Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
keona schreef:ik vind het belangrijk dat we mensen dan juist helpen een zo goed mogelijke hengst te doen uit zoeken.en dan kun je nog er bij zetten zelf zou ik niet er mee fokken en dan de redens daar achter.wat de ts van dat topic daar dan mee doet ,moet ze zelf weten.
Magiccc schreef:keona schreef:ik vind het belangrijk dat we mensen dan juist helpen een zo goed mogelijke hengst te doen uit zoeken.en dan kun je nog er bij zetten zelf zou ik niet er mee fokken en dan de redens daar achter.wat de ts van dat topic daar dan mee doet ,moet ze zelf weten.
dat is natuurlijk ook advies, opbouwende kritiek. Helaas zie je in de praktijk dat het alleen negatieve kritiek is waar je als TS niks mee kan.
zoals " geen verkoopwaarde " terwijl de TS het veulen in eerste instantie zelf wil houden.dat zijn vervelende irritante reacties.
als je goed onderbouwt waarom jij dat vindt ipv heel cru te zeggen "moet je niet doen want je merrie is een lelijk mormel"(of iets wat daarop neer komt) dan mag je van mij reageren
Sammyoo schreef:[***] schreef:Hoe naïef. Zo'n DA zegt altijd dekken dat spekt de kassa.
Weloverwogen, dat wil ik de meeste topics op EHK bepaald niet noemen, zie het lijstje wat hierboven aangehaald werd.
Het lijstje is niet door mij geplaatst. En misschien moet je op zoek naar een andere dierenarts
keona schreef:ik vind ook dat je best mag zeggen dat jij een paard niet gebruikt,maar je kunt de ts dan wel zo goed mogelijk adviseren mocht ze toch een veulen willen fokken.en daar kun je dan als kenner haar mee helpen ook al zou jij er niet mee fokken.ik vind dat bokt elkaar echt niks gunt,ze kunnenelkaar alleen afkraken en bot doen,ook valt op niet alleen in de hengsten keuze topic's dat dit gebeurt maar ook bij het mennen.moet je eens zien hoe sommige gaan man.ik vind dat niet kunnen en wat opvalt dat het meestal de zelfde zijn,alles moet zo als hun het vinden en anders is het niet goed.erg jammer vind ik dit
stef schreef:San: vind ik niet. Als ik vraag: welke hengst past bij mijn merrie, vraag ik niet of ik wel of niet moet fokken (dan had ik wel gevraagd; zal ik wel of niet fokken?), maar vraag ik welke hengst er bij mijn merrie past.
Alles wat anders is dan een hengstenadvies is op dat moment offtopic en beantwoord de vraag van ts niet. Ik schaar het onder bemoeizucht.
Maar goed, dan kom ik weer uit op een probleem op bokt. Het hebben/ventileren van een eigen mening is belangrijker dan wat een ander ervan vind...
stef schreef:Niet het antwoord waar ik naar vraag, dat snap jij ook. Maar kennelijk vind jij het belangrijker om je mening maar te moeten geven, ongeacht of dit aansluit bij de vraag.
Natuurlijk is "geen hengst" een antwoord, maar niet een antwoord waar de vraagsteller naar zoekt.
Mag je deze vraag dan op die manier beantwoorden? Ja, natuurlijk mag dat. Moet het ook? Mwah....
Gini schreef:Ik kom niet zo vaak op dat subforum, maar in het algemeen, ik erger mij niet aan de ontradingstendens.
Er zijn te veel paarden op de markt, hoe je het ook draait of keert.
En hoe vaak ik al heb horen zeggen: "ja maar, ik fok voor mezelf" en dat het beestje drie jaar later toch te koop staat. En dat vind ik erg. Mag niemand dan meer fokken? Tuurlijk niet, dat zeg ik ook niet.
Maar als je een merrie hebt die niets heeft gepresteerd, die niet uitzonderlijk knap of goed is in iets en daarbovenop heb je ook nog niet echt een idee wat voor hengst je er wilt opzetten (laat ik eens aan bokt vragen), wat is dan eigenlijk de bedoeling van het fokken?
Ik kan me voorstellen dat dit niet voor ieder topic geldt, zoals al gezegd, ik kom weinig in dat subforum. Maar over het algemeen vind ik het goed wanneer niet iedere merrie per sé vol moet.
stef schreef:Mag je deze vraag dan op die manier beantwoorden? Ja, natuurlijk mag dat. Moet het ook? Mwah....
Sammyoo schreef:Sammyoo schreef:En dat terwijl de topicstarter dan in de openingspost blijk geeft van een weloverwogen keuze
Bovenstaande schreef ik in mijn openingspost. Er worden veel voorbeelden aangehaald die hier niet aan voldoen. Fokken met een ongezond paard zou ik niet als 'weloverwogen' omschrijven. Tenzij natuurlijk in goed overleg met je dierenarts, die heeft hier meer kennis over dan de gemiddelde bokker.
Whoknows schreef:Dit topic gaat over zure reacties. Je kunt je zogenaamde advies ook op een normale manier aan iemand overbrengen. Als ik [***] zie reageren dat ze "de merrie om 101 redenen niet zou dekken" (zie de aangehaalde topics) vind ik dat behoorlijk zuur. Helemaal als ik in haar profiel een stel shetlanders zie vermeerderen, waar we er in Nederland als duuzenden van hebben. Dat is het hele punt van TS.
Sammyoo schreef:Sammyoo schreef:En dat terwijl de topicstarter dan in de openingspost blijk geeft van een weloverwogen keuze
Bovenstaande schreef ik in mijn openingspost. Er worden veel voorbeelden aangehaald die hier niet aan voldoen. Fokken met een ongezond paard zou ik niet als 'weloverwogen' omschrijven. Tenzij natuurlijk in goed overleg met je dierenarts, die heeft hier meer kennis over dan de gemiddelde bokker.