Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:42

Huertecilla schreef:
Ninx schreef:
De setting waarin jij meestal rijdt, en de wijze waarop jij met het fenomeen rijden omgaat verkleint de risico's aanzienlijk...

Kijk; daarmee illustreer je dat het een risico-beslissing is.

Risico = kans x de ernst van de gevolgen.

Meer vaardigheid en inherent veilige acties maken de káns kleiner en het risico héél snel kleiner dan beschermende kleding dat doet.
Een cap voorkomt geen val; maakt alleen mógelijk de gevolgen kleiner.
Ja maar, beiden is nóg veiliger. Klopt.
De vraag is dan hoe klein het risico mag zijn voor je mag rijden.
Als je daar over gaat delebreren en miin norm aan zou houden, dan rijdt de overgrote meerderheid van de ruiters in NL helemáál geen paard.

Wel eens van het Peltzman-effect gehoord?
Een cap leídt juist tot nemen van meer risico, meer valkans.
Zonder cap of bp niet springen = veiliger dan met :)*
Zonder cap leidt tot veílger rijgedrag = prima reden voor een vaardige ruiter om zo´n ding niet te dragen.

Dus als ik nu zonder cap ga rijden... rij ik voorzichtiger en schrikt mijn paard nooit meer en val ik er juist minder snel van af? :D

Ik ben gewoon voor cap. Ik ken zat ruiters die vaardig zijn (gewoon dressuur rijden) en doordat hun paard ineens schrok (kan gebeuren) er afvielen en hun cap door 2en was en zelfs met licht hersenletsel naar het ziekenhuis moesten.

Laatst stuk in de krant meisje rijd buiten met haar pony. Pony was uitgegleden meisje had geen cap op valt met dr hoofd op het asfalt dood. Reden genoeg voor mij om lekker een cappie op te doen ook al ben ik er nog nooit van afgevallen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:42

chanel1985 schreef:
Ik ben 1 van de enigste die zonder pardon altijd een cap draagt op stal, of het nu 30gr is of niet, ik voel hem al niet meer als ik aan het rijden ben.

Ik zou het totaal niet erg vinden, dat de verzekeringen niet meer uitbetalen bij een ongeval.
En van mijn part mogen ze dat verplichten.

Ik vind het niet meer dan normaal dat men er op gewezen wordt, men heeft het over het herhalen. Ok, maar dan mag men positieve commentaar ook niet herhalen, de lijn doortrekken noem ik dat.

Tsjah en dan doet je dochter/zoon stiekem geen cap op en draaien ouders of jij als partner van een onverantwoordelijke paardrijdende partner op voor de kosten? ook niet realistisch, want die vragen er ook niet om

Cap zou van mij verplicht mogen worden net als auto gordels, maar da's de discussie niet helemaal geloof ik

Tsjah dat het genoemd wordt in topics is misschien bemoeizuchtig, whatever, maar wat mij betreft kan het niet vaak genoeg gezegd worden. Bij mij op stal mag je niet rijden zonder cap. Je wordt gesommeerd van je paard te komen en een cap op te zetten. Goede zaak vindt ik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:43

Ninx schreef:
[
Nou, daar heb je je antwoord.... Als in: men is niet voldoende vaardig, en rijdt ook nog eens paarden die vaak iets te 'mans' zijn voor ze, en tot slot komen dieren soms zo weinig buiten dat ze exploderen zodra ze een streep blauw zien (terecht).... Een cap opzetten is dan vlotter gedaan dan hand in eigen boezem steken.

..en maar mauwen dat een ander die mogelijk véél veiliger bezig is verplicht moet worden een half schijnveilig ding op te zetten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:45

Huertecilla schreef:
chanel1985 schreef:
Ik ben 1 van de enigste die zonder pardon altijd een cap draagt op stal, of het nu 30gr is of niet, ik voel hem al niet meer als ik aan het rijden ben.

Ik zou het totaal niet erg vinden, dat de verzekeringen niet meer uitbetalen bij een ongeval.
En van mijn part mogen ze dat verplichten.

Ik vind het niet meer dan normaal dat men er op gewezen wordt, men heeft het over het herhalen. Ok, maar dan mag men positieve commentaar ook niet herhalen, de lijn doortrekken noem ik dat.

De paus vindt dat sex alleen voor voortplanting met alleen de vaste partner is.
Hij ziet zelfs het nut van een condoom niet.

Een cap is niet verplicht in de openbare ruimte en al helemaal niet op eigen terrein.
Maak je eigen risico-afweging en bemoei je niet met die van een ander. Dat recht heb jij niet. Jouw rechten houden op waar die van een ander begiien.

Hola, jij jouw mening, en ik de mijne, waar is het respect?

Wat de Paus hier bij komt zien, ik weet het niet......

Ik zeg ook niet dat het NU verplicht is, ik zeg enkel dat moest er IN DE TOEKOMST een wet zou komen dat het wel verplicht, ik dat goed zou vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:46

DaisyB94 schreef:
Ik ben gewoon voor cap. Ik ken zat ruiters die vaardig zijn (gewoon dressuur rijden) en doordat hun paard ineens schrok (kan gebeuren) er afvielen en hun cap door 2en was en zelfs met licht hersenletsel naar het ziekenhuis moesten.

Laatst stuk in de krant meisje rijd buiten met haar pony. Pony was uitgegleden meisje had geen cap op valt met dr hoofd op het asfalt dood. Reden genoeg voor mij om lekker een cappie op te doen ook al ben ik er nog nooit van afgevallen.

Dat is jouw goed recht _/-\o_
Fijn toch dat niemand je zonder kennis van joúw zaken telkenmale persoonlijk beledigt over jouw risisco-beslissing?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:46

chanel1985 schreef:
Hola, jij jouw mening, en ik de mijne, waar is het respect?

Dat is hilárisch.

Heb je de openingspost gelezen?

dromertje2

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:48

IK schrijf 1 reactie die volkomen respectvol is, ik zie niet in waar ik verkeerd ben geweest.

Als jij dat hilarisch vind, dan is dat uw goed recht, zegt meer over u, dan over mij.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:50

Bij onze vereniging is cap ook verplicht en als ze komen controleren en er rijd iemand zonder cap zijn wij onze wedstrijdvergunning kwijt. Ik ben eigenlijk wel blij met zoon regel dat het verplicht is en dat volgend jaar op wedstrijden hoedje ook afgeschaft word. Is een stuk veiliger en lees je ook niet meer van die nare verhalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:50

Colway schreef:
Bij mij op stal mag je niet rijden zonder cap.

Bij mij ook niet en rij ik niet zelden dan zelf zonder mee.
Ongelijke monniken, ongelijke caps :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:53

chanel1985 schreef:
IK schrijf 1 reactie die volkomen respectvol is, ik zie niet in waar ik verkeerd ben geweest.

Als jij dat hilarisch vind, dan is dat uw goed recht, zegt meer over u, dan over mij.

Het onderwerp is dat op Bokt een hinderlijk aanwezige volksstam geen respect heeft voor de risico-beslissing van een ander; over de grensoverschrijdende bemoeizucht over een cap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:54

Waarom zou ik, als ik zonder cap zou rijden, daarover verantwoording af moeten leggen aan bokkers die ik niet eens ken?
Er wordt hier gevraagd naar een goede reden om zonder cap te rijden... Heel simpel, wat mijn redenen eventueel zouden zijn is jouw zaak niet. Het is nl mijn hoofd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:56

Ik stel voor dat wanneer een onderwerp niet over de cap gaat, de rode knop gebruikt wordt wegens van-topic gaan wanneer er weer eens over niet dragen van de cap genéuzeld wordt.

Een cap is vaak niet verplicht, van topic gaan wel tegen de Bokt-regels :)*

Niet op in gaan; rode knop gebruiken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:56

IK heb effectief de openingspost gelezen, is maar zo respectvol ;)

En heb daar in mijn eerste antwoord ook iets over gezegd (wat je blijkbaar niet gelezen hebt, want anders zou je die vraag niet stellen) maar zal het nog maar eens herhalen.

IK persoonlijk vind het niet erg dat er bij een fototopic er op gewezen wordt, ok, soms wordt het
meermaals gedaan maar positieve dingen worden ook vaak herhaald en daar heeft men geen probleem mee. Dit gezegd zijnde, zal je van mij nooit geen commentaar krijgen over cap gebruik of het niet gebruik ervan.

Is helemaal een persoonlijke mening, ik kan er heel goed mee leven dat andere een andere gedachtengang hebben, dat heet het eens zijn in het oneens zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:04

Wildgirl schreef:
Je mag toch aannemen dat iedereen die met paarden omgaat op de hoogte is van het bestaan van een cap en veilig schoeisel

Nee.
Te vaak hoor je excuses als "ik vertrouw mijn paard volledig" en "ik doe hem alleen op als hij druk is/als ik ga springen"
Ook al heb je het allerliefste/braafste paard van de wereld, ieder paard kan schrikken of struikelen. En vooral aan dat laatste gaan nogal wat mensen voorbij.
Daarnaast heb ik het idee dat mensen de mogelijke gevolgen niet goed in kunnen schatten. Ik werk in een revalidatiecentrum met mensen met niet aangeboren hersenletsel, en geloof me, je hoofd is je grootste bezit. Hersenletsel beïnvloedt je leven zo ontzettend sterk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:06

chanel1985 schreef:
Is helemaal een persoonlijke mening, ik kan er heel goed mee leven dat andere een andere gedachtengang hebben, dat heet het eens zijn in het oneens zijn.

..en het is disrespectvol om ongevraagd een waardoordeel te ventileren over de beslissingvrijheid van een ander over díens lichaam.

Jouw recht op jouw mening omvat NIET die van een ander over diens eigen integriteit.
Dáár gaat dit onderwerp over :)*

Stef verwoordt het helder.
Bemoei je er niet mee.
Respecteer de beslissing van een ander.
Wanneer jouw mening die van een ander omvat heb je inherent geen respect voor diens rechten; treedt je diens rechten.
Dát recht heb je niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:10

Dat is jouw mening, nogmaals. Dus in dit topic mogen alleen maar mensen reageren die dezelfde gedachtegang hebben? Wat is het nut dan van een discussie? van dit topic?

Nogmaals, wat iedereen doet is zijn eigen zaak, moet er zoveel herhaald worden, misschien niet maar denk dat 90 procent van diegene die dit doet, dit doet uit algemene bezorgdheid.
Vind het zelfs een goed teken, dat men niet zo onverschillig is en nog in zit met de medemens.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-07-12 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:11

Heino schreef:
Daarnaast heb ik het idee dat mensen de mogelijke gevolgen niet goed in kunnen schatten.

Dat idee heb ik nu bij de meeste mensen die ik achter het stuur van een auto zie kruipen :D

Ook bij de meeste ruiter die te paard klimmen trouwens. Met of zonder cap.
Slechts een héél klein uitzonderings% stapt correct veilig op. Heeft een |o manier aangeleerd gekregen en illustreert zo geen idee te hebben; de mogelijke gevolgen niet goed in te kunnen schatten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:11

Pentax schreef:
Bart moet een mooi filter maken die alleen werkt voor reacties.

Moet je geen cap op je hoofd? >>> Moet je geen ananas op je hoofd?
Waarom rij je met een slof? >>> Waarom rij je met een komkommer?
Vraag maar aan je instructeur. >>> Vraag maar aan je banaan.

Zo iets zou het hier stukken gezelliger maken. :+

_/-\o_ _/-\o_

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:12

Maar als iemand een foto plaatst waarbij hij/zij zijn paard in de krul rukt of op een zeer slecht liggend zadel rijdt, een paard van 2 jaar inrijdt, dan zouden 'we' daar ook met z'n allen ons mond over moeten houden. Is 'ons' paard niet

dromertje2

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:14

Blijkbaar vind men dat wel, onverschilligheid vind men blijkbaar goed, voor mij persoonlijk het begin van het einde.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:15

Bij mij op stal mag je wel zonder cap rijden maar dan inderdaad op eigen risico.
Zelf rijd ik altijd met cap, heb wel eens geprobeerd om zonder cap te rijden in zomer vanwege de warmte. Echter had ik het gevoel of ik was miste toen ik hem niet op had...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:16

chanel1985 schreef:
Dat is jouw mening, nogmaals. Dus in dit topic mogen alleen maar mensen reageren die dezelfde gedachtegang hebben? Wat is het nut dan van een discussie? van dit topic?

De onderwerpstarter vraagt naar het waarom, het vermeende recht van de cappers.
Dat wordt door hen uitgebreid beantwoord.
Het antwoord is het beste menen weten wat goed voor een ander is en daaruit het recht op opleggen van die mening ontlenen.

Vrijheid inleveren gaat moeiteloos, vrijhied terugkrijgen vraagt revolutie.

De rode knop gebruiken :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:18

chanel1985 schreef:
Blijkbaar vind men dat wel, onverschilligheid vind men blijkbaar goed, voor mij persoonlijk het begin van het einde.

Dat heb ik nu met betutteling; het ontnemen van eigen verantwoordelijkheid.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:19

Zinloze discussie, waar ik dus ook niet meer op inga.

( ben het eigenlijk wel voor een groot deel eens met u, maar de manier waarop jij reageert, ervaar ik heel denigrerend)
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-07-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:23

Colway schreef:
Maar als iemand een foto plaatst waarbij hij/zij zijn paard in de krul rukt of op een zeer slecht liggend zadel rijdt, een paard van 2 jaar inrijdt, dan zouden 'we' daar ook met z'n allen ons mond over moeten houden. Is 'ons' paard niet

Dat betreft een dier zonder zelfbeschikking :)*

Het is verder beslist een terechte opmerking over waar een heel stuk grijs ligt.

Wat niet grijs is, is het beslissingrecht van een 18plusser over diens eigen cap.