tip de website of het stemverzoek in het onderschrift te zetten.

Alle andere PBs die we doorgestuurd krijgen wordt niet op gemod. Als blijkt dat het een PB van een SA is, dan wordt het SA geband, domweg omdat SA's geband worden, en dus niet vanwege de inhoud van de PB.
Is de PB onderdeel van een vete, dan worden de sancties gegeven op basis van het openbare deel van de vete, en eveneens niet vanwege de inhoud van de PB. Als PBs de enige uiting zijn van een vete, dan doen we daar niets mee.

Sterker nog, bij openbare ruzies zeggen wij meestal in de sturende PBs of in de online (groene) modopmerkingen: "ruzie praat je maar per PB uit". En hoewel we hopen dat ruzie per PB op volwassen wijze wordt uitgepraat, realiseren we ons ook wel dat dat niet altijd gebeurt.
Desalniettemin zou het niet erg logisch zijn om dat advies te geven als we daarna dan op die PBs zouden gaan modden. We zitten nl echt niet om werk verlegen.

@ Billy en FlyAway: er is idd een mod-log, daarin wordt globaal opgenomen wanneer iemand waarover is aangesproken. Anders zouden we ook niet kunnen tellen hoeveel OWs iemand heeft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:26

Mri schreef:
Yviertje schreef:

Dus net zegt Ibbel "Er word niet gemod op PB's!" Als er verder niet gereageerd zou worden in dit topic, dan was dat het antwoord.. Maar nu horen we dat er WEL gemod word op PB's. In uitzonderlijke gevallen misschien, maar er word alsnog gemod op PB's..

Jullie mods staan duidelijk op één lijn met jullie antwoorden zeg :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:28

Zoals ik hierboven schreef: er wordt niet op de inhoud gemod, en bij spam niet op 1 melding.
We hebben (en ik heb het niet nagekeken of dit het geval van Yviertje was) bv een 'laarzenfetisjist' gehad, die per PB aan jonge meiden 'vieze' voorstellen deed. Dit valt gewoon onder de genoemde uitzondering : 'spammer'.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:29

Mri dat is een duidelijke uitleg hoe het werkt. Dank daarvoor.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:31

Ibbel schreef:
Zoals ik hierboven schreef: er wordt niet op de inhoud gemod, en niet op 1 melding.
We hebben (en ik heb het niet nagekeken of dit het geval van Yviertje was) bv een 'laarzenfetisjist' gehad, die per PB aan jonge meiden 'vieze' voorstellen deed. Dit valt gewoon onder de genoemde uitzondering : 'spammer'.

Nee, geen laarzenfetish via de pb :') Daar had ik nog wel om kunnen lachen :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:31

Maar worden de meldingen wel bijgehouden ?

Stel: er komen wekelijks klachten binnen via verschillende gebruikers over de inhoud van PB's van KabouterEngbek .. houden jullie dat dan bij en zou die gebruiker (KE dus) dan op de vingers worden getikt vanwege wangedrag achter de schermen ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:32

Vieze paardrijsokken hebben we recent ook nog gehad trouwens :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:32

Gewoon wassen, Ibbel, dat moeten we allemaal :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:38

Shirley schreef:
Maar worden de meldingen wel bijgehouden ?

Stel: er komen wekelijks klachten binnen via verschillende gebruikers over de inhoud van PB's van KabouterEngbek .. houden jullie dat dan bij en zou die gebruiker (KE dus) dan op de vingers worden getikt vanwege wangedrag achter de schermen ?

Als er veel verschillende meldingen komen, gaan we kijken wat deze gebruiker online zet. Is hij hier recent aangemeld en heeft hij 0 posts maar wel 100 PBs verzonden (aantal kunnen we wel zien) dan gaan we eerst nog eens kijken of het geen SA oid is. Blijkt hij op bokt niet te posten en per PB modellen te werven, seksuele voorstellen te doen, vieze sokken of laarzen te willen hebben, of anderszins hele rare dingen per PB te vragen (en zeker as hij dat ook aan bokkers onder de 18 doet), dan knikkeren we hem buiten.
Zijn het normalere voorstellen, dan sturen we een PB met de vraag: joh, wat is je bedoeling?

Maar meestal zijn het in dit soort gevallen toch de wat 'engere' voorstellen. "Je bent zo mooi gespierd, doe je krachttraining" of "je bent zo mooi, wil je een keer voor me poseren?"

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:40

Dat is op zich al erg genoeg, maar ik duidde eigenlijk meer op schelden, bedreigen etc. door "normale" , bestaande gebruikers ..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:41

Shirley schreef:
Dat is op zich al erg genoeg, maar ik duidde eigenlijk meer op schelden, bedreigen etc. door "normale" , bestaande gebruikers ..

Wat ik hierboven al schreef: Is de PB onderdeel van een vete, dan worden de sancties gegeven op basis van het openbare deel van de vete, en eveneens niet vanwege de inhoud van de PB. Als PBs de enige uiting zijn van een vete, dan doen we daar niets mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:52

Dat is de vraag niet :)

Het gaat niet om een persoonlijke vete, maar om een duidelijk vervelende gebruiker, die dus diverse andere gebruikers lastigvalt met bedreigende PB's ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:54

Twee zaken die ik wat bijzonder vind.

1 natuurlijk kunnen jullie pb's bekijken, niet jullie als Mods, maar de beheerders kunnen dat.Er is geen beginnen aan natuurlijk, daar hebben meerder mensen een dagtaak aan.. Maar het is mogelijk, en niet moeilijk ( zoals je systeembeheerder op je werk, ook je mail can checken).. (Ja ik zit in de ICT.).
Google kan je mail ook lezen hoor :)

2 ik hoop toch echt dat er met echt cyberpesten wel ingegrepen wordt. Doodsbedreigingen kun je mee naar de politie stappen, maar je kan jonge meisjes/jongens het leven heel moeilijk maken via pb.. Dat vindt ik wel iets voor Mods om zich verantwoordelijk voor te voelen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:00

MariekeB, ik voel me niet verantwoordelijk voor de PB's die jij (of weet ik veel wie) verstuurd naar een willekeurige andere gebruiker ;)

Ik kan niet weten wanneer bv een jonge gebruiker het leven moeilijk gemaakt wordt, en met mij de andere mods. Wij kunnen als mods de PB's niet lezen, daarom wordt er ook niet op gemodereerd.
(uitzonderingen zoals eerder gezegd, gebruikers die wel PB-en maar niet posten waar klachten over komen, daargelaten)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:01

Je eerste punt is al uit en te na besproken in het "monddood" topic, Bart zou dat inderdaad kunnen, maar heeft daar totaal geen belang bij.
Wat betreft je 2e punt, dan zou je als mod de PB's dus moeten kunnen lezen en dat willen we juist niet. Het is dan aan degene die bedreigt word om de bedreiger op de foei-lijst te zetten, beetje eigen verantwoordelijkheid.
Ik hoop wel dat het dan inderdaad niet mogelijk is, dat die PB's wel gelezen kunnen worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:01

Dat vind ik dus ook, MariekeB, ik vind het een beetje struisvogelpolitiek om dingen te verbieden alleen zolang ze zichtbaar zijn ..

Voorbeeld: ik wil ook niet dat er hier thuis gepest of gevochten wordt, doen mensen dat toch, dan kunnen ze vertrekken, dat doen ze maar thuis ... ik wil dat gedrag ook niet hier op plekken waar ik het niet kan horen of zien :n