Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:50

Hinke schreef:
Ik weet niet of ik het hier moet neer zetten, maar anders wordt het wel verplaatst ;) .

Op bokt zitten ontzettend veel ruiters/paardenliefhebbers, en ik zit ook alweer een poosje op dit forum. Maar in mijn omgeving merk ik dat het imago van bokt onder mensen die echt in de paarden zitten (dus fokkers, beroepsruiters,etc) nogal slecht is. Ze vinden bokt een pennyforum waar mensen aan de zijlijn staan te roepen hoe het wel moet, maar die zelf nog maar net een paar manegelessen achter de rug hebben en al hun wijsheid uit boeken/internet halen.

Het valt me uit reacties inderdaad wel op dat er een bepaalde 'bokt norm' heerst: een paard mag je niet met slof rijden, als je paard bokt heeft hij een rugprobleem, als je paard 2 keer met zijn hoofd schudt heeft hij last van zijn tanden, en met sporen rijden is ook al not done. Als je het wel in je hoofd haalt om met slof te rijden word je finaal de grond ingeboord, en als je een 3 jarige bij HAW zet kan je het ook wel vergeten (ben je gek, een paard hoor je pas op zijn zesde in te rijden!).

En dan die eigenaardige wijsheden van sommige bokkers. Met de grootste stelligheid weten ze iets te beweren, daarbij verwijzend naar allerlei artikelen, want zelf hebben ze amper ervaring. Ze weten wel precies te vertellen dat het zo moet en niet anders, en als je het er niet mee eens bent ben je een opstandige puber (wel een hele oude puber dan }:0 ) en heb je vooroordelen. Zo wist iemand mij te vertellen dat ik de hoeven van een veulen elke 2 weken(!) moest bijvijlen, en dat ik de hoeven van een veulen met een franse stand kaarsrecht kan krijgen door alleen maar wat bij te vijlen(? ik zou zeggen wordt hoefsmid, en je kan alle standproblemen de wereld uithelpen, word je steenrijk mee!) .

Waarom hoor ik dit soort eigenaardigheden alleen op bokt? Ook was er laatst een nieuwsbericht over paarden die in de blubber stonden in den haag, en een of andere radiomeneer die daar een actie voor op zette en de paarden vrij wilde laten. De paarden stonden inderdaad in de blubber maar er staan meer paarden in de blubber als het geregend heeft. Je kon iig imo niet uit dat filmpje concluderen dat er sprake was van dierenmishandeling.
Íedereen in het topic liep die paardeneigenaar uit te maken voor verschrikkelijke dierenbeul, terwijl die paarden prima gezond waren. Ik heb vaak het idee dat niemand weet wat hij zegt, maar dat veel mensen elkaar na lopen te praten :P De meesten hebben geen idee wat het verzorgen van paarden in houdt, omdat hun paard altijd op een pensionstal heeft gestaan.

Dus mijn vraag: hoeveel paardenkennis denken jullie dat er op bokt zit? Is het imago dat bokt heeft terecht? Of denken jullie dat dit imago niet bestaat?
Ben benieuwd :D Zal wel heel veel kritiek over me heen krijgen nu :+

Dan heb ik blijkbaar de wijsheid in pacht en ben ik een van de personen waar het over gaat.:+
De paarden in Den Haag vind ik verschrikkelijk staan. En ik durf juist te wedden dat de mensen die jij aanhaalt het daar ook niet mee eens zijn. Ik ken tenminste geen fatsoenlijke handelaar of pensioneigenaar die zijn paarden zou houd. Een beetje modder, daar zal niemand wat van zeggen.
Maar tot aan de knieën er in? Dan kan een paard niet meer gewoon lopen. De mest zat gemengd in de modder. Zal dat gezond zijn voor de benen? Ik kan me eigenlijk voorstellen dat een weldenkend mens dit kan goed keuren. Bij marktplaats kun je gratis zand en steptegels afhalen, in de 10 jaar dat dit al gaande was, had na jaar 1 al een droog stuk kunnen zijn.

Als mensen er mee om kunnen gaan is er niets mis mee. Maar als je dan leest dat een 13 jarige haar pony niet kan houden en er meteen een slof aan wil knopen, kan ik het daar niet mee eens zijn. Want het zal toch bijna altijd een rijtechnisch probleem zijn. Waar een 13 jarige wel uit komt bij goede begeleiding. Maar nooit de ervaring heeft om met een slof op een correcte manier een paard daarmee te rijden.

Dat er bij andere problemen eerst wordt gevraagd of een paard medisch in orde is lijkt mij heel gewoon. Als dat is mag een paard best wel eens doorgepakt worden. Maar het is toch knap lomp als je een paard doorpakt en er blijken flinke haken in de mond te zitten.
En ook zal daar geen 1 professioneel persoon bestaan die daar dan van zegt dat het penny praat is.

Waar bokt denk ik wel zijn naam aan dankt is de 13 jarige die het weten. De 20 jarige die denken dat ze al veel weten van paarden na10 jaar manege ervaring. Of zelfs de 40 jarige die alleen maar wat in een bos gereden hebben met een braaf paard.
Ik denk dat je pas leert rijden als het je beroep is, of een uit de kluiten gewassen hobby. En zo heel veel verschillende paarden traint.
En ik denk wel dat die erg weinig aanwezig zijn op bokt, want die hebben het veel te druk. En op het paard zit geen laptop. :+

Storm

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:28

Ach, niets is zo goed verdeeld over de mensen als het verstand.
Iedereen denkt er genoeg van te hebben, en dat is op Bokt altijd goed te merken ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:30

Storm76 schreef:
Ach, niets is zo goed verdeeld over de mensen als het verstand.
Iedereen denkt er genoeg van te hebben, en dat is op Bokt altijd goed te merken ;)

:D
Een mening is net als een kont. Iedereen heeft er een, alleen de een wat duidelijker dan de ander. :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:32

Hahaha, zooooo waar! :D

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:34

Ik heb niet alles gelezen maar ben het deels met je eens.
Vind het wel leuk dat je uit elke richting van de paardensport wel info of een mening krijg en je zo je eigen "ideale" weg kan uitstippelen.

Wat me wel stoort zijn mensen die hun wijsheid halen uit het verhaal van: De zus van de tante van de buurman die ook een paard heeft heeft zus en zo gehad, toen hebben ze dat gedaan en dat ging goed dus moet het wel goed zijn. }:0

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:35

Ik denk, dat het net is wat je ermee doet. Sommigen lezen veel en posten weinig (zoals ikzelf) En anderen posten veel maar lezen niets.. ;)

Er zitten heus wel wat (semi) proff's op bokt. Dat koppel ik een beetje aan het feit dat er zo nu en dan wel eens een ZZ dressuur of springruiter voorbij flitst. Verder zijn er in nl veel meer 'niet wedstrijd ruiters/amateurs'. Dus die zullen hier ook meer zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:44

Er zitten heel veel goeie mensen op Bokt die zeker visie hebben, maar ze reageren met name op de gedeelten van dit forum waar zij belangstelling voor hebben en zeker niet in elk willekeurig topic. De mensen die het meest opvallen zijn vaak de mensen die veel negatieve uitlatingen doen op Bokt en inderdaad denken dat ze met enige penny ervaring alle wijsheid in pacht hebben. Die bezorgen Bokt de slechte naam, de rest niet hoor. :) Als je een tijdje meedraait op Bokt leer je wel wie je serieus kan nemen en wie niet.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:46

@sparta: om ff kort op jou in te gaan: wat ik probeer te zeggen is dat in het nieuwsbericht over die vrouw uit den haag, iedereen wel heel snel klaar staat om te roepen dat het dierenmishandeling is. Misschien is het dat ook wel, maar ik vind dus dat je dat niet uit het filmpje kan concluderen. Uit het filmpje wordt niet duidelijk of de paarden het hele jaar door zo staan, of alleen in de natste periode van het jaar, en of ze daar in die schuilstal konden schuilen. Als dat zo is, vind ik het geen dierenmishandeling en ik kan je een hoop mensen aanwijzen die hun paarden ook zo houden als het nat weer is. De paarden zien er gezond uit, dus daar kan je ook niks uit concluderen. Ik zeg dus niet dat het geen dierenmishandeling is, want dat weet ik niet. Ik zeg alleen dat iedereen elkaar daarover na liep te praten, en dat het wel erg makkelijk is om iemand zo af te fakkelen. Als het er zielig uit ziet (want krotterig hokje, lelijke afrastering, modder) wordt het al snel dierenmishandeling genoemd.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:35

Wat de andere voor informatie tot zich genomen hebben weet ik niet. Maar jij zegt je kunt niet door dat ene filmpje spreken dat er sprake is van dierenmishandeling, maar uit dat zelfde ene filmpje kun je net zo min zeggen dat het niet zo is. Beide uitspraken zijn dan gedaan op te weinig achtergrond informatie.
Ik heb ondertussen meer dan 1 filmpje gezien en weet ook dat er geen droge plek is. Ook niet in de schuilstal want die is lek en deze dame vertikt het om daar de kapotte platen te vervangen.
En dan is mijn mening dat het niet kan. Ik heb zelf paarden op een eigen weide met stal. En ik heb daar ook jaarlijks kosten om het allemaal in orde te houden. En dat is niet erg, dat hoort er gewoon bij als je de paarden in eigen beheer hebt staan.
En ik durf te beweren dat een goede handelaar, dus niet eens die alleen maar op geld uit is, dat ook zal zeggen. En een goede pensionstal ook. Dus de mensen die bokt een penny forum vinden.

Ik zelf denk dat de term penny forum niet komt door de mensen die werkelijk met goede argumenten iets zielig vinden, maar door de roze strikjes mensen die een keer een paard aanpakken al zielig vinden. Zonder daarbij zich te laten informeren wat er vooraf al is geprobeerd.
Ik ben iemand die niet schuwt voor een harde aanpak zonodig. Wel ben ik iemand die dan vind dat de randvoorwaarden wel eerst in orde moeten zijn.
Goede huisvesting bijvoorbeeld. Voer wat in vergelijk staat tot de energie die het paard gebruikt. Al dat soort dingen.
Misschien kom ik ook wel eens penny over als ik kwaad wordt als ik lees dat een paard aangepakt wordt, maar in datzelfde stukje lees dat het paard overdag niet of nauwelijks buiten komt, maar wel 4 kilo spotbrok krijgt. Dan denk ik gewoon, heel normaal dat het paard zo doet. Daar moet je het paard niet op straffen, maar de eigenaar die dergelijk beleid goed keurt.
Is het dan penny, of toch juist de ervaring die het zo geleerd heeft?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:59

[quote="_sparta'']

Maar als je dan leest dat een 13 jarige haar pony niet kan houden en er meteen een slof aan wil knopen, kan ik het daar niet mee eens zijn. Want het zal toch bijna altijd een rijtechnisch probleem zijn. Waar een 13 jarige wel uit komt bij goede begeleiding. Maar nooit de ervaring heeft om met een slof op een correcte manier een paard daarmee te rijden.

Dat er bij andere problemen eerst wordt gevraagd of een paard medisch in orde is lijkt mij heel gewoon. Als dat is mag een paard best wel eens doorgepakt worden. Maar het is toch knap lomp als je een paard doorpakt en er blijken flinke haken in de mond te zitten.
En ook zal daar geen 1 professioneel persoon bestaan die daar dan van zegt dat het penny praat is.

Waar bokt denk ik wel zijn naam aan dankt is de 13 jarige die het weten. De 20 jarige die denken dat ze al veel weten van paarden na10 jaar manege ervaring. Of zelfs de 40 jarige die alleen maar wat in een bos gereden hebben met een braaf paard.
Ik denk dat je pas leert rijden als het je beroep is, of een uit de kluiten gewassen hobby. En zo heel veel verschillende paarden traint.
En ik denk wel dat die erg weinig aanwezig zijn op bokt, want die hebben het veel te druk. En op het paard zit geen laptop. :+[/quote]

Ik wil hier toch wel wat over zeggen. Ik ben ook zo'n '20-jarige' met iets meer dan alleen 10 jaar manege ervaring. Het gaat er in mijn ogen ook om hoe producten als een slof technisch voor inwerking hebben op het paard. IMO wordt er meer een voorbeeld aan anderen genomen dan dat men (zo ook jonge dames van 13) zelf op onderzoek uitgaat. Dat vind ik heel erg jammer. Zo ben ik er behoorlijk op tegen dat een beginnende westernruiter als anky van grunsven een demo laat zien met een scharenbit. Anderen die hier helemaal niet mee om kunnen gaan nemen hier een voorbeeld aan. Nu is dit natuurlijk een vrij bekend voorbeeld. Maar zo wordt er ook op maneges door dames van 14 gekeken naar dames van 30 en gaan dat nadoen. Zonder zich te realiseren dat er een bepaald niveau aan vast geplakt zit.

Leuke is van paarden dat niemand veel weet want niemand staat voor alle informatie 100% open. Iedereen houdt ( soms krampachtig) vast aan een bepaald beeld uit angst te realiseren dat ze toch niet zo goed bezig zijn. Als je vanuit een opener standpunt naar de sport gaat kijken ga je veel meer zien en dus meer leren. Helaas is een bepaalde attitude in de sport nou eenmaal nodig want anders wordt er keihard over je heen gewalst. (reden voor mij om te stoppen met dressuur, de wedstrijden, de sfeer, de negativiteit, de valse blikken. Ik was er helemaal klaar mee)

Ik denk dat we juist moeten waarderen dat er zoveel verschillende meningen en ideeen zijn, ik vind echter wel dat een gemiddeld persoon op bokt zich moet realiseren dat je mening doordrukken geen zin heeft. (voorbeeld, topic over abortus) Geef jouw mening, beeld, ervaring en onderbouw deze. Mocht meer informatie gewenst zijn wordt er wel naar gevraagd. Maar stop elkaar in hokjes te proppen en behandel mekaar met meer respect. Ga lezen vanuit het beeld dat je iemand wilt helpen. Ik denk dat het penny gehalte van bokt dan al enorm daalt.
Laatst bijgewerkt door Biieniie op 06-04-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:00

referentiekaderverschil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:01

Ik heb het ook al een hele tijd niet meer naar mijn zin op Bokt hoor. :) Veel bokkers vergeten wel dat paarden niet van suiker zijn...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:03

Maar het zijn ook geen machines. :D Die je wel ff met een zweep bewerkt en een slof eraan knupt en dan doet hij het wel. :D
Je hoeft ze ook niet alleen maar te knuffelen en zelf alles te laten bepalen. Misschien is er wel een tussenweg. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:05

_sparta_ schreef:
Maar het zijn ook geen machines. :D Die je wel ff met een zweep bewerkt en een slof eraan knupt en dan doet hij het wel. :D
Je hoeft ze ook niet alleen maar te knuffelen en zelf alles te laten bepalen. Misschien is er wel een tussenweg. :D

Snap ik :D Maar het probleem is dat paarden meer kunnen hebben dan dat menig bokkers beweren, zal het hierop houden :D
Maar sowieso is de sfeer ook niet altijd alles hoor :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:06

_sparta_ schreef:

er zijn veel paarden die dqan helemaal de hakken in het zand gooien............ de slof en zweep gaat een bdeetje karaktervol paars juist niet overtuigen :)

de jandoedelzakpaarden daar kan het bij werken........... maar bij de karaktertjes net effe niet xegmah

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:07

Bizzybijtje schreef:
Ik heb het ook al een hele tijd niet meer naar mijn zin op Bokt hoor. :) Veel bokkers vergeten wel dat paarden niet van suiker zijn...

Klopt, dat is soms wel ergerlijk..

Paarden verdelen in de natuur de rang ook niet door te knuffelen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:07

@kiwiko. Daar ben ik het meteen mee eens. En bij de jandoedel kan het ook anders, alleen die pikt het.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:12

_sparta_ schreef:
@kiwiko. Daar ben ik het meteen mee eens. En bij de jandoedel kan het ook anders, alleen die pikt het.

yep :) absoluut........... bij de jandoedel is het de korte weg...... met uiteindelijk een grens...........

een paard is ook niet van suiker...... die skup in de pens kan het best hebben, netzoals de regen of wat blub..........

ik heb altiujd te doen met de paarden die zich alles maar laten welgevallen........ van zowel wannabe ankies of leef jij maar in de natuur mensen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:13

Bokt is heel erg bruikbaar als je met een liedje in je hoofd zit, en je weet niet meer van wie. Je even wilt genieten van andermans leed. Je geen idee hebt wat je vanavond moet eten. Of als je wilt weten of het een landelijk probleem is dat MSN/Televisie het niet doet.

Voor paardeninfo, informeer ik toch liever ergens anders :)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:14

Een van de dingen waar ik me super aan irriteer is dat de meeste bokkers niet in de echte paardenwereld rond lopen. Rijden l1 en gaan een Z ruiter gigantisch zitten afkraken, een klein voorbeeldje. Man o man grootste gedeelte hier heeft nog nooit op een echt paard gezeten. Eentje die echt vies vuil te keer kan gaan met temprament. Die dus zo nu en dan opvoeding nodig heeft, en moet dat met sporen? nou en.Moet dat met een slof? nou en. Iemand met verstand en een hart voor paarden weet hoe je zoiets gebruikt en het paard zal er beter van worden. Maar nee, een paard moet lekker bit boom ijzer stal loos in zn dikke wintervacht natuurlijk bekapt sterrenkijkend het bos rond hobbelen. Zo horen wij paarden te houden. Wanneer zien deze mensen eens in dat er ook echte sport paarden bestaan, met de wil en het temperament om keihard te werken. Die echt over die oxer van 1.10 willen gaan. Dat deze paarden opleven wanneer ze in een grote hal met aplaudiserende mensen lopen. En nee dit is geen penny mening, dit is wat ik in de 16 jaar dat ik nu rij heb ERVAREN. Verder heb ik er niks op tegen hoor, bitloos boomloos enz.Ieder zijn eigen. Welzijn van het paard moet altijd voorop staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:16

ik bied altijd een rondje Toronto aan bij dat soort mensen........... gek genoeg word het nooit uitgevoerd :)

hij maakt er gehakt van..............

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:19

Lante schreef:
Er zitten heel veel goeie mensen op Bokt die zeker visie hebben, maar ze reageren met name op de gedeelten van dit forum waar zij belangstelling voor hebben en zeker niet in elk willekeurig topic. De mensen die het meest opvallen zijn vaak de mensen die veel negatieve uitlatingen doen op Bokt en inderdaad denken dat ze met enige penny ervaring alle wijsheid in pacht hebben. Die bezorgen Bokt de slechte naam, de rest niet hoor. :) Als je een tijdje meedraait op Bokt leer je wel wie je serieus kan nemen en wie niet.

Op het gevaar af dat ik nu als 'meeloper' of 'naprater' te boek kom te staan :'): Helemaal mee eens. :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:19

KiWiKo schreef:
_sparta_ schreef:

yep :) absoluut........... bij de jandoedel is het de korte weg...... met uiteindelijk een grens...........

een paard is ook niet van suiker...... die skup in de pens kan het best hebben, netzoals de regen of wat blub..........

ik heb altiujd te doen met de paarden die zich alles maar laten welgevallen........ van zowel wannabe ankies of leef jij maar in de natuur mensen

Ook mee eens. Als ze lopen te kwallen kan een keer op de donder geen kwaad. En als het regent gaan ze ook niet dood.
Maar alleen maar op de kop krijgen en geen aai door de manenkam bij iets nieuws toch goed uitgevoerd, dat is mijn ding ook niet.
En modder voeten is niet erg, maar alleen maar modder benen en geen ander stukje, is ook weer niet zoals het hoort.

Wat een pittig paard is, is ook een referentie kader.
Voor een manege meisje is de wilde manege pony heel wat om aan te kunnen. Voor een ander is het een rustig paard.
En zo is een ander paard voor een ander weer een uitdaging, maar Gert van de Hof stapt met een lach op. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:21

precies :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:32

Ik denk dat er mensen zijn die je hier erg kunnen helpen, mensen die ervaring hebben met het een of ander, ziektes of het uitgeprobeerd hebben van spulletjes. Daar is bokt er ook voor volgens mij.
Maar er zijn er die zeggen te weten waarover het gaat en dan anderen afbreken zonder naar het hele plaatje te kijken, of in hun achtertuin ;)
Maar dat is nu eenmaal zo. In de paarden wereld zit het ook vol van zo'n mensen, en dus ook op bokt.
Ik zeg soms ook stomme dingen, maar ben wel altijd op zoek naar hoe ik het juist wil doen, en dat vergeten sommigen denk ik, ze zien het te zwart wit.
Een slof kan best handig zijn, al is het maar voor een of ander rugprobleem of weet ik veel en zo heb je nog veel dingen.
Er zijn een paar dingen die ik resolut wil voor mijn paard en anderen die ook aanraad, maar wat je zegt hoeft niet voor een ander te gelden of het is niet omdat iemand het anders doet dat het slecht is.

Maar ja, mensen zijn zo, ze willen meestal hun eigen mening doordrijven en zien niet dat ook zij fout kunnen zijn. :+
Dusja dat imago van bokt wil ik nog wel verstaan, maar zo kijk ik ook vaak naar 'de paardenwereld', dus geen nood, want ook in het 'echte' leven kom je intressante mensen tegen die je kunnen helpen, net als hier.