Blijheid schreef:Ik spreek inderdaad oudere mensen meestal wel met u aan, maar als ik mensen onder de 50 met u aanspreek dan krijg ik consequent te horen dat ik zeker vind dat ze oud zijn. In sommige gevallen zijn ze zelfs echt beledigd of vinden ze het heel raar. Mijn ervaring is dus dat mensen van onder de 50 het helemaal niet waarderen als ze met u worden aangesproken. Mijn ouders spreek ik ook "gewoon" aan met je/jij en met papa/mama, voornamen vind ik zo afstandelijk overkomen. Overigens, dat zijn zij ook zo gewend bij hun ouders, hoewel het daar soms nog u is, maar wel gewoon mam.
Zo ook op de universiteit, als ik een docent een email stuur dan schrijf ik netjes "Geachte meneer/mevrouw Achternaam" etc, gewoon echt een nette mail, en ik krijg mail terug met "Hoi!" erboven en ondertekend met alleen een voornaam. Tja, dan heb ik in het vervolg niet meer de neiging om hen ook zo netjes aan te spreken, nu meestal gewoon met "Beste meneer/mevrouw Achternaam". Ook zijn er behoorlijk wat docenten die je juist aansporen om ze bij de voornaam te noemen.
Kortom, ik denk wel dat het een beetje ligt aan je omgeving of het normaal wordt gevonden of je u zegt of niet, in mijn omgeving is het in elk geval helemaal niet standaard. Ik vind dat overigens geen teken van "geen normen en waarden", alleen wel andere normen en waarden. Een kort rokje was vroeger ook echt note done, en nu zie je haast geen enkellange rokken meer, jongens mochten vroeger echt geen lang(er) haar, want dat was niet netjes, op dezelfde manier veranderd ook het taalgebruik.
Ik ben het met je eens
.
En ik zeg overigens ook 'papa' en 'mama' en niet hun voornamen.