mensen die slecht NL schrijven..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:25

Serieus bokkers? ALWEER zo'n speltopic... Niks beters te doen als weer een topic opzetten en klagen?
Volgens mij zijn er afgelopen weken/maanden al zoveel topics over gemaakt.

Misschien moet iedereen maar een topic aanmaken waar ze zich aan ergeren.
Zal ik eens doen, topic met; ik erger me aan alle mensen die een topic aan moeten maken als ze zich ergeren aan mensen die geen abn kunnen. :z

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:27

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:31

Natuurlijk is het wel eens irritant, maar er zijn een boel mensen die leesblind zijn of dyslectisch, die lukt het gewoon niet om foutloos te schrijven. Ik erger me er niet aan hoor. Ik erger me wel aan MSNtaal, want dat doe je bewust.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:27

manonlalala

Re: mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:38

Als ik ergens zie staan: ze zij, dan denk ik wel 'oeps', maar of ik me er ook echt aan erger weet ik niet. Het staat slordig en soms is het ook niet nodig om bepaalde fouten te maken, maar ik weet niet de situatie van die persoon, inderdaad misschien wel iemand met dyslexie.. Ik zit hier op dit forum om met andere mensen gezellig te kletsen en informatie uit te wisselen over paarden en leuke andere dingen, niet om mezelf blauw te ergeren aan andermans spelfouten, ik steek mijn energie liever ergens anders in, maar dat ben ik. Waar ik me wel aan erger is als mensen meerdere malen in een zin letters van het ene woord bij het andere woord plakken: 'hee ikb en hier nieuwm aar het lijkt me erggezellig. Dat is gewoon een kwestie van te snel typen. Ik lees mijn posts wel altijd nog een keertje door.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:08

tja niet iedereen weet precies hoe die dingen moet spellen.

Ik heb het uiteraard wel geleerd op school, maar daarna is de nieuwe spelling erbij gekomen en ik ben niet meer op de hoogte. Ik probeer er wel op te letten en ach als iedereen weet wat je bedoeld wat maakt het dan uit of iets met een d of een t geschreven word. als ik me daar ook al druk over moet gaan maken :O

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:39

Pashon schreef:

Ik heb het uiteraard wel geleerd op school, maar daarna is de nieuwe spelling erbij gekomen en ik ben niet meer op de hoogte. Ik probeer er wel op te letten en ach als iedereen weet wat je bedoelt wat maakt het dan uit of iets met een d of een t geschreven wordt. Als ik me daar ook al druk over moet gaan maken :O

:? Vervoegingen die eindigen op een d of een t hebben niets met nieuwe spelling te maken hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:52

Citaat:
ik vind dat er wel een aantal topics moeilijk te begrijpen (!) zijn en dat vind ik wel vervuilend voor het forum.
Het niveau wordt er soms wel erg laag van én daardoor gaan mensen met kennis van (paarden-)zaken toch afvallen.
Die groep met kennis van (paarden-)zaken zijn imo wel heel belangrijk voor een forum, want vele komen hier toch (in eerste instantie) met vragen.
Tja, dat snap ik toch niet helemaal hoor. Dus als je niet goed kan typen mag je geen vragen stellen. Dat meisje van het topic wat hier eerder genoemd werd als zij geen vragen zou stellen omdat ze niet kon typen moest ze dus maar gewoon van een (imo dan nogal onkundide DA en stalhouder) aannemen dat het compleet normaal is dat haar fjord zo af en toe door haar been zakt of dat haar knie opslot slaat? Hoe slordig ze het ook typt ik ben erg blij dat ze zich maar niet zomaar bij zo'n uitspraak neerlegt en toch verder gaat zoeken, vergeet niet dat het voor haar waarschijnlijk ook lastig is.

Het is echt niet leuk als je weet dat je niet goed kan schrijven en daar niet veel aan kan doen (natuurlijk kunnen veel mensen met bijles nog veel leren maar niet iedereen heeft het geld en tijd, en bij sommige heeft bijles zelfs helemaal geen zin) vooral niet als er dan ook nog van die taalsnobs zijn die schijnbaar het schijnbaar leuk vinden om andere daar om af te kraken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:04

liedje89: volgens mij zijn er een hoop mensen die moeilijk te begrijpen berichten typen, best in staat om wat meer moeite te doen dan nu het geval is.
Het mooie van internet is dat je een hoop kunt opzoeken en dus ook veel spel en schrijffouten kunt voorkomen.
Het voorbeeld van hierboven heb ik niet eens aangeklikt omdat ik er geen moeite voor wil doen om dat te lezen.... juist omdat ik van mening ben dat die ts er wsl ook nagenoeg geen moeite voor heeft gedaan om het begrijpelijk te maken...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:05

veerledec schreef:
Pashon schreef:

Ik heb het uiteraard wel geleerd op school, maar daarna is ode nieuwe spelling erbij gekomen en ik ben niet meer op de hoogte. Ik probeer er wel op te letten en ach als iedereen weet wat je bedoelt wat maakt het dan uit of iets met een d of een t geschreven wordt. Als ik me daar ook al druk over moet gaan maken :O

:? Vervoegingen die eindigen op een d of een t hebben niets met nieuwe spelling te maken hoor.

Lekker belangrijk, iedereen snapt wat ik bedoel. Als mensen het nodig vinden om te gaan zeiken over een verkeerde of ontbrekende letter :O alsof ze niks beter te doen hebben!

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:11

Het is toch niet zo erg als mensen fouten maken. Ikzelf ben verschrikkelijk in ABN. Gewoon omdat ik geen taalgevoel heb omdat ik doof ben geboren. En anderen zijn weer dyslectisch, daar kunnen ze toch niks aan doen ??

Als mensen fouten maken dan moet je ze helpen, niet boos worden of zo, want misschien zit er wel een verhaal achter, of kunnen ze echt niet gewoon ABN

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:21

Eefjahh schreef:
Het is toch niet zo erg als mensen fouten maken. Ikzelf ben verschrikkelijk in ABN. Gewoon omdat ik geen taalgevoel heb omdat ik doof ben geboren. En anderen zijn weer dyslectisch, daar kunnen ze toch niks aan doen ??

Als mensen fouten maken dan moet je ze helpen, niet boos worden of zo, want misschien zit er wel een verhaal achter, of kunnen ze echt niet gewoon ABN

Dit is gewoon normaal leesbaar.
En over een verkeerde letter heeft de TS het niet, maar wel over hele stukken tekst die niet te ontcijferen zijn.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:25

Citaat:
Dit is gewoon normaal leesbaar.
En over een verkeerde letter heeft de TS het niet, maar wel over hele stukken tekst die niet te ontcijferen zijn.

Muwhaha, Je hebt geen idee hoe lang ik ermee bezig ben om alles te checken. Nahja je hebt ook dialecten. Misschien is het voor sommige mensen normaal om zo te typen, en zijn wij dat gewoon niet gewend. Maarja soms typen mensen wel heel vaag. Misschien zijn het wel immigranten :P

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:28

Kleine fouten heeft iedereen wel eens. Ik schrijf ook lang niet foutloos. Maar een beetje letten op wat je schrijft kan iedereen. Pas op mijn hyves iemand: Me fiets is kapot zo ma ff na fietsenmaker. Even voor de duidelijkheid, het moet zijn: Mijn fiets is kapot, zometeen maar even naar de fietsenmaker :') :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 03:14

superwoman schreef:
liedje89: volgens mij zijn er een hoop mensen die moeilijk te begrijpen berichten typen, best in staat om wat meer moeite te doen dan nu het geval is.
Het mooie van internet is dat je een hoop kunt opzoeken en dus ook veel spel en schrijffouten kunt voorkomen.
Het voorbeeld van hierboven heb ik niet eens aangeklikt omdat ik er geen moeite voor wil doen om dat te lezen.... juist omdat ik van mening ben dat die ts er wsl ook nagenoeg geen moeite voor heeft gedaan om het begrijpelijk te maken...

Ik vind dat je wel heel makkelijk oordeeld of iemand anders zijn best wel doet, dat vind ik nu echthet vervelendst even bepalen of een ander wel zijn best doet :r . Wat weet jij dat wij allemaal dat wij niet weten wat jij zo zeker weet dat zo iemand veel beter kan schrijven? Er zijn echt wel mensen die gewoon heel erg slecht kunnen schrijven. Dat heeft niets met onwil te maken en als je zo slecht kan schrijven heeft het ook echt geen zin meer om de spellingscontrole aan te zetten hoor, spellingscontrole heeft nog steeds maar een heel beperkte werking :n . Dat is al vervelend genoeg voor zo iemand, moeten die mensen nu ook nog een beetje afgezeken worden als ze voor hun ontspanning op een forum komen :? . Je bent hier nooit verplicht om een post te lezen of erop te reageren dus dat gezeik is ook nog eens nergens voor nodig |o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:56

vanLotje schreef:
ook ik, Brutus?! :D

Maar inderdaad, ik bedoel eigenlijk helemaal wat Mareng schrijft.

NatasjaF, ik geloof zeker wel in de aandoening in kwestie. Zoals ik ook geloof in ADHD, kleurstof allergie en borderline.
Ik vind alleen wel dat het de laatste tijd erg veel voorkomt, en dat het (in mijn ogen, dus ik wil hier niemand mee aanvallen) vaak makkelijker lijkt om er een regeltje 'ik ben dyslectisch' in het onderschrift te zetten, dan om moeite te doen de betreffende tekst door de spellcheck te halen.

Omdat er steeds meer op getest wordt, mijn dochter heeft het 8 jaar verborgen weten te houden en werd voor dom versleten.
Na een uitgebreide test werd duidelijk dat ze dyslexie heeft, en het rare ervan, ze schrijft bijna foutloos Duits, had voor haar examen een 9.5. Tegen een 6 voor Nederlands. En toch zie je niet zo heel veel in haar teksten terug, meer in de zinsopbouw dan taalfouten, maar er zijn meerdere vormen van Dysloexie
In Duitsland wordt er niet op getest bijv. ergo doen ze er niets mee. Op de school waar ze nu zit houden ze er niet echt veel rekening mee, ondanks haar dyslexiepas en het rapport..

Ik zelf type wel eens te snel, en schrijf dan ene ipv een, of andere letters in de verkeerde volgorde, en soms zie ik dat en pas het aan en soms zie ik het niet.

en dan TEM je maar wat verwacht men dan dat er gaat gebeuren? een ieder die niet goed NL schrijft een waarschuwing geven, leert ze dan niet snel genoeg goed NL schrijven een OW en na 6 OW's byebye?

Misschien handiger dat die mensen die zich er zo ontzettend aan storen lid worden van ene forum der Nederlandse taal of zoiets oprichten. Hoeven zij zich niet meer te ergeren en de mensen die wel eens of structureel een schrijffout maken rustig verder bokken, zonder dat die zich op de vingers gekeken en afgezeken hoeven te voelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:14

liedje89 schreef:
superwoman schreef:

Ik vind dat je wel heel makkelijk oordeeld of iemand anders zijn best wel doet, dat vind ik nu echthet vervelendst even bepalen of een ander wel zijn best doet :r . Wat weet jij dat wij allemaal dat wij niet weten wat jij zo zeker weet dat zo iemand veel beter kan schrijven? Er zijn echt wel mensen die gewoon heel erg slecht kunnen schrijven. Dat heeft niets met onwil te maken en als je zo slecht kan schrijven heeft het ook echt geen zin meer om de spellingscontrole aan te zetten hoor, spellingscontrole heeft nog steeds maar een heel beperkte werking :n . Dat is al vervelend genoeg voor zo iemand, moeten die mensen nu ook nog een beetje afgezeken worden als ze voor hun ontspanning op een forum komen :? . Je bent hier nooit verplicht om een post te lezen of erop te reageren dus dat gezeik is ook nog eens nergens voor nodig |o

Er staat toch echt in mijn reactie dat ik het over een hoop mensen heb en dus niet alle. Daarbij geef je zelf aan aan dat veel mensen hier voor hun ontspanning komen, waardoor het voor mij ook logisch is dat er in het eerste deel veel waarheid zit.
Ik ben idd niet verplicht om op zo'n post te reageren en dat doe ik dan ook niet :Y)
Echter is hier een speciaal toic voor gemaakt en lijkt het me wel de juiste plek om daarover mezelf te kunnen uiten en om erover te discuseren.
"Gezeik", zoals jij het nu noemt vind ik daarom ook niet passen in een topic als deze :roll: , want ook jij hóeft hier niet te reageren.

Ik ben zelf ook niet zo'n Nl-wonder, maar probeer er toch wel enigsinds mijn best voor te doen.
Door bij twijfel een woord op te zoeken, leer ik daar ook weer van :Y)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:59

Spelfouten is menselijk, onze spelling is soms nou eenmaal ietwat onlogisch :D
Waar ik me dan wel aan erger zijn lappen teksten zonder ook aar enige hoofdletter of punt/komma. Vaak ook nog door een volwassene geschreven. Nou, daar kan ik echt niet bij hoor. Dat is gewoon onleesbaar en met 'ik ben dyslectisch' kun je dan ook niet meer aankomen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:35

M'n beste vriendin is ook dyslectisch, en die vraagt me op haar fouten te wijzen. Doe ik dan ook consequent, hou me graag bezig met teksten van anderen verbeteren :D
Ik heb -naar vermoeden- dyscalculie (dus met cijfers) maar kan toch wel van mezelf zeggen dat ik goed kan schrijven, en spellen etc.

Nederlands, ja.
Maar vraag me geen foutloos Frans, want daar slaag ik na 11 jaar nog niet in :D
Ik heb totaal geen talenknobbel, maar eerder iets wat een een 'taalpurist' zou kunnen noemen.
Alles zo juist mogelijk proberen schrijven, en bijvoorbeeld e-mails en brieven opstellen volgens de BIN-normen.
En ik denk dat dit topic daar over gaat.

Een foutje schrijven kan, en als je dyslexie hebt ga ik daar ook niet over vallen.
Iedereen heeft ook zijn eigen schrijfstijl. Ik maak m'n zinnen vrij lang, maar deel ze bvb wel op met komma's etc.
Terwijl mijn vader heel erg korte zinnetjes gebruikt. Ieder z'n keuze?

Maar waar ik ook wèl over kan vallen zijn dingen zoals
SieLugh, elke e zo schrijven: é ; totaal geen leestekens en of hoofdletters en of entertjes schrijven zodat je een tekst krijgt zonder enige opmaak want ook daar vallen hoofdletters en leestekens onder jaja geloof me maar

Dàt is in mijn ogen niet WILLEN juist schrijven, ipv niet KUNNEN.

Ah well, als je me nu wil excuseren, ik ga er 20 pagina's Franse woordjes in pompen.
Voor het 11e jaar op rij :p

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:00

Marit schreef:
Spelfouten is menselijk, onze spelling is soms nou eenmaal ietwat onlogisch :D
Waar ik me dan wel aan erger zijn lappen teksten zonder ook aar enige hoofdletter of punt/komma. Vaak ook nog door een volwassene geschreven. Nou, daar kan ik echt niet bij hoor. Dat is gewoon onleesbaar en met 'ik ben dyslectisch' kun je dan ook niet meer aankomen.

en helaas ga je dat er bij sommige volwassennen ook nooit inkrijgen dat ook dat een vorm van dislextie is

zo moedeloos word je van die mensen

maar simpel hoor , je hoeft het niet te lezen
jij hebt die keuze .. na tig jaar bijles heb ik de hoop opgegeven
en om nu ieder stukje eerst door mijn man na te laten lezen ..

Eefjahh -> altijd veel respect gehad voor jouw schrijfstijl
goed en begrijpelijk !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:21

nickyu schreef:
en helaas ga je dat er bij sommige volwassennen ook nooit inkrijgen dat ook dat een vorm van dislextie is

zo moedeloos word je van die mensen

Ik vind dat niet zo vreemd..Wanneer je er geen ervaring mee hebt, is het moeilijk te begrijpen. Daarbij zijn er zoveel verschillende gradaties (zover ik heb begrepen)waardoor het nog lastiger is om te begrijpen waarom de 1 het wel leesbaar krijgt en de ander veel minder. En niet elk persoon doet zijn best om het leesbaar te maken, zéker niet op een ontspanningsforum...(zowel met of zonder dislextie , jong of oud) en dat maakt het begrip ook minder.
Vergeet ook niet dat sommige mensen zonder dislextie ook moeite kunnen hebben met de nl-taal en ook zij kunnen ervoor kiezen om hun best te doen om het leesbaar te maken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:29

Even ter verdediging van de dyslecten onder ons, die nu allemaal over 1 kam worden geschoren:

Bij dyslexie leest men (kort gezegd) wat men denkt dat er staat. Je kan dus de spellingscontrole aan hebben staan, en tegelijkertijd niet zien wat er fout is. En ook als je dan met je rechtermuisknop klikt, zie je daar 5/6 woorden staan die ook wel erg veel op elkaar lijken.

Daarnaast, ik mag dan dyslect zijn, ik doe mijn uiterste best correct Nederlands te typen (kost me ontzettend veel tijd, daarom post ik niet veel), ik erger me dan ook dood aan lange zinnen zonder leestekens en andere voorbeelden die hier genoemd worden. Het is niet alleen irritant, maar ook moeilijk leesbaar. En bla bla etc etc... ik zal niet in herhaling vallen...

Dat hier steeds meer topics over verschijnen, getuigd er blijkbaar van dat er, óf niks aan gedaan word, óf dat men een stel zeikerds is. Ik denk het eerste, want ik heb om eerlijk te zijn nog nooit een serieuze poging gezien om hier iets aan te doen.

EDIT: en waarom de laatste jaren steeds meer mensen dyslexie lijken te hebben? Omdat men pas een aantal jaar geleden een objectieve test had en men pas toen écht wist waar men over sprak. Sinds dien is men dus in grote getale kunnen gaan testen, Daarnaast is niet elke vorm van dyslexie hetzelfde. Elke dyslect heeft een iets andere vorm dan de rest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:41

Shahazai: Het viel me niet op dat je zwaar dyslectisch bent. Je onderschrift zorgt daarbij voor nog veel meer begrip (en ook bewondering).
Ik denk wel dat het te zien is of iemand wel of helemaal geen moeite doet om de berichten zo te schrijven dat ze begrijpelijk zijn. Zelf heb ik ook mijn momentjes dat ik er meer of minder op let en met mijn chronische ziekte laat mijn concentratie me regelmatig in de steek. Hierdoor dus soms ook fouten waar ik het schaamrood van op mijn wangen kan krijgen - maar vooal omdat ik wel beter kán.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:50

Wow Shahazai, ook van deze kant veel respect voor je schrijven ondanks de dyslectie!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:01

Dank je wel SW en Melis, het heeft me dan ook meer dan een kwartier gekost om het foutloos te krijgen :o