Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:59

Hoezo mensen die dit soort foto's aanrichten. Deze mensen weten niet beter. Daarom is er Brooke, die voorlichting geeft over hoe ze met hun dieren om moeten gaan. Je praat nu over dieren in landen waar de mensen zelf amper eten kunnen kopen.
Geen paard of ezel betekent voor deze mensen ook de hongerdood en voor hun gezin.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:00

Asyaa schreef:
Omdat de jouw 'standaard' van schokkend anders(/lager) ligt dan die van de rest van de wereld, en dan krijg je problemen als deze :)
Wat jij vreselijk vindt, vindt de rest goed in de context van het bijbehorende verhaal.

Juist, in de context van het verhaal..hier wordt enkel en alleen de foto van de ezel geplaatst en wordt er in het stukje ernaast helemaal
niks over verteld. Plaats deze foto dan in het topic zelf, onderaan zodat duidelijk is wat er wel of niet mee gebeurt is

Wendy, zappen en geen waarschuwing zien wil niet zeggen dat er geen waarschuwing geweest is..hier is helemaal een waarschuwing dat
het eventueel schokkend kan zijn :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

:wave: andere nieuwsredactielid meldt zich ook.
We hebben de foto van tevoren achter de schermen gezet en daar kwamen geen negatieve reacties op (in de zin van te shockerend voor bokt oid). Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. De foto is in ieder geval absoluut niet geplaatst om te shockeren, maar wel om de feiten weer te geven.
We houden dit topic even in de gaten :)

Anoniem

Ik vind het schokkend dat er zo weinig mensen zijn die die foto schokkend vinden. Ik word haast verdrietig van teksten als 'hij is alleen maar mager en 'valt wel mee'.
Hieruit blijkt wel dat veel mensen al zo ontzettend gewend zijn geraakt aan dat soort beelden dat het hun gevoel nog nauwelijks bereikt. Terwijl dat juist een normale reactie zou zijn, dat het je wel raakt.

Het gevolg is dat beelden steeds schokkender worden (dat zie je ook in bv. het journaal, vroeger werden er veel minder gedetailleerde beelden uitgezonden) om mensen nog te kunnen bereiken.

Die foto niet schokkend vinden is 1 ding, maar iemand die het wèl schokkend vindt dan zo afbranden vind ik bijna net zo erg. Een beetje empathie zou veel mensen hier niet misstaan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:01

sjeik schreef:
Hoezo mensen die dit soort foto's aanrichten. Deze mensen weten niet beter. Daarom is er Brooke, die voorlichting geeft over hoe ze met hun dieren om moeten gaan. Je praat nu over dieren in landen waar de mensen zelf amper eten kunnen kopen.
Geen paard of ezel betekent voor deze mensen ook de hongerdood en voor hun gezin.

Nee ik heb het ook niet over die mensen, die mensen die weten niet beter, wat jij zegt. Maar er zijn mensen die "dit soort foto's" aanrichten. Er zijn mensen die bewust dieren pijn doen, en noem maar op, dat bedoelde ik.

Akitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:01

JA er iig niet bij gaan denken hoe wreed deze wereld eigenlijk is.
Geloof niet dat die bewust naar zo'n foto kijken

Paardje3_

Re: Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:02

Daarbij vind ik deze foto trouwens niet schokkend hoor, ik zie een ezel die gewoon heel erg mager is.

Geen bloed, geen openwonden etc.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:02

Paardje3_ schreef:
Daarbij vind ik deze foto trouwens niet schokkend hoor, ik zie een ezel die gewoon heel erg mager is.

Maar hij moest wel ingeslapen worden......
Maar dat geeft dan niet, want hij had geen open wonden?
Ik vind het wel degelijk schokkend...
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 28-12-09 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:04

RedPassion schreef:
Ik vind het schokkend dat er zo weinig mensen zijn die die foto schokkend vinden. Ik word haast verdrietig van teksten als 'hij is alleen maar mager en 'valt wel mee'.
Hieruit blijkt wel dat veel mensen al zo ontzettend gewend zijn geraakt aan dat soort beelden dat het hun gevoel nog nauwelijks bereikt. Terwijl dat juist een normale reactie zou zijn, dat het je wel raakt.

Het gevolg is dat beelden steeds schokkender worden (dat zie je ook in bv. het journaal, vroeger werden er veel minder gedetailleerde beelden uitgezonden) om mensen nog te kunnen bereiken.

Die foto niet schokkend vinden is 1 ding, maar iemand die het wèl schokkend vindt dan zo afbranden vind ik bijna net zo erg. Een beetje empathie zou veel mensen hier niet misstaan.

Natuurlijk 'raakt het' mij ook!! Zoals ik al meerdere keren heb gezegd vind ik het een erg zielig ezeltje, maar vind ik het 'mooi' dat brooke er is om zulke dieren te helpen. En dat 'in vergelijking met...' deze foto nog wel meevalt. Het is triest en zielig, maar imo niet shockerend.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:05

Cayenne schreef:
:wave: andere nieuwsredactielid meldt zich ook.
We hebben de foto van tevoren achter de schermen gezet en daar kwamen geen negatieve reacties op (in de zin van te shockerend voor bokt oid). Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. De foto is in ieder geval absoluut niet geplaatst om te shockeren, maar wel om de feiten weer te geven.
We houden dit topic even in de gaten :)

Is er al iets bekend op de nieuwsredactie over of de foto wel of niet blijft staan? :)
Klinkt iig wel als een weloverwogen beslissing van jullie kant dat deze zo geplaatst is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:06

RedPassion schreef:

Ja de foto is schokkend, maar niet schokkend dat er mensen om flauwvallen of erg beroerd worden. De foto is schokkend in de zin van dat er zulke dingen gebeuren. Ze konden ook een foto plaatsen van een magere ezel met open wonden ed. DAT is echt schokkend.

Ik zou het probleem van de TS best begrijpen als de foto de halve voorpagina in bezet nam, dan kan je er niet omheen, nu hoef je nu alleen even niet rechtsboven te kijken, dan zie je de foto niet, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:06

RedPassion schreef:
Paardje3_ schreef:

Dat is inderdaad heel gewoon... :roll:

Dat is inderdaad heel gewoon in die landen.
Daarom staat dit verhaal ook op de VP met bijhorende foto in de hoop dat mensen (uit nederland waar dit niet normaal is) of hun ogen openen, of geld storten (of tenminste deze discussie te 'ontketenen') zodat dit niet meer gewoon is in al die landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:07

Wendy15 schreef:
En dat 'in vergelijking met...' deze foto nog wel meevalt.

Precies, dat is het hele punt. ;)

We hebben al veel ergere dingen gezien en raken daar aan gewend. Dat is logisch, psychologisch gezien, het is namelijk een soort zelfbescherming. Maar ik vind het desondanks wel een zorgwekkende ontwikkeling. Hoe schokkend moeten de beelden over 10 jaar dan zijn om nog enige reactie op te wekken?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:07

Hoi,

ik vind hetgeen achter de foto wel schokkend, maar dan in de zin van ''triest dat mensen of geen geld hebben om hun dieren goed te verzorgen of ze verwaarlozen''. Ik vind de foto zélf niet schokkend en zie niet in waarom zo'n foto hier niet zou mogen staan. Ik vind het hypocriet om dit soort foto's te verbieden, want het is realiteit. Het is juist goed om dit soort foto's te laten zien, zodat mensen hun ogen openen en hulp kunnen bieden.

En ja, ik heb wel geld gestort. Ik stuur geen kerstkaarten meer, maar doe elk jaar een donatie naar een goed doel (€50,00)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:08

RedPassion schreef:
Wendy15 schreef:
En dat 'in vergelijking met...' deze foto nog wel meevalt.

Precies, dat is het hele punt. ;)

We hebben al veel ergere dingen gezien en raken daar aan gewend. Dat is logisch, psychologisch gezien, het is namelijk een soort zelfbescherming. Maar ik vind het desondanks wel een zorgwekkende ontwikkeling. Hoe schokkend moeten de beelden over 10 jaar dan zijn om nog enige reactie op te wekken?

Ongeveer even schokkend als nu aangezien we er aan wennen :)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:08

je kan ook een ander deel van bokt instellen als startpagina. bijv inlogpagina ofzo, vind hier niks schokkends aan, tuurlijk is wel heel erg maar ik bedoel ik zie geen ernstige verwondingen of heel veel bloed ofzo.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:09

De foto is waarschijnlijk binnen een uur of 2 al zover gezakt dat je hem niet eens meer ziet wanneer je bokt op de voorpagina wilt openen :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:09

x_Marr schreef:
Ja de foto is schokkend, maar niet schokkend dat er mensen om flauwvallen of erg beroerd worden. De foto is schokkend in de zin van dat er zulke dingen gebeuren. Ze konden ook een foto plaatsen van een magere ezel met open wonden ed. DAT is echt schokkend.

Een dier die door pure verwaarlozing moet ingeslapen worden om hem verder leed te besparen vind ik altijd schokkend. Met of zonder bloed.

Je zou teminste de keuze moeten hebben om het niet te zien. Want 'wegkijken' is gemakkelijk gezegd al het de hele dag door je hoofd blijft spoken nadat je bokt nietsvermoedend open hebt gedaan.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:10

Sorry, maar mijn maag draait ook iedere keer om als ik de foto zie.
Neemt niet weg dat het wel een manier is om aandacht te krijgen.

Ik ben donateur van Brooke en ontvang daarom ook de magazine, met half dichtgeknepen ogen blader ik erdoorheen en als ik het 'uit' heb (toch kijken of er nog interessante dingen in staan) gooi ik het snel weg.

Ik vind het schokkend zoals die dieren behandelt worden en gun ze hulp e.d. (daarom doneer ik ook), maar ik zie het ook liever niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:13

RedPassion schreef:
Asyaa schreef:
Ongeveer even schokkend als nu aangezien we er aan wennen :)

Schokkender dus, want door die gewenning krijg je dus reacties als 'het valt wel mee'.

Nop, want we zijn er dan aan gewend dus het zal (ongeveer) even schokkend zijn :)
Maar dit gaat richting een hele andere discussie, of het wel z'n slechte ontwikkeling is dat we steeds meer 'schokkende dingen' te zien krijgen, want hierdoor komen we ook steeds dichterbij de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:17

Asyaa schreef:
Nop, want we zijn er dan aan gewend dus het zal (ongeveer) even schokkend zijn :)

Ja, dan moet het dus schokkender, want als je er aan bent gewend doet het je nog nauwelijks iets. :+

Maar goed, ik stop hier, ben te gevoelig voor dit gedoe. :D Ik snap TS in elk geval heel erg goed en ben blij dat er nog meer mensen zijn die niet volledig afgestompt zijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:17

Wij leggen na het lezen van het brooke's blad dit in de praktijk neer, voor iedereen die het lezen wil; zo niet, dan niet. Daar staan soms behoorlijk schokkende foto's in, maar moeten we onze ogen dan sluiten voor de realiteit in deze wereld? Wij niet in elk geval.
Mooi staan laten die foto................... that's life.

Cayenne

Re: Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:30

Op mijn beeldscherm is de foto nu al niet eens meer in beeld :)
De voorpagina van Bokt is in dit opzicht net als een krant. Daar staan soms ook minder leuke foto's op de voorpagina die ook realiteit zijn. Een krant gaat dat ook niet in suikerzoete woorden vertellen of plaatst er een zwart schermpje over heen zodat niet iedereen het ziet. Je bent lid van die krant, dus dan weet je dat het kan gebeuren.

Met bokt is het denk ik net zo. Bokt is overigens niet voor de heel jonge kinderen, dus daar moet men ook rekening mee houden. Dat wordt immers duidelijk beschreven wanneer je je registreert :j

Het is misschien geen vrolijke foto, maar wel de realiteit en ik denk dat je die niet moet willen weg stoppen.
Dat er mensen niet tegen kunnen kan ik me best voorstellen, maar helaas komen er nou eenmaal niet alleen vrolijke foto's op de voorpagina.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:45

Tegenwoordig lezen mensen ook niet veel meer. En zo'n plaatje trekt dan de aandacht zodat mensen zich er in kunnen verdiepen wat Brooke doet. Het is triest dat mensen of geen geld hebben om hun dieren goed te verzorgen of ze verwaarlozen omdat ze niet beter weten. Ik vind het hypocriet om dit soort foto's te verbieden, want het is realiteit. Het is juist goed om dit soort foto's te laten zien, zodat mensen hun ogen openen en hulp kunnen bieden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:24

Ik vind het ook geen fijne foto. Ik vroeg me al af of er niet nog iemand was die dat vond, want voor mij hoeft dit ook niet zo nodig op de voorpagina.
Vergeet trouwens ook niet dat er ook (erg) jonge kinderen op bokt komen, moeten zij ook op zo'n manier hiermee geconfronteerd worden? (Heel veel mediateksten (films,boeken etc) hebben niet voor niets een leeftijdsgrens)

Ik weet wel wat er gebeurd, mijn zus en ik zijn allebei lid van Brooke en ik vind het geweldig wat ze doen om die paarden en ezels daar te helpen. Ik krijg hun blad dus ook wel onder ogen en heb ook verschillende reportages gezien hierover, dus ik ben wel wat gewend. Maar ik hoef daar niet te pas en te onpas mee geconfronteerd te worden.
Ik vind dat soort beelden gewoon niet prettig en heb liever zelf de keuze wanneer ik daar naar kijk.
Nu staat ie pontificaal op de frontpage en dus kun je er bijna niet om heen. (en ik zit vrij vaak op de HP)

En opmerkingen als, je ogen er voor sluiten omdat je het liever niet ziet of dit is de realiteit en zo trekt het meer aandacht, mensen moeten er niet omheen kunnen en dan moet je maar relativeren blablabla.. sorry maar dat slaat nergens op. Je kan ook een nieuws bericht met een pakkende titel verzinnen en de foto gewoon in het bericht zetten. Dan zien mensen die foto ook wel, maar niet bij ieder nieuwsbericht of iedere keer dat men op de frontpage komt.
Ik lees dit soort berichten doorgaans toch wel, maar ik hoef niet bij ieder bericht of iedere keer dat ik op de FP ben daarmee geconfronteerd te worden. En als mensen dan vinden dat ik mijn ogen er voor sluit of dat ik niet kan relativeren... nou ja jammer dan. Ik weet van mezelf dat het niet zo is.

Brooke is overigens ook meteen de enige organisatie waar ik daadwerkelijk wat aan geef. Van hun weet ik tenminste redelijk zeker dat het daadwerkelijk daar terecht komt waar het nodig is en niet in de zakken van de grote bazen. (Zoals bij sommige andere goede doelen organisaties wel het geval is.)
Dus wat dat betreft sta ik achter Brooke en zou ik iedereen die wat te geven heeft, zeker aanmoedigen om dat dan aan Brooke te geven. :j