Jongeren niet meer op spelfouten wijzen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:27

In het onderschrift van een moderator zie ik zojuist 'me website' staan.
Zolang zelfs mods geen fatsoenlijk gebruik weten te maken van het juiste bezittelijk voornaamwoord, zie ik het voor wat betreft de gewone users somber in.
Taalfouten: Ik neem waar, ik zucht en ik scroll maar verder. Ik probeer me er maar niet aan te storen. Maar ik beken wel eerlijk, ik heb dan moeite om die persoon nog volledig serieus te nemen. Dit laatste lijkt me toch vrij kwalijk als het een mod betreft... Ik neem aan dat mods wel serieus genomen willen worden??

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:30

Gewone gebruikers zijn hetzelfde als moderators, als het gaat om de Nederlandse taal hoor. Alleen kunnen zij ingrijpen bij gevallen, topics verplaatsen of sluiten.
Maar qua Nederlands, zijn zij ook net als wij. ;)
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 06-10-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Re: Jongeren niet meer op spelfouten wijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:32

Wij :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:32

Shirley schreef:
Wij :D

Aangepast :D (Dank je trouwens :o )

Maar sommigen zijn te beroerd om even het bericht aan te passen. Daar erger ik mij ook wel aan eigenlijk O:)

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:44

Nayomie schreef:
Gewone gebruikers zijn hetzelfde als moderators, als het gaat om de Nederlandse taal hoor. Alleen kunnen zij ingrijpen bij gevallen, topics verplaatsen of sluiten.
Maar qua Nederlands, zijn zij ook net als wij. ;)

Waar bij mij het verschil met betrekking tot correct taalgebruik ligt, is het feit dat ik iemand die zulke (imo) ernstige taalfouten als 'me website' maakt (en dan ook nog in het onderschrift, dus in elke door die mod geplaatste post aanwezig) niet meer zo goed serieus kan nemen. Lijkt me niet handig in geval van een moderator, als ik die niet meer serieus kan nemen...

En oke, noem me dan een pietje precies of whatever maar ik ben van mening dat een mod (of eigenlijk elk kleurtje teamlid) een voorbeeldfunctie heeft. Op alle vlakken, dus ook de taaltechnische...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:55

Tuurlijk moet die een voorbeeld geven, voor zowel jongeren als de ouderen. En zo'n fout hoor je niet te maken met zo'n functie imo.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:02

Ik maak me inmiddels niet meer zo druk om spelfouten (van anderen dan :+ ) De enige fout die mij steeds weer opvalt is: rede i.p.v. reden, waarschijnlijk omdat het een compleet ander woord is..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:13

Ik heb het gister eens uitgeprobeerd, om mensen te PB'en en de fout aan te geven. Eigenlijk heeft iedereen, dit positief opgevat :)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:18

Ik heb toen ook op dat topic gereageerd.

Maar je zegt er niet bij dat er ook opmerkingen gemaakt werden zoals :
Verbeter eerst je tekst maar voor we het kunnen lezen.
Of nou leer eerst maar een schrijven.

Als je dit tegen kinderen zegt, kunnen hun daar echt door geraakt worden, misschien kunnen die kinderen wel nog niet beter?
Hebben ze dislectie, of noem maar op, en dan zijn zulke dingen gewoon echt niet leuk voor hun om aan te horen.

Ze leren het echt wel, de 1 moeilijker als de ander, maar maak er niet zo'n probleem van zeg.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:21

justkid schreef:
ik weet het ik weet het *\o/*
ME

Haha, dat dacht ik ook!
Kwam net weer iemand tegen die het had over 'me dochters'. Dan ben je dus blijkbaar al lang en breed volwassen, heb je kinderen aan wie je het goede voorbeeld zou moeten geven, neem je nog niet de moeite om 'mijn' of 'm'n' te typen -O- .

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:23

Gamblex17 schreef:
Ik heb toen ook op dat topic gereageerd.

Maar je zegt er niet bij dat er ook opmerkingen gemaakt werden zoals :
Verbeter eerst je tekst maar voor we het kunnen lezen.
Of nou leer eerst maar een schrijven.

Als je dit tegen kinderen zegt, kunnen hun daar echt door geraakt worden, misschien kunnen die kinderen wel nog niet beter?
Hebben ze dislectie, of noem maar op, en dan zijn zulke dingen gewoon echt niet leuk voor hun om aan te horen.

Ze leren het echt wel, de 1 moeilijker als de ander, maar maak er niet zo'n probleem van zeg.

Daarom zeg ik vaak; "Zou ik je mogen wijzen op enkele spellingsfouten?"
En daarin schuingedrukt,wat er fout staat. :)