van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:28

@Daisie: Thanks :D Was niet gemeen bedoeld FS :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:29

phormicola schreef:
Correct me if I'm wrong:

Bespeur ik hier de drang om te 'winnen' in discussies, zou het daar allemaal om kunnen draaien? Van beide kanten bedoel ik.

De hoogdravers proberen de anderen het zwijgen op te leggen.
De anderen worden er link van en gaan het hele gebeuren of uit de weg of ze gaan in felle discussie.

Dat zou echt lelijk zijn als dat zo was... |(

Ik denk dat je echt in de goede richting zit hoor. Om deze reden worden dat soort topics (rollkur e.d.) vaak op slot gegooid.
Ik reageer niet meer op de bewuste posts, en met een beetje pech niet eens meer in zulke topics, hoewel ik het geweldig vind om andere meningen te horen. Ik ben bang dat ik dan weer een OW krijg en een week zonder bokt zie ik niet zitten. Eén keer te ver gaan is mij wel genoeg. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:30

geerke schreef:
Maartje1990 schreef:
Hmm, het valt me af en toe wel op. En als ik bepaalde bokkers zie waarvan ik weet dat ze op zo'n hoog niveau schrijven dan lees ik 't al niet meer. Want dan moet ik 't echt soms 3 keer lezen voor ik 't begrijp.

Zelf doe ik wel als ik bijv. een (oude) mod pb wel u gebruiken etc.

(hoop niet dat er nu mods beledigt zijn omdat ik ze met U heb gepb't en ze dus als 'oud' bestempel, dat is ook weer niet zo hoor ;) )

ik begrijp het nieteens na 3x lezen :o

:(:)

Ik krijg het ook wel eens te horen hoor in real life, 'praat eens normaal'. :+ Schijnbaar heb ik ook er ook een handje van om 'moeilijke' woorden te gebruiken... alleen vind ik ze niet moeilijk. :') Het is gewoon heel verschillend. Ik vind de posts van bokkers op wie mensen hier doelen vaak ook best fijn om te lezen, zolang er geen neerbuigend u-gebruik in zit en de tekst de inhoud niet voorbij streeft... kan me best voorstellen dat sommigen echt zo schrijven. :) Ben wel benieuwd hoe ze in 't echt dan spreken. :D
Maar met u aanspreken vind ik onzin en ik ga ook geen moeite doen om mijn taalgebruik ingewikkeld te maken, wat heb je daar nu aan?

@ Phormicola: misschien wel, bij sommigen. :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:57

geerke schreef:
Nu ben ik natuurlijk niet zo heel slim,waarschijnlijk ligt het daaraan,en daar schaam ik mij ook niet voor...

Jammer want sommige topics met wel degelijk intressante onderwerpen,worden zo ,naar mijn idee,om zeep geholpen.

Dit slaat, echt een, spijker op de kop, ja _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:37

Fiffill schreef:
Maar met u aanspreken vind ik onzin en ik ga ook geen moeite doen om mijn taalgebruik ingewikkeld te maken, wat heb je daar nu aan?

Wanneer je het op de juiste manier gebruikt, en je doel is een discussie winnen, dan heb je er wellicht iets aan? ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:42

Janine1990 schreef:
Fiffill schreef:

Wanneer je het op de juiste manier gebruikt, en je doel is een discussie winnen, dan heb je er wellicht iets aan? ;)

Je wint dan alleen geen discussie... een discussie winnen is wanneer je iemand kan overtuigen met je argumenten.
Als niemand een zak van je argumenten begrijpt zal je ook niemand kunnen overtuigen :+

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:52

Ik vind het heel overdreven en de zin om het te lezen of om deel te nemen aan die topics is ook ver te zoeken en daarom sla ik ze over, soms lijkt het wel of een topic bestaat uit een aantal mensen die er een wedstrijd van maken wie de grootste aanhef kan plaatsen, dat heeft niets meer met respect te maken dat is gewoon kinderachtig gedrag.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:54

Fiffill schreef:
Daisies schreef:
En U is god aanspreken, niet je mede bokker _O-

Dat weet ik, maar bedenk je wel dat Duitsers 'Sie' met een hoofdletter schrijven... en onze 'u' dan vaak ook. :)

Wanneer je iemand schrijft die je met 'je' aanspreekt schrijven wij rare Duitsers zelfs 'Du',
'Dir', 'Dich' etc. met hoofdletter :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:55

Babel schreef:
Fiffill schreef:

Dat weet ik, maar bedenk je wel dat Duitsers 'Sie' met een hoofdletter schrijven... en onze 'u' dan vaak ook. :)

Klopt, die schrijven dan ook nog wel eens zelfstandig naamwoorden met een hoofdletter.

ALLE zelfstandige naamwoorden ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:58

Adil18 schreef:
Babel schreef:

Klopt, die schrijven dan ook nog wel eens zelfstandig naamwoorden met een hoofdletter.

ALLE zelfstandige naamwoorden ;)

Ja ik weet wel hoe het in het Duits gaat, maar ik bedoel dat sommige Duitsers die hier Nederlands schrijven soms ook in het Nederlands die regel toepassen ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:00

Babel schreef:
Ja ik weet wel hoe het in het Duits gaat, maar ik bedoel dat sommige Duitsers die hier Nederlands schrijven soms ook in het Nederlands die regel toepassen ;)

Jep...! Ben moedertaler Nederlands maar moet soms echt oppassen....Ik verval best snel in wat ik "Nederduits" noem ;)

Iriscope

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:05

Ik schrijf regelmatig Duits, omdat ik voor mijn koopverslaving vaak met mensen van Ebay.de mail. En ik ga dus ook heel vaak Dingen met een Hoofdletter schrijven :+
Vind het ook veel mooier staan op de of andere Manier!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:10

Babel schreef:
Ik schrijf regelmatig Duits, omdat ik voor mijn koopverslaving vaak met mensen van Ebay.de mail. En ik ga dus ook heel vaak Dingen met een Hoofdletter schrijven :+
Vind het ook veel mooier staan op de of andere Manier!

Hahahahaha!!!

staat ook mooier! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:16

c_alsemgeest schreef:
Janine1990 schreef:

Je wint dan alleen geen discussie... een discussie winnen is wanneer je iemand kan overtuigen met je argumenten.
Als niemand een zak van je argumenten begrijpt zal je ook niemand kunnen overtuigen :+

Precies, je hebt er dus niks aan. :=

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:22

Wat betreft het mensen met u aanspreken, dat is er bij mij thuis ingestampt. Omdat het een openbaar forum is waar iedereen zijn kennis kan delen en vragen kan stellen probeer het u te vermijden. Het probleem van Bokt is dat 'u' vaak niet gebruikt wordt om respect te tonen, maar om, zoals al gemeld, hoogdravend te doen. Vaak wordt het u dan gecombineerd met niet leesbare zinnen met te veel hoogdravende woorden. Soms probeer ik me er door heen te worstelen, maar meestal geef ik het al snel op. Wat ik knap vind in een discussie is je kennis over weten te brengen aan een groot publiek. Het hoeft niet direct Jip en Janneke taal te zijn, maar leg dingen duidelijk en helder uit. Ik heb ooit genoten van een verhaal van een zeer deskundige sterrenkundige, die mij de meest lastige problemen wist uit te leggen zonder dat ik de draad kwijt raakte.

Helaas zijn er mensen op Bokt die willen schermen met hun kennis, maar het niet willen delen door het te verstoppen achter lastig en lezers onvriendelijk taalgebruik.

(PS: nu hoeft het niet meteen allemaal MSN taal te worden, want dat snap ik ook niet :o )

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:32

Of de kennis enkel uit boeken hebben en er zelf geen drol verstand van hebben >;) Theorie is iets anders dan praktijk..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:53

Daisies schreef:
Ik zou geen namen noemen, daar pak je bokkers persoonlijk mee en dat is niet toegestaan :n

We zeggen niks kwaads over ze toch :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:00

c_alsemgeest schreef:
Janine1990 schreef:

Fiffill schreef:

Imo kun je een discussie niet winnen, dat is niet de doel van een discussie. Je deelt kennis en ervaring en mogelijk past iemand zijn mening aan wanneer de ander sterk zijn mening wist te onderbouwen, maar dat zegt niks over winnen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:29

c_alsemgeest schreef:
Janine1990 schreef:

Fiffill schreef:

Maar de manier van spreken zegt toch een hoop over het karakter... Daar doel ik op, voor hun gevoel winnen ze.
Dat is in ieder geval het idee dat ik er van heb...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:32

Janine1990 schreef:
Maar de manier van spreken zegt toch een hoop over het karakter... Daar doel ik op, voor hun gevoel winnen ze.
Dat is in ieder geval het idee dat ik er van heb...

Ja hoor, daar heb je gelijk aan, en daarom zie je vaak dat mensen het idee krijgen een mening opgelegd te krijgen. Verpest toch echt vaak de sfeer...

Maar goed, is moeilijk hoor, ik kan ook nog wel eens doordraven...

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:36

laatst stond er in een topic ook zo'n verhaal met zulke moeilijke woorden en lange zinnen dat ik er geen bal van snapte. En ik ben ook geen debiel ofzo doe ook gewoon havo. vind het dus ook raar dat er zulke moeilijke teksten geschreven worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:39

anthea_naomi schreef:
laatst stond er in een topic ook zo'n verhaal met zulke moeilijke woorden en lange zinnen dat ik er geen bal van snapte. En ik ben ook geen debiel ofzo doe ook gewoon havo. vind het dus ook raar dat er zulke moeilijke teksten geschreven worden.

Je zet me echt even aan het denken.

Dergelijke hoogdravende taal zorgt ervoor dat Bokt minder toegankelijk wordt voor jongeren, mensen die het niet hoog op hebben met moeilijke woorden, en mensen die gewoonweg een wat minder grote taalknobbel hebben.

Dat is toch niet de bedoeling van bokt???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:41

Janine1990 schreef:
anthea_naomi schreef:

Je zet me echt even aan het denken.

Dergelijke hoogdravende taal zorgt ervoor dat Bokt minder toegankelijk wordt voor jongeren, mensen die het niet hoog op hebben met moeilijke woorden, en mensen die gewoonweg een wat minder grote taalknobbel hebben.

Dat is toch niet de bedoeling van bokt???

Amen! Zie mijn eerste reactie in dit topic. Dit is precies wat ik bedoel!

Edit:
Citaat:
De aanspreekvorm maakt me niet uit, maar ik vind het jammer dat er soms zo geschreven wordt dat de tekst niet meer voor alle bokkers toegankelijk is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:42

anthea_naomi schreef:

De heren die dit doen zitten met een indentiteitscrisis imo. Teksten zijn gewoon rechtstreeks uit het een of andere martelboek gequoted. Kan me gewoon niet boeien dergelijke bokkers. Maar ze halen het genot van bokken wel een eind naar beneden inderdaad. :j

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:45

Ik denk dat het gewoon meisjes zijn die wat jonger zijn en niet onbeleefd willen overkomen.

Ik heb soms nog steeds dat ik op stal tegen mensen 'u' wil zeggen omdat ze volwassen zijn
en ik veel respect voor ze heb. Maar dat is toch wat gek aangezien ik ze al bijna 1,5 jaar ken
en altijd 'jij' zeg. Toch is het een soort reflex. En ik ben 16 ;)

Komt ook omdat je op de middelbare natuurlijk tegen al je docenten 'u' moet zeggen.