Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:41

ik vind het belangrijk dat we mensen dan juist helpen een zo goed mogelijke hengst te doen uit zoeken.en dan kun je nog er bij zetten zelf zou ik niet er mee fokken en dan de redens daar achter.wat de ts van dat topic daar dan mee doet ,moet ze zelf weten.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:48

keona schreef:
ik vind het belangrijk dat we mensen dan juist helpen een zo goed mogelijke hengst te doen uit zoeken.en dan kun je nog er bij zetten zelf zou ik niet er mee fokken en dan de redens daar achter.wat de ts van dat topic daar dan mee doet ,moet ze zelf weten.

dat is natuurlijk ook advies, opbouwende kritiek. Helaas zie je in de praktijk dat het alleen negatieve kritiek is waar je als TS niks mee kan.
zoals " geen verkoopwaarde " terwijl de TS het veulen in eerste instantie zelf wil houden. -O- dat zijn vervelende irritante reacties.
als je goed onderbouwt waarom jij dat vindt ipv heel cru te zeggen "moet je niet doen want je merrie is een lelijk mormel :+ "(of iets wat daarop neer komt) dan mag je van mij reageren :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:50

[***] schreef:
Hoe naïef. Zo'n DA zegt altijd dekken dat spekt de kassa.

Weloverwogen, dat wil ik de meeste topics op EHK bepaald niet noemen, zie het lijstje wat hierboven aangehaald werd.

Het lijstje is niet door mij geplaatst. En misschien moet je op zoek naar een andere dierenarts ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:55

Magiccc schreef:
keona schreef:

dat is natuurlijk ook advies, opbouwende kritiek. Helaas zie je in de praktijk dat het alleen negatieve kritiek is waar je als TS niks mee kan.
zoals " geen verkoopwaarde " terwijl de TS het veulen in eerste instantie zelf wil houden. -O- dat zijn vervelende irritante reacties.
als je goed onderbouwt waarom jij dat vindt ipv heel cru te zeggen "moet je niet doen want je merrie is een lelijk mormel :+ "(of iets wat daarop neer komt) dan mag je van mij reageren :j

ik vind ook dat je best mag zeggen dat jij een paard niet gebruikt,maar je kunt de ts dan wel zo goed mogelijk adviseren mocht ze toch een veulen willen fokken.en daar kun je dan als kenner haar mee helpen ook al zou jij er niet mee fokken.ik vind dat bokt elkaar echt niks gunt,ze kunnenelkaar alleen afkraken en bot doen,ook valt op niet alleen in de hengsten keuze topic's dat dit gebeurt maar ook bij het mennen.moet je eens zien hoe sommige gaan man.ik vind dat niet kunnen en wat opvalt dat het meestal de zelfde zijn,alles moet zo als hun het vinden en anders is het niet goed.erg jammer vind ik dit

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:56

Sammyoo schreef:
[***] schreef:
Hoe naïef. Zo'n DA zegt altijd dekken dat spekt de kassa.

Weloverwogen, dat wil ik de meeste topics op EHK bepaald niet noemen, zie het lijstje wat hierboven aangehaald werd.

Het lijstje is niet door mij geplaatst. En misschien moet je op zoek naar een andere dierenarts ;)

precies als een da je advies geeft om te dekken en dit alleen om zijn eigen spaarpot te vullen dan oet je inderdaad op zoek naar een andere.want zo een heb ik dus net,ze adviseert me zelfs door de telefoon en dat kost niks

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:02

keona schreef:
ik vind ook dat je best mag zeggen dat jij een paard niet gebruikt,maar je kunt de ts dan wel zo goed mogelijk adviseren mocht ze toch een veulen willen fokken.en daar kun je dan als kenner haar mee helpen ook al zou jij er niet mee fokken.ik vind dat bokt elkaar echt niks gunt,ze kunnenelkaar alleen afkraken en bot doen,ook valt op niet alleen in de hengsten keuze topic's dat dit gebeurt maar ook bij het mennen.moet je eens zien hoe sommige gaan man.ik vind dat niet kunnen en wat opvalt dat het meestal de zelfde zijn,alles moet zo als hun het vinden en anders is het niet goed.erg jammer vind ik dit

ben ik helemaal met je eens _/-\o_

Anoniem

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:24

Wat een onzin er lopen ook genoeg leuke topics op EHK

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:28

stef schreef:
San: vind ik niet. Als ik vraag: welke hengst past bij mijn merrie, vraag ik niet of ik wel of niet moet fokken (dan had ik wel gevraagd; zal ik wel of niet fokken?), maar vraag ik welke hengst er bij mijn merrie past.
Alles wat anders is dan een hengstenadvies is op dat moment offtopic en beantwoord de vraag van ts niet. Ik schaar het onder bemoeizucht.
Maar goed, dan kom ik weer uit op een probleem op bokt. Het hebben/ventileren van een eigen mening is belangrijker dan wat een ander ervan vind...

Zoek nog steeds de 'LIKE' knopje!

+:)+ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:32

stef schreef:
Niet het antwoord waar ik naar vraag, dat snap jij ook. Maar kennelijk vind jij het belangrijker om je mening maar te moeten geven, ongeacht of dit aansluit bij de vraag.
Natuurlijk is "geen hengst" een antwoord, maar niet een antwoord waar de vraagsteller naar zoekt.
Mag je deze vraag dan op die manier beantwoorden? Ja, natuurlijk mag dat. Moet het ook? Mwah....

Lijkt me wiedes dat het mag. Als jij en de TS moesten gaan bepalen wie er wel en niet moet gaan reageren dan werd het lekker nutteloos op EHK en kun je het net zo goed opdoeken en gezellig met elkaar mee gaan kletsen bij kraamstal ITP.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:36

Gini schreef:
Ik kom niet zo vaak op dat subforum, maar in het algemeen, ik erger mij niet aan de ontradingstendens.
Er zijn te veel paarden op de markt, hoe je het ook draait of keert.
En hoe vaak ik al heb horen zeggen: "ja maar, ik fok voor mezelf" en dat het beestje drie jaar later toch te koop staat. En dat vind ik erg. Mag niemand dan meer fokken? Tuurlijk niet, dat zeg ik ook niet.
Maar als je een merrie hebt die niets heeft gepresteerd, die niet uitzonderlijk knap of goed is in iets en daarbovenop heb je ook nog niet echt een idee wat voor hengst je er wilt opzetten (laat ik eens aan bokt vragen), wat is dan eigenlijk de bedoeling van het fokken?

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor ieder topic geldt, zoals al gezegd, ik kom weinig in dat subforum. Maar over het algemeen vind ik het goed wanneer niet iedere merrie per sé vol moet.

Helemaal mee eens! _/-\o_

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:37

[quote="[***]"]Die vergelijking van Stef slaat idd nergens op.

Fokadvies vragen en welke hengst en dan geadviseerd krijgen geen hengst is ook een fokadvies.

Nou zeg [***] of jij de wijsheid zo goed in pacht hebt....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:37

stef schreef:
Mag je deze vraag dan op die manier beantwoorden? Ja, natuurlijk mag dat. Moet het ook? Mwah....

Ik vind dat bokt die verantwoordelijkheid moet nemen ja.
Dat sommige berichten beter geformuleerd kunnen worden, dat ben ik met je eens. Maar goed, dat is de ziekte van de maatschappij en daar doe je niets aan, althans niet op bokt. Dat doet echter niets af aan de waarde van de "serieuze" berichten.
Je vraagt fokadvies, dan kan dat fokadvies ook negatief zijn. Dat is ook een geldend antwoord op de initiële vraag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:40

Nee gini, men vraagt geen fokafvirs, men vraagt een hengsten advies, das wat anders.

Janne, je must het punt van mijn bericht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:41

Sammyoo schreef:
Sammyoo schreef:
En dat terwijl de topicstarter dan in de openingspost blijk geeft van een weloverwogen keuze

Bovenstaande schreef ik in mijn openingspost. Er worden veel voorbeelden aangehaald die hier niet aan voldoen. Fokken met een ongezond paard zou ik niet als 'weloverwogen' omschrijven. Tenzij natuurlijk in goed overleg met je dierenarts, die heeft hier meer kennis over dan de gemiddelde bokker.

Misschien kan jij dan een voorbeeld geven van zo'n topic met zure, ononderbouwde reacties? ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:43

Fokadvies is advies welke hengst bij een bepaalde merrie past.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:43

ben het met TS eens. De antwoorden zijn heel vaak off-topic. Bovendien, de echte vermeerderaars zijn niet degenen die "gelegenheidsveulens" fokken, maar de stoeterijen, waarbij het fokprodukt met goed bloed toch vaak tegenvalt en in de handel komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:45

Daar gaat het niet o wie de wijsheid in pacht heeft. Ik vind die reacties niet zuur, staan een hoop leuke topics bij EHK! maar dit topic vind ik wel zuur. Alsof je alleen maar met een TS mee mag praten en reacties als goh wat leuk moet geven, dat is helemaal niet de opzet van EHK.

Bij HAW wordt toch ook kritiek gegeven en ook over andere dingen dan het rijden zoals een zadel dat niet lekker ligt of geen cap op. Moet heel bokt gecensureerd worden?

Stef ik denk idd niet dat ik je punt snap.

Als je een fokadvies krijgt wat je niet zint, positief of netatief, of dat nu in je straatje past of niet, je kan er gewoon wel of niet op reageren en het naast je neerleggen, maar om nu een jammer topic te maken over 'ik krijg niet de reacties die ik wil'....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:46

Ben het op zich wel eens met stef die zegt dat het een vrij afgekaderde vraag is en dus het een off topic reactie is om te zeggen dat niet fokken beter lijkt.

Echter vraag ik me wel af waarom iemand de vraag hier stelt op bokt. Als je zo overtuigd bent dat je wilt fokken met je merrie heb je, volgens mij, ook een goede reden en doel om dit te doen: voor jezelf, voor de handel, voor de verbetering, voor de fun, voor de slager mij part...Om dan de keuze voor de hengst af te laten hangen van wat bokt vindt, vind ik nogal ondoordacht en dan kan je daar, zeker hier op bokt, reacties op krijgen. Als je dat dus niet wilt kun je beter een topic starten met een aftelkalender oid, want volgens mij zijn die topics eigenlijk altijd wel positief en meelevend..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:47

Gini schreef:
Fokadvies is advies welke hengst bij een bepaalde merrie past.

Dus voor sommige merries zal het advies zijn: geen geschikte hengst (naar de mening van bepaalde bokkers).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:49

Inderdaad!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:50

stef schreef:
Nee gini, men vraagt geen fokafvirs, men vraagt een hengsten advies, das wat anders.

Janne, je must het punt van mijn bericht.

Zeggen dat geen enkele hengst geschikt is, is ook een advies...

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:01

Dit topic gaat over zure reacties. Je kunt je zogenaamde advies ook op een normale manier aan iemand overbrengen. Als ik [***] zie reageren dat ze "de merrie om 101 redenen niet zou dekken" (zie de aangehaalde topics) vind ik dat behoorlijk zuur. Helemaal als ik in haar profiel een stel shetlanders zie vermeerderen, waar we er in Nederland als duuzenden van hebben. Dat is het hele punt van TS. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:05

Whoknows schreef:
Dit topic gaat over zure reacties. Je kunt je zogenaamde advies ook op een normale manier aan iemand overbrengen. Als ik [***] zie reageren dat ze "de merrie om 101 redenen niet zou dekken" (zie de aangehaalde topics) vind ik dat behoorlijk zuur. Helemaal als ik in haar profiel een stel shetlanders zie vermeerderen, waar we er in Nederland als duuzenden van hebben. Dat is het hele punt van TS. :)

Misschien spreekt zij daarom uit ervaring? :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:25

Sammyoo schreef:
Sammyoo schreef:
En dat terwijl de topicstarter dan in de openingspost blijk geeft van een weloverwogen keuze

Bovenstaande schreef ik in mijn openingspost. Er worden veel voorbeelden aangehaald die hier niet aan voldoen. Fokken met een ongezond paard zou ik niet als 'weloverwogen' omschrijven. Tenzij natuurlijk in goed overleg met je dierenarts, die heeft hier meer kennis over dan de gemiddelde bokker.

Maar wat is dan wel een weloverwogen keuze?
De TS van een topic zal zelf altijd vinden dat ze een weloverwogen keuze heeft gemaakt, de meeste zullen echt niet van de ene op de andere dag denken, wat leuk, ik wil een veulen fokken. De plus en minpunten van de merrie in kwestie zullen heus wel overwogen zijn.
Het feit dat er dan een topic komt, wil zeggen dat TS er uit is: ik heb alles overdacht en ik wil een veulen fokken uit mijn merrie. In sommige topics is dit ondanks een of meerdere problemen (van gezondheid, tot een moeilijk karakter, afstamming onbekend, enz), TS vindt dat het kan en dat het een goed veulen kan worden.
Mensen die het topic lezen, nemen allemaal hun eigen achtergrond en ervaring mee bij het beoordelen van de merrie en de tekst in de OP en het kan dus zomaar gebeuren dat wat TS een weloverwogen keuze vindt, door anderen als niet slim, of zelfs zielig voor het paard/toekomstige veulen wordt gezien.

Als je echt een weloverwogen besluit hebt genomen, dan zul je ook geen moeite hebben met kritische vragen van anderen. Daar zul je dan een goed antwoord op kunnen geven, omdat je er zelf ook al mee bezig was geweest.

Aan de andere kant, kan de manier waarop kritiek gebracht wordt het verschil maken tussen wel of niet gehoord worden. Niemand heeft er iets aan als TS in de verdediging gaat, dan komt je boodschap niet meer over. Rekening houden met hoe je iets brengt, is dus altijd verstandig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:16

wel·over·wo·gen (bijvoeglijk naamwoord)
1
na rijp beraad
Dus dan heb je alle voors en tegens om te fokken al de revu laten passeren :)*
Ik zie bij herhaling een topicstarter 'kritische vragen' (bleef het daar altijd maar bij) beantwoorden. Helaas worden deze antwoorden dan nog wel eens twijfel getrokken.

Ik vind het fokken van een sportpaard misschien wel zielig, maar ga dat ook niet in een topic ventileren. Arme dier zal later waarschijnlijk 23 uur per dag alleen in een box komen te staan, gaat nooit eens lekker naar het bos, niet de wei in, wordt veel te jong te veel getraind en is vroeg versleten, ieder weekend op wedstrijd....... Flauwekul natuurlijk(?), maar zo gaat het met vooroordelen.
Maar een goed papier is voor het paard in kwestie natuurlijk absoluut geen garantie voor een lang en gelukkig leven. En een paard met een lage halsinzet, stijl achterbeen, E-maat, geen predikaten in de moederlijn etc. is heus niet zielig hoor.