Huertecilla schreef:Ninx schreef:De setting waarin jij meestal rijdt, en de wijze waarop jij met het fenomeen rijden omgaat verkleint de risico's aanzienlijk...
Kijk; daarmee illustreer je dat het een risico-beslissing is.
Risico = kans x de ernst van de gevolgen.
Meer vaardigheid en inherent veilige acties maken de káns kleiner en het risico héél snel kleiner dan beschermende kleding dat doet.
Een cap voorkomt geen val; maakt alleen mógelijk de gevolgen kleiner.
Ja maar, beiden is nóg veiliger. Klopt.
De vraag is dan hoe klein het risico mag zijn voor je mag rijden.
Als je daar over gaat delebreren en miin norm aan zou houden, dan rijdt de overgrote meerderheid van de ruiters in NL helemáál geen paard.
Wel eens van het Peltzman-effect gehoord?
Een cap leídt juist tot nemen van meer risico, meer valkans.
Zonder cap of bp niet springen = veiliger dan met![]()
Zonder cap leidt tot veílger rijgedrag = prima reden voor een vaardige ruiter om zo´n ding niet te dragen.
Dus als ik nu zonder cap ga rijden... rij ik voorzichtiger en schrikt mijn paard nooit meer en val ik er juist minder snel van af?

Ik ben gewoon voor cap. Ik ken zat ruiters die vaardig zijn (gewoon dressuur rijden) en doordat hun paard ineens schrok (kan gebeuren) er afvielen en hun cap door 2en was en zelfs met licht hersenletsel naar het ziekenhuis moesten.
Laatst stuk in de krant meisje rijd buiten met haar pony. Pony was uitgegleden meisje had geen cap op valt met dr hoofd op het asfalt dood. Reden genoeg voor mij om lekker een cappie op te doen ook al ben ik er nog nooit van afgevallen.