Wat is mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:00

Lovely schreef:
Fiffil, misschien weet ik wel hoeveel tijd er in een tekening gaat zitten en zich dat commercieel verhoudt, maar ik stoor mij er aan dat men daar zo makkelijk mee schermt. Want die tekenaar he, heeft die ook een btw nummer en geeft die de inkomsten en omzet netjes aan bij de belasting? Want als we het zakelijk gaan bekijken, dan wil ik daar ook een zakelijke benadering voor terug. Die 50 euro, is dat in- of exclusief BTW?

Echt he, geld vragen voor een tekening doe je bij je oma als je 7 bent of als je echt als kunstenaar wat voorstelt, maar alles ertussenin valt bij mij onder prutsers en beunen de haas :). Damn, mijn tekening is per ongeluk gelukt, laat ik er gelijk geld voor vragen!

:x :x

Weet jij wel waar je over praat? :? :n

Deze tekenaar heeft geen tekening gemaakt die 'per ongeluk' goed gelukt is. Deze tekenaar werkt ook in opdracht en heeft veel meer ervaring dan een kind dat een tekening maakt voor haar oma...

Jes

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:15

TS wist waarschijnlijk voor het plaatsen van haar foto ook al dat ze op het moment mocht ze de tekening willen kopen geen geld heeft. Dan vind ik niet dat je erbij moet zetten dat je hem eventueel wilt kopen. Waarschijnlijk is deze tekenaar aan de slag gegaan omdat er een mogenlijkheid tot koop in zat.

Dit brengt wel licht op de vraag of eventueel eea verandert moet worden in de OP in het topic.

Over het hele belasting verhaal, dan zou de tekenaar dus een wettelijk uurloon, plus verzekerings kosten, pensioen en btw kunnen rekenen, denk dat de tekening dan wel drie a vier keer zo duur wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:15

Wendy15 schreef:
En de tekenaar heeft het recht om de tekening eventueel aan iemand anders te verkopen die het geld er wél voor over heeft.

Eh nee. Dat recht heeft de tekenaar dus heel beslist niet, nu duidelijk is dat er geen toestemming KAN zijn omdat de TS niet eens de auteursrechten op de foto heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:19

Het is best een mooie foto (qua houding en dier, de foto zelf is niet veel aan), ik had hem ook opgeslagen om mee te oefenen.
Maar heb hem meteen uit m'n mapje gegooit want als hij niet eens zelfgemaakt is... misschien ook iets om in de OP van het topic te zetten? Om dit soort dingen te voorkomen. Stel je voor dat je ook nog een fotograaf op je dak krijgt. :\

En over de prijs: stel je werkt 20 uur aan een tekening, dan krijg je met 50 euro dus 2,50 per uur en dan zijn je materiaalkosten er nog niet eens uit... is dat veel? Ik vind van niet.

Wendy15

Shadow0 schreef:
Wendy15 schreef:
En de tekenaar heeft het recht om de tekening eventueel aan iemand anders te verkopen die het geld er wél voor over heeft.

Eh nee. Dat recht heeft de tekenaar dus heel beslist niet, nu duidelijk is dat er geen toestemming KAN zijn omdat de TS niet eens de auteursrechten op de foto heeft.

De foto mag zonder toestemming niet verveelvuldigt oid worden..
Maar imo is de tekening héél anders dan de foto, wat in het topic ook al vaker is uitgelegd.. De achtergrond is anders, de schaduwwerking op het paard is anders.. Dus dit is niet een kopie van de foto, maar een tekening met de foto ter inspiratie en dat mag voor zover ik weet wél..

Shadow0

Saffier schreef:
Over het hele belasting verhaal, dan zou de tekenaar dus een wettelijk uurloon, plus verzekerings kosten, pensioen en btw kunnen rekenen, denk dat de tekening dan wel drie a vier keer zo duur wordt.

Dat is echt grote onzin natuurlijk ;) Wettelijk uurloon, pensioen, verzekeringen, dat zijn dingen die van belang zijn in een werkgeversrelatie, en dat heeft hier echt helemaal nul nada niente mee te maken. Als er al een overeenkomst had kunnen zijn tussen een opdrachtgever en tekenaar, dan is het precies dat: als opdrachtgever. Die hoeft geen pensioen, verzekering of wettelijk uurloon te betalen, die spreekt gewoon een prijs af.
Alleen de afdracht van BTW, daar weet ik niet zo veel vanaf.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:20

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de fotograaf vind van wat de ts heeft gedaan..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:21

Fiffill schreef:
En over de prijs: stel je werkt 20 uur aan een tekening, dan krijg je met 50 euro dus 2,50 per uur en dan zijn je materiaalkosten er nog niet eens uit... is dat veel? Ik vind van niet.

En ik maar denken dat tekenen een hobby was voor de meeste. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:23

ThePast03 schreef:
Fiffill schreef:

Je kan van je hobby je werk maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:26

Ja, en als je dan ondernemer wordt, dan zitten daar ook plichten aan vast :j.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:26

ThePast03 schreef:
Fiffill schreef:

Zou jij voor 2,50 per uur je bed uitkomen om te werken? ;) Ook al is het 'hobby' mag je imo best een kleine vergoeding vragen voor de geleverde diensten :)
Tussen een tekening maken voor vrienden of een volslagen vreemde zit dan imo ook weer een groot verschil :) Dat doe ik ook niet voor niks en ik denk niet dat een tekenaar die ook maar een beetje met z'n potloden overweg kan dat gratis doet voor 'zomaar iemand' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:27

ThePast03 schreef:
Fiffill schreef:

Jij weet echt niet waar je het over hebt he :n ;).
Komkommmercieel zijn ze tegenwoordig en dan ook gelijk kunstenaar en goed :j.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:30

En wat jij een 'prutser' noemt of een 'kunstenaar die er toe doet'..... dat is een kwestie van smaak en wat mensen mooi vinden. :)

Als jij kon tekenen, zou je dan ook zomaar gratis voor iedereen tekeningen maken? Je stopt er toch tijd en materiaal in, daar mag je toch best een vergoeding voor vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:33

Nou, ik ben opgegroeid bij iemand met een galerie en die zelf dus kunst maakt. Alles daaronder vind ik dus gepruts in de marge, tot je weer bij dat kind komt die van oma een kwartje krijgt voor een mooie tekening.

Wat ik mis in dit verhaal is een bestelling, er is dus geen overeenkomst, waardoor er dus concreet niks geleverd hoeft te worden en ook niet betaald. Wat de tekenaar doet is een tekening opdringen waar niet om gevraagd is en er nog geld voor vragen ook. Dat kan dus niet.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:35

Lovely schreef:
Wat de tekenaar doet is een tekening opdringen waar niet om gevraagd is en er nog geld voor vragen ook. Dat kan dus niet.

Hoezo opdringen, Lovely. Ze hoeft hem toch niet te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:38

Het is opdringerig om een tekening van iemand paard te maken terwijl daar niet om gevraagd is. Volgens mij ben je echt helemaal van de ratten besnuffeld als je een tekening gaat zitten maken als er niet om gevraagd is en als je niet zeker weet of er wel een koper voor zal zijn. Die kosten maak je dan welbewust en dan moet je ook aanvaarden dat je die zelf moet dragen. Investeren heet dat, middels een oefenprojectje, waar het allemaal om te doen was. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:38

Lovely schreef:
Nou, ik ben opgegroeid bij iemand met een galerie en die zelf dus kunst maakt. Alles daaronder vind ik dus gepruts in de marge, tot je weer bij dat kind komt die van oma een kwartje krijgt voor een mooie tekening.

Wat ik mis in dit verhaal is een bestelling, er is dus geen overeenkomst, waardoor er dus concreet niks geleverd hoeft te worden en ook niet betaald. Wat de tekenaar doet is een tekening opdringen waar niet om gevraagd is en er nog geld voor vragen ook. Dat kan dus niet.

Wat jij kunst vind dat vind een ander misschien wel oud vuil.. Wat jij lelijk vind kan een ander práchtig vinden. Het is kunst wanneer iemand dat vindt. En wat de waarde betreft is maar net wat de gek ervoor geeft.. Zo stond herman brood met een blinddoek om te kliederen en dat is 'kunst' terwijl ik zo'n tekening als waar het hier om gaat veel kunstiger vind dan dat.. Smaken verschillen nou eenmaal ;)

En hoe grote plaat heb je voor je hoofd? :) Wáár wordt gezegd dat er een bestelling/overeenkomst/verplichting tot aankoop of wat dan ook is??????? :roll: Ts is de MOGELIJKHEID tot aankoop aangeboden, maar er is haar NIETS verplicht... Lezen aub ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:39

Lovely schreef:
Het is opdringerig om een tekening van iemand paard te maken terwijl daar niet om gevraagd is. Volgens mij ben je echt helemaal van de ratten besnuffeld als je een tekening gaat zitten maken als er niet om gevraagd is en als je niet zeker weet of er wel een koper voor zal zijn. Die kosten maak je dan welbewust en dan moet je ook aanvaarden dat je die zelf moet dragen. Investeren heet dat, middels een oefenprojectje, waar het allemaal om te doen was. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

Door de tekening in dat topic te plaatsen met de mededeling "Wil iemand mijn paard tekenen" is er niet om gevraagd om haar paard te tekenen? >;) Grapjas! _O- De tekenaar heeft de tekening laten zien en bied zoals ik al zei de MOGELIJKHEID om het orgineel te kopen, dat ts dat niet wil is háár keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:40

Zeg Wendy, misschien moet je een klein beetje op je woorden letten, er is niks mis mee om je netjes op te stellen naar je discussiegenoten. En fyi, ik heb de tekening niet gezien en het interesseert me niet of die mooi of lelijk is, het gaat mij om het dwaalspoor waar men op zit in de veronderstelling ergens recht op te hebben :).

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:43

Op mijn woorden letten? :) Volgens mij heb ik het gewoon netjes verwoord? :)
En hoezo een dwaalspoor en wáár recht op hebben???
Ts heeft nergens 'recht op' in deze.. De tekenaar is niet eens verplicht de tekening aan de ts aan te bieden..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:45

Lovely schreef:

Volgens mij moet je wat beter lezen.... de TS heeft toch juist GEVRAAGD of haar paard getekend kon worden!

Nee, als je ergens wilt reageren, lees je dan even in hoe het precies zit.. :)

En zoals ik al eerder zei: smaken verschillen. Misschien vind ik dat werk uit die galerie waar jij bent opgegroeit wel gepruts en dit kunst.... daar heb jij verder niks over te zeggen. ;) Dat is persoonlijke smaak.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 14-12-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:45

Lovely schreef:

Euhm, heb jij uberhaupt de openingspost gelezen :?

TS zette de foto in een topic neer waar het de bedoeling is dat je paard wordt nagetekend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:49

Fiffill schreef:
Als jij kon tekenen, zou je dan ook zomaar gratis voor iedereen tekeningen maken?

Is heel gek, maar ikzelf heb die neiging dus niet echt, ik vind CC-projecten (creative commons dus) veel leuker en heb dan ook met veel plezier aan de wiki gewerkt.

Maar goed, iedereen maakt daar z'n eigen keuze in en dat ik 90% van de foto's, tekeningen, webdesigns en andere producten die ik langs zie komen geen geld waard vind, dat doet niet echt ter zake.

Maar al die argumenten die genoemd worden gelden in elk geval net zo goed voor de fotograaf. Ook die stopt tijd, moeite en geld in een zo'n product. En blijkbaar heeft de tekenaar het voldoende gewaardeerd om dingen als beeld en onderwerp over te nemen. En dus is het heel vreemd dat de tekenaar wel zelf erkenning wil voor de tekening, maar diezelfde erkenning ontzegt aan degene die dat voorliggende product (waar toch mooi gebruik van is gemaakt).

En daar moet je je wel heel goed bewust van zijn denk ik. Op het moment dat je als tekenaar die rechten van een ander niet erkent, moet je ook aanvaarden dat anderen hetzelfde met jouw werk kunnen doen. Ze kunnen jouw tekening gebruiken voor hun eigen werkstuk, daar geld op verdienen, zonder dat jij er wat mee te maken hebt. En dan heeft iemand anders voordeel van jouw tijd en geld en moeite, maar jijzelf niet.
(En waar het eerst nog een beetje dubieus was, omdat de TS de foto had aangeboden, is het nu duidelijk dat de toestemming voor het verspreiden er nooit geweest is omdat de fotograaf niet de TS was.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:52

@Shadow0 ik vind dat soort dingen ook leuk hoor, ik schrijf ook niet voor niets aan de wiki. ;)
Maar bijv. materiaal... dat kost ook echt wel wat. :) Ik snap best dat je er een vergoeding voor vraagt... en tijd is geld tegenwoordig... als ik alle tijd van de wereld had dan zou ik ook best gratis tekeningen willen maken voor mensen. :D Maar voor veel mensen is het ook een leuk zakcentje bijverdienen als ze af en toe een opdrachtje hebben.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:14

Shadow0: De tekenaar wist op het moment van tekenen en aanbieden niet dat de fotograaf geen toestemming had gegeven om de foto na te laten tekenen. Dus dat heeft verder niks te maken met waar het in eerste instantie om gaat. Dat zal met de fotograaf opgelost moeten worden, en daar is nog geen sprake van geweest, dus wie weet komt dat nog wel. Niet nodig om dat erbij te halen dus. En verder blijf ik hierbij: Zou jij een huis bouwen als iemand daarom vraagt, en als diegene het daarna niet wilt kopen het maar voor niks laten staan. En het niet door proberen te verkopen?

En dat er een discussie is over wat kunst is en waar geld mee verdient zou kunnen worden vind ik erg knap. Een discussie valt namelijk erg moeilijk te voeren zonder feiten en argumenten, die hier niet gegeven kunnen worden. Aangezien kunst persoonlijk is en geen feiten kent. Dus waarom het daar nu over gaat vraag ik me ook af, want dat heeft er ook niks mee te maken.