kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:01

Pashon schreef:
russel schreef:
Van jaloezie, merk ik weinig. Er zijn nl ook bokkers die echt wel goed rijden, pracht paarden onder zich hebben en dat is erg leuk om te zien, daar zie ik nooit rel topics van komen....

Ik zie ook weinig jaloezie, maar daar word het vaak op gegooid door mede bokkers als je commentaar geeft op een "leuk ogende"combinatie.

[RIJ-ITP] gouden vosje @ Z1 work & m'n nieuwe aanwinst

met dit topic als voorbeeld, meisje heeft Polansky in het bezit (heeft in dit topic een ander paard onder het zadel), lest bij Adelinde en nog wat bekende ruiters en vervolgens mag er geen commentaar gegeven worden want ts heeft een topper onder der kont en lest bij nog betere toppers.

aan zulk soort topics kan ik mij groen en geel ergeren, terwijl je toch het beste voor hebt.

fijn dat mijn topic als voorbeeld wordt gebruikt, bokt gaat weer de goede kant op +:)+

:n vind je zin van dat er geen commentaar gegeven mocht worden, etc. maar erg kwetsend.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:05

XMaaiike schreef:
fijn dat mijn topic als voorbeeld wordt gebruikt, bokt gaat weer de goede kant op +:)+

:n vind je zin van dat er geen commentaar gegeven mocht worden, etc. maar erg kwetsend.

Ik zeg het niet bij veel mensen, maar imo ben jij er eentje die mag denken "Ene oor in, andere oor uit".

Ik vind het super dat je je open stelt voor commentaar van "de simpele bokker".

Misschien ook iets waar rekening mee mag worden gehouden. Ik vind het super dat mensen met zoveel niveau en talent als jij dit ook willen delen :j

Overigens: Respect voor je "coolheid" in het betreffende topic :j

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:12

Pashon schreef:
russel het ging mij ook niet zozeer om de reactie's van ts maar meer die van andere bokkers onder elkaar. zodra de een commentaar geeft is diegene in de ogen van een ander jaloers.

In dat topic staat ts en haar paard niet meer centraal, de bokkers gaan tegen elkaar op en zo ontgaat het doel van het topic.

wat betreft dat topic verder, zijn nog wel wat aandachtspunten maar dat heeft iedereen. een moeilijke hals? ik zie dat niet, het is niet de meest fijne hals die een ruiter zich kan wensen maar het is zeker geen lastige hals. Dat ts de kans krijgt om zulke paarden onder haar kont te hebben en ouders die haar steunen op weg naar de top is alleen maar super.

maar ondanks dat ze redelijk netjes blijft in de meeste reactie's staat ze niet bepaald open voor de meningen van anderen door al gauw met het "excuus" te gooien ik heb les van .... en ....
en net zoals iedereen maken ook bekende ruiters fouten (wil niet zeggen dat ze fout zitten wat dit betreft maar het gaat om het idee achter het excuus). In mijn ogen is dit meer een Ohhhh en Ahhhhh topic. niks mis mee, maar dan had ze dat gelijk moeten vermelden.

klopt, en daarom wordt ik besproken en zoveel andere topics, zoals de Z bokkers en vast nog wel meer.
ik heb helemaal geen excuses van ik heb les van die en die. heb alleen gemeld dat ik goede begeleiding krijg ;) en weet wat ik doe. jammer dat sommige "bokkers"het zo verdraaien. ;)
had ik moet vermelden dat ik geen commentaar wou en alleen van wat heb je mooie paarden en veel suc6 verder :? daarvoor het ik niet geopend. maar volgens mij is dat in het topic zelf al ruim
aan bod gekomen.

ik ben blij dat genoeg bokkers wel mijn reacties in het topic duidelijk hebben gelezen, en goed zien hoe ik reageer.
ik ben echt geen meisje dat zomaar een dikke topper onder haar kont krijgt ;)

ik ben op 12 jarige leeftijd begonnen met rijden. op een pony die net zadelmak was en ik kende ook nog niet zoveel.
in een paar maand naar de L1 gereden (en nee dat was geen makkelijke) toen 2 paarden gekocht die ook beide niet veel konden. gewoon doodnormale paarden ;)
omdat ik gewoon zelf zo ontzettend fanatiek/gedreven ben, elke dag keihard train, naast mij VWO. ontzettend graag wil en heel veel geleerd heb. daarom ben ik nu op dit niveau. ;)
en daarom is er een "ervarender"paard aangeschaft, want als je iets wil. en zeker op deze leeftijd. heb je zo'n paard nodig. ik ben daarom super blij dat mijn ouders mij deze mogelijkheid geven.
want wij hebben geen geldboompje in de tuin staan, zoals vele die wel junioren/youngriders rijden. ;) daarom baal ik gewoon ontzettend op dit moment van bokt.
gelukkig krijg ik ook wel veel positieve reacties (precies tegen overgestelde van wat andere bokkers weer zeggen maargoed)

ik weet wat ik aan mezelf heb, mijn paarden en mijn trainers/ouders. dus we komen der wel :)

Ayasha
Blogger

Re: kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:16

Het spijt me zeer maaike, ik vind dat je netjes gereageerd hebt maar je bent ook geen engeltje, je reactie op pagina twee is niet "gewoon" melden dat je goede begeleiding hebt. Laten we wel eerlijk blijven. :)

Er valt niets te verdraaien als het topic nog open en bloot op bokt staat. :) Ik snap dat je dit niet leuk vind maar... :)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:18

Ayasha schreef:
Het spijt me zeer maaike, ik vind dat je netjes gereageerd hebt maar je bent ook geen engeltje, je reactie op pagina twee is niet "gewoon" melden dat je goede begeleiding hebt. Laten we wel eerlijk blijven. :)

Er valt niets te verdraaien als het topic nog open en bloot op bokt staat. :) Ik snap dat je dit niet leuk vind maar... :)

haha ja :') heb je dan ook gekeken op wat voor reactie dat was, van iemand die ineens riep dat ik mijn paard op de kop trek.
wat zou ik daar dan op moeten reageren :? tsja gelukkig ben jij ook geen engeltje ;)
als hier iemand wil beweren dat ik niet normaal reageer, dan laat maar. want ik weet iig zelf hoe ik het bedoel.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:20

ach weet je , doe edward of anky een masker op en zelfs daar valt op te kritiseren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:22

Ayasha schreef:
capopjekop: Of ik doe het beter dan ik denk of ik maak bokkers bang maar heb dat probleem echt zelden :') En zo'n lieverdje ben ik tans niet kwa reacties. := Echt, als er 5-pagina's gezeik komt zonder dat 1 iemand positief is, heeft ts het 9 vd 10 keer zelf gezocht.

Gelukkig heb ik wél zelfkennis en doe ik niet alsof ik geen foute reacties geef.
Dat iemand anders "dom" reageert betekent niet dat je net zo terug moet reageren.... An eye for an eye makes the world go blind.

Kelly; sterker, die hoeven zelfs geen masker op. Denk dat die een hoop meer kritiek moeten verdragen dan de gemiddelde gewone boker. :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:27

haha ja daar heb je zeer zeker gelijk in, sportief opvatten noemen ze dat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:29

:j Ach uiteindelijk denk ik dat 99% van de mensen het wel goed bedoelt, ook al komt het soms heel hard over... :) En ik heb het idee dat op bokt een beetje de mentaliteit begint te heersen dat alles gewatteerd en nog eens in piepschuim ingepakt moet worden. :) Je moet haast in drievoud toestemming aanvragen om iets dat naar het negatieve grenst te plaatsen.. :)

Paardensporters mogen wat harder worden. :j Voor met zulke grote, sterke dieren (die soms behoorlijke klappen kunnen uitdelen) om te gaan zijn we watjes. :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:42

Ik zou toch zweren dat ik feedback gegeven heb in dat Vosje topic, maar kan het nergens meer terug vinden :?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:02

Reageren wordt steeds moeilijker, hoe zal men en ook moderatoren het doenopvatten? Natuurlijk kunnen de bemerkingen en aviesen harder over doen komen dan bedoeld. Maar nog even en niemand wil en durft meer te reageren, dan alleen maar mooie foto's, mooi setje te schrijven bijvoorbeeld. Zo ook met humor, bang hoe het opgevat kan worden.
Voor mij persoonlijk is het moeilijk achter te komen wat nu de regels en grenzen zijn. En wordt als snel mijn schrijven en taalgebruik kwalijk genomen. Daardoor kan ik goed begrijpen dat men niet zal reageren of anders zal schrijven dan men in ware zal willen. En zo ook minder to niet informatief inhoudelijk onderbouwd zal schrijven en reageren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:20

oOoKellyoOo schreef:
ach weet je , doe edward of anky een masker op en zelfs daar valt op te kritiseren

Zelfs zonder! Er zijn mensen op bokt die zelfs deze mensen slecht vinden rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:35

Dus, is dat verboden? Mogen die allen verafgod worden? Mag men geen bemerkingen over professionals geven?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:30

kohtje schreef:
oOoKellyoOo schreef:

Zelfs zonder! Er zijn mensen op bokt die zelfs deze mensen slecht vinden rijden.

Ik vind een Gert-Jan Bruggink ook geen denderende rijstijl hebben om eerlijk te zijn hoor....Die mening mag je toch best hebben....? :o

Daarbij zeg ik dus niet dat ik zijn rijstijl slecht vind, maar heb beter gezien...En nee, zelf zou ik het helaas nooit tot dat niveau redden...Maar moet dat een voorwaarde zijn om kritiek te leveren...?

Wat Gert-jan uiteindelijk met mijn kritiek zou doen, zal me een worst wezen...Als hij denkt dat mijn kritiek de moeite niet waard is, kan ik me dat best voorstellen, moet hij zelf weten...

Maar ik mag het zeggen...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 29-05-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:40

Inderdaad Adil, mensen vinden snel dat je geen kritiek mag leveren omdat je zelf dat niveau nog niet hebt bereikt. Dat hoort geen voorwaarde te zijn inderdaad.... :n

FaberSmid, je schrijft een heel terecht stuk! Mooi verwoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:50

een voorwaarde moet wel zijn dat enigsinds iets van de materie begrijpt, vind ik :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:52

KiWiKo schreef:
een voorwaarde moet wel zijn dat enigsinds iets van de materie begrijpt, vind ik :)

Zeker weten... Maar dat lijkt me ook een voorwaarde voor elk HAW/RIJ topic...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:53

KiWiKo schreef:

Dat lijkt lijkt me een algemene voorwaarde wanneer je kritiek wil leveren of een discussie wil voeren...De moeilijkheid is alleen: Wie bepaald wanneer je genoeg kennis hebt? Of wat bepaald dat?

Hoelang je al rijdt? Je niveau in de sport? Hoeveel paardenboeken je gelezen hebt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:58

Ayasha schreef:

Maar het valt niet mee om netjes te blijven als je onder vuur komt bij bokt.. :+ vind het erg volwassen allemaal geschreven voor iemand die 15 is. Kom vaker scheld en allerlei ander kinderachtig gedoe tegen in topics waar van alles en nog wat rammelt aan het rijden....

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:34

maaike zoals ik ook al in je pb beantwoord heb. dat ik jou topic als voorbeeld gebruikt heb is geen aanval naar jou, maar als voorbeeld omdat de bokkers onderling daar behoorlijk tegen elkaar tekeer gaan.

Jij rijd netjes hebt een stel mooie paarden onder je kont en dus mag daar geen kritiek op gegeven worden volgens een deel van de bokkers.
niemand rijd perfect en iedereen filterd zijn kritiek dat diegene krijgt wat die daar wel of niet van kan gebruiken, dat je bij bekende ruiters lest wil niet zeggen dat anderen dan ook wel goede punten aan kunnen dragen.
Wat een bokker doet met het kritiek wat die krijgt op bokt moet diegene zelf weten, het gaat mij meer op de reactie's die gegeven worden als er kritiek komt op welk foto topic dan ook.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:38

natuurlijk moet het begrijpbaar zijn, maar in het geval niet kan men dan geen begrip opbrengen en dan schrijven dat het onduidelijk is. In plaats van persoonlijk aan te doen vallen? Het kan en mag toch niet de bedoeling zijn dat 1 persoon zich maar moet aanpassen? Dat behoord toch van beide zijde te geschieden? Als ik bijvoorbeeld zo een piepreactie lees, komt het wel eens bij mij persoonlijk over dat het de schuld geven is aan het schrijven en schrijfwijze. In plaats van de bemerkingen aan te nemen en wat met de tips te ondernemen. Ik wil best duidelijker proberen te zijn, maar dan moet ik dat ook kunnen door de kans voor te verkrijgen. En ik kan mezelf aanpassen maar niet veranderen, ben nu eenmaal hoe ik gevormd ben door opvoeding en scholing. Kan dat alles niet zo maar even veranderen, waar verblijft dan mijn persoonlijkheid?
Ieder heeft zijn wijze van schrijven en men kan niet verwachten van anderen, dat die maar zoals men wenst jip en janneketaal gaan schrijven bijvoorbeeld? Ik ben nu eenmaal niet zo modern en als ik zou doen alsof, zou het belachelijk worden.
Humor en spot liggen dicht bij een ander, wat het opvatten niet gemakkelijk doet maken. Men kan het ook voor lief nemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:26

Pashon, ik heb ook gereageerd op dat Vosje topic van Maaike (maar kan mijn reactie niet meer vinden :?) waarin ik zei dat ik vond dat hij wat krap in de hals liep en dat ik hem liever uitgeschoven zag, iets in die richting. Kreeg ik de wedervraag waaraan ik dat dan zag. Antwoordde dat hij spieren in zijn hals aanspande die hij niet aan hoort te spannen. En toen had ík het gedaan. Want ze leste bij die en die bla bla dus die zouden het vast beter weten. Prima, mijn excuses dat ik geen geweldig uitlegwonder ben maar respect was daar ook ver te zoeken.

Maar denk zelf dat dat ook kan komen doordat je dus niet weet
hoe iemand iets precies bedoelt, je mist nuances van intonatie en dergelijke. Maar dat soort reacties beletten mij wel om met iemand mee te denken ja.

FaberSmid, ik vind het top hoe je omgaat met feedback en zie je dat extra aandacht aan je schrijfstijl besteed, top!

Als toevoeging op de "wanneer mag je feedback geven?" discussie: ik vind het ook erg irritant wanneer er leeftijden, beroepen etc. bijgehaald gaan worden. Je zou bijna je profiel volledig leeg laten om dat soort dingen te voorkomen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:04

heino klopt, ik laat mijn profiel bewust leeg niet dat ik iets te verbergen heb maar het gaat mensen gewoon niks aan, als ze wat willen weten kunnen ze het vragen.

ik werk op een arabieren stal en dus weet ik niks van kwpn'ers en dressuurwerk (muha laat ik dan maar niet zeggen dat mijn baas europees kampioen is geweest in de GP van '96)

ik wil ze de kost niet geven hoor hoeveel meiden met het ruiter gevoel en het talent thuis rondhobbelen omdat ze simpelweg niet de middelen of het paard er voor hebben om omhoog te klimmen..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:41

Heino dank u voor uw compliment, een van de redenen dat ik mijn uiterste best doen.

Vraag me wel eens af waarom bemerkingen, tips verkeerd opgevat worden, door het beter weten? Waarom zal een bokker dan nog serieus inhoudelijk onderbouwd reageren? En fouten toegegeven lijkt ook wel te pijnlijk, waarom mensen maken fouten?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:45

FaberSmid schreef:
Dus, is dat verboden? Mogen die allen verafgod worden? Mag men geen bemerkingen over professionals geven?

Nee verafgoden niet maar ze rijden niet slecht. En ja iemand die nog geen eens een B proef kan rijden vind ik niet geloofwaardig kwa commentaar.