Op bokt wel 'je' en geen 'u'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:22

Janine1990 schreef:
_Dieuwke schreef:
Wat is dat hier nou weer voor discussie over Fries spreken :? De Friezen spreken Fries logisch toch ?! Dat heeft niks met u of jij/je te maken :Y) .
Dat zegt een rasechte Fries :)). Trouwens Fries is wel een taal de rest een dialect. :)

Men leze terug en men wete hoe wij hier aan zijn gekomen :P

Zal ik doen :Y) .
Edit:

Gelezen en Finstar1991 heeft ongelijk :+ volgens de wet wel en dan kan je wel zeggen dat is mijn mening maar dan zeg je niet: Fries is geen taal :Y) .
Dus .. :').

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:25

xKatleentjex schreef:
"Ik denk dat u zich beter niet in deze discussie mengt want u hebt er duidelijk geen kaas van gegeten."
"Uw mening is ook maar overgenomen van andere minder intellectuele personen als ik het zeggen mag"
"Ik wil u vriendelijk verzoeken dit topic te verlaten en uzelf ergens op te knopen aan een boom, dan doet u eindelijk iets goed voor deze wereld."

Naaah, ik kan iets beleefd toen klinken en toch aanvallen :D .

Maar wat heeft Fries er eigenlijk mee te maken... :+

_O-

Nou dat was in het vorige 'u' topic dus aan de hand. We irriteerden ons mateloos aan de u-sprekers omdat het zo'n afstand creeërde dat wij ons een beetje in de zeik genomen voelden.
Nu waren er enkelen die dit ook daadwerkelijk deden, maar FS is hier totaal onschuldig aan, die heeft alleen zijn uiterste best proberen te doen :) Vind dat hij zich er goed kan uiten in het Nederlands. Thumbs up, FS!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:27

Janine, Ik zeg toch.
Je punt is duidelijk.
Maar leg me dan ook even duidelijk uit waarom fries wel een taal is, en vlaams niet.. Dat was toch geen taal?
Oh dus ik ben dom omdat ik vind dat fries geen taal is.
Het punt is duidelijk fries is een taal, ik ben niet bekent is wet dingen enzo. Het maakt me ook niks uit of het nou een taal is of niet ;)
Dit is trouwens de eerste keer dat ik hoor dat fries een taal is.
Altijd zei iedereen dat het een dialect is.
NOG 1 KEER. IK HOEF MIJN GELIJK NIET TE HEBBEN WANT IK WEET DAT IK TOCH ONGELIJK HEB.
Ik mag best mijn mening uiten, en als een ander met hele sterke argumenten komen,
zou ik ook best zeggen dat ze gelijk hebben.
Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 17-07-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:28

Finstar1991 schreef:
Janine, Ik zeg toch.
Je punt is duidelijk.
Maar leg me dan ook even duidelijk uit waarom fries wel een taal is, en vlaams niet.. Dat was toch geen taal?
Oh dus ik ben dom omdat ik vind dat fries geen taal is.
Het punt is duidelijk fries is een taal, ik ben niet bekent is wet dingen enzo. Het maakt me ook niks uit of het nou een taal is of niet ;)
Dit is trouwens de eerste keer dat ik hoor dat fries een taal is.
Altijd zei iedereen dat het een dialect is.

Even teruglezen, is net uitgelegd... Tjongejongejongejonge...
Zelf research doen is toch neem ik aan niet te veel gevraagd????

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:31

Nederlands komt af van het Nederfrankisch, Fries van het Ingveoons (Anglo-Fries). Dus, daarom is het geen dialect. Moeilijk hoor, iets opzoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:34

Nies_ schreef:
Nederlands komt af van het Nederfrankisch, Fries van het Ingveoons (Anglo-Fries). Dus, daarom is het geen dialect. Moeilijk hoor, iets opzoeken.

Nu ik dat Ingveoons voor het eerst lees, vind ik het Fries meteen nog moeilijker verstaan.... En bedankt :P

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:35

Nies_

Re: Op bokt wel 'je' en geen 'u'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:37

Nee, ik ben ook niet heel erg bekend met talen, maar als ik ergens mijn mening over kwijt wil, dan doe ik wel even research zodat ik geen domme dingen ga lopen vertellen. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:38

Finstar1991 schreef:
Zijn er hier mensen op bokt die echt heel vloeiend fries kunnen spreken en het ook dagelijks gebruiken?
Zoja, ook op school en werk?

Zonder enige twijfel: JA!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:41

Nies_ schreef:
Nee, ik ben ook niet heel erg bekend met talen, maar als ik ergens mijn mening over kwijt wil, dan doe ik wel even research zodat ik geen domme dingen ga lopen vertellen. :+

Ik vertel geen domme dingen, maar ik kon uit die stukken geen duidelijke argumenten vinden :)
wil het er nu verder niet over hebben.

@janine, ja oke, maar als je werkt met mensen die het niet kunnen verstaan.
Dan gewoon nederlands?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:43

Ja, dan spreken ze gewoon Nederlands. Het zijn ook maar mensen hoor...
Bepaalde groeperingen spreken gewoon Fries. Zoals mijn tante praat gewoon Fries tegen mij ook al geef ik aan dat ik het niet versta...
Bepaalde dorpen als je bij de kassa komt, worden de bedragen in het Fries gezegd, ook al begin je in het Nederlands...
Maar overal zijn rotte appels, er zijn ook Friezen die onwijs hun best doen gewoon Nederlands te praten... Een accent hebben ze dan vaak wel, maargoed, dat heeft iedereen voor iemand uit een ander gebied.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:50

Lijkt me vervelend.
Kun je dan wel goed met je tante praten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:51

Nee, maar das toch al niet zo'n favoriet... Beetje kampertype... :') Ik zie ze toch bijna nooit.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:02

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Het is inderdaad verschillend, of je op een informeel forum met elkaar spreekt of in het echt. In het echt hebben sommige mensen ook liever dat je ze met u aanspreekt. Maar soms zijn er ook mensen die, als ik ze met u aanspreek, meteen zeggen: zo oud ben ik nog niet hoor, zeg maar gewoon je. Oké ook geen probleem.
Hier op bokt zeg ik meestal gewoon je. Kijk ook niet altijd op de profielen van bokkers als ik bijvoorbeeld ergens op reageer. Dus dan weet ik ook niet of ze ouder zijn dan ik of iets dergelijks. Maar als iemand het graag heeft om met u aangesproken te worden, moet die het gewoon zeggen, maakt mij niet veel uit..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:03

Mijn opa en oma wonen in Friesland, en een groot deel van de rest van mijn familie ook. Ik ben dan wel een echte Hollander, maar ik versta toch moeiteloos Fries en ik spreek het ook aardig. Zij praten altijd Fries, ook tegen mij. Als ze thuis zijn, op straat, in de winkel... ze kunnen ook zonder moeite Nederlands, maar ze spreken liever Fries. Mijn neefje spreekt het ook met zijn vriendjes, hij is 16. :) Ik denk dat er op Bokt zeker genoeg mensen zijn die in het gewone leven Fries spreken. Ik heb ze wel eens Fries zien typen ook in topics.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:44

Janine1990 schreef:
Nou dat was in het vorige 'u' topic dus aan de hand. We irriteerden ons mateloos aan de u-sprekers omdat het zo'n afstand creeërde dat wij ons een beetje in de zeik genomen voelden.
Nu waren er enkelen die dit ook daadwerkelijk deden, maar FS is hier totaal onschuldig aan, die heeft alleen zijn uiterste best proberen te doen :) Vind dat hij zich er goed kan uiten in het Nederlands. Thumbs up, FS!

Weet even niet hoe op uw positieve schrijven te reageren, dan alleen dank u.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:27

FaberSmid schreef:
Niemand antwoord op den ijzerenbaan?

jawel, maar ik ben belg dus ik heb voorkennis :P
moet ik het zeggen of moet ik ze nog wat laten nadenken?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:40

Dat zal ook weer streekgebonden Vlaams zijn, want ik heb geen flauw idee wat een ijzerenbaan is :)

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:45

saskiakefie schreef:
jamaar zouden dan niet een hoop reacties minder aanvallend overkomen en vriendelijker lijken? :P

Ik krijg juist de kriebels als iemand 'u' schrijft op een forum. Om een of andere reden krijg ik dan het idee dat die gene uit de hoogte doet...
Hoewel als ik eenmaal weet dat iemand altijd 'u' schrijft, dan stoor ik me er niet meer aan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 02:03

fojoe schreef:
FaberSmid schreef:

jawel, maar ik ben belg dus ik heb voorkennis :P
moet ik het zeggen of moet ik ze nog wat laten nadenken?

xKatleentjex schreef:
Dat zal ook weer streekgebonden Vlaams zijn, want ik heb geen flauw idee wat een ijzerenbaan is :)

Denk dan men een beetje op weg geholpen zal moeten worden?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:15

Citaat:

ik heb een vermoeden, maar hier is dat volgens mij dan den ijzerenweg...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:01

En de ijzeren weg is dat dan ook den ijzeren baan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:11

Wat is dat voor geijzerenbaan hier? Begrijp niet in welke context deze ijzerenbaan voorbijkwam? Is het dialect? Voor spoorrails dan zeker, is in het Russisch zjeljeznaja daroga, ook letterlijk ijzeren weg.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:15

:):) grappig die taal

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:27

Even los van de discussie over vlaams en fries etc. Ik typ in topics eigenlijk altijd je maar een pb mbt verkooptopics gebruik ik vaak u. Maar misschien vinden mensen dit juist vervelend.