Bokt beschermt tere kinderzieltjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Re: Bokt beschermt tere kinderzieltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:15

Dat vind ik nogal een vreemde opvatting van je stef. ''Tja hij springt van de brug, dus ja waarom spring ik dan niet gewoon maar mee?'' Je begint toch bij jezelf om de wereld een beetje beter te maken.
Ben blij dat dit forum haar verantwoordelijkheid neemt.
Ik vind dit vergeleken met andere forums een erg netjes en verantwoordelijk forum.
Aangezien er op televisie strenge afspraken zijn gemaakt over eventuele schokkende of enge beelden, is de kans al kleiner dat een kind of gevoelig iemand deze beelden krijgt te zien.
Dus het is toch fijn dat dit forum de gevoelige mensen ook wilt beschermen.
De uitspraak ''De werelds is nu eenmaal niet mooi, waarom moet een forum dat dan wel zijn?'' vind ik daarom bijna een belediging.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:18

Ik wel degelijk dat bokt hierin een pegadogisch verantwoordelijke functie heeft en dit zeer netjes afschermt.
Ik denk dat mensen die geen kinderen hebben of hier niet mee werken makkelijker kunnen zeggen

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:01

Bassenqua schreef:
Mmmmm ik weet het niet hoor, ik heb zelf héél bewust gekozen voor géén kinderen dus accepteer die mede verantwoordelijkheid ook niet :n Dan had ik er zelf wel aan begonnen als ik die verantwoordelijkheid had willen nemen. Waardeer het dus ook absoluut niet dat dit ook op mijn bord wordt gelegd.

Stuitend vind ik je opmerking.
Je bent nu eenmaal niet alleen op de wereld. Daarom. Om een beetje rekening te houden met een ander.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:36

Wees niet bang, dat gebeurt ook absoluut maar ik heb een andere mening dan jou en vele andere, dat hoef je niet gelijk stuitend te vinden, ik denk dat daar wel betere voorbeelden van zijn. ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:51

deruijter schreef:
Dat vind ik nogal een vreemde opvatting van je stef. ''Tja hij springt van de brug, dus ja waarom spring ik dan niet gewoon maar mee?'' Je begint toch bij jezelf om de wereld een beetje beter te maken.
Ben blij dat dit forum haar verantwoordelijkheid neemt.
Ik vind dit vergeleken met andere forums een erg netjes en verantwoordelijk forum.
Aangezien er op televisie strenge afspraken zijn gemaakt over eventuele schokkende of enge beelden, is de kans al kleiner dat een kind of gevoelig iemand deze beelden krijgt te zien.
Dus het is toch fijn dat dit forum de gevoelige mensen ook wilt beschermen.
De uitspraak ''De werelds is nu eenmaal niet mooi, waarom moet een forum dat dan wel zijn?'' vind ik daarom bijna een belediging.

En ook in het ontbijtnieuws bijvoorbeeld waarschuwen ze ouders wanneer er eventueel schokkende beelden uitgezonden kunnen worden. Maar ook dan blijft het een eigen verantwoordelijkheid (of de verantwoordelijkheid van ouders) om te gaan kijken of niet. Precies hetzelfde wordt dan toch gedaan met bijv. een foto hier op bokt dat in een link geplaatst is met een waarschuwing dat het schokkend kan zijn? Dat vind ik genoeg bescherming naar mijn idee. Kijk je toch terwijl je er niet tegen kunt, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 08:30

Tja, dat vind ik dus ook.
Je zet het niet open en bloot neer, mensen worden er dus niet zomaar mee geconfronteerd. Ze hebben zelf de keuze om wel of niet op die link te klikken

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:37

Jammer dat de nieuwsredactie niet reageert..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:48

Eens met Yuris, niet mt TO!! Heerlijk zo'n onbedorven forum!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 08:55

Amalarab; wat us voor jou dan het probleem als er een link staat, waar bij staat dat het als schokkend ervaren kan worden? Jij klikt dan toch zelf op die link?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:03

Sorry, maar ik vind het wat vreemd gesteld. Omdat het overal gebeurt (alles openlijk laten zien) moet bokt dat dan dáárom ook maar doen? Je mag toch je eigen ethiek hebben, je eigen regels en je eigen mening (hoop ik dan toch!!!).

Wat het niet plaatsen van té schokkende dingen betreft: tsja, je moet toch eens érgens een grens trekken. Je moet niet alles maar willen doen, simpelweg omdat het kán. Een grens trekken vind ik juist goed, het laat zien dat je een mening hebt en dat je ergens voor staat. Bovendien, het is (overwegend) een paardenforum, ... als het nou om CNN of zoiets ging, dan was het een ander verhaal.

Wat in links plaatsen betreft, daarbij vind ik het juist wel heel fijn, dat je niet alles meteen in je gezicht gesmeten krijgt. Ik zit er echt niet altijd op te wachten om foto's van gore puisten en wonden, dood en verderf en ellende midden op m'n netvlies te krijgen. Een waarschuwing erbij en in link (of dus zelfs niet plaatsen) vind ik dan wel zo prettig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:09

Hannah, Tuurlijk een eigen mening, daarom plaats ik dit topic ook, om meningen van anderen te lezen.
Betreft in link plaatsen, daar gaat het nu net om, want dát mag al niet. (tenzij dus vn of medisch).
Dat je schokkende foto's niet zomaar op t web gooit, open en bloot, sta ik ook helemaal achter.

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:21

Ik zie de toegevoegde waarde van schokkende foto's gewoon niet in. Dat is mijn belangrijkste argument. Internet staat er al vol mee, dus ga dan lekker googlen. Een journalistieke vuistregel is dat beelden een verhaal moeten ondersteunen en dat niet door de gruwelijkheid de aandacht van het nieuws wordt afgeleid. En dat is wat er vaak wel gebeurd. En juist die ethische scheidingslijn is dun en er zijn verschillende meningen over, ook binnen de journalistiek zelf. Dus het is niet gek dat wij er ook niet uitkomen, zoveel mensen zoveel meningen.

Maar omdat er mensen zijn die wel behoefte aan schokkende beelden hebben kun je een paar dingen doen; een linkje, of een deel afschermen (18+ deel)
Een linkje werkt naar mijn mening onvoldoende omdat kinderen die ook op Bokt komen, nog niet voldoende geleerd hebben om te beseffen wat nare beelden met ze doen of hoe ze dit moeten verwerken. Omdat Bokt een openbaar forum is, heeft Bokt nu eenmaal medeverantwoordelijkheid in wat zij aanbiedt. Elke aanbieder van nieuws of beelden op het internet gaat hier anders mee om, net welke normen zij hanteren. Geenstijl.nl gaat hier bijvoorbeeld anders mee om dan libelle.nl. Zij hebben ieder een eigen doelgroep. En juist omdat de doelgroep van Bokt zo groot en divers is, moeten we wel rekening met elkaar houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:25

Yuris, maar dan kom je op het punt, wanneer is iets schokkend en wanneer voegt het wel
Of niet iets toe

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:29

stef schreef:
Yuris, maar dan kom je op het punt, wanneer is iets schokkend en wanneer voegt het wel
Of niet iets toe

Een foto is schokkend wanneer het emoties oproept als ontzetting, verdriet, schrik, walging etc. Tja, en dat is erg subjectief, hoewel je je er wel wat bij kunt voorstellen.
De toegevoegde waarde van foto's aan een verhaal hangt af van de kracht van het verhaal. Als er een nieuwsbericht staat over een mishandelde pony die in een weiland ligt met steekwonden, heb ik al genoeg beeld in mijn hoofd. Een verhaal over een moeder die haar babytjes slaat? Idem.
Ik begrijp dus niet dat je daar nog beelden bij nodig hebt.
Maar omdat het zo subjectief is, vind ik dat je er als aanbieder (Bokt dus) voorzichtig mee moet omgaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 13:54

Maar bijv in het geval wat ik geplaatst had? Galopperend paard met tuig, waar de darmen uit hangen? (mijn vraag was hier wat er gebeurt was)

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:03

Zo kun je elke shockerende foto plaatsen, met de vraag wat er gebeurd is.
Maar, je weet mijn mening, ik vind dat zulke foto's en filmpjes niet op een openbaar forum thuishoren, waar ook kinderen komen, of volwassenen zoals ik die er niet op zitten te wachten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:04

Ik vind dat het de verantwoording van de ouders is dat bepaalde sites geblokkeerd worden. Verder vind ik als het bij een topic vermeld word dat het om schokkende beelden gaan, de keus is van de kinders of zij dit openen ja of nee. Je kunt niet als ouders bij je tieners gaan zitten om te controleren of ze wel op neutrale sites zitten. Het is ook een keus die je als tiener maakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:39

En wat de een walgelijk vind kan een ander wel interessant vinden dus waar trek je dan de grens?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:49

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het fijn dat niet alles neergezet mag worden. Ik ben een volwassen vrouw en wil niet kijken naar stervende, rottende, dode dieren of mensen. Ik kijk al een paar jaar geen journaal ben omdat het me echt diep raakt (lees wel kranten) Het heeft in mijn ogen niks te maken met je ogen sluiten voor leed, ik weet wat er te koop is in de wereld. Dat doet me al zeer zonder dat ik daarbij beelden zie.

Wat mij betreft hebben foto's/beelden van zulk leed ook geen enkele meerwaarde.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:05

Ik zit zelf vanaf het begin in het desbetreffende topic. Ik moet zeggen dat ik de mooie indrukwekkende foto's van natuur etc mooier vind om te bekijken dan die foto's in linkjes.

Toch vind ik bepaalde foto's in linkjes absoluut de moeite waard, zeker als je het verhaal erbij leest. :j

Iemand zei hier (yuris?) dat een foto schokkend is als je er bijvoorbeeld verdrietig van wordt, en zulk soort foto's niet nodig vind. Tja van een foto waarbij je een heel oerwoud omgekapt ziet word ik persoonlijk erg verdrietig, toch is zo'n foto niet ronduit schokkend te noemen...
Dus waar trek je de lijn? Waarom mogen schokkende foto's in linkjes wel bij VN maar niet in topics van "zwarte" bokkers?

Als bokt er voor kiest om een beleid te voeren waarbij schokkende foto's/filmpjes niet mogen getoont worden, ook niet in linkjes met waarschuwing, dan moet dit in zijn geheel worden doorgevoerd en mag er geen verschil worden gemaakt.

Dus of álle topics van bokt inclusief medisch en VN, etc mogen dit niet of álle topics mogen dit wel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:34

Ik denk dat de grens moeilijk te beschrijven is en dat je er niet altijd consequent in kunt (zult) zijn als beheer/mods. Van de andere kant denk ik dan: als je stervende, bloedende, seksende en rampetampende foto's wilt zien, dan zoek je het toch buiten bokt?

Beetje onzin discussie imo .... en muggenzifterig.... die wel en waarom die dan niet.... tja waarom.... nou daarom .... :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:45

Anoli schreef:
Ik zit zelf vanaf het begin in het desbetreffende topic. Ik moet zeggen dat ik de mooie indrukwekkende foto's van natuur etc mooier vind om te bekijken dan die foto's in linkjes.

Toch vind ik bepaalde foto's in linkjes absoluut de moeite waard, zeker als je het verhaal erbij leest. :j

Iemand zei hier (yuris?) dat een foto schokkend is als je er bijvoorbeeld verdrietig van wordt, en zulk soort foto's niet nodig vind. Tja van een foto waarbij je een heel oerwoud omgekapt ziet word ik persoonlijk erg verdrietig, toch is zo'n foto niet ronduit schokkend te noemen...
Dus waar trek je de lijn? Waarom mogen schokkende foto's in linkjes wel bij VN maar niet in topics van "zwarte" bokkers?

Anderzijds vind ik zulke foto's dan ook weer heel schokkend en confronterend om te zien. Wat een mens dan eigenlijk allemaal aan kan stichten, denk ik dan. Maar ik snap wat je bedoeld. Ook beelden die geen bloed en ledematen bevatten kunnen ook als schokkend worden ervaren. Waar trek je de grens dan? Juist alleen dit soort foto's verbieden van bokt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:19

Polly schreef:
En wat de een walgelijk vind kan een ander wel interessant vinden dus waar trek je dan de grens?

Dat lijkt me niet zo moeilijk. Diegene die verantwoordelijk is (in dit geval het forumbeheer), zij trekken de grens. En dat is hun recht ook. Wij wandelen hier wel rond op dit forum, maar zijn niet eindverantwoordelijk. Als je een forum wilt waar je alles op kunt plaatsen (dit zeg ik in het algemeen) en waar alles mogelijk is, dan moet je denk ik gewoon zelf een forum beginnen ;-).

Als je een forum opzet, heb je altijd een bepaald doel voor ogen. Dat doel mag je natuurlijk zelf bepalen als forum-eigenaar. Daar horen altijd bepaalde grenzen bij. Ik vind dat eerlijk gezegd niet meer dan logisch.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:30

Ik vind een foto van een paard waar ingewanden uithangen een duidelijk voorbeeld van een overbodige foto. Je kan het prima in woorden beschrijven. Bij een genezende wond is dat een stuk lastiger. De foto's voegen iets toe, verduidelijken het verhaal. "Paard met tuig waar darmen uithangen" lijkt mij beschrijvend genoeg, daar is geen beeld meer bij nodig.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:18

Na even over denken ga ik hier ook maar mijn mening plaatsen.

Aan de ene kant ben ik het eens dat dit soort dingen wel tot op zekere hoogte afgeschermd moeten worden.

Aan de andere kant .....
Als ik de jeugd van tegenwoordig (en sommige jong volwassenen) om me heen bekijk ???
Over het algemeen grote bek brutaal asociaal en oei oei als ze een schokkend beeld zien dan zijn ze helemaal van de kaart.
Maw grote bek maar zien de consequenties er niet van.
Vroeger zag ik als klein meisje alles aan bloed dood en verderf (we hadden een videotheek) weliswaar allemaal nep maar ik ben er niet anders van geworden.
Wel merk ik dat ik niet zo heel snel van de kaart ben wat een enorm voordeel is voor me.
Nadeel is dat ik al jaren geen griezel film meer eng vind :+ .

Ik weet dus eigenlijk niet wat ik van jou stelling vind gezien ik wel in dubio zit.