Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:41

Oscar schreef:
Het is inderdaad zo dat het modden op EA nagenoeg niet meer bij te benen is en dat we mede om deze reden deze wijziging doorvoeren. Dat had ik volgens mij ook al eerder genoemd en bij mijn weten ook niet ontkend.

Nee, lees je eigen berichten nog maar eens na, je schermt met ontevreden gebruikers, enquetes enzo, maar niets over mods die het te druk hebben en dat daardoor EA aangepast wordt.

Oscar schreef:
EA is een superdruk bezocht onderdeel en zoals gezegd: we groeien uit ons jasje.
Het nieuwe EA is nog niet beschikbaar en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Om EA toegankelijk te houden hebben we voor deze oplossing gekozen. Ik weet dat het niet ideaal is en dat er ook nadelen aan kleven. Echter, als je alles afweegt en dit blijkt zo ongeveer de enige manier te zijn om EA in de lucht te houden, dan moeten we roeien met de riemen die we hebben.

Wat er nu gebeurd is andere riemen zoeken, andere boot beloven te water te laten, oude boot laten zinken en een vlot voorhouden en roepen tadaa... met dit kun je ook varen

Oscar schreef:
Op dit moment is het zo dat een lading mods de dagelijkse gang van zaken doet. Uiteraard blijft er modkracht beschikbaar voor EA, maar niet meer in de overdadige vorm zoals het nu is. Daarom is het een bewuste keuze om een stuk verantwoordelijkheid/afwikkeling terug te leggen bij degenen die iets willen kopen/verkopen.

En dat laatste gebeurd niet met de nieuwe 'methode' want niets is na te kijken, niets is te controleren. Ergo bij het vermoeden van dubieuze zaken kun je niet eens een ander waarschuwen per pb, omdat je niet weet wie er intresse heeft.
De kans op fraude wordt vergroot, ipv kleiner gemaakt.

Oscar schreef:
Ik begrijp heel goed dat iedereen z'n punt wil maken en grotendeels is dat ook terecht. Aan de andere kant hoop ik ook op een stukje begrip. Soms moet je beslissingen nemen om iets behapbaar te kunnen houden. En ook al is de situatie niet ideaal, de mogelijkheid om te adverteren blijft in elk geval bestaan. Misschien niet in de ideale vorm, maar het is wel beschikbaar. En daarnaast hoop ik ook dat we door deze wijziging de vrijgekomen tijd kunnen benutten voor zaken die ook erg belangrijk zijn en nu soms in het gedrang komen, bijv. de bemiddelingszaken en het werken aan het nieuwe EA dat er een stuk mooier uit komt te zien :)

Inprincipe kan een verkoper nu een topic op slot gooien, verkocht of niet verkocht. Loopt een topic uit de hand kan die gesloten worden, en eventueel kan er een mod gevraagd worden als blijkt dat iemand over de schreef is gegaan.
Blijft de verantwoordelijkheid toch bij de kopers/verkopers liggen.
Echter wordt er nu om iedere scheet geroepen offtopic, ik tem etc....
Ook bij terug kerende vragen kan een TS de bokker een pb sturen met het antwoord, bijv. de vraagprijs, of andere foto;s en het antwoord ook in het topic.
De misstanden, transacties die niet naar wens verlopen blijven hoe dan ook bestaan, echter is er nog minder na te kijken, ergo kan iemand de gehele vriendenkring erbij betrekken dat zij ook geboden hebben bijv. dat ts daar valse beloftes heeft gedaan etc. Dat zal sowieso niet veranderen.

Ook de vragen en opmerkingen over het huidige EA systeem blijven overeind, en worden zelfs groter gemaakt, omdat 1 van de speerpunten het "mogen reageren" is.

Jaime_

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:40

Wat ik nog wel graag zou willen zien, al bij deze verandering, is dat je al je artikelen niet meer in 1 topic hoeft te proppen, maar gewoon voor alle artikelen een ander topic (marktplaats-idee). Ik vind dat zoveel handiger he. Dan kan je het ook gewoon sluiten als het artikel verkocht is.. Je zou dan bijvoorbeeld wel alle dekjes in 1 en het zelfde topic kunnen aanbieden, maar bijvoorbeeld een zadel apart.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:44

@jaime
Nu kun je een EA-topic ook sluiten als TS dat wilt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:48

Klopt, maar stel ik bied het volgende aan in 1 topic:
- zadel, 2 dekjes, leren halster en winterdeken
Ik heb het zadel verkocht, dan kan ik het topic nog niet sluiten omdat de rest in dat topic nog te koop is.. ook al zet ik er dan in ZADEL VERKOCHT!! krijg ik alsnog nog 100 pb's over dat zadel, terwijl ik eigenlijk alleen de andere dingen nog te koop heb, alles wordt onoverzichtelijk etc. dus 1 topic per artikelsoort (dekjes kunnen bijvoorbeeld wel samen in 1 topic) lijkt mij ideaal

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:44

Alane schreef:
Oscar schreef:
Op dit moment is het zo dat een lading mods de dagelijkse gang van zaken doet. Uiteraard blijft er modkracht beschikbaar voor EA, maar niet meer in de overdadige vorm zoals het nu is. Daarom is het een bewuste keuze om een stuk verantwoordelijkheid/afwikkeling terug te leggen bij degenen die iets willen kopen/verkopen.

En dat laatste gebeurd niet met de nieuwe 'methode' want niets is na te kijken, niets is te controleren. Ergo bij het vermoeden van dubieuze zaken kun je niet eens een ander waarschuwen per pb, omdat je niet weet wie er intresse heeft.
De kans op fraude wordt vergroot, ipv kleiner gemaakt.

Dat is ook nog zoiets! Soms krijg je via pb wel eens een bericht dat je denkt: hé, bedankt voor de tip!

Nee, ik vind het openbaar kunnen reageren een absolute pré.
Zoals gezegd, het is de input door de verkoper die meestal voor de stoet aan berichten en pb' s zorgt.
"mag ik de vp"
"foto?"
"maat?"
"exacte kleur?"
"gaan de vlekken eruit in de was?"
Elke artikel apart gaan invoeren hoeft niet per se, maar maak for the love of christ nou eens een standaard opzet aan voor een goede advertentie en biedt die aan via topic zoals jullie dat nu aanbieden met "eerst lezen: de regels van ea"
Ik wil het desnoods zelf wel schrijven.

En krijgen we dan ook eens eindelijk een waarderingssysteem met sterren, vergelijkbaar met MP?
Als we dan toch van de forumstructuur afmoeten, ga dan maar wat mij betreft meteen voor een kopie van MP.
En ik had net zo' n afkeer van MP, ben er eens mooi opgelicht voor 25 euro.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:34

Hier zoals gezegd nog iemand met een afkeer van MP. Ik vond de forumstructuur juist hét grote voordeel van EA. Dat gaat dus hoe dan ook helemaal verdwijnen? Het wordt dus echt een soort PM, of Speurders, Nolensplein, enz (ga nog maar even door). Van dat soort verkoop-sites zijn er echt nog niet genoeg :n Ik blijf fel tegen.

Kunnen we geen petitie tekenen met z'n allen?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:35

Biskwie schreef:
Jammer, hiermee verdwijnt het transparante handelen in een vertrouwde omgeving.
Communicatie via pb is niet waterdicht en geeft niet die ´sociale veiligheid´ die bokt wel geeft. Ik denk dat het meer mensen gaat stimuleren om dingen via marktplaats te doen, dat wordt dan hetzelfde idee, echter met een veel groter aanbod en een groter publiek.

helemaal mee eens.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:42

Op zich een goede vooruitgang behalve nummer 2. Ik vind het toch wel handig als je gewoon tegen elkaar kunt bieden ipv een bericht te sturen. Dat maakt het lekker onoverzichtelijk voor de mensen die interesse hebben in een product.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:01

Alane schreef:
Oscar schreef:
Het is inderdaad zo dat het modden op EA nagenoeg niet meer bij te benen is en dat we mede om deze reden deze wijziging doorvoeren. Dat had ik volgens mij ook al eerder genoemd en bij mijn weten ook niet ontkend.

Nee, lees je eigen berichten nog maar eens na, je schermt met ontevreden gebruikers, enquetes enzo, maar niets over mods die het te druk hebben en dat daardoor EA aangepast wordt.

Jawel hoor, het is eerder gezegd. :)

Onderwerp: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Oscar schreef:
Ik denk dat we vooral onze manier van denken wat aan moeten passen. We zijn natuurlijk gewend dat EA in de forumstructuur gegoten is, maar dat is al vrij ongebruikelijk. Als je bijv. sites zoals Marktplaats ziet dan is daar helemaal geen mogelijkheid om in een advertentie vragen te stellen, en toch komen we er bijna allemaal en we vinden het ook heel gewoon. 't Is denk ik maar net wat je gewend bent.

Sieltjuh, de wijzigingen hebben meerdere redenen. We hebben onlangs nog een gebruikersenquete gehouden en daaruit bleek dat er best wat onvrede is over EA. Naar mijn mening ook terecht, want we weten allemaal wel dat het in de huidige vorm eigenlijk al tijden uit z'n jasje gegroeid is. Toen Bokt nog een Boktje was werkte het prima, maar de tijden zijn veranderd.
Er is o.a. onvrede over de reacties op EA ('mag ik de vraagprijs per PB?', 'Ik heb je een PB gestuurd' etc.), maar er is ook onvrede over de manier van modereren omdat die reacties vervolgens weggehaald worden en niemand meer kan zien wie er gereageerd heeft. Best lastig dus, want je probeert met de beperkte middelen die we op dit moment hebben iets in elkaar te breien waar iedereen (enigzins) vrede mee kan hebben.
Daarnaast is 'modkracht' inderdaad ook een probleem. We zitten met een flink aantal moderators op EA en het grootste deel van ons werk bestaat uit de dagelijkse gang van zaken te reguleren. We willen er graag heen dat we onze handen meer vrij gaan krijgen voor andere zaken. Dan moet je vooral denken aan bijv. bemiddelingszaken die de nodige tijd vragen en die ook erg belangrijk zijn, maar ook de aanloop naar het nieuwe EA gaat de nodige tijd kosten.

Jaime_, met het voorbeeld wat je hier schetst zie ik niets anders met hoe het nu is. Als je meerdere artikelen aanbiedt en 1 artikel is verkocht zet je dat momenteel toch ook in het topic neer? Dan zou je nu net zo veel reacties op dat verkochte artikel krijgen als in de toekomst, ik denk niet dat bokkers er spontaan slechter van gaan lezen. Het lijkt me eerder juist een voordeel hoe het nieuwe systeem wordt, omdat alle relevante informatie over de artikelen bij elkaar staat, en je niet door pagina's volle biedingen moet worstelen om een berichtje van de TS te zoeken of iets verkocht is of niet.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:27

Geen goede wijziging die tweede.
via pb is geen goede oplossing. Wordt nu al soms zeer laat gereageerd op een toppic als je een vraag hebt geplaatst bovendien zijn 9 van de 10 toppics nooit volledig er blijven altijd mensen met vragen zitten. Je kan dan van 20 gebruikers een pb hebben ontvangen over 1 en dezelfde vraag zonder dat een gebruiker kan nalzen dat die vraag al gesteld is.

OOk kan je inderdaad de biedingen niet goed volgen
Je kan wel 50 euro geboden hebben maar ze kan ook zeggen dat ze via pb van imand anders een net hoger bod heeft gehad.

Ik zou deze wijziging zo niet invoeren er zijn meer tegenstanders tot nu toe dan mensen die het fijner vinden
Laatst bijgewerkt door fenja op 09-02-11 13:05, in het totaal 3 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:47

Jolliegirl schreef:
Helaas ga ik EA niet meer gebruiken als dit in werking gaat.
Ik wil biedingen niet in mijn inbox hebben. En vind het risico van wanbetalers/niet opsturen van spullen te groot, aangezien hier dan niet meer op gemodereerd kan worden ivm privecommunicatie.

Helaas.
Je kunt niet iedereen tevreden stellen. :)

Helemaal mee eens :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:44

-O- bummer..... -O-

Nee, geen verbetering IMO, doe dan idd de muffins maar....

Maar we zullen het ermee moeten doen vrees is...

Is er verder nog een besluit genomen over het adverteren voor derden? (of lees ik daar overheen?)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:32

Een forum is nou eenmaal niet de ideale vorm voor een verkoopsite, dus op dit moment zal je nooit een perfecte oplossing, of iets wat daar in de buurt komt, krijgen. Gelukkig komt er straks een nieuw EA en daar zal de forumfunctie ook niet meer bij werken, wat dat betreft is dit als overgang ook wel handig om straks de stap kleiner te maken.

Ik kan ondertussen natuurlijk niet meer de enquete-resultaten inzien, maar ik herinner me wel dat er veel ontevredenheid was over het huidige EA en dat de basis voor deze veranderingen de klachten over EA waren. Er zal dus ook een grote groep gebruikers blij mee zijn, anders zouden ze die antwoorden niet op de enquete gegeven hebben.

Volgens mij zit de betrouwbaarheid van EA er ook vooral in dat je zaken doet met iemand, die niet volledig anoniem is, maar dat je op de rest van het forum in ieder geval een beeld kan vormen van de persoon waar je zaken mee doet. Daar is een discussie in EA topics niet echt voor nodig. EA is natuurlijk ook nog eens een extra service van Bokt voor de bokkers, zodat je je producten kan adverteren op een plek, waar potentieel heel veel geïnteresseerden zitten. Als die extra service dan ook nog eens onevenredig veel tijd vraagt van de mods, dan lijkt het mij vrij logisch om met aanpassingen die tijd te verminderen.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:39

Hmmm.. 5 pagina 's met reacties en welgeteld 1 gebruiker, naast de Mod's, die het ziet zitten. Zou best eens willen weten wat er uitkomt als heel Bokt middels een enquete over deze specifieke tussenoplossing zijn reactie zou geven..

Ik zie hier voor de gebruiker ook geen voordelen in. Je hebt geen idee meer hoeveel interesse ergens in is. Aan de hand van de interesse bepaal je ook je bieding. Niemand biedt meteen de vraagprijs. Deze is zowieso al hoger dan de verkoper eigenlijk wil hebben. Dit gebeurt alleen als het een heel gewild artikel is waar veel interesse in is. Dat zie je dan dus in het topic en heb je nu geen zicht meer op. Misschien is er wel helemaal geen interesse, dan bied je wellicht veel te hoog omdat je dat niet weet!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:42

Karl66 schreef:
Ik kan ondertussen natuurlijk niet meer de enquete-resultaten inzien, maar ik herinner me wel dat er veel ontevredenheid was over het huidige EA en dat de basis voor deze veranderingen de klachten over EA waren. Er zal dus ook een grote groep gebruikers blij mee zijn, anders zouden ze die antwoorden niet op de enquete gegeven hebben.

Oh, maar dat je ontevreden bent met het huidige EA zegt niet automatisch dat je dan ook achter deze nieuwe beslissing staat

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:15

Mensen konden niet alleen zeggen dat ze ontevreden waren, maar ook waarom en juist naar dat waarom is vooral gekeken, omdat je anders nog maar in het wilde weg aan het veranderen bent.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:22

En door hoeveel mensen is die enquete ingevuld en hoe zouden die mensen nu reageren als ze deze tussenoplossing moeten beoordelen?? Een nieuwe versie prima, maar een lapmiddel als tussenoplossing: daar hoef je geen statistiek voor gestudeerd te hebben om te snappen dat men daar niet voor kiest !

Ik zou zeggen: doe een poll en je weet het antwoord !
Laatst bijgewerkt door Netje op 09-02-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:22

Hm.. zeker jammer! Vond het tegen elkaar op bieden en kijken naar andere reacties en vragen juist het interessante aan EA.
Tweede regel is dus erg jammer.

In mijn ogen vind ik ook dat er veel te streng wordt gemod op EA. So what dat twee mensen bijna dezelfde vraag stellen..
Alles wordt verwijderd omdat het niet 'relevant' zou zijn. Op die manier snap ik dat de mods het te druk hebben.. :roll:

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:25

Helemaal mee eens: gewoon niet modden op EA en alle gesloten advertenties er na 2 maanden af. Heb je niet het probleem van beperkte capaciteit en zoekt iedereen het zelf uit (dat gejammer en getem op EA is nergens voor nodig, gewoon de tem functie uitzetten daar).

Als tussenoplossing dan hè !

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:25

Zo dat lijkt me niet een verbetering. Inderdad de biedingen zijn niet meer transparant dus een TS kan iedereen van alles wijs maken.

Dat alle EA topics van voor januari worden verwijderd lijkt me een goed plan, misschien kunnen de oude advertenties sowieso vaker verwijderd worden? Op bijv mp blijven ze ook niet lang staan (tenzij je verlengd)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:27

Jammer dat ik die enquête nooit gezien heb...anders had ik hem zeker ingevuld, met wat ideeën van mijn kant....maar helaas.

Mik inderdaad de gesloten berichten richting vuilnisbelt.... ze zijn niet voor niks gesloten!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:54

Netje, ik kan die gegevens niet meer inzien, maar er zijn heel veel reacties op die enquete binnengekomen, er staat me iets van bij dat het er iets van anderhalf duizend waren, maar dat kan een mod vast wel nakijken. En EA hoorde daar bij één van de meest genoemde zaken.

Niet modden op EA is ook geen optie. Dat daar strikt gemod wordt, was ook op verzoek van bokkers die zich ergerden aan alle herhalingen en oneliners. Bokt is nou eenmaal een groot forum en dat betekent dat er heel veel verschillende meningen zijn en dat niet alles naar iedereens tevredenheid gedaan kan worden. Het is begrijpelijk dat niet iedereen blij is met de wijzigingen, maar daar staat ook een hele grote groep tegenover, die er wel blij mee is. Anders waren ze namelijk niet met deze klachten over EA gekomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:33

Karl66 schreef:
. Het is begrijpelijk dat niet iedereen blij is met de wijzigingen, maar daar staat ook een hele grote groep tegenover, die er wel blij mee is. Anders waren ze namelijk niet met deze klachten over EA gekomen.

Waar is die hele grote groep dan?
En ik heb persoonlijk in de enquete ook mijn klachten over EA toegelicht, maar ben ook niet happy met deze "oplossing".
Ik vind het dus nogal zwartwit om te zeggen: De mensen die klachten over EA hebben/hadden zijn nu tevreden gesteld

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:33

Word er nu nog geluisterd naar wat er hier genoemd wordt, of wordt dit idee nu gewoon doorgedrukt?

De verandering lijkt mij geen positieve verandering. Daar had toch wel wat beter over nagedacht mogen worden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:49

Attitude schreef:
Word er nu nog geluisterd naar wat er hier genoemd wordt, of wordt dit idee nu gewoon doorgedrukt?

De verandering lijkt mij geen positieve verandering. Daar had toch wel wat beter over nagedacht mogen worden.

mee eens!
we praten tegen de muur 8)7 :?