Waar is het grijze gebied op bokt onder de bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:37

MissEvil schreef:
Ik val denk ik wel redelijk onder het 'grijze gebied van bokt'.
Ik lees vooral mee, probeer van iedereen (vooral hier bij discussies) wat te leren.
Maar ik geef eigenlijk zelden mijn mening, omdat ik geen zin heb om álles tot in de puntjes uit proberen te leggen tegen mensen die op mij overkomen alsof ze er toch niets van willen leren, maar (het) alleen willen (wat is daar het goede woord voor?) .. dat ze het uit verband kunnen halen, en dan zeggen dat wat ik denk, onjuist is.
Daarbij ben ik niet zo goed in het opschrijven van dingen, waarvan ik vind dat je ze moet leren voelen, ipv alleen maar op papier te zetten (of in dit geval, op de computer).

Wel leer ik veel van de verschillende opvattingen, en de verschillende kijken op dingen hier.

Dat heb ik precies hetzelfde :) Ik lees wel veel dingen, maar reageren daar heb ik niet altijd zin in. Ik reageer ook niet als iets al dertig keer gezegd is, wat ook vaak gebeurd :P Vooral met horses@work of rijden in the picture is dat het geval

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:54

spottie schreef:
hier kan ik ook helemaal in komen!!
zelf ben ik er zeg maar ook tussen in
en dat dan met meerdere dingen
ook kwa training kijk ik wat goed is voor het paard niet wat ik per se wil hebben..
ik ben ook iemand die liever geen @ work topics opent want je krijgt vaak tog een helehoop bokkers over je heen als je een beetje anders bent

Dat heb ik dus ook ... ik zou graag advies hebben er zitten hier genoeg deskundige maar ik weet nu al dat ik de pan in gehakt wordt dus begin ik er niet aan.

potverdikkie schreef:
Okay, goed onderbouwen is geen probleem. Echter ik merk dus heel vaak in discussies dat er min of meer verantwoording afgelegd dient te worden, en dat vind ik weer tever gaan.
Ik zie ook wel eens dingen dat ik denk " dat had ik nooit zo gedaan", maar als die persoon ervoor gekozen heeft om het wel zo te doen... tja, wie ben ik dan om verantwoording te vragen.
Ik zal wel vragen , goh, waarom heb je dat zo gedaan?
Dat klinkt alweer heel anders dan " jezus, waarom doe je dat zo!"

Dat laatste zinnetje is nog lief uitgedrukt !!
En als de instructeur iets heeft geadviseerd wat door beter wetend bokt niet geaccepteerd is dan moet je maar meteen een ander nemen ...

Citaat:
Zo heb ik ooit echt letterlijk met tranen in mijn ogen gezeten om een topic van iemand. Die had een "fout" gemaakt, en was daardoor haar veulen kwijt geraakt.
Die meid zat er helemaal doorheen, en vroeg in de eerste instantie om raad en hulp. Veulen leefde toen nog. En wat kreeg ze.......... Alleen maar op haar flikker dat ze zo dom geweest was.
Ik snap dat niet. Waarom altijd maar iedereen kwetsen? Iedereen maakt wel eens grove fouten in zijn leven, en die enkele tip die ze kreeg werd overspoeld met verwijten.
Advies geven had ook geen zin meer, die verdween in de grote waterval.
Veulen is later overleden.
Iets wat een noodkreet was van een hele emotionele bokker werd een discussie over hoe dom de ts-er wel niet was.
Echt heel erg.

Dat zijn toch geen momenten om discussies te voeren? Of ben ik nu stom?

Het was niet eens een discussie maar een lynch partij, het was misselijk makend.

En dit soort dingen zijn nu de rede dat ik meestal alleen maar lees en zo mijn informatie probeer te verzamelen.
Bokt is heel interessant maar je moet wel tot dat ene hokje behoren om geaccepteerd te worden, helaas.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:10

Is een combinatie van mening en ervaring niet mogelijk?

potverdikkie

Re: Waar is het grijze gebied op bokt onder de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:32

Natuurlijk is dat mogelijk, indien het maar fatsoenlijk blijft, en niet opgedrongen wordt. Want daar gaat het vaak mis.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:34

Weet je wat het denk ik ook is. Er is nooit iemand die de discussie als objectief persoon stuurt. Een soort voorzitter. Je kan dan blijven discussieren en op het eind krijg je zo'n wellus nietus topic. Op een gegeven moment moet er een eind aan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:37

Leentje1 schreef:
Weet je wat het denk ik ook is. Er is nooit iemand die de discussie als objectief persoon stuurt. Een soort voorzitter. Je kan dan blijven discussieren en op het eind krijg je zo'n wellus nietus topic. Op een gegeven moment moet er een eind aan komen.

Eigenlijk is dat de taak van een moderator ;)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:41

Toch vind ik persoonlijk dat die vaak te laat zijn, al kunnen ze ook vliegensvlug zijn _O-

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:42

Yamcha schreef:
Leentje1 schreef:

Die doet toch alleen wat als het uit de hand loopt? Op zo'n memont ben je eigenlijk al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:46

Na een aantal keren dit topic te hebben gelezen en herlezen krijg ik steeds meer vraagtekens bij het werkelijke doel van deze thread ;)
Allereerst zijn fora in het leven geroepen om te discussieren, en dat er dan wel eens meningen over je scherm vliegen waar je het niet mee eens bent, dan lees je die toch gewoon niet?
Verder is het op Bokt mogelijk om Foeis in te stellen, stel nou dat je je dood irriteert aan deze en gene, dan dien je die toch een Foei toe? Heb je er gelijk ook geen "last" meer van en verder is het een kwestie van leven en laten leven, hoor...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:48

Een Foei helpt toch alleen als je pb's van diegene krijgt. Het gaat hier meer om onbeargumenteerde reacties bij discussies en mensen die hun mening zeer sterk aan je opdringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:49

Nee Leentje, een Foei zorgt ook dat je berichten op het forum van bepaalde afzenders niet meer te lezen krijgt.
En over het opdringen van meningen zijn ook twee partijen nodig, de afzender en de ontvanger, zo simpel is het, al klinkt het ingewikkeld misschien. Ik bedoel hiermee dat er mensen zijn waarvan het over kan komen dat ze een mening lijken op te dringen maar dan heb je ook nog de ontvangende partij, die zich een mening láát opdringen, snap je?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:49

Verdwijnen die dan uit het topic? Krijg je een beetje een half topic van. Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:50

Je mist daarmee inderdaad een aantal posts ja, dat klopt.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:51

Zo leer je nog eens wat :)

Een nadeel daarvan is dan weer wel dat je een moeilijk te volgen topic krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:51

Leentje1 schreef:
Yamcha schreef:

Die doet toch alleen wat als het uit de hand loopt? Op zo'n memont ben je eigenlijk al te laat.

Officieel is de taak van een moderator het sturen van een discussie, en dat doe je niet pas als het uit de hand loopt, dan ben je al te laat.

Ze doen het soms door het plaatsen van een mod-opmerking, een Hulk, zoals dat op Bokt zo mooi genoemd wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:53

Het kan zijn dat een topic daardoor inderdaad veranderd in gatenkaas, dat klopt. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen ;)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:53

Whaha een Hulk. :D Mooi term.

Maar moet een moderator uiteindelijk ook een halt aan de discussie toeroepen als iedereen wel zijn mening heeft gegeven en het een beetje een wellus nietus discussie wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:54

Leentje1 schreef:
Zo leer je nog eens wat :)

Een nadeel daarvan is dan weer wel dat je een moeilijk te volgen topic krijgt.

Groot nadeel, ik maak nooit gebruik van die functie.

Af en toe eens op je handen zitten, en je niet láten opfokken is imo vele malen verstandiger.
Leentje1 schreef:
Whaha een Hulk. :D Mooi term.

Maar moet een moderator uiteindelijk ook een halt aan de discussie toeroepen als iedereen wel zijn mening heeft gegeven en het een beetje een wellus nietus discussie wordt?

Als het nog altijd een interessante discussie is niet, lijkt me.
Als het verzandt in katten en welles-nietes, zou ik er een slot opgooien. Maak maar ruzie via PB :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:58

Hmm, de maatschappelijke discussies waar ik me wel eens in meng (vooral wanneer het over Wilders) verlopen over het algemeen best netjes. Er zitten soms relschoppers tussen maar die negeer ik over het algemeen :)

HAWtopics vind ik vaak het jammere dat de TS niet open staat voor feedback. Daar zie ik juist veel vriendjes er bij gehaald worden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:05

Ik denk als iedereen eens normaal zou gaan reageren, en je niet zou mengen in een topic waar je je normaal ook niet in zou mengen, maar het nu wel doet omdat je graag wilt weten wat een vijand van je te zeggen heeft.... (wat een zin), zou die hele foeiknop niet hoeven binnen een topic.
Je hoeft het absoluut niet met iedereen eens te zijn, maar het gaat erom dat het ---grijze gebied--- gewoon erg ver te zoeken is.
Discusieren is niets mis mee, mits het op een normale gefundamenteerde manier gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:10

Yam, ik vind het vaak ook jammer dat er voortijdig slotjes komen op bepaalde topics, terwijl je dan gewoon weet dat een aantal mensen nog niet is uitgesproken. Aan de andere kant, het is maar internet ;)

Heino, wat je zegt over HAW is ook vaak wel een beetje zo, althans het komt zo over. Aan de andere kant vind ik het wel mooi zat, als er bijvoorbeeld twee keer is gezegd dat iemand een cap moet opzetten, op de hakken meer moet uitdrukken, dat het daarmee wel gezegd is en dat dat soort dingen niet 14 pagina's lang hoeven te worden herhaald ;) want dat zie je ook vaak genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:15

Heino schreef:
Hmm, de maatschappelijke discussies waar ik me wel eens in meng (vooral wanneer het over Wilders) verlopen over het algemeen best netjes. Er zitten soms relschoppers tussen maar die negeer ik over het algemeen :)

HAWtopics vind ik vaak het jammere dat de TS niet open staat voor feedback. Daar zie ik juist veel vriendjes er bij gehaald worden.

Hmmm ik kan me juist in die topics ergeren aan de vooroordelen die er zijn over allerlei typen mensen, waar sommige schrijvers ook niet vanaf te brengen zijn......

Een genuanceerde mening is zo gek nog niet ;)
suleilitha schreef:
Yam, ik vind het vaak ook jammer dat er voortijdig slotjes komen op bepaalde topics, terwijl je dan gewoon weet dat een aantal mensen nog niet is uitgesproken. Aan de andere kant, het is maar internet ;)

Eens, maar denk dat het soms ook echt moeilijk is te beoordelen of de discussie nog ergens heengaat (van mij mag het namelijk best fel worden, als het maar een redelijk doel dient, en er niet op de persoon wordt gereageerd, maar op de stelling) of dat het echt zinloos gekat wordt dat kant nog wal raakt, en geen bal te maken heeft met het oorspronkelijke onderwerp, maar alleen als doel heeft mensen te kwetsen.

Al is het ook weer zo dat mensen zich vreselijk gekwetst kunnen voelen, als er tegen ze wordt gezegd dat ze hun paard écht anders moeten gaan rijden als ze hem heel willen houden. De waarheid is soms ook keihard, maar moet imo wel gezegd kunnen worden, overdreven lange tenen zijn óók de dood voor een discussie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:15

Ik merk soms dat net degene die een erg uitgesproken mening hebben die niet altijd even correct is, klagen over het starre en zwart/witte bokt.
Omdat zij telkens weer die felle meningen tegenkomen, maar meestal zelf niet goed beseffen dat ze zelf ook een felle mening en bijhorende vriendjespolitiek hebben. Actie-reactie zeg maar.

Ik ken bijna niemand die durft toe te geven dat ze zelf wel eens te ver gaan in een topic, en onderdeel vormen van een 'slechte' discussie. Als iedereen zichzelf maar steeds een goede discussiegenoot vind, dan zal je niet veel verandering krijgen in bokt vrees ik.

Ik vind van mezelf trouwens wel dat ik soms wel eens te veel mee word gesleept door een bepaald topic. Ik probeer er op te letten, maar soms ontglipt de beheersing me wel eens :\ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:17

Is ook waar hoor, BraveSpots.
Ik ben zelf ook weleens te lang doorgegaan, waar ik allang had moeten stoppen. TS wilde toch niet iets anders doen, het is de kunst om dat in te zien, ik zag dat toen niet.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:17

Ik ben zeker wel eens te ver gegaan in een (discussie)topic. Ik reageerde te impulsief. Gelukkig merkte ik dat ook wel toen ik het terug las. Helaas zien andere mensen dat niet van zichzelf.