Bokt speelt voor Psychiater.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:03

Hmm ik heb ze nog niet gezien :) Wel mensen die denken iets te hebben ja. In bepaalde medische gevallen (topic van Gohya en zoon) heb ik echter wel zoiets van "beter een keer een te ernstig advies" of "te snel naar de dokter" dan te weinig/laat.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:05

Wildgirl schreef:
Amen, helaas is de meerderheid van bokt niet zodanig ontwikkeld dat ze in de gaten hebben dat met modder gooien op deze manier meer over hen zegt dan over diegene die ze bestempelen....

+:)+ :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:14

Alves schreef:
Wildgirl schreef:
Amen, helaas is de meerderheid van bokt niet zodanig ontwikkeld dat ze in de gaten hebben dat met modder gooien op deze manier meer over hen zegt dan over diegene die ze bestempelen....

+:)+ :))

Helemaal mee eens, zijn ook vrijwel altijd dezelfde bokkers. :) 'waar de kennis stopt begint het moddergooien' Gelukkig heb je op bokt zo'n mooie optie, de foeilijst:)
Werkt super, soms mis je wel eens een detail of strekking van een gesprek, vaak zie ik dan aan de toon dat er blijkbaar meer mensen zich daaraan irriteren, dus de foei er niet voor niets opstaat.
Met sommige mensen valt namelijk echt niet te praten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:36

Ik denk persoonlijk dat dat gedrag uitgelokt word door google adds _O-

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:38

Ethelate schreef:
Maar niet alle met gediagnostiseerde ADHD'ers hebben ook daadwerkelijk ADHD.
Niet elk druk kind heeft een gebrek aan eiwitten in de hersenen.

Daarbij heb ik een broer met ADHD, en dat verwijt ik mijn ouders niet ;)
Heb dezelfde opvoeding gehad en bij mij is het wel goed gegaan (vind ik zelf).
Maar hoeveel ouders er niet met drukke, niet opgevoedde kinderen bij de GGZ komen, smekend om een diagnostisering, want dan hebben ze een excuus om aan te wijzen. Terwijl er bij 90% van die kinderen echt géén sprake is van ADHD of ADD.

Volgens mij ging dit topic juist om niet zelf voor hulpverlener te spelen? Hoe weet jij dat er bij 90% geen sprake is van een stoornis? AD(H)D is er in zóveel verschillende varianten, dat ik niet denk dat er zoveel kinderen met de verkeerde diagnose sprake is. Daarbij weet ik zeker dat ouders nog zo kunnen smeken, maar echt geen officiele diagnose krijgen als ze ook maar enigzins twijfelen.

Om nog even terug te komen op het 'ADHD is een kwestie van opvoeden' wat eerder genoemd werd.. ADHD is een neurobiologische stoornis en is aangeboren. Dit is geen aangeleerde stoornis en kan ook niet afgeleerd worden. Wat voor opvoeding ook, het speelt altijd een grote rol in het leven van iemand.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:45

Elaine schreef:
Om nog even terug te komen op het 'ADHD is een kwestie van opvoeden' wat eerder genoemd werd.. ADHD is een neurobiologische stoornis en is aangeboren. Dit is geen aangeleerde stoornis en kan ook niet afgeleerd worden. Wat voor opvoeding ook, het speelt altijd een grote rol in het leven van iemand.

Maar je kan er wel degelijk mee om leren gaan. Klachtenvrij zal je nooit worden, maar door jezelf een hoop structuur proberen te geven kom je al een heel eind :) Ik heb het idee dat veel mensen slachtoffer worden van hun eigen stoornis maar dat is helemaal niet nodig.

Paardenmeis1

Re: Bokt speelt voor Psychiater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:47

Absoluut, met structuur en bepaalde trainingen kom je heel ver. Het nadeel van ADHD is dat het er ook voor zorgt dat je minder van je hersenen gebruikt, waardoor je over het algemeen een lager IQ krijgt. Dat maakt uiteraard niets uit, maar daardoor zijn de trainingen moeilijker en daarmee dus je stoornis zwaarder.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:49

Dan doe ik toch iets verkeerd met mijn IQ dat tegen hoogbegaafdheid aan zit :+ Volgens mij heeft ADHD geen zak te maken met je IQ, zijn totaal andere hersengebieden :) Ik geloof wel dat je IQ testen minder goed zal maken ivm concentratie en dergelijke.

Overigens gebruik je niet minder hersendelen maar werkt de communicatie er niet optimaal meer.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:52

;
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 13-02-10 02:04, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:55

Zo ik bén psycholoog mag ik dan wél diagnosticeren? :+

(nee eerlijk, ik vind dat je een klant zowel te kort als plezier doet met een simpele stempel en verder niks...)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:02

Ik denk er niet eens aan dat iemand een of andere stoornis kan hebben :+
Wel heb ik het een en ander meegemaakt en is m'n leven een grote draaimolen geweest en als ik iemand zie met gelijke problemen, dan probeer ik diegene wel degelijk te helpen. Helemaal omdat ik niemand had en het makkelijker was geweest als iemand me wel had kunnen helpen of het zelfs alleen maar had geprobeerd.

Ook denk ik juist dat je niet voor elk dingetje naar de HA of psycholoog hoeft te sprinten. Vaak zijn het dingen waar je medemens je mee kan helpen. Ik geloof er heilig in dat veel van dit soort problematiek voortkomt uit eenzaamheid en 'loss of connection' met de mensen om ons heen. Daar uit komt weer een ander probleem naar voren en dat is gebrek aan contact met ons innerlijk en ons onderbewustzijn.
Ik vind het dus nogal kil om gelijk HA te roepen. We moeten al zoveel zelf doen en deze mensen posten hun problemen niet voor niks op bokt, een grote groep mensen met gelijke intresses. Ze zullen zelf ook wel kunnen bedenken dat ze naar de HA kunnen stappen, maar schijnbaar hebben ze ook een stukje menselijk contact nodig.
Ik wil anderen helpen waar ik maar kan. En natuurlijk schiet ik constant te kort, ik ben ook maar een mens, maar ik heb het wel geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:07

phormicola schreef:
Ik vind het dus nogal kil om gelijk HA te roepen.

Denk dat TS daar ook niet op doelt (Guess me if I'm wrong) hulp aanbieden in de vorm van een luisterend oor is idd niets mis mee.
Wel de stickertjes en etiketjes die ze je dan proberen aan te praten, of de diagnoses die ze dan weten te geven iets waar een arts normaal gesproken een jaren lange studie voor heeft moeten volgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:17

Ik snap wat je bedoeld Chiqa en ik snap ook wat de TS bedoeld en ben het daar ook volkomen mee eens.
Wat ik meer bedoel is dat als je zegt dat iemand naar de psycholoog moet dat je nog steeds in het 'hokjespatroon' denkt. Ik geloof niet dat er zo verrekt veel mensen zijn die een stoornis hebben, ook niet degene die de stempel van de zielenknijper hebben gekregen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:18

Die stempel is niets meer en minder dan een verzameling klachten die samengevat zijn in een stempel. Ik geloof dus zeker wel dat er veel mensen zijn die aan zo'n stempeltje komen. Er mee om leren gaan, dat doen/kunnen er weinig heb ik het idee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:25

Heino schreef:
Die stempel is niets meer en minder dan een verzameling klachten die samengevat zijn in een stempel. Ik geloof dus zeker wel dat er veel mensen zijn die aan zo'n stempeltje komen. Er mee om leren gaan, dat doen/kunnen er weinig heb ik het idee.

Tja, ze hebben die stempel toch? Dan zullen ze er wel niks meer aan kunnen doen.

Ik denk echt dat het een verkeerde mentaliteit in de hand werkt. Tuurlijk zijn er stoornissen, zoals schizofrenie, waar je toch vrij weinig aan kunt doen. Maar neem nou zo iets als Borderline. Ze hebben mij ook als borderliner bestempeld, maar ik ben nu toch echt geen borderliner meer. Ik heb keihard aan mezelf gewerkt. Je kunt alle patronen doorbreken, als je maar echt wilt, een beetje hulp krijgt en er keihard voor knokt.

Ik weet dat ik me hiermee begeef op glad ijs en ik zal dan ook wel gestenigd worden ;) Maar kom maar op, vroeger zou ik daar een woedeaanval van hebben gekregen en m'n laptop door een raam hebben gesmeten. Nu ga ik de confrontatie aan en probeer zo goed mogelijk uit te leggen hoe iemand het ook anders kan bekijken. Borderline-af.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:40

Nee hoor ik ben het helemaal met je eens wat betreft die "aangeleerde hulpeloosheid". Je moet alleen wel net de juiste mentaliteit, het juiste karakter, wilskracht en de juiste hulpverleners treffen denk ik. Ik "ben" en blijf ADHD-er omdat er ook iets chemisch niet in orde is waar ik niets aan kan veranderen, maar over het algemeen valt er best mee te leven. Zolang je je maar in jezelf en je klachtenpatroon/stoornis verdiept kan je best handige foefjes verzinnen waardoor je je klachten kan verminderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:59

Heino schreef:
Elaine schreef:

Maar je kan er wel degelijk mee om leren gaan. Klachtenvrij zal je nooit worden, maar door jezelf een hoop structuur proberen te geven kom je al een heel eind :) Ik heb het idee dat veel mensen slachtoffer worden van hun eigen stoornis maar dat is helemaal niet nodig.

Mee eens, ik heb ook ADHD maar als je het niet weet, zul je het ook niet merken aan mij.
Ik ben niet geheel klachtenvrij, maar het beperkt me ook niet meer enorm.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:30

Heb even meegelezen, is het niet zo dat het ook een vorm van aandacht is, het kan ook zo zijn dat het stempeltje geplaatst is en men gewoon erover wilt ventileren...?

En dat men met goedbedoelde adviezen onbedoeld grievende opmerkingen plaatst.
Ben het ermee eens dat diagnostiek uitgevoerd dient te worden door deskundigen, na gedegen onderzoek, en niet naar aanleiding van een forum, waar ieders opinie gepeild wordt, meningen gevraagd en gegeven worden.

Het is fijn om je verhaal in anonimiteit kwijt te kunnen, horen hoe anderen ertegen aan kijken, en zij die met iets soortsgelijks te kampen hebben ermee omgaan, toch...

Wel vindt ik belangrijk dat men het motto hoog houdt, leven en laten leven...geen oordeel vellen, objectief en realistisch blijven...dus niet op de persoon afgeven maar dan wel over het gedachtengoed, als iemand het niet eens is kan die dat ook vertellen, dat is het mooie aan vrije meningsuiting...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:09

Yamcha schreef:
Al die aparte trekjes maken mensen bijzonder en interessant, plak je er een etiketje op, dan is het mooie eraf.

maar begrijp me niet verkeerd, soms is het nooit mooi geweest.
Mijn etiketje is het beste wat me in jaren is overkomen, ik kan nu ineens wel mijn schoolopleiding voltooien ed. (nadat ik ben blijven zitten, van school gegooid ben, de 5 meest ellendige jaren ooit heb meegemaakt...) Neemt niet weg dat ik zo'n reactie krijg :wow: als ik tegen iemand zeg dat ik ADHD heb.... Ik ben niet hyperactief, heb ADD dus... Maargoed, dat is een suptype van ADHD en ook gewoon ADHD dus :')

Het enige wat imo een beetje te discussieren valt is dat de diagnose echt ontzettend makkelijk gaat, eigenlijk is het idd gewoon het benoemen van karaktertrekken... dieper onderzoek komt er eigenlijk niet, vervolgens wordt er wel heel makkelijk verondersteld dat de oorzaak neurobiologisch is, maar als de diagnose uitsluitend wordt gesteld aan de hand van een vragenlijstje ed. kan je dat eigenlijk niet zeggen denk ik :) Ik denk ook niet dat je ook zomaar kunt veronderstellen dat alle ADHD' ers daadwerkelijk een neurobiologische afwijking hebben. Maar dat neemt niet weg dat het imo niet zoveel kwaad kan om bepaalde karaktertrekken die tot grote problemen (kunnen) leiden te benoemen, en hulp aan te bieden die daar goed op aansluit. Medicatie vind ik in dat opzicht ook wel weer een heel moeilijk punt. (Maar mij zelf helpt het ontzettend)

Het blijft echter onwijs moeilijk, en diagnostiseren moet je niet aan bokkers over laten, uiteraard! Maar als iemand expliciet aangeeft ergens last van te hebben, kan er naar mijn inziens best een suggestie gedaan worden. Mss slaat het nergens op, mss vallen er voor iemand heel veel stukje op z'n plaats.

Als iemand er niet om vraagt moet je gewoon je mond houden vind ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:25

phormicola schreef:
Ik snap wat je bedoeld Chiqa en ik snap ook wat de TS bedoeld en ben het daar ook volkomen mee eens.
Wat ik meer bedoel is dat als je zegt dat iemand naar de psycholoog moet dat je nog steeds in het 'hokjespatroon' denkt. Ik geloof niet dat er zo verrekt veel mensen zijn die een stoornis hebben, ook niet degene die de stempel van de zielenknijper hebben gekregen.

Als er een discussie zou zijn dat er mensen zich in hokjes gedreven voelen, omdat ze een stempel zouden hebben, zou dit niet bij FZ staan maar bij MW.

Het gaat er in dit topic om dat zich nogal wat bokkers hun de titel HA, DA psychiater of weet ik veel wat aan laten meten maar hier geen recht toe hebben.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:52

Chiqa schreef:
phormicola schreef:

Als er een discussie zou zijn dat er mensen zich in hokjes gedreven voelen, omdat ze een stempel zouden hebben, zou dit niet bij FZ staan maar bij MW.

Het gaat er in dit topic om dat zich nogal wat bokkers hun de titel HA, DA psychiater of weet ik veel wat aan laten meten maar hier geen recht toe hebben.

Daar moet ik je gelijk in geven.
Daartegen is levenservaring wel een stuwende kracht waar andere lering uit kunnen trekken.
Maar niet een voldongen feit waarmee geschermd mag.
Dat is en blijft voor die, die de onderzoeken gestaafd hebben en hun die eigen waarnemingen onderbouwd hebben in een scriptie en deze ten volle hebben verdedigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:10

slokkie schreef:
Daartegen is levenservaring wel een stuwende kracht waar andere lering uit kunnen trekken.
Maar niet een voldongen feit waarmee geschermd mag.

Juist, en niet éen of andere google link waar ze zich dan achter schuilen zonder enige onderbouwing, simpelweg om het feit dat ze dit niet kunnen onderbouwen, wat ze zijn er immers niet voor afgestudeerd.
En een prof zal zich daar niet aan wagen op een forum. (Erg onprofessioneel)