Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:46

Omdat die dingen eigenlijk pas geïntroduceerd zijn??? In de Eventing zijn ze er misschien al langer, maar nu willen ze zelfs dresuurruiters/amazones er mee laten rijden. Kun je net zo goed je nette jasje thuis laten, want de BP verknalt (vind ik) het plaatje....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:49

Dat die dingen pas geïntroduceerd zijn, doet toch niks af aan het feit dat het veiliger is om mét te rijden? Ik vind het idd ook het plaatje verknallen.
Ik rij zelf altijd zonder cap en dat bevalt me prima. Met springen rij ik wel met cap en met buitenritten ook.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:49

Ik graag ook geen cap, behalve op wedstrijd en met springen oefenen, ik zou het eigenlijk wel balen vinden als dit ineens verplicht werd.

Onder of boven de 18, iedereen moet het zelf weten. Als iedereen een cap draagt, zulle zeker de verwondingen met paardrijongelukken niet over zijn.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:54

Verplicht... ach.. Wie controleert dat nou?
En wat betreft ongelukken. Als je je nek breekt, heb je niks meer aan een cap hoor. Ik zeg niet dat een cap nutteloos is, laten we dat even voorop stellen. Maar ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen.
Ouders zullen hun kinderen wel moeten meegeven dat ze een cap moeten dragen. Maneges moeten het ook verplichten (anders zijn ze ook niet verzekerd). Maar als ik lekker zonder cap wil trainen op ons eigen terrein, moet ik dat zelf kunnen bepalen, toch?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:55

Tsja dat is idd ook zo. Met de BP worden wel je belangrijkste botten en inwendige organen beschermd... Maar een verbrijzeld been is ook niet prettig :+ of idd: wat Ilse86 zegt: Als je je nek breekt, heb je niks meer aan een cap.....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:57

als, als, als

met een cap bestrijd je iig al 1 'als'

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:04

Het zijn wel dingen waar rekening mee gehouden moeten worden, vind ik ;)
Maar je kunt net zo veel beschermen en alles zo veilig mogelijk houden, het blijft een 'gevaarlijke' sport... Wil je niets breken, moet je er ook niet op stappen :D :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:04

Jawel, Qimm. Dat ben ik ook helemaal met je eens. Ik vind alleen niet dat je het verplicht moet gaan stellen. Vooral niet voor mensen boven de 18. Jonge mensen die nog onder moeders vleugels zitten, zouden het van huis uit moeten meekrijgen dat het veiliger is om met cap te rijden (trainen). Ouders moeten daar ook streng op toezien, net als instructeurs.
Maar als ik op ons eigen erf train, ziet niemand erop toe dat ik zonder cap train. En wat dan nog... Als ik gesnapt word, krijg ik dan rijontzegging?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:11

ik vind ook niet dat een cap verplicht moet worden gesteld hoor, begrijp me goed

maar als mensen het niet-dragen van een cap willen recht praten door te zeggen wat er allemaal nog meer kan gebeuren... dat slaat ook als een pik op een drumstel. Ik had mijn kaak ook heus wel gebroken als ik wel een cap op heb gehad, maar ik mag van geluk spreken dat ik bij die val geen trap tegen mijn hoofd heb gehad en alleen maar mijn kaak bebroken had... ik ben nog nooit voor mijn gevoel zo bijna dood geweest.
Toch droeg ik in de daaropvolgende jaren ook geen cap... ach je bent jong en je wilt wat. Nu draag ik bijna altijd een cap behalve bij bijzondere gelegenheden. Gewoon, vind het prettig. Als ik hem niet op heb mis ik hem gewoon, net als wanneer ik vergeet mijn gordel om te doen in de auto. Er mist dan wat.
Nee hoor laat mij maar lekker met cap hobbelen, en laat anderen maar doen wat ze zelf willen, zo lang ze daar maar een overwogen keus in hebben gemaakt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:21

Dat vind ik ook Qimm. Ieder z'n ding. Ik ben bijvoorbeeld tijdens een buitenrit ook wel eens van t paard gelazerd. Ik zag de paardenbenen aan mijn gezicht voorbijgaan. Dat was ook op een vreemd paard trouwens..

Ik vind het niet als een pik op een drumstel slaan om er andere voorbeelden bij te halen. Een bodyprotector is toch ook niet verplicht? Daarbij val ik meestal niet op mijn hoofd, maar op mijn zij. Maar goed. Dat kan voor iedereen anders zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:37

"ik draag geen cap want dit en dat en zus en zo kan ook gebeuren en dan heb ik er niks aan"

dat vind ik een drogreden, want als je toch met je hoofd op de hindernis balk valt, tegen het schot van de bak op op een paaltje op buitenrit dan mag je je handjes dichtknijpen dat je een cap op had.

Ik was ook al een jaar of 7 niet meer gevallen. En dat is inclusief het inrijden van een jong paard. Toch ben ik 2x in 1 week gevallen vorige week. 1x bij het verstellen van mijn beugelriem (paard schrok op en sprong vooruit) en 1x omdat het paard uitgleed. Dat was 1 dikke blauwe plek op mijn bil en een stijve schouder van de eerste val en een gescheurde enkelband+breuk van mijn enkel door de tweede. Nee, een cap beschermt je echt niet tegen alles, maar dat is geen reden om hem niet op te zetten (voor mij dan)

En nogmaals, wie een cap niet noodzakelijk vindt voor zichzelf zal ik echt niet negatief beoordelen, moet je lekker zelf weten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:40

Dat is ook wel zo. Dat ontken ik ook niet. We zijn het er dus wel over eens dat het niet verplicht moet worden voor volwassenen iig? Voor kinderen vind ik t een ander verhaal namelijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:44

dat het niet algemeen verplicht moet worden ben ik het helemaal mee eens, je bereikt er toch niks mee denk ik, bovendien is dat bijna niet te controleren.
Wbt kinderen, daarbij zullen de ouders hun verstand moeten gebruiken

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:52

dat denk ik ook.. Controle is altijd lastig. Uiteindelijk heb je jezelf ermee als je van je paard lazert, dus ik begrijp niet waarom dat gecontroleerd moet worden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:17

Dus als ik het goed begrijp vinden jullie het ook helemaal niet erg dat ik op jullie kosten leef?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:20

hoe bedoel je?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:23

barmat heeft een flink ongeval gehad een paar jaar terug meen ik, iets waarbij een cap zin had gehad (kan er naast zitten? Maar zoiets herinner ik me)
Zij zal wel volop in de medische molen zitten en dus een hele hoop verzekeringscentjes kosten die wij ook mee hebben betaalt.
je hebt niet alléén jezelf er mee (buiten de zorgkosten om, al aan je familie gedacht? Die vinden het misschien ook minder tof als je in een rolstoel beland)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:43

Klopt Qimm :j

Héle korte uitleg: val van paard zonder cap: gevolg: hersenbloeding - epilepsie overgehouden + allerlei nare beperkingen = nu 100% afgekeurd en volledig arbeidsongeschikt dus levend van een WIA uitkering.

Ik zou willen dat ik destijds verstandig was geweest. Ik leef nu van staatsgeld (want wat ik in de jaren dat ik gewerkt heb aan premie betaald heb is nooit voldoende geweest om het op te vangen natuurlijk) en ik heb het ook heel erg moeilijk gehad met het aanvaarden van dit feit. Schaamde mij er ook heel erg voor dat ik dit aan mijzelf te danken had omdat ik zo stom was. Nu kan ik dit achter mij laten maar ik ben nu wel zo iemand geworden die mensen er heel graag op wijst dat je enorm stóm bent als je dus geen cap op wilt zetten en zegt: eigen keuze. Die mensen kan ik wel door elkaar rammelen!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:48

O bah, vervelend Barmat, dat wist ik niet.

Ik hoop alleen niet dat je het banketstaaf opvat wat ik ga zeggen.. Maar ik vind dat iedereen voor zichzelf moet weten of hij wel of geen cap draagt en zo de risico's voor zichzelf vermindert. Wat jou is overkomen, gebeurt namelijk niet vaak.
Ik zet zelf alleen een cap op in situaties waarin ik mezelf niet zeker voel. Met dressuurtraining in de binnenbak draag ik geen cap. Daar vertrouw ik m wel in. Maar in de buitenbak wel omdat ie daar erg schrikachtig is. En ook met springen en buitenritten. Daar voel ik mezelf gewoon niet zeker genoeg voor.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:58

Ilse - het was mijn eigen paard... Dat ik op dat moment al 5 jaar had.... Ik reed dressuur met hem. Want met springen en buitenrit reed ik ook altijd met cap, dat dan weer wel :D. Ik reed in de bak en ik viel lekker zacht in het zand... er was niet eens wat aan de hand, maar ineens kreeg hij de kolder in de kop en ging aan de kletter. Na drie rondjes bokken en rare sprongen heb ik het verloren en vloog er af.

En ik viel niet eens op mijn hoofd, maar op mijn kont. (Dat heb ik van horen zeggen tenminste) Ik viel alleen met een dusdanige snelheid, dat ik doorrolde en toen keihard op mijn achterhoofd terecht kwam en hierdoor mijn hersenen naar voren klapten en tegen de voorkant van mijn schedel aankwamen en hierdoor het hersenvlies scheurde en de bloeding ontstond. Door een cap te dragen had de schock gedempt kunnen worden en was ik er met een hersenschudding of alleen koppijn vanaf gekomen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:04

Zo! Da's wel heel heftig. Klinkt een beetje onnozel, maar heb er geen woorden voor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:07

Ik ben zelf enkele jaren geleden zwaar ten val gekomen, gelukkiglijk had ik toen men cap op, anders had ik hier nu niet gezeten. had een schedelbreuk, met bloedingen hersenstam, gevolg dik jaar revalidatie
Daarvoor vond ik het ook een onding en reed ik vaak zonder.

Maar nu, is het een routine.

En eigen keus.... Loop eens rond in revalidatiecentra of tehuizen voor mindervaliden.
Een ongeluk is snel gebeurd en jouw zogenaamde eigen keuze kan dan wel plots een verplichting en zorg voor anderen worden.

Tuurlijk zijn er meerder fracturen waar je een blijvend letsel aan kan overhouden, maar als een helm( hoe stom, lastig, warm of wat dan ook) je al van heel wat leed kan behoeden (hersenen zijn een spil van alles) vind ik dat een kleine moeite. al is het maar als een vorm van zelfrespect.

Is ergens hetzelfde als unsafe sex, ik gebruik geen pil/ condoom want is zo onhandig en een heel gedoe. Allemaal goed tot je een soa of erger HIV en later aids krijgt.
Nu begon dat ingeburgerd te raken, maar las laatst dat daar ook weer een laxheid ingekomen was.

Ik vind het dragen van een cap dus een mentaliteitsissue. het kan een impact op jouw leven hebben en ook op die mensen die je nauw staan. Dus eigen keuze?? kijk dan wat verder dan je eigen neus lang is

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:05

bulck schreef:
Ik ben zelf enkele jaren geleden zwaar ten val gekomen, gelukkiglijk had ik toen men cap op, anders had ik hier nu niet gezeten. had een schedelbreuk, met bloedingen hersenstam, gevolg dik jaar revalidatie
Daarvoor vond ik het ook een onding en reed ik vaak zonder.

Maar nu, is het een routine.

En eigen keus.... Loop eens rond in revalidatiecentra of tehuizen voor mindervaliden.
Een ongeluk is snel gebeurd en jouw zogenaamde eigen keuze kan dan wel plots een verplichting en zorg voor anderen worden.

Tuurlijk zijn er meerder fracturen waar je een blijvend letsel aan kan overhouden, maar als een helm( hoe stom, lastig, warm of wat dan ook) je al van heel wat leed kan behoeden (hersenen zijn een spil van alles) vind ik dat een kleine moeite. al is het maar als een vorm van zelfrespect.

Is ergens hetzelfde als unsafe sex, ik gebruik geen pil/ condoom want is zo onhandig en een heel gedoe. Allemaal goed tot je een soa of erger HIV en later aids krijgt.
Nu begon dat ingeburgerd te raken, maar las laatst dat daar ook weer een laxheid ingekomen was.

Ik vind het dragen van een cap dus een mentaliteitsissue. het kan een impact op jouw leven hebben en ook op die mensen die je nauw staan. Dus eigen keuze?? kijk dan wat verder dan je eigen neus lang is

Ben het er ook wel gedeeltelijk mee eens hoor. En als ik jullie verhalen zo lees, ga ik (na een nachtje slapen) ook echt wel nadenken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn cap dus ook vrijwel nooit meer draag omdat ie gewoon té erg stinkt (hoe erg het ook klinkt). Denk dat ik daar maar even wat op moet verzinnen, zodat het dragen van dat ding weer wat plezieriger wordt.
Nogmaals, lieve mensen die zo erg ten val zijn gekomen: het is nooit mijn bedoeling geweest jullie te kwetsen of onverschillig over te komen. Laat dat even voorop staan!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:07

ik rijd zelf ook niet met cap enkelt als ik op een jong dier stap of een paard dat ik totaal niet ken(alleen de 1ste keer als hij/zij braaf is) op mn eigen paarden altijd zonder zowel buiten als in de bak. op wedstrijd en de clubles is het verplicht en doe ik het ook maar liever niet.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:07

ik ben vandaag 18 geworden, gister kon ik dus niet inzien dat zonder cap rijden .. gevaarlijk is .. even in de goede reden ik draag ALTIJD een cap ..