Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:52

Heino schreef:
Urielle schreef:
Feiten bestaan niet. Alles heeft te maken met the point of view.
Maar daar gaat dit topic niet over.

Je haalt het zelf aan. Beetje flauw om anderen dan te verwijten offtopic te gaan.
Anyway, ik herken wat jij zegt over het belerende en hypocriete van naturals ook niet eigenlijk. Niet in zo'n mate dat het me opvalt in elk geval.

Wat ik vooral herken, is dat er een groep mensen is die iedereen die ook maar het woord 'welzijn', 'natuurlijke behoeften', 'weidegang', 'bitloos' in de mond neemt gelijk in de hoek zetten als wierook brandende, geitenkaas etende natuurfreaks (wat op zich best een compliment is natuurlijk).
Wat is dat toch met de behoefte van mensen om iedereen te willen categoriseren?
Er wordt hier heel gewichtig gedaan over wedstrijdjes rijden op hobby-niveau. Breng het gewoon tot dat level terug en doe niet zo ingewikkeld over een hobby... want dat is het.
Of je dat nu doet met 50 verschillende kleuren dekjes, met wortelsap bij je carrotstick of in de GP.... beetje reëel blijven people!

RoodZonnetje

Re: Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:56

Ninx, ook dat herken ik eigenlijk niet. Maar dat is misschien omdat ik een neutral ben :+
Ik denk overigens niet dat de kwaliteit achteruit gegaan is door het verplicht stellen van nuttige feedback. Mogelijk is de sfeer hierdoor wel anders geworden, maar de kwaliteit lijkt me sterk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:59

Heino schreef:
Ninx, ook dat herken ik eigenlijk niet. Maar dat is misschien omdat ik een neutral ben :+
Ik denk overigens niet dat de kwaliteit achteruit gegaan is door het verplicht stellen van nuttige feedback. Mogelijk is de sfeer hierdoor wel anders geworden, maar de kwaliteit lijkt me sterk.

Dat lijkt mij ook sterk.
De mensen die ik ken die hoge ogen gooien in de sport hebben meestal dermate veel paarden staan dat ze nauwelijks aan iets anders dan rijden toe komen. Die hebben geen tijd om zoals ik op een forumpie te gaan zitten ouweneelen :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:05

Of die hebben gewoonweg weinig aan de feedback die hier gegeven wordt. Want Bokt bestaat niet eenmaal voor het overgrote deel uit "nitwits". Ik vind het dan ook raar dat er blijkbaar verwacht wordt dat men hier wanneer men op hoog niveau rijdt nuttige feedback kan ontvangen. Het kan wel, maar is niet heel voor de hand liggend. Bespaart je toch een hoop ergenis wanneer je reëele verwachtingen koestert :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:07

Heino schreef:
Of die hebben gewoonweg weinig aan de feedback die hier gegeven wordt. Want Bokt bestaat niet eenmaal voor het overgrote deel uit "nitwits". Ik vind het dan ook raar dat er blijkbaar verwacht wordt dat men hier wanneer men op hoog niveau rijdt nuttige feedback kan ontvangen. Het kan wel, maar is niet heel voor de hand liggend. Bespaart je toch een hoop ergenis wanneer je reëele verwachtingen koestert :)

Ja maar mijn doel is niet die mensen te bekritiseren,
ik bedoel bijvoorbeeld annash@bokt, ik vind het echt leuk om naar hun foto's te kijken, en geef daar ook helemaal geen commentaar op want zo te zien kan ze het prima zelf. :)
Maar het valt mij op dat er steeds minder van zulke fotoreportages geplaatst worden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:13

Ninx schreef:
Wat ik vooral herken, is dat er een groep mensen is die iedereen die ook maar het woord 'welzijn', 'natuurlijke behoeften', 'weidegang', 'bitloos' in de mond neemt gelijk in de hoek zetten als wierook brandende, geitenkaas etende natuurfreaks (wat op zich best een compliment is natuurlijk).
Wat is dat toch met de behoefte van mensen om iedereen te willen categoriseren?
Er wordt hier heel gewichtig gedaan over wedstrijdjes rijden op hobby-niveau. Breng het gewoon tot dat level terug en doe niet zo ingewikkeld over een hobby... want dat is het.
Of je dat nu doet met 50 verschillende kleuren dekjes, met wortelsap bij je carrotstick of in de GP.... beetje reëel blijven people!

Misschien herken je het beter als ik hem een keer in het extreme andersom stel.
"Tjee, wat zielig dat jouw paard de hele dag in de kou buiten staat, zonder fatsoenlijk voer. Rij je er ook nooit gewoon echt serieus mee? Ik vind het onverantwoord dat je hem zonder bescherming rijdt, het kan je duidelijk niks schelen of je paard blessures krijgt."
Door de toonzetting is het enerzijds belachelijk en anderzijds irritant.

En of mensen de ene visie hebben of de andere visie hebben of er tussenin zitten zal me dus echt worst zijn, en dat meen ik, maar wat ik pas echt irritant vind is dat in de loop van de tijd een bepaalde visie door de samenstelling van de forumbezoekers een stukje 'waarheid' is geworden waardoor er bepaalde opmerkingen gemaakt kunnen worden die mensen met een andere visie weerhouden om te reageren of zelfs weghouden van Bokt waardoor de hele toonzetting van het forum uit balans is geraakt.

En het spijt me voor jou dat jij zo licht denkt over mijn 'hobby', maar aangezien er maandelijks een compleet salaris van een persoon naar toe vertrekt, de keuze voor opleiding/baan/dagindeling, de keuze voor een huis en zelfs de hele leefsituatie van het complete gezin zijn aangepast aan die 'hobby' (want eigenlijk kun je het niet meer zo noemen), neem ik het toch wel wat serieuzer. En ik ben vast niet de enige op Bokt daarin.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:16

En dan denk ik op mijn beurt, Uriëlle, in hoeverre haal jij dan (nog) plezier uit Bokt, waar paarden voor de gemiddelde bezoeker wél enkel een hobby is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:17

Shanna is idd zo iemand van wie je graag foto's bekijkt.
Saskia is ook zo iemand, die post gelukkig nog wel foto's van Ravi en heeft dan ook een van de topics die ik nog wel aanklik.
Het hoeft allemaal niet per se op subtop-niveau.
'Gewoon' goed rijden in de basissport is ook leuk om te bekijken.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:19

Urielle schreef:
Shanna is idd zo iemand van wie je graag foto's bekijkt.
Saskia is ook zo iemand, die post gelukkig nog wel foto's van Ravi en heeft dan ook een van de topics die ik nog wel aanklik.
Het hoeft allemaal niet per se op subtop-niveau.

Ja idd, dat zijn de mensen die er nu gewoon nog barweinig zijn.
En Saskia rijdt L2, dus het hoeven idd helemaal geen Subtop mensen te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:21

En weet je wat de grappige overeenkomst is? Bij beide personen zijn het dus ook foto's waar de kwaliteit tiptop van is.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:24

Bizzybijtje schreef:
En weet je wat de grappige overeenkomst is? Bij beide personen zijn het dus ook foto's waar de kwaliteit tiptop van is.

Ginny plaatst ook vaak zat foto's die van mindere kwaliteit zijn (nu bv ook) en dat stoort me niet :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:24

Kwaliteit zegt toch vaak wel wat over hoe het paard op de foto komt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:26

Urielle schreef:

Maar wanneer is het goed? En wanneer goed genoeg om prettig naar te kijken? Waar staat of valt dat mee?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:27

Heino schreef:
Urielle schreef:

Maar wanneer is het goed? En wanneer goed genoeg om prettig naar te kijken? Waar staat of valt dat mee?

Een ontspannen combinatie, die er plezier in hebben en waarin zonder geruk of gepluk een paard lekker nageeflijk loopt :)
Dus zoals bij bijvoorbeeld Shanna en Saskia

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:31

Heino schreef:
En dan denk ik op mijn beurt, Uriëlle, in hoeverre haal jij dan (nog) plezier uit Bokt, waar paarden voor de gemiddelde bezoeker wél enkel een hobby is?

Eigenlijk heb ik dat altijd best wel gehad ja.

Heel veel mensen op Bokt rijden een of meerdere paarden op een dag serieus, voor de een als hobby, voor de ander in bijberoep en nog een ander als zelfstandige of in loondienst op een stal. En het maakt toch weinig uit of je er centen aan overhoudt of alleen maar bij inlegt.
Die serieus rijdende mensen tref ik nu helaas vooral via PB of in de HK, terwijl ik voorheen allerhande mensen op verschillende onderdelen tegenkwam.

Maar Bokt was en is nog steeds een leerzaam medium, op een heel breed vlak, of het nu over ervaringen met een bepaald zadelmerk is, de nieuwste wedstrijdreglementen of over hoe je een goede kur ontwerpt. Het is jammer dat ik daarvoor de laatste tijd alleen meer en meer de zoekmachine moet aanspreken, omdat die topics niet veel meer aangemaakt worden of ondersneeuwen in topics als 'hoe moet ik beginnen met wedstrijd rijden' waar toch een uitstekend Wikiartikel over bestaat bij mijn weten.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-01-10 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:36

Anderzijds, ik ga er even een heel ander punt bijhalen. Ligt het ook niet aan de kwaliteit foto's wat voor commentaar er gegeven wordt?

Ik merk op HAW dat er op foto's die minder van kwaliteit zijn, maar wel goed zichtbaar, maar toevallig net ongelukkig geschoten of wat wazig, veel meer negatief commentaar komt dan een fotoshoot a-la Sjoert of Hypofocus (even twee voorbeelden van fotografen).

Verder ben ik ook niet van mening dat er nu mensen toegang ontzegd moet worden tot HAW, iedereen moet vrij zijn zijn foto's te plaatsen, om de feedback te krijgen die hij of zij wil krijgen. Wil je geen rijtechnisch commentaar? Plaats dan je foto's op RIJ-ITP. Klaar.

En dat mensen met een verschillende denkwijze rondom paarden in elkaars topic reageren, heeft enerzijds te maken met zendingsdrang, elkaar in willen laten zien dat er meer manieren zijn om met je paard om te gaan, anderzijds willen zij misschien ook wel eens naar de andere kant kijken, al wordt het niet toegegeven.

Bokt is groot, en we zijn hier met zijn allen, van elkaar kunnen we leren toch? Ik durf te verwedden dat manegeruiters met grote ogen naar ZZ ruiters kijken, en die instellen als hun voorbeeld. Dat is mooi toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:36

Heino schreef:
Urielle schreef:

Voor mij?
* Paard loopt actief en 'bodembedekkend' door de baan, de optimale bewegingsafloop wordt eerder gestimuleerd dan afgeremd (en dan heb je dus al te maken met een niet storende zit, met impuls, met van achter naar voren rijden, noem maar op)
* Paard wordt mooi naar de hand toegereden waarbij hij de bovenlijn goed gebruikt en geen spanning heeft in bijv. de rug of de kaak (paard drukt de rug niet weg, draagt zichzelf in balans, blokkeert niet ergens in het lijf waardoor hij in twee delen loopt).

Als iemand dat voor elkaar heeft is het vaak al een heel fijn plaatje, dan hoeven ze geen enkele oefening te laten zien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:37

kinuh schreef:
Een ontspannen combinatie, die er plezier in hebben en waarin zonder geruk of gepluk een paard lekker nageeflijk loopt :)

Maar daar vraag je nogal wat van de gemiddelde boktbezoeker (zelfde geldt voor Uriëlle). Is het niet juist handig als deze mensen de juiste richting opgewezen kunnen worden? Mensen die geen idee hebben dat het plaatje van voor niet alles is? Of heb je hier geen zin in omdat het onbegonnen werk is? Overigens zie ik ook genoeg paarden (te veel eigk) op hoger niveau die verre van ontspannen en nageeflijk zijn helaas. Dus of dat veel met niveau te maken heeft?

Ik kan me overigens niet voorstellen wat bovenstaande met het gebrek aan topics met hogere dressuur te maken heeft dus denk dat dat toch echt ergens anders aan ligt :) (maar waar?)

Uriëlle, is dat niet simpelweg omdat Bokt groter geworden is en Nederland meer "onwetende" hobbyisten kent dan (sub)toppers?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:41

ik vind die leeftijds grens maar raar, ik rijd een haflinger en daar ga ik mee starten, dan is het toch leuk al ik tips kan vragen? ik vind gewoon dat het nergens op slaat, wat heeft leeftijd met niveau te maken? waarom mogen mensen die jonger zijn of minder goed kunnen rijden niet om tips vragen?
ik ken iemand van 13 en die is zooo goed, regiokampioen en veel meer! het slaat gewoon nergens op! je kan wel bijv iets maken voor mensen met een echt hoog niveau en voor de recreatie mensen en de mensen die niet op een heel hoog niveau rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:43

Urielle schreef:
Voor mij?
* Paard loopt actief en 'bodembedekkend' door de baan, de optimale bewegingsafloop wordt eerder gestimuleerd dan afgeremd (en dan heb je dus al te maken met een niet storende zit, met impuls, met van achter naar voren rijden, noem maar op)
* Paard wordt mooi naar de hand toegereden waarbij hij de bovenlijn goed gebruikt en geen spanning heeft in bijv. de rug of de kaak (paard drukt de rug niet weg, draagt zichzelf in balans, blokkeert niet ergens in het lijf waardoor hij in twee delen loopt).

Als iemand dat voor elkaar heeft is het vaak al een heel fijn plaatje, dan hoeven ze geen enkele oefening te laten zien.

Waarmee je zegt dat dit jouw wijze van rijden is, en ook als zodanig zichtbaar op foto's? Het klinkt meer als een ideaal, als alleen dat soort mensen mogen posten zien we nog zeer weinig foto's...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:44

Unwritten schreef:
Ik merk op HAW dat er op foto's die minder van kwaliteit zijn, maar wel goed zichtbaar, maar toevallig net ongelukkig geschoten of wat wazig, veel meer negatief commentaar komt dan een fotoshoot a-la Sjoert of Hypofocus (even twee voorbeelden van fotografen).

Heeft er deels wel mee te maken.
Ik denk dat iedere ruiter het wel kent, zet je je ouders of je partner langs de kant met een camera, maken ze 'wel' vijftien foto's van een uur rijden, de een terwijl je net staat bij het lichtrijden, de andere als je paard net op zijn ene voorbeen staat in de galop, de derde van achter met je kont pontificaal in beeld, de vierde als je paard net schrikt van een musje in de heg... enfin, je kent het idee. Dan kijk je verbijsterd naar de foto's: was het ZO slecht? :oo Nee zo slecht was het niet, dit zijn de meest ongelukkige momenten waarop een foto geschoten kan worden.
Maar wat bezielt een mens om die foto's dan ook nog op Bokt te zetten? Dan wacht je toch tot een volgende keer met het commando om zeker 100 foto's te nemen zodat jij drie goede hebt om te laten zien? :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:45

zelf geef ik eigenlijk nooit of zelden commentaar bij deze topics maar lees sommige dan wel helemaal. Maar 9 van de 10 keer lees ik dan elke TS van dat topic een smoesje voor dit, smoesje voor dat enzovoort. Tja en dan is het topic niet leuk meer omdat je dan goedbedoeld commentaar wilt geven maar dan vervolgens doet die gene er niks mee terwijl diegene het juist goed bedoeld. En anders wordt de TS wel afgekraakt.

Als je gewoon eerlijk bent en onderbouwend commentaar geeft van beide kanten dan is het opzich wel leuk op een paar na..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:47

soms willen ze gewoon complumentjes :=
Laatst bijgewerkt door Remark op 20-01-10 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:48

Ninx schreef:
Waarmee je zegt dat dit jouw wijze van rijden is, en ook als zodanig zichtbaar op foto's? Het klinkt meer als een ideaal, als alleen dat soort mensen mogen posten zien we nog zeer weinig foto's...

Nope, helaas niet die van mij. Had ook al gezegd dat ik niet een van de mensen ben die ik mis op HAW ;)
Maar wel iemand als de voornoemde ruiters die dus niet meer posten.
Ik zeg ook nergens dat mensen die minder rijden niet meer mogen posten, wel dat ik de pee in heb dat de goede ruiters niets meer laten zien.
Zeg nou zelf, als je op concours bent geweest en een goede proef hebt gezien, als je een mooi Youtubefilmpje hebt gezien, als je een mooie fotoserie op Bokt hebt gezien, is dan niet je eerste neiging om je rijbroek aan te trekken en nog eens heeeeel hard te gaan oefenen om net zo goed te worden?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:51

Ik word zelf altijd erg moe van de mooi paard, beugels langer etc. reacties. Zeker als ik mijn best doe om net voor de dag te komen, mooie foto's te laten zien, en alles goed te onderbouwen. Ik ben geen superruiter ofzo, maar ik probeer wel iets nets te laten zien. Ga ook serieus in op het commentaar.
Alleen.. Dat zou dan wel een beetje serieuzer gegeven mogen worden wat mij betreft.

Ik denk trouwens ook dat zo'n team de toon kan zetten in een topic. Als het meteen serieus begint, met goed opbouwend commentaar zullen veel bokkers dat voorbeeld volgen, en anders gewoon niks zeggen.