Mod opmerkingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Mod opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:18

Ik snap niet waarom mensen niet door een naam en de geschiedenis daarvan heen kunnen kijken?

Ik heb in mijn hele boktleven nooit een OW of ban gehad en zelfs nooit een modopmerking gelezen die op mijn post betrekking zou kunnen hebben. Wél vind ik dit een heel goed idee, je kan de berichten van alle posters in een topic bekijken, waarom niet de modopmerkingen? Lijkt me enorm makkelijk, inderdaad om te zorgen dat je niks zegt, wat al 'verboden' is te zeggen in een modopmerking. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:24

Als er al gezeik begint op page 2
dan typ je onderin toch eventjes : mod
in...

Dan had je het kunnen zien, aangezien deze tip jou nu al meerdere keren verteld is...

of je scrolt even de 9 pagina's door... is niet zo moeilijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:29

Hebben de mods ook wat te doen. Maar als er al gezeik op pagina 2 is, kan je alles verwachten, of hele topic lezen of gewoon maar wat neerkalken.

Wat een werk de mods er mee hebben zou mij boeien, ze willen het zelf en bart is mans genoeg zijn forumpje gebruiksvriendelijk te maken voor modjes...

Overigens denk ik dat modje worden iets van een eer is of zo, laat ze dan ook zelf lekker hele dagen berichten lezen, deleten, bannen, dat is kennelijk wat ze graag doen.... :7

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:22

Volgens mij is modereren geen erebaan hoor. Het is gewoon vrijwilligerswerk en dat mag best ontlast worden met een leuke tip ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:12

Ach volgens mij staan er hordes te trappelen om hun naam in een andere kleur te zien..... :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:14

Die zo hard staan te trappelen, hoeven het van mij niet te worden. Die houden het ook niet lang vol imo. Die doen het uit nieuwsgierigheid en dat is een verkeerde instelling voor dit intensieve vrijwilligerswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:16

Ach ja kijkje achter de schermen is niet verkeerd. Even lezen waar de normale bokker niet kan lezen.... :P Alleen dat al, motiveert veel mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:53

slimmerik schreef:
Volgens mij is modereren geen erebaan hoor. Het is gewoon vrijwilligerswerk en dat mag best ontlast worden met een leuke tip ;)

Ach Slim je heb altijd nog van die Bokkers die denken dat ze het alleen recht hebben op bokt (Dus denken dat ze alles kunnen maken) en dus die mod opmerking niet voor hen geldt......Dat zijn dan bokkers die al jaren op bokt zitten.
(Dit is overigens niet voor jou persoonlijk bedoeld hoor ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:36

Ik wil even meegeven dat wij inmiddels bezig zijn met overleggen hierover. Technisch gezien weet ik niet of het haalbaar is.

Mijn persoonlijke mening hierover is dat het mij niet noodzakelijk lijkt zo'n functie te hebben. Je kan minimaal verwachten dat iemand zeker de laatste drie pagina's en eventueel de eerste pagina van een topic leest. Veel modopmerkingen worden ook in de openingspost herhaald. Verder is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn manier van reageren en handelen op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:44

Fijn dat jullie na bijna 2 weken de tijd hebben gevonden om een reactie in dit topic te geven :+ :) Ik ben benieuwd naar een inhoudelijke reactie...

Je hebt het over modopmerkingen in de beginpost herhaald, hier heb ik het ook al eerder in dit topic over gehad, dat ik dat onlogisch vind. Je geeft zelf ook al aan 'eventueel', dus is het niet gangbaar om de beginpost elke keer dat je het topic terug opent opnieuw te lezen. Maar wat ik me afvroeg, waarom wordt daar eigenlijk voor gekozen als achterliggende reden daarvoor? En waarom wordt dat eigenlijk ook dan niet structureel toegepast? Dus alle modopmerkingen zowel in het topic als in de beginpost te plaatsen? Vaak zie je modopmerkingen alleen in het topic zelf, en niet ook nog eens in de beginpost. Is trouwens wel dubbelop werk, je moet je melding twee keer plaatsen, dus kost nog meer werk. Dan zou zo'n simpel tooltje met een signalisatie en overzicht van alle modopmerkingen op een rijtje voor jullie als mods juist minder tijd kosten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:49

Unwritten schreef:
Verder is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn manier van reageren en handelen op bokt.

Dat heb ik ook niet beweerd, dat dat niet zo is. Maar leg eens uit waarom er 13 modopmerkingen in 1 topic moeten? Dat is dan toch ook nergens voor nodig? Of kunnen de mods elkaars opmerkingen niet meer terug vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:52

Er vanuit gaande dat moderators die op 1 topic werken ook weten dat er meerdere moderatorreacties in een topic staan, is dit een punt waar een topic vaak toch informatief genoeg is, maar er dus gebruikers zijn die of niet teruglezen, of dat echt niet kunnen. Echter, als zij niet teruglezen, wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van zo'n knop? Want niet teruglezen, dan neem ik aan dat er ook geen behoefte is om puur die opmerkingen terug te lezen?

Maya, ik weet niet waarom er nog niet eerder een reactie gegeven is, ik moet eerlijk zeggen dat ik het topic wel gelezen heb hier, maar dat ik de laatste tijd niet helemaal goed uitkom met alle dingen die er moeten gebeuren om overal makkelijk te kunnen reageren :o

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:00

Nou ik wacht dan maar af.... Is bovendien toch een tool die Bart in moet bouwen niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:01

Unwritten schreef:
Echter, als zij niet teruglezen, wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van zo'n knop? Want niet teruglezen, dan neem ik aan dat er ook geen behoefte is om puur die opmerkingen terug te lezen?

Dat vind ik weer iets te kort door de bocht :) De toegevoegde waarde van zo'n knop is een signalisatie dat er iets aan de hand is, en door een simpele klik kan je dus zien wat er allemaal is bijgestuurd in het topic.

Een topic van tig bladzijdes ga je vaak niet allemaal bijlezen, en daardoor wordt het weer een tikje willekeur. Want als er nou toevallig op die 3 laatste blz een modopmerking stond, dan heb je hem gezien. Maar stond ie 4 of 5 blz terug, dan heb je het niet gezien... En dat zou zo'n knop voorkomen, en daarmee heb je je toegevoegde waarde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:03

slimmerik schreef:
Nou ik wacht dan maar af.... Is bovendien toch een tool die Bart in moet bouwen niet dan?

Het is inderdaad een tool die ingebouwd zou moeten worden, ik weet ongeveer hoe dat zit qua codering, maar het is wel iets wat voor het databeest wat zwaarder kan zijn.

Maya,
Er vanuit gaande dat iemand niet de laatste 5 blz leest, en dus inderdaad een modopmerking zou missen, die zou aan de hand van de berichten die hij of zij wel leest, moeten kunnen opmaken wat de sfeer is? Mijn redenatie hoor, dat ook die knop dan overbodig zou zijn. Weet niet hoe de anderen er over denken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:16

Unwritten schreef:
Maya,
Er vanuit gaande dat iemand niet de laatste 5 blz leest, en dus inderdaad een modopmerking zou missen, die zou aan de hand van de berichten die hij of zij wel leest, moeten kunnen opmaken wat de sfeer is? Mijn redenatie hoor, dat ook die knop dan overbodig zou zijn. Weet niet hoe de anderen er over denken.

Dat werkt niet altijd. Soms is er iemand die dan op de een na laatste bladzijde toch weer een offtopic discussie begint. Als je de modopmerkingen niet gelezen hebt is de kans groot dat je daar dan toch weer op in gaat.
Om maar even een klein voorbeeld te noemen.

Zelf kan ik wel de moeite nemen om op zijn minst alle bladzijden even snel door te kijken, maar ik zou het een enorme verbetering vinden als je die apart zou kunnen bekijken. Net zoals je nu de berichten van een gebruiker kunt nalezen met geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:24

@ Unwritten. Zoals ThePast03 aangeeft. Een topic kan in 1 blz al compleet over iets heel anders gaan dan in het voorgaande blz. Kijk maar naar deze en de voorgaande blz. Prachtig voorbeeld, ging over allerlei verschillende onderwerpen. De sfeer is in dit topic al vele kanten uitgegaan, en dat was nog maar 5 blz in totaal.

En ik sluit me geheel bij haar laatste alinea aan :j Het zou een welkome verbetering en aanvulling zijn. Het is zéker niet bedoeld als excuus of iets om je achter te verschuilen van de verantwoordelijkheid dat je zelf het topic niet hoeft door te lezen als je de modopmerkingen bekeken hebt. Maar eerder als aanvullende optie om te kijken hoe een topic verloopt (zoals die geplaatst-knop) om snel de essentie van een topic te zien. Dus een extra handige tool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:27

Ik begrijp dat jullie het niet bedoelen als excuus om je ergens achter te verbergen, maar er zullen zeker mensen zijn die het wel als excuus gaan gebruiken. En tuurlijk, wij moderators kunnen het ook als excuus gebruiken om sancties te geven, maar dan wordt het wel heel erg vingertje wijzen toch? Omdat je er dan vanuit gaat dat iedereen de modopmerkingen leest, zullen sancties ook sneller gegeven worden, terwijl er nu gekeken wordt of er te achterhalen is of iemand een opmerking echt niet heeft kunnen lezen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:30

Unwritten schreef:
Ik begrijp dat jullie het niet bedoelen als excuus om je ergens achter te verbergen, maar er zullen zeker mensen zijn die het wel als excuus gaan gebruiken.

Al zouden ze het als excuus gaan gebruiken dan is het toch ook prima. Dan betekend het dat ze hun postgedrag aanpassen en dat is toch precies wat je wilt bereiken met een mod. opmerking?
Scheelt jullie ook weer werk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:30

Maar zou het dan zo'n bezwaar zijn om dat als excuus te gebruiken om te sanctioneren?

Zoals Slimmerik al terecht opmerkt, wat is het nut van veel dezelfde modopmerkingen binnen 1 topic? Dan zwak je het nut van die modopmerkingen ook af, omdat je alleen maar jezelf (of je collegamod) blijft herhalen en waarschuwen zonder dat er (duidelijke) gevolgen plaats vinden.

Ik zou dat wel met een aanlooptijd gebruiken, en natuurlijk ook altijd kijken naar de omstandigheden, maar ik vind het wel terecht dat in het geval dat er zo'n signalisatie is, en de modopmerkingen op een rijtje duidelijk zichtbaar. En als de Bokker dan nóg die dingen bewust negeert, dan mag dat imo ook best met gevolgen zijn. Waarom zou je anders modopmerkingen toepassen als je ze niet opvolgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:39

Maar als je puur op de modopmerkingen filtert, dan zie je niet uit welke context deze naar voren is gekomen. Je krijgt immers niet de omliggende berichten te zien. Een modopmerking waar bijvoorbeeld alleen in staat dat er ontopic gegaan moet worden, geeft niet aan in welke mate er offtopic is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:44

Unwritten schreef:
Maar als je puur op de modopmerkingen filtert, dan zie je niet uit welke context deze naar voren is gekomen. Je krijgt immers niet de omliggende berichten te zien. Een modopmerking waar bijvoorbeeld alleen in staat dat er ontopic gegaan moet worden, geeft niet aan in welke mate er offtopic is gegaan.

Dus dat zou impliceren dat de moderator diens moderatoropmerking allen maar meer dient te specificeren en verduidelijken. En dat lijkt me eigenlijk alleen maar een betere zaak :)

Een modopmerking met : "SVP terug ontopic." is dan veels te summier. Een modopmerking met iets meer uitleg zal voor alleen maar meer duidelijkheid en begrip zorgen bij de users van wat de bedoeling is volgens het moderatorteam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:46

Ik probeer zelf zowiezo mijn modopmerkingen zo uitgebreid mogelijk te maken. Ik geef altijd aan dat er wat berichten verwijderd zijn, geef nogmaals aan waar een topic over dient te gaan etc. Maar zeker een puntje om mee te nemen, modopmerkingen zo helder, en duidelijk mogelijk maken.

Ik kan me ook heel goed vinden in jullie argumenten, daar niet van. Ik heb momenteel alleen nog wat vraagtekens bij de werkzaamheid, omdat het van twee kanten natuurlijk moet komen. Dat het technisch haalbaar is moet geen probleem zijn, er zal alleen ergens een extra knop moeten komen in de layout. Verder twijfelen wij als moderators over het feit of het echt werkzaam is, omdat er altijd gebruikers zullen zijn die niet op deze knop drukken, omdat er altijd gebruikers zullen zijn die niet by the rules leven.

Lastige dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:59

Unwritten schreef:
Verder twijfelen wij als moderators over het feit of het echt werkzaam is, omdat er altijd gebruikers zullen zijn die niet op deze knop drukken, omdat er altijd gebruikers zullen zijn die niet by the rules leven.

Dus omdat er altijd een aantal users zullen zijn die niet volgens de regels willen / kunnen leven worden veranderingen beter maar niet toegepast? :) Alles moet geleerd, ontwikkeld en aangepast worden. Voorheen had je geheel geen groen kadertje voor moderatoropmerkingen. Voorheen was er technisch veel minder, zowel voor de mods, als voor de gebruikerskant. Maar ook die zijn ontwikkeld, uitgeprobeerd en aangepast. Wellicht valt het in de praktijk behoorlijk tegen. Wellicht niet, maar dat weet je pas als je het echt uitprobeert en toepast. Niet alle veranderingen gaan gelijk van het begin goed of worden gewaardeerd, aan alle kanten.

Ja, er zullen altijd gebruikers zijn die dat niet doen, of die dat even moeten leren. Maar ik denk dat de users het snel genoeg duur zullen hebben, zeker als daar door mede-users of het modteam op gewezen wordt. Hetzelfde gaat bijvoorbeeld voor dat 'geplaatst' verhaal op. Gaandeweg leren steeds meer mensen dat tooltje kennen, en wijzen elkaar erop. Waardoor het ook steeds meer 'gewoon' wordt :) Maar ik vind niet dat dat een belemmering moet zijn... Dat er users zijn die het niet willen, om het daarop te laten afketsen.

Uit je tekst haal ik trouwens dat dit technisch geen enkel probleem is. Dat is fijn, dan gaat het er nu dus om, dat men overtuigd wordt van het nut hiervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:01

Als het er komt zal het voor users ook zeker even wennen zijn. Nieuwe functies zijn dat natuurlijk altijd. En ik vind het zeer zeker geen slecht idee. Ik kan me in de voors, en de tegens vinden die er zullen zijn.

En nee, ik denk niet dat de beslissing genomen gaat worden op dat kleine groepje gebruikers wat niet volgens de regels wil en kan leven. Dat lijkt me ten eerste absoluut niet handig, omdat het geen afspiegeling is van de gemiddelde groep bokkers, en ten tweede benadeel je dan een grote groep gebruikers, juist omdat die dan denken dat zij tot die groep behoren.

Een duidelijke argumentatie zal altijd nodig zijn, en testen van een functie is inderdaad een heel goed argument, juist met tests leer je, en boek je of positieve, of negatieve resultaten.