Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:44

nee want op de banlijst kan je wie en waarom gabant is

jullie openen er nog eens een topic over om het eens goed uit te smeren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:45

tessyke schreef:

Dat is precies hetzelfde als te kakken zetten, want wie bewijst dat die personen terecht een ban hebben gekregen?
en zo kun je nog uren doorgaan. We zitten nu eenmaal met z'n allen op een forum met beleid, en zonder beleid zou het helemaal een zooitje zijn.
Wanneer je je aan de regels houd is er niets aan de hand :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:46

Cayenne schreef:
tessyke schreef:

Dat is precies hetzelfde als te kakken zetten, want wie bewijst dat die personen terecht een ban hebben gekregen?
en zo kun je nog uren doorgaan. We zitten nu eenmaal met z'n allen op een forum met beleid, en zonder beleid zou het helemaal een zooitje zijn.

ja maar waarom dan nog eens het uitsmeren in een topic?
om nog meer info te winnen dan dat jullie "al maanden" bij elkaar zoeken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:48

tessyke schreef:
Cayenne schreef:
tessyke schreef:

ja maar waarom dan nog eens het uitsmeren in een topic?
om nog meer info te winnen dan dat jullie "al maanden" bij elkaar zoeken

Was niet al gemeld dat dat is om in praktische zin eventuele andere misgelopen transacties uit de wereld te helpen?
En dat er dus niet voor niks om reacties per pb gevraagd wordt? Zo smeer je namelijk niks uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:48

Of er goede ervaringen zijn is in de situatie van een BOT wegens het niet nakomen van afspraken op EA niet zo interessant. Voordat je zo'n BOT krijgt, dan zijn er echt al een paar maanden verstreken, waarin die bokker volop de mogelijkheid heeft gekregen om het probleem op te lossen. Er is dan al volop communicatie geweest over hoe het probleem opgelost kan worden en er is al minstens twee keer vooraf gewaarschuwd dat niet afhandelen een BOT betekent. Die BOT kan dus nooit als een verrassing komen, want er is al zoveel communicatie aan vooraf gegaan.

De sanctie op het niet goed afhandelen van een EA-transactie is een BOT en dat weet je vantevoren. Op het moment dat je, moedwillig of niet, een transactie niet goed afhandelt, dan neem je bewust het risico dat je minstens een jaar niet meer kan bokken en dat is toch echt de keuze die je als bokker zelf maakt.

Wat het topic op FZ betreft, die heeft twee redenen. Je kan als je een BOT hebt na een jaar een verzoek voor terugkeer doen. Bij een BOT wegens het niet nakomen van EA-transacties is de voorwaarde dat die alsnog zijn opgelost. Daarvoor moeten we natuurlijk wel weten of er nog meer EA-transacties zijn geweest met problemen. Daarnaast kan een gedupeerde bokker aangifte doen bij de politie. Als er dan meer zaken zijn, dan kan dat gecombineerd worden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:49

Prrrr schreef:
Grappig. Deze quote is van iemand uit mijn kennissenkring; wanneer het over hem of over zijn vrouw gaat, zal ik me altijd van commentaar onthouden. Dat hoort zo, volgens mij, en ook volgens het team. Er zijn mensen uit het team hecht bevriend met andere bokkers, en die zullen zich in die gevallen weer van commentaar onthouden.
Ik vraag me af hoe onafhankelijk je moet zijn om een oordeel te kunnen vellen. Juist om te voorkomen dat willekeur beslist, moeten er argumenten gegeven worden, en zijn er veeeeel modmeningen nodig om tot een beslissing te komen. De machtssfeer waarvan gesproken wordt herken ik niet. Zou ik die wel herkennen, dan was ik geen mod. Macht vind ik, als jurist, de slechtste manier van beslissingen nemen.

Dat is heel goed van jou :) Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Maar dat betekend dus wel dat het geen objectief systeem is. Dan zal je namelijk een groep mods moeten hebben die helemaal niks met bokt van doen heeft.

Je kan je uberhaubt afvragen of het wel mogenlijk is een volkomen objectief ban systeem te maken.

tessyke

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:51

ik moet zeggen dat jullie het allemaal mooi kunnen verwoorden maar helaas weten een boel mensen wel beter ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:53

wat ik overigens niet begrijp is waarom er NA de BOT
pas een topic word geopend :o

waarom niet ervoor 8-)
en naar aanleiding van de reacties aldaar
evt een bot / ban wat ever

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:53

tessyke schreef:
ik moet zeggen dat jullie het allemaal mooi kunnen verwoorden maar helaas weten een boel mensen wel beter ;)

Sja, dan is daarmee de kous af ;) Wat stel je dan concreet voor?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:55

een topic openen voor de bot ?
kan soms verrassende info geven

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:55

ik stel niets voor

net zoals billy zei: er word toch niet geluisterd

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:56

tessyke schreef:
ik stel niets voor

Dan heeft het weinig zin voor de mods om dingen uit te leggen.
Je moet wel zo open en eerlijk zijn om mensen de kans geven :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-08-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:57

tessyke schreef:
ik stel niets voor

Zo is het wel heel erg gemakkelijk he. Commentaar geven maar als puntje bij paaltje komt zelf niet weten wat er dan beter moet. Als je echt verandering wilt, zeg je op een duidelijke manier wat je ideeën zijn, dan ga je daarvoor.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:57

sporter schreef:
Dat is heel goed van jou :) Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Maar dat betekend dus wel dat het geen objectief systeem is. Dan zal je namelijk een groep mods moeten hebben die helemaal niks met bokt van doen heeft.

Je kan je uberhaubt afvragen of het wel mogenlijk is een volkomen objectief ban systeem te maken.

Bokt is een forum dat in de lucht wordt gehouden door vrijwilligers. Ik denk dat we binnen de mogelijkheden het objectiefst haalbare systeem hebben: een beslissing wordt door meerdere mods, die niet persoonlijk betrokken zijn bij de bewuste bokker of het topic waarin gereageerd is, volgens vaste regels genomen. Is iemand het daar niet mee eens, dan is er een bezwaarcommissie.

Wat kan je binnen de gegeven mogelijkheden aan dat systeem verbeteren?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:59

nickyu schreef:
een topic openen voor de bot ?
kan soms verrassende info geven

Welke informatie wil je dan precies nog boven tafel krijgen? De gebande bokker is meermaals gewaarschuwd dat wanneer e.e.a. niet wordt afgehandeld, er een permanente ban volgt én een topic op forumzaken waarin gevraagd wordt naar meerdere negatieve ervaringen. Dus het openen van een topic zou niet ineens tot het oplossen van de zaak leiden ofzo.

En toch: wie een goede verbetering heeft kan dat zeker laten weten. Dingen kunnen altijd beter :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:09

waarom word dan dat topic geopend? :?

topic ervaring met voor de bot
ook goede ervaringen mee laten tellen
(sommige mensen zijn niet te vreden te stellen)
en soms blijkt dat iemand normaliter wel alles netjes oplost bij miscommunicatie
of probleempje

eerder reageren op pb na bot ban ow
als de reactie en terugdraaien langer duurt dan de ban heeft het namelijk geen zin

heb ook wel eens een maand ban gehad
met volle verbasing de uitleg gelezen
voor iets wat helemaal verkeerd uit is gelegd door mods
ze dachten dat het over persoon x ging
alsof ik buiten bokt geen leven had/heb :')
maar kon banketstaaf als brugman
is nooit terug gedraaid , nooit een zinnig woord over gekomen
er is iemand echt heel erg druk geweest naar het zoeken naar
dingen die misschien wel eens fout zouden kunnen zijn :Y)
kiek nu kan ik zeggen zielugg toen was ik not amused

was dit de 1e keer van boterkoekje dat er bemiddeling werd aangevraagd ?
of nummer tig ?
dat is namelijk iets wat in mijn ogen wel mee zou moeten spelen
maar waar de bokkers aan dezer zijde geen weet van hebben

tevens vind ik het raar dat positieve reacties direct verwijderd worden
dat roept vragen op 8-)

zet dan heeeeel overduidelijk in de topic dat jullie alleeen negatieve dingen wensen te horen
(met welk nut ? met 1 of 2 "foute trransacties is het een ding
bij heel veel of indien er grote vergrijpen zijn tot hier aan toe , dan kan je als
gedupeerde samen bundelen
maar een set 2e hands teugels lijkt me niet de ellende waaard :o )

voor het zelfde geld komt er in zo'n topic naar boven dat de betreffende
meestal wel alles netjes oplost..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:11

Cayenne schreef:
tessyke schreef:
ik stel niets voor

Dan heeft het weinig zin voor de mods om dingen uit te leggen.
Je moet wel zo open en eerlijk zijn om mensen de kans geven :)

Ik ben blij dat Mods en Open en Eerlijk niet in een zin genoemd staan.
Ik heb, op een paar positieve uitzonderingen na, die inmiddels bijna allemaal verdwenen zijn, geen open en eerlijke mod meegemaakt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:11

De meeste vragen die je nu stelt worden allemaal al beantwoord in dit topic, Nickyu.
Ik zou even teruglezen als ik jou was :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:15

Tieneke schreef:
tessyke schreef:
ik stel niets voor

Zo is het wel heel erg gemakkelijk he. Commentaar geven maar als puntje bij paaltje komt zelf niet weten wat er dan beter moet. Als je echt verandering wilt, zeg je op een duidelijke manier wat je ideeën zijn, dan ga je daarvoor.

Ik wil best veranderingen voorstellen zodra de onterechte bans van pak m beet Runningkawa en Suleilitha terug gedraaid zijn.
Zolang dit soort misstanden goed gepraat worden op bokt, mails aan de bezwaarcommissie genegeerd worden en het modteam zich als open en eerlijk profileert zie ik een behoorlijke discrepantie.
Dus als er dingen moeten veranderen zijn dat ten eerste de misstanden uit het verleden, voor je met een schone lei verder kunt gaan.

Billy

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:16

Oh ja, als ik ineens een permaban heb, weten jullie waar het aan ligt ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:17

Billy schreef:

Wat een onzin. Alsof je voor het verkondigen van je mening hier gelijk een permanente ban aan je broek hebt hangen.
Je moet het niet overdrijven natuurlijk.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:18

ben benieuwd wie er hier nav dit topic allemaal een OW krijgen :=
gewaagde uitspraken waar ik al eens een OW/ban voor heb gehad...

verder ken ik boterkoekje ook als iemand die alles gewoon wil oplossen en vertrouw ik haar op haar woord.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:18

Cayenne schreef:
Billy schreef:

Wat een onzin. Alsof je voor het verkondigen van je mening hier gelijk een permanente ban aan je broek hebt hangen.Je moet het niet overdrijven natuurlijk.

nee maar wel mogelijk een OW.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:19

Ieder komt voor zijn eigen vriendjes op ..... en wat met degenen die geen vriendjes hebben?

Degenen die hier een ban krijgen, kunnen niet aan de regel voldaan hebben dat alleen gefundeerde kritiek mag. Voldoe je daaraan dan ben je veilig :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:22

Ik denk dat er wel meerdere bokkers zijn die twijfelen aan de eerlijkheid en rechtvaardigheid op bokt.. Maar dat zij geen uitspraak "durven" te doen, daar zij al eerder (al dan niet terecht of onterecht) zijn geband omdat zij hun mening gaven..

Cayenne schreef:
Billy schreef:

Wat een onzin. Alsof je voor het verkondigen van je mening hier gelijk een permanente ban aan je broek hebt hangen.
Je moet het niet overdrijven natuurlijk.

Sommige mensen mogen inderdaad hun mening geven op bokt, en sommige bokkers kunnen niet eens fatsoenlijk in een ITP topic reageren.. (miss een beetje overdreven gezegd, maar zo snap je wat ik bedoel)..

Ik zeg niet dat alle mods oneerlijk zijn, niet objectief zijn of onrechtvaardig.. Maar ik denk wel dat er hier en daar toch dingen niet kloppen.. En dat sommige mods met bepaalde dingen toch echt wél partijdig zijn..

Ook ik ken Boterkoekje.. En ik durf ook echt wel te zweren dat dit NIET met opzet is gedaan.. Zij is imo altijd eerlijk en te vertrouwen..
Ze heeft voor haar (verzorg)paard 100 keer zoveel spullen als ik voor m'n eigen paard, dus denk ookniet dat zij al die moeite zou willen doen om een paar tweedehands teugels :n