Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:59

Sonja schreef:
Waarom wordt er wel ingegrepen als medegebruikers een (nieuwe) Bokker aanspreken op normaal typen, terwijl betreffende Bokker het vertikt om een béétje normale teksten te produceren?
Neem dit topic maar even als voorbeeld: [OPG] Jonge Hengst inrijden

Nou lijkt het mij sowieso al als een paal boven water staan dat het een relaccount betreft (eerste post, zo getypt, tweejarige hengst inrijden... :O ), maar goed.

Van mij hoeft op het forum echt niet perfect gespeld te worden, en typfouten vind ik ook normaal.
Dyslexie is hartstikke vervelend als je het hebt, maar je kunt nog donders goed je teksten van interpunctie voorzien, hoofdletters gebruiken, en er desnoods even een spellingcheck overheen gooien zodat het in ieder geval leesbaar wordt.

Waarom accepteert Bokt dergelijke (rel-)teksten wel, en het onderlinge aanspreken daarop niet?

Nou zit ik niet zo in het hele reltopic-gebeuren ( :+ ), maar er is voor dit topic echt absoluut geen bewijs dat het een reltopic betreft. Kijk, ik vind die openingspost ook niet te lezen, maar daar krijg ik ook weer geen spontane neigingen van om de TS middels allerlei sarcastische, persoonlijke opmerkingen te 'pakken'. Misschien betreft het gewoon iemand met een laag IQ, of iemand die gewoon geen moeite doet voor de spelling. Dat kan, het was immers een nieuw persoon op bokt. Die weet niet dat spelling hier zo belangrijk is.

En dan nog, het gaat helemaal niet "om het onderling aanspreken op spelling", maar om het botweg afzeiken van iemand. Je kunt ook zeggen: 'goh, ik vind je verhaal niet zo leesbaar, zou je het even opnieuw willen typen, met leestekens?', in plaats van allerlei sarcastische reacties. Moet je je eens voorstellen hoe het op jou over zou komen, als je ergens lid wordt, en je wordt zo afgezeken.

Electra63 schreef:
Mijn berichten zijn uit het betreffende topic verwijderd. Volgens de betreffende moderator mag je geen flauwe opmerkingen maken. Nu had ik alleen maar de leeftijd van TS vermeld n.a.v. een vraag van een andere bokker of de TS niet te jong was voor een hengst. IMO is de leeftijd noemen dan relevant en on-topic, maar daar verschilt Bokt van mening over met mij. :D
Ik begrijp het bokt-beleid niet en ik doe ook geen moeite meer om het te begrijpen. ;)

Nou, ik vind dat dus pestgedrag. Iemand kan niet spellen. Dan reageert er al iemand met een geweldig sarcastische: 'hoe oud is TS??'. Dat vind ik al gemeen. En dan wordt ook nog de daadwerkelijke leeftijd opgezocht en wordt erom gelachen. Dat is gewoon helemáál respectloos. En kwetsend.

Het kan best dat het een reltopic is, maar voor hetzelfde geld niet.

Volgens mij mag je iemand prima aanspreken op zijn spelling, het gaat gewoon om de manier waarop. En niemand die dat topic objectief bekeken heeft, kan zeggen dat er respectvol gereageerd is daar.

Fairytale: iemands IQ wordt bijv. ook vergeleken met het gemiddelde van zijn leeftijdsgenoten, om de hoogte ervan vast te stellen. We hebben het dan niet over bijv. een klas, maar over een oneindig grote populatie. Dat is iets statistisch. Dat iemand bijv. minder goed kan spellen/lezen dan voor zijn leeftijd gebruikelijk is (= dyslexie), kan je pas vaststellen als je hem daadwerkelijk vergelijkt met zijn leeftijdsgenoten. Niet met puur zijn klas of een klein groepje, maar met een oneindig grote populatie en middels statische toetsen. :) het werkt niet zo van: 'als je binnen 1 minuut zoveel woorden hebt gelezen, heb je geen dyslexie'. Je kunt pas een diagnose stellen als je weet dat iemand een bepaalde score haalt, en al zijn andere leeftijdsgenoten scoren beter. Dan is er blijkbaar iets aan de hand.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:05

VogeltjeM het vergelijken met een populatie is begrijpelijk natuurlijk. Maar de kort door de bocht reactie dat iemand niet dyslectisch kan zijn als hij op school niet uit de test komt ben ik het niet mee eens. Vandaar mijn reactie ;)

Het pestgedrag in sommige topics ben ik met je eens. Om gelijk van een kwade bedoeling uit te gaan vind ik onterecht. Ik weet niet in hoevere het mogelijk is een spellingscontrolle in bokt te automatiseren?

Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk een topic wat slecht getypt is door een bokker met extreem weinig berichten eerder als niet serieus beschouw dan iemand die meerdere topics heeft/reacties en die taalfouten maakt.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 23-04-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:26

Ik begrijp je niet helemaal, fairytale. Het is simpelweg niet mogelijk dat je op school tot de groep gemiddelde lezers hoort, en bij dyslexie-instelling tot de groep allerzwakste lezers hoort. Dyslexie is er altijd en overal, dus thuis, op school, op je werk etc. Dus het kan niet zo zijn dat je er op school geen last van hebt, maar privé wel.

Fairytail

Re: Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:34

Ik heb het niet over lezen op zich maar over de testen die ze op school hebben. Ik ben een langzame lezer en maak wel degelijk taalfouten. Toch kwam ik er bij de test op school niet uit. (Bij mijn basisschool deden ze een test om dyslectie vast te stellen). Mijn fouten werder dus verweten aan mijn gewone vaardigheden/kennis. Ik heb mij dat zelfde jaar laten testen bij een officieel bureau en ik heb wel degelijk dyslectie en merk dit ook bij alles wat ik doe. Of ik nou de inhoud van een verpakking lees, hier wat plaats of tijdens college. Ik ben het dus met je eens dat er op school signalen zijn, echter gaat lang niet elke school hier goed mee om. Zo vind ik dus ook dat lang niet alle testen op school goed genoeg zijn om een definitieve uitslag te geven. Vandaar mijn reactie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:36

VogeltjeM schreef:
Sonja schreef:
Waarom wordt er wel ingegrepen als medegebruikers een (nieuwe) Bokker aanspreken op normaal typen, terwijl betreffende Bokker het vertikt om een béétje normale teksten te produceren?
Neem dit topic maar even als voorbeeld: [OPG] Jonge Hengst inrijden

Nou lijkt het mij sowieso al als een paal boven water staan dat het een relaccount betreft (eerste post, zo getypt, tweejarige hengst inrijden... :O ), maar goed.

Van mij hoeft op het forum echt niet perfect gespeld te worden, en typfouten vind ik ook normaal.
Dyslexie is hartstikke vervelend als je het hebt, maar je kunt nog donders goed je teksten van interpunctie voorzien, hoofdletters gebruiken, en er desnoods even een spellingcheck overheen gooien zodat het in ieder geval leesbaar wordt.

Waarom accepteert Bokt dergelijke (rel-)teksten wel, en het onderlinge aanspreken daarop niet?

Nou zit ik niet zo in het hele reltopic-gebeuren ( :+ ), maar er is voor dit topic echt absoluut geen bewijs dat het een reltopic betreft. Kijk, ik vind die openingspost ook niet te lezen, maar daar krijg ik ook weer geen spontane neigingen van om de TS middels allerlei sarcastische, persoonlijke opmerkingen te 'pakken'. Misschien betreft het gewoon iemand met een laag IQ, of iemand die gewoon geen moeite doet voor de spelling. Dat kan, het was immers een nieuw persoon op bokt. Die weet niet dat spelling hier zo belangrijk is.

En dan nog, het gaat helemaal niet "om het onderling aanspreken op spelling", maar om het botweg afzeiken van iemand. Je kunt ook zeggen: 'goh, ik vind je verhaal niet zo leesbaar, zou je het even opnieuw willen typen, met leestekens?', in plaats van allerlei sarcastische reacties. Moet je je eens voorstellen hoe het op jou over zou komen, als je ergens lid wordt, en je wordt zo afgezeken.

Electra63 schreef:
Mijn berichten zijn uit het betreffende topic verwijderd. Volgens de betreffende moderator mag je geen flauwe opmerkingen maken. Nu had ik alleen maar de leeftijd van TS vermeld n.a.v. een vraag van een andere bokker of de TS niet te jong was voor een hengst. IMO is de leeftijd noemen dan relevant en on-topic, maar daar verschilt Bokt van mening over met mij. :D
Ik begrijp het bokt-beleid niet en ik doe ook geen moeite meer om het te begrijpen. ;)

Nou, ik vind dat dus pestgedrag. Iemand kan niet spellen. Dan reageert er al iemand met een geweldig sarcastische: 'hoe oud is TS??'. Dat vind ik al gemeen. En dan wordt ook nog de daadwerkelijke leeftijd opgezocht en wordt erom gelachen. Dat is gewoon helemáál respectloos. En kwetsend.

Het kan best dat het een reltopic is, maar voor hetzelfde geld niet.

Volgens mij mag je iemand prima aanspreken op zijn spelling, het gaat gewoon om de manier waarop. En niemand die dat topic objectief bekeken heeft, kan zeggen dat er respectvol gereageerd is daar.

Fairytale: iemands IQ wordt bijv. ook vergeleken met het gemiddelde van zijn leeftijdsgenoten, om de hoogte ervan vast te stellen. We hebben het dan niet over bijv. een klas, maar over een oneindig grote populatie. Dat is iets statistisch. Dat iemand bijv. minder goed kan spellen/lezen dan voor zijn leeftijd gebruikelijk is (= dyslexie), kan je pas vaststellen als je hem daadwerkelijk vergelijkt met zijn leeftijdsgenoten. Niet met puur zijn klas of een klein groepje, maar met een oneindig grote populatie en middels statische toetsen. :) het werkt niet zo van: 'als je binnen 1 minuut zoveel woorden hebt gelezen, heb je geen dyslexie'. Je kunt pas een diagnose stellen als je weet dat iemand een bepaalde score haalt, en al zijn andere leeftijdsgenoten scoren beter. Dan is er blijkbaar iets aan de hand.

Jij trekt het uit haar verband. Er werd gesteld, dat TS misschien te jong was om een hengst op te voeden/te rijden. Dat vind ik geen pestgedrag, maar een relevante vraag. Je moet immers ook in wedstrijdverband aan bepaalde leeftijdseisen voldoen om met een hengst te mogen starten. Dus IMO was dit dus geen pestvraag, maar een goede, relevante vraag, immers het kan aannemelijk zijn, dat iemand te jong en te onervaren is, om met een hengst om te kunnen gaan. Mijn antwoord was, 23 jaar, dus niet te jong (in principe) om met een hengst om te gaan/te rijden (afhankelijk natuurlijk van haar ervaring).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:40

Fairytail schreef:
Ik ben het dus met je eens dat er op school signalen zijn, echter gaat lang niet elke school hier goed mee om. Zo vind ik dus ook dat lang niet alle testen op school goed genoeg zijn om een definitieve uitslag te geven. Vandaar mijn reactie.

Ohzo! Scholen zijn verplicht de voortgang van kinderen bij te houden, maar in de specifieke testkeuze zijn ze (helaas) vrij, hoewel vrijwel alle scholen (tegenwoordig) wel met goed genormeerde, betrouwbare testmaterialen werken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:19

Een basisschool kan/mag geen dyslexie vaststellen.
Wel een vermoeden van hebben en dan bouwen ze een dossier op waarna je een aanvraag voor een dyslexieonderzoek kunt doen bij een bureau waar Heino werkt.
Je moet als ik het goed weet iig in drie achtereenvolgende periodes een E score halen op bepaalde toetsen.
Wanneer kinderen erg intelligent zijn kunnen ze "compenseren" en worden die E scores niet gehaald.
Eenmaal op het voortgezet onderwijs vallen ze vaak alsnog door de mand omdat ze veel moeite hebben met het leren van een niet klankzuivere taal als bijv Engels. Ik weet niet hoe op het VO deze testen worden gedaan.
Als je op de basisschool een dyslexieverklaring krijgt zit daar meteen ook een behandeltraject aan vast dat door de verzekering wordt vergoed. Ik weet niet of er op het voortgezet onderwijs ook een behandeltraject wordt gestart of dat je met een dyslexieverklaring alleen recht hebt op extra tijd tijdens proefwerken.

Om nog terug te komen op de oorspronkelijke topic vraag;
Ik weet hoe moeilijk het voor dyslectische kinderen is om goed te spellen, als je een behandeling volgt kan er veel verbeteren maar het kost ook altijd (veel) meer inspanning dan voor iemand die niet dyslectisch is.
Sommige mensen hechten aan goede spelling en anderen niet, daar lopen ook regelmatig topics over.
Ik denk dat wanneer je zoals hier al eerder is gezegd vraagt of iemand zijn tekst leesbaar wil maken en daarnaast ook tips hebt zoals die ook in dat topic worden gegeven je samen het topic netjes houdt.
Wanneer je het vermoeden hebt dat het een onzinverhaal is kun je daarop temmen of het topic verlaten als je je er zo aan ergert.
Hoe een topic verloopt hangt niet alleen van de ts af.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:52

Basisschool kan externe mensen op school dyslexie-onderzoeken laten uitvoeren, dus op zich kan fairytail best zo'n onderzoek op school gehad hebben :) Komt alleen niet zo vaak voor. Wat betreft IQ en compenseren, ik durf het niet zo te stellen. Dyslexie komt bij alle IQ's voor en ik ken kinderen die tegen het hoogbegaafde zitten en toch op de basisschool uitvallen. Je hoeft trouwens niet per se een behandeltraject in wanneer je een dyslexie-verklaring gekregen hebt, je kunt er ook voor kiezen van behandeling af te zien, bvb vanwege de kosten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:44

De kosten worden vergoed door de verzekering als je een verklaring hebt.

Daarnaast werk ik op een basisschool met 110 kinderen en er zijn bij ons 2 kinderen die zo'n verklaring hebben. Gemiddeld dus, aangezien er 1 tot 3,5 % van de kinderen dit probleem heeft. Komt inderdaad dus niet vaak voor, maar als je ziet hoeveel bokkers er zijn, is het dus zeer waarschijnlijk dat een aantal zo'n onderzoek gehad heeft.

Ik denk alleen dat er vooral veel jonge bokkers zijn, die hun verhaaltje al snel goed vinden en er niet zo bij stil staan hoe ze het getypt hebben.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:33

ik heb zelf ook ernstige dyslexie!
maar ik weet echt wel waar de punten moeten staan!
ik heb een goede spellingscontrole !
dus die helpt me heel veel!
maar ze kunnen ook gewoon hulp zoeken , heb dat zelf ook.
ik zeg niet dat ik alles goed doe hoor, want zonder spellingscontrole ben ik echt 3x niks :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:36

JenW schreef:
ik zeg niet dat ik alles goed doe hoor, want zonder spellingscontrole ben ik echt 3x niks :')

En de term 'hoofdletters', zegt die je ook wat? ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:22

Sonja schreef:
JenW schreef:

En de term 'hoofdletters', zegt die je ook wat? ;)

Ik weet niet hoor, maar ik doe ontzettend mijn best om een goed stukje tekst te schrijven zonder spellingsfouten en punten ect. er in te zetten.
het is dat mijn spellingscontrole geen hoofdletters ziet.
maar om dat zo'n rare reactie te krijgen :S

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:38

vind ik idd ook niet zo aardig.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:09

Nee , ik ook niet!
ik doe hard me best om goede zinnen en geen spellingsfouten erin te hebben.
en dan komt ze met hoofdletters :S
nou sorry maar mijn spellingscontrole die ziet die dingen niet ;)
ik zou soms best willen, dat die mensen die zo zeuren zelf een dagje dyslexie zouden hebben.
dan kunnen ze goed zien dat het best vervelend is!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:24

en hooftletters zijn nu niet de dingen waardoor je een stukje lastig kunt lezen als die ontbreken, als daarnaast de punten en evt een nieuwe zin op een nieuwe regel beginnen ook nog een verzaakt word, word het een ander verhaal.
maar als iemand al zo zijn best doet om er een net stukje van te maken (zoals jij en ik) moet men niet nog eens op alle slakken zout gaan leggen, want dat verpest het wel een beetje om een goed stukje te proberen schrijfen zonder te veel schrijffouten.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:29

ja dat klopt!
sorry maar ik (weet niet of jij dit ook hebt ? ) kan nog geen normaal stukje schrijven of typen zonder een spellingscontroler er over heen te doen :S
maar ik durf ook haast niet zonder te doen want dan komen der lijsten van commetaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:29

Hoofdlettergebruik heeft nou eens echt geen ene moer met dyslexie te maken. JIJ begint met jezelf ophemelen dat je 't allemaal zo goed doet. Stop dan ook gewoon die opmerking in je zak. Elke nieuwe zin begint met een hoofdletter. Klaar. Dat maakt testen leesbaar.
Overigens ging de OP daar verder niet over.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:55

sorry hoor maar ze mag toch vertellen wat zij er aan doet om haar stukjes leesbaar te maken?
en de OP ging idd niet over hooofdletters maar daar begon jij zelf net over.
@JenW, ik doe er verder geen spellingscontrole overheen, wel lees ik het goed terug en haal de fouten die ik dan zelf opmerk eruit, ik doe ook wat langer over een stukje schrijven omdat ik onder het schrijven steeds lees wat ik geschreven heb en vaak zie dat het niet klopt en dan weer een heel stuk wis om het anders te formuleren, na het plaatsen zie ik meestal nog een of twee fouten die ik er dan snel nog eens uit haal, en verder heb ik het in mijn onderschrift staan en doen mensen het er maar mee

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:04

Of hoofdlettergebruik iets te maken heeft met dyslexie vraag ik me ten zeerste af. Voor zover als ik heb begrepen missen mensen met dyslexie grofweg inzicht in geschreven taal. Of dat nou de spelling van een woord is, of het gebruik van leestekens. Ik heb me ook eens laten vertellen dat het voor iemand met dyslexie heel lastig is om te kunnen lezen wat er staat zonder de woorden als het ware mee te zeggen, zodat schrift wordt vertaald naar klank en de klank begrepen wordt.

Daarnaast heb ik er goed respect voor dat de mensen die serieus dyslexie hebben hier gewoon uitleg over durven te geven, ondanks het onbegrip dat er altijd nog (b)lijkt te heersen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:06

Bij registratie: dyslect of niet

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:16

Dat bij registratsie zou kunnen ja.
Maar daar hebben de mensen die nu hebben aangemeld ook niks meer aan!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:19

Het punt is dat geen excuus moet worden om jezelf bepaalde dingen niet aan te leren of laks te worden met typen.
Als jij jezelf aan kan leren dat elke nieuwe zin op een volgende regel begint kan je jezelf aanleren om diezelfde nieuwe zin met een hoofdletter te beginnen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:20

Verplichte enquete of zoiets dergelijks?
Of die vraag verplicht invullen bij je eerstvolgende log in.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:32

Ja, dat zou kunnen.
Maar dan kunnen mensen als nog aan klikken dat ze dyslexie hebben.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:35

Dan een soort enquete, waarin als uitslag kam blijken dat je dyslect bent. dus niet meteen de vraag, maar krom gezegd er wat omheen draaien en uiteindelijk in de roos terecht komen.