Springert: Mag ik je bedanken voor de eerlijke reactie?
Het is echter wel waar wat Kanelly zegt - je komt op mij heel erg over alsof je een soort machtspositie wilt creëren, voor jezelf. Dat is helemaal niet zo gek, dat doen erg veel mensen, maar dan kun je erop rekenen dat je op tenen trapt. Ook dat is niet zo erg. Maar wat je met die macht doet is waar het om gaat.
Dergelijke "alwetende" reacties zoals Ctjelief noemde zijn helaas suggestief en vaak manipulatief en bedoeld om uit te lokken. Dat is jammer. Je kunt die machtspositie ook gebruiken om mensen te helpen, of op een juiste manier bv. een topic af te handelen.
Daarnaast geeft je eerlijke opmerking over je karaktertrekken (je MOET reageren) ook al veel aan: je moet. Van jezelf. Dus je kunt jezelf ook vertellen daarmee op te houden.
Ik had zelf ook altijd nogal een kort lontje - met de nadruk op "had". En geloof me, ik ben zo'n blaaskaak dat als ik het weg kan werken (grotendeels, ik werk er nog aan, dat geef ik toe) jij het al helemaal kan.
Als je vindt dat ik complete bullshit uitkraam, kun je voor jezelf proberen te ondervinden of het ook echt onzin is en gewoon eens op jezelf te gaan letten. Heel confronterend, misschien, maar erg productief als het je lukt. Het doet echt wonderen.
FaberSmid: Jij bent een goed voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen! Je bent in ieder geval al goed onderweg, geloof ik.

Al kan veel vragen stellen (op een bepaalde manier) ook overkomen als een poging tot de ander zich dom te laten voelen, dus hou je vragen gewoon zo neutraal mogelijk - dan lok je ook minder agressieve reacties uit. Probeer maar eens, werkt ook goed namelijk.

Ik weet dat ik nu heel erg psychologisch en misschien wel zweverig overkom, maar ik ben wel wetenschapper in hart en nieren, dus ik verkoop geen praatjes voor ik ze voor mezelf bewezen heb gezien. En dat is door uitproberen gekomen, en heeft voor mij resultaat gehad. Iedereen kan zijn reacties in de hand hebben, 100% van de tijd. Het vergt alleen een debiele hoeveelheid oefening die de meeste mensen afschrikt.
Nog even een puntje van aandacht: opmerkingen als "ongesteld zijn werkt tegen" en "zeurwijven" zijn behoorlijk neerbuigend naar het vrouwelijk geslacht toe. Wij zijn niet perfect, maar dat is niemand. Probeer alsjeblieft niet sexistisch te doen, dat is nogal respectloos.
Edit: daarentegen vind ik pennygedrag ook meedogenloos storend.