Heeft Bokt een hekel aan ''kinderen/tieners''?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:19

IsabelvS schreef:
En ook snap ik niet hoe je kinderen over het algemeen niet leuk kan vinden.. je bent zelf toch ook kind geweest.

Ja dus? Moet je dan automatisch maar kinderen ook leuk vinden? Alsjeblieft niet zeg. Wil ook absoluut geen kinderen, geloof dat mijn biologische klok gewoon niet ontwikkeld is ofzo ;)

Verwend zie ik meer als: Puh, ik krijg toch alles van mn papa... Of is dat meer verwaand idd?

Ik krijg overigens liever een penny antwoord dat een of ander brutaal antwoord.
Maar ik blijf erbij dat veel jeugdproblemen te wijten zijn aan de vrije opvoeding van tegenwoordig. Want tja, hoe kan je een kind respect bij brengen als ie zn ouders met de voornaam aanspreekt en loopt te jijen en te jouwen?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:47

stef schreef:
IsabelvS schreef:
En ook snap ik niet hoe je kinderen over het algemeen niet leuk kan vinden.. je bent zelf toch ook kind geweest.

Ja dus? Moet je dan automatisch maar kinderen ook leuk vinden? Alsjeblieft niet zeg. Wil ook absoluut geen kinderen, geloof dat mijn biologische klok gewoon niet ontwikkeld is ofzo ;)

Verwend zie ik meer als: Puh, ik krijg toch alles van mn papa... Of is dat meer verwaand idd?

Maar ik blijf erbij dat veel jeugdproblemen te wijten zijn aan de vrije opvoeding van tegenwoordig. Want tja, hoe kan je een kind respect bij brengen als ie zn ouders met de voornaam aanspreekt en loopt te jijen en te jouwen?

KOM OP ZEG, we leven niet in de middeleeuwen, en ik word ook best vrij opgevoeg, maar daardoor kan ik juist beter met mijn ouders opschieten, als ik ze mevrouw en u moest noemen zou ik nooit een band met ze op kunnen bouwen, ik weet niet in welke eeuw jij leeft maar mijn vader noemt zijn ouders zelf jij? :?.

En ik vind het gewoon gek, aangezien ik me niet voor kan stellen dat je toen je kind was jezelf ook al stom vond?

Ixie

Re: Heeft Bokt een hekel aan ''kinderen/tieners''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:48

Ik zie dat je 29 bent, kan me niet voorstellen dat jij jou ouders ook met u aanspreekt? Wat voor band heb jij met je ouders? Bespreek je wel eens echte dingen met je ouders?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:53

door te gaan schreeuwen bevestig je precies mijn punt mbt respect. Je mag het best niet eens zijn met mijn mening (want het is en blijft een mening, en heeft niks met de middeleeuwen te maken).
Een uitspraak als dat vind ik dus getuigen van geen respect voor mijn mening. Daarbij leg je mij ook nog woorden in mn mond dat ik mezelf als kinds stom vond?

Maar goed, we leven inderdaad niet in de middeleeuwen, dat verandert niets aan het feit dat ik mijn ouders nooit bij hun voornaam zal noemen, mn schoonmoeder ook niet, en mn oma al helemaal niet. Ik vind dat getuige van respect.
Waarom zou je geen band op kunnen bouwen als je u zou moeten zeggen? (ik moet overigens niks, ik kies er zelf voor)

Wat heeft mijn leeftijd ermee te maken of ik mensen wel of niet met u aanspreek? Dat heeft met respect te maken, niet met leeftijd.
Ik heb geen idee hoe oud je bent (staat niet in je profiel) maar ik heb een indicatie in mn hoofd nav je foto (waar ik helemaal naast kan zitten uiteraard ;) ) en op basis daarvan, en ik besef dat ik me hiermee op héél glad ijs begeef, vermoed ik dat ik meer echte dingen met mijn ouders heb besproken dan jij.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:15

als mijn volwassen kinderen me bij de voornaam noemen, reageer ik niet eens :D

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:49

stef schreef:
door te gaan schreeuwen bevestig je precies mijn punt mbt respect. Je mag het best niet eens zijn met mijn mening (want het is en blijft een mening, en heeft niks met de middeleeuwen te maken).
Een uitspraak als dat vind ik dus getuigen van geen respect voor mijn mening. Daarbij leg je mij ook nog woorden in mn mond dat ik mezelf als kinds stom vond?

Maar goed, we leven inderdaad niet in de middeleeuwen, dat verandert niets aan het feit dat ik mijn ouders nooit bij hun voornaam zal noemen, mn schoonmoeder ook niet, en mn oma al helemaal niet. Ik vind dat getuige van respect.
Waarom zou je geen band op kunnen bouwen als je u zou moeten zeggen? (ik moet overigens niks, ik kies er zelf voor)

Wat heeft mijn leeftijd ermee te maken of ik mensen wel of niet met u aanspreek? Dat heeft met respect te maken, niet met leeftijd.
Ik heb geen idee hoe oud je bent (staat niet in je profiel) maar ik heb een indicatie in mn hoofd nav je foto (waar ik helemaal naast kan zitten uiteraard ;) ) en op basis daarvan, en ik besef dat ik me hiermee op héél glad ijs begeef, vermoed ik dat ik meer echte dingen met mijn ouders heb besproken dan jij.

- Sorry, maar ik schrok ervan.
- Ik zeg tegen mijn oma ook u, en tegen vreemde, omdat ze ouder is en het dus gewend is, of anders uit beleefdheid. Tegen mijn andere oma zeg ik wel jij.
- Dat is ook een vooroordeel ;) waarom zou ik, op basis van mijn foto, geen goede dingen met mijn ouders kunnen bespreken?
Het heeft met leeftijd te maken in de zin van: of je ouders oud zijn of niet//in welke tijd je opgegroeid bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 07:51

ik ben ook niet van de jij en jouw...... mijn dochter noemt me ook niet bij de voornaam........

en mijn dochter en ik bespreken echt werkelijk alles :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:32

Denk niet dat u of jij binnen een familie veel met opvoeding te maken heeft, meer met gewoontes binnen families.

Mijn ouders, nu 70 en 71, Moeders kant is altijd "je" geweest, Vaders kant meer u. Werd verder echt niet moeilijk gedaan als je een keer je tegen een "u-opa" zei als kleintje hoor (of andersom). Dan werd er gewoon gelachen.

Maar als het op wederzijds respect en normen en waarden gaat, dan staat de familie aan Moeders kant toch echt een heel eind boven die van Vaders kant (waar respect volgens mij niet in het woordenboek stond en van een band al helemaal geen sprake).

Als ik het in mijn hoofd haal (42) om u tegen bv. mijn tante van 78 te zeggen, dan zou ik daar commentaar op krijgen in de trant van, hallo, ik ben je familie hoor!

Is maar net wat je gewend bent, heeft niks met respect te maken. Respect gaat over veel meer dan een paar beleefdheidsvormpjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:11

IsabelvS schreef:
- Sorry, maar ik schrok ervan.
- Ik zeg tegen mijn oma ook u, en tegen vreemde, omdat ze ouder is en het dus gewend is, of anders uit beleefdheid. Tegen mijn andere oma zeg ik wel jij.
- Dat is ook een vooroordeel ;) waarom zou ik, op basis van mijn foto, geen goede dingen met mijn ouders kunnen bespreken?
Het heeft met leeftijd te maken in de zin van: of je ouders oud zijn of niet//in welke tijd je opgegroeid bent.

Tegen volwassene u zeggen is niet omdat ze het gewend zijn, maar om je respect te uiten. Tegen je andere jij zeggen vind ik dus echt not done.
Ik bedoel niet dat ik verwacht dat je geen goede dingen kunt bespreken, absoluut niet. Maar vanaf je foto heb ik een idee bij je leeftijd, en weet ik dat jij bepaalde zeer belangrijke dingen in het leven (nog) niet met je ouders besproken hebt. Geeft niks, tijd komt nog wel (hoop ik voor je).
Het klopt wat je zegt dat het afhankelijk is van in welke tijd je opgroeit, maar dat bedoel ik dus met die vrije opvoeding. Maar ik vind het erg opvallend dat de generatie van de vrije opvoeding minder (of andere?) normen en waarden heeft dat de generatie daarvoor (generaliserend, maar over t algemeen genomen)

Sosha: Natuurlijk gaat respect over meer dan u zeggen, maar het is zeer zeker een onderdeel. Een of andere paardengoeroe die je respecteerd om wat hij of zij bereikt heeft spreek je ook met u aan als je daar een clinic van hebt bijv.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:20

Voor mij houdt u echt geen respect in. Sterker nog, mensen die ik op een afstand wil houden of echt niet mag, spreek ik consequent met u aan.

Totaal vreemde mensen natuurlijk ook, dat is een beleefdheidsvorm, maar die wil je toch ook op afstand houden zolang je ze verder niet kent? Dus dan is het niet persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:27

Ik spreek inderdaad oudere mensen meestal wel met u aan, maar als ik mensen onder de 50 met u aanspreek dan krijg ik consequent te horen dat ik zeker vind dat ze oud zijn. In sommige gevallen zijn ze zelfs echt beledigd of vinden ze het heel raar. Mijn ervaring is dus dat mensen van onder de 50 het helemaal niet waarderen als ze met u worden aangesproken. Mijn ouders spreek ik ook "gewoon" aan met je/jij en met papa/mama, voornamen vind ik zo afstandelijk overkomen. Overigens, dat zijn zij ook zo gewend bij hun ouders, hoewel het daar soms nog u is, maar wel gewoon mam.

Zo ook op de universiteit, als ik een docent een email stuur dan schrijf ik netjes "Geachte meneer/mevrouw Achternaam" etc, gewoon echt een nette mail, en ik krijg mail terug met "Hoi!" erboven en ondertekend met alleen een voornaam. Tja, dan heb ik in het vervolg niet meer de neiging om hen ook zo netjes aan te spreken, nu meestal gewoon met "Beste meneer/mevrouw Achternaam". Ook zijn er behoorlijk wat docenten die je juist aansporen om ze bij de voornaam te noemen.
Kortom, ik denk wel dat het een beetje ligt aan je omgeving of het normaal wordt gevonden of je u zegt of niet, in mijn omgeving is het in elk geval helemaal niet standaard. Ik vind dat overigens geen teken van "geen normen en waarden", alleen wel andere normen en waarden. Een kort rokje was vroeger ook echt note done, en nu zie je haast geen enkellange rokken meer, jongens mochten vroeger echt geen lang(er) haar, want dat was niet netjes, op dezelfde manier veranderd ook het taalgebruik.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:45

Ik denk dat de problemen die er zijn met de jeugd vooral liggen aan het gebrek aan opvoeding.
'Vroeger' werkte een gemiddelde moeder namelijk niet en was er gewoon als de kinderen uit school kwamen. Nu weren de ouders allebei en is er niemand als een kind uit school komt. In de periode tussen de thuiskomst van kind en die van de ouders, leidt het kind dus een regelloos bestaan. Wanneer de ouders dan eindelijk thuis zijn, gaan zij weer lekker verder met hun eigen leven en gaan sporten of verder werken enz. Het kind krijgt niet de aandacht die het nodig heeft en daar krijg je problemen van. Gescheiden ouders kunnen overigens net zo hard voor problemen zorgen bij kinderen, omdat regels niet op een lijn zitten en door het gebrek aan consequent zijn door schuldgevoel.

Voor ik half bokt over mij heen krijg: dit geldt natuurlijk niet voor iedere ouder of voor ieder kind. Dit is gewoon mijn visie op iets dat ik steeds vaker zie.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:53

stef schreef:
IsabelvS schreef:

En wat nou als je ouders niet eens willen dat je U zegt? Mijn ouders vinden dat echt onzin, maar dat betekent nog niet dat ik geen respect voor ze heb. Respect kun je ook op andere manieren uiten door naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen, dat hoeft echt niet persé met U en moeder en vader (ik zeg gewoon jij, jou, pap en mam).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:07

Blijheid schreef:
Ik spreek inderdaad oudere mensen meestal wel met u aan, maar als ik mensen onder de 50 met u aanspreek dan krijg ik consequent te horen dat ik zeker vind dat ze oud zijn. In sommige gevallen zijn ze zelfs echt beledigd of vinden ze het heel raar.

Komt inderdaad ook regelmatig voor idd.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:53

Blijheid schreef:
Ik spreek inderdaad oudere mensen meestal wel met u aan, maar als ik mensen onder de 50 met u aanspreek dan krijg ik consequent te horen dat ik zeker vind dat ze oud zijn. In sommige gevallen zijn ze zelfs echt beledigd of vinden ze het heel raar. Mijn ervaring is dus dat mensen van onder de 50 het helemaal niet waarderen als ze met u worden aangesproken. Mijn ouders spreek ik ook "gewoon" aan met je/jij en met papa/mama, voornamen vind ik zo afstandelijk overkomen. Overigens, dat zijn zij ook zo gewend bij hun ouders, hoewel het daar soms nog u is, maar wel gewoon mam.

Zo ook op de universiteit, als ik een docent een email stuur dan schrijf ik netjes "Geachte meneer/mevrouw Achternaam" etc, gewoon echt een nette mail, en ik krijg mail terug met "Hoi!" erboven en ondertekend met alleen een voornaam. Tja, dan heb ik in het vervolg niet meer de neiging om hen ook zo netjes aan te spreken, nu meestal gewoon met "Beste meneer/mevrouw Achternaam". Ook zijn er behoorlijk wat docenten die je juist aansporen om ze bij de voornaam te noemen.
Kortom, ik denk wel dat het een beetje ligt aan je omgeving of het normaal wordt gevonden of je u zegt of niet, in mijn omgeving is het in elk geval helemaal niet standaard. Ik vind dat overigens geen teken van "geen normen en waarden", alleen wel andere normen en waarden. Een kort rokje was vroeger ook echt note done, en nu zie je haast geen enkellange rokken meer, jongens mochten vroeger echt geen lang(er) haar, want dat was niet netjes, op dezelfde manier veranderd ook het taalgebruik.

Ik ben het met je eens :j.
En ik zeg overigens ook 'papa' en 'mama' en niet hun voornamen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:54

mayniac_val schreef:
Ik denk dat de problemen die er zijn met de jeugd vooral liggen aan het gebrek aan opvoeding.
'Vroeger' werkte een gemiddelde moeder namelijk niet en was er gewoon als de kinderen uit school kwamen. Nu weren de ouders allebei en is er niemand als een kind uit school komt. In de periode tussen de thuiskomst van kind en die van de ouders, leidt het kind dus een regelloos bestaan. Wanneer de ouders dan eindelijk thuis zijn, gaan zij weer lekker verder met hun eigen leven en gaan sporten of verder werken enz. Het kind krijgt niet de aandacht die het nodig heeft en daar krijg je problemen van. Gescheiden ouders kunnen overigens net zo hard voor problemen zorgen bij kinderen, omdat regels niet op een lijn zitten en door het gebrek aan consequent zijn door schuldgevoel.

Voor ik half bokt over mij heen krijg: dit geldt natuurlijk niet voor iedere ouder of voor ieder kind. Dit is gewoon mijn visie op iets dat ik steeds vaker zie.

Zoals je al zegt, dat is bij sommige zo, bij alle kinderen die ik ken niet. Nou kom ik ook wel uit een goede buurt etectera (niet dat het hier niet voorkomt) maar hier is heel vaak iemand thuis als ik thuis kom, in ieder geval toen ik jonger was. Nu vind ik het juist fijn soms een middagje alleen thuis te zijn.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:55

Dewii schreef:
En wat nou als je ouders niet eens willen dat je U zegt? Mijn ouders vinden dat echt onzin, maar dat betekent nog niet dat ik geen respect voor ze heb. Respect kun je ook op andere manieren uiten door naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen, dat hoeft echt niet persé met U en moeder en vader (ik zeg gewoon jij, jou, pap en mam).

Precies! Mijn ouders zouden me volgens mij gewoon uitlachen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:24

IsabelVS: bij mij was er vroeger ook tijd iemand thuis hoor en bij de meeste mensen die ik ken ook. Maar ik zie op de school waar ik stage loop wel heel veel kinderen wiens ouders er te vaak niet zijn en de negatieve invloed die dat op die kinderen heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:10

ouders die niet willen dat je u zegt, dat bedoel ik dus met die vrije opvoeding, en ik ben van mening dat je je kind dan een stuk minder respect en normen en waarden bij brengt. Noem me maar ouderwets, maar een kind hoort (in mijn visie dus) zijn ouders gewoon met u en met papa of mama aan te spreken, niet met klaas of miep en jij en jou

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:13

ik heb er geen last van ..

heb eerder last ervan dat ze worden afgeblaft terwijl hun ook dingen willen leren en willen vragen.
en idd zijn sommige topics wel erg lachwekkend maar jog het zijn kids he!
liever dat ze sommige dingen vragen als dat ze het zelf op de pony uit proberen.

alleen hun msn taal is wel soms ergelijk..

en gelukkig zijn we allemaal klein geweest toch

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:14

ja bento, maar toen ik klein was bestond er nog geen msn taal ;)

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:15

dat is waar...

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:18

-
Laatst bijgewerkt door Vithou op 25-12-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:20

stef schreef:
ouders die niet willen dat je u zegt, dat bedoel ik dus met die vrije opvoeding, en ik ben van mening dat je je kind dan een stuk minder respect en normen en waarden bij brengt. Noem me maar ouderwets, maar een kind hoort (in mijn visie dus) zijn ouders gewoon met u en met papa of mama aan te spreken, niet met klaas of miep en jij en jou

Nou, zo vrij ben ik niet opgevoed hoor. En ik ken mijn normen en waarden echt wel :j en die zijn behoorlijk beleefd naar mijn mening ;)

*Edit: Nog even heel erg ontopic: Ik vind het eigenlijk wel meevallen met hoevaak kinderen en tieners beledigd worden. Er ziten op Bokt ook wel rotte appels tussen die ieder kind afsnauwen, maar die heb je altijd wel.
Laatst bijgewerkt door Dewii op 25-12-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:20

wat is de toegevoegde waarde voor dit topic van deze link?