Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:15

Citaat:
Sinds wanneer gaan boktregels boven mensenrechten (vrijheid van meningsuiting)? Sorry, maar de bokt-censuur drijft het langzaam te ver...!

Pas op! Straks leest een mod dit! :+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:23

Karl66 schreef:
Pharagirlke, modereren is niet een statisch iets. In de loop van de jaren is het behoorlijk veranderd. De ruimte geven om heftiger te reageren bleek in de praktijk niet te werken. Waarschijnlijk omdat er op internet minder remmingen dan irl zijn, liep dat dus uit op rellen en bokkers die elkaar uiteindelijk nergens meer op Bokt het licht in de ogen gunden. Achter de schermen lopen er ook continue discussies over het modereren, wat goed gaat, wat beter moet en hoe we dat kunnen bereiken.

Dan krijg je zo'n sfeer als op fok := :x

Welshcobfan schreef:
Kun jij me dan uitleggen waar precies de grens ligt?
Wanneer is iets een OW waard en wanneer laat je iets op z'n beloop?
Felle reactie die onderbouwd is, is dat goed?

Een harde grens hanteren is niet te doen, er zijn heel veel dingen die duidelijk een OW zijn, maar nog veel meer dingen waar achter de schermen behoorlijk discussies over zijn. Het gaat niet alleen over of de felle reactie onderbouwd is. In welke context is de opmerking geplaatst, naar wie, wat is de historie tussen die 2 personen, is de opmerking gemaakt om een mening te geven of om een steek onder water uit te delen, wie is de gebruiker, wat is het verleden van die persoon op bokt, hoe lang is iemand al lid, is het een oude of jonge gebruiker, had deze persoon kunnen inschatten wat voor invloed deze felle reactie heeft, in hoeverre gaat de opmerking over de schreef of is het kwetsend etc. etc. Het kan zijn dat de ene opmerking dus bestraft zou worden met een ow omdat een ervaren bokker het doet om een steek onder water uit te delen naar een andere en die 2 liggen vaker overhoop, terwijl als een nieuwe bokker van 14 die opmerking maakt er een PB aan gewaagd wordt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:30

Adil18 schreef:
Sinds wanneer gaan boktregels boven mensenrechten (vrijheid van meningsuiting)? Sorry, maar de bokt-censuur drijft het langzaam te ver...!

Sinds bokt bestaat :D Visite die in mijn ogen vervelend gedrag vertoond heb ik liever niet over de vloer, en na een paar waarschuwingen doe ik de deur gewoon niet meer open. Hetzelfde recht heeft bokt :Y)

Anoniem

Re: Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:34

Laat ik het zo zeggen: er is een reden dat ik mijn activiteit heb teruggeschroefd tot één HK-topic en een paar andere topics (waarvan ik weet dat mijn bijdrages daar wél gewaardeerd worden). Verder geen Bokt meer voor mij. :roll:

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:05

Zeer fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben met dit probleem...

Even over het aspectje wat hier werd aangehaald, dat er een soort visie ontstaan zou zijn dat fel duidelijker is. Ik denk juist dat dit andersom is: De duidelijke waarheid wordt als fel gezien omdat hij niet graag gehoord wordt, mensen worden niet graag geconfronteerd met fouten en gebreken, ik ook niet, maar als iemand me er wel mee confronteert kan ik (in mijn ogen) twee dingen doen: Accepteren en iets veranderen of om verheldering vragen en evt. een discussie aangaan. Tuurlijk is het even slikken als je dan een ongezouten mening hoort, maar ik heb inderdaad ook liever dat dan dat mensen er omheendraaien, dat vind ik pas onduidelijk!

Ik heb hier met mensen die hier in dit topic ook aangegeven het probleem te kennen (en bedankt voor de watjes, Chiqa :P ) goede discussies gehad die misschien soms wat fel waren in andermans ogen, maar het waren voor mij wel de duidelijke en goede discussies.

Fijn dat jullie toch even de meningen wilden delen! :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:31

Karl66 schreef:
Pharagirlke, als er wordt getemd, dan volgt er niet automatisch een sanctie. In dit geval heeft de maker er ook nog op staan dat de collage vrijelijk gebruikt mag worden, dus de kans dat die om verwijdering verzoekt is ook niet zo groot. Dan is er dus geen reden om actie te ondernemen.

Welshcobfan, ook bij inhoudelijke reacties zijn er grenzen en dus ook een grijs gebied. Even als voorbeeld, als neonazi kan je bijvoorbeeld prima inhoudelijk reageren en tegelijk discriminerend en racistisch bezig zijn. Dan is niet alleen tegen de regels van Bokt, maar wettelijk gezien ook nog eens strafbaar.

Ja daar heeft die maker dus helemaal niets over te zeggen gezien geen ENKELE foto van haar ís. Alles is zo van google geplukt. Als er een foto van mijn paard op zou staan, zou bokt een heel groot probleem hebben. En waarom staat er dan dat vakje dat je mag aanvinken dat je graag reactie krijgt? Haal dat dan weg. Kom op Karl.... Je draait er echt heel hard omheen. Van mijn part ban je iemand omdat zijn of haar kop je niet aan staat als boktteam, maar geef dat dan ook toe. Je weet heel goed waarom die collage niet weg gehaald word. Zoals ik al zei, je moet maar eng genoeg zijn........ ;)

Als jullie niets aan foto's doen hoe zit dat dan met die HAW-regels?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:48

pharagirlke schreef:
Je kan toch rustig zeggen dat iemands manier van reageren je niet aan staat en waarom? Of dat een bepaalde karaktertrek die hij of zij vertoond je irriteert? Dat doe je IRL toch ook?

Ik zou dat IRL ook zeker niet zomaar doen, en om dezelfde redenen. Ik zou daar IRL zelfs nog voorzichtiger mee zijn, je kunt mensen er erg mee kwetsen. Ik zou het zelf alleen maar doen als iemand aangeeft daar prijs op te stellen, of als er geen andere manier is en het tot problemen leidt. Ik vind het persoonlijk een kwestie van fatsoen dat je niet zomaar hoeft te komen met meningen die mogelijk kwetsend zijn, daar mag je best voorzichtig mee zijn.

En als je het dan zegt, dan is het juist belangrijk dat dat zo open mogelijk gebeurt, alleen dan is er een kans dat iemand dat soort feedback ook oppikt. Het voorbeeld van de TS ('ik zou haar het liefst over de hindernis slaan') is in mijn ogen op geen enkele manier een aanzet tot open feedback, maar gewoon een agressieve manier van uiten. Ik zie daar dus volstrekt niet het nut van in.

Citaat:
Als je dat MAG zeggen op een fatsoenlijke manier kan daarover gepraat worden en kan je allebei tot meer inzichten komen.

Hier zeg je iets heel belangrijks: op een fatsoenlijke manier! :j Als je het op een fatsoenlijke manier doet is er geen probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:53

Tja, en iets fatsoenlijk zeggen kan ook fel zijn. Dat is subjectief, en dan verwijs ik je door naar Karl's bericht :j
Wat noem jij fatsoenlijk? En vooral: wat noem jij niet fatsoenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:35

:D Als je genoeg fatsoen hebt, weet je wat fatsoenlijk is en wat niet, heeft mams en paps ooit vroeger verteld. :+

Maar daar zal de schoen wrikken, die grens is verlegbaar en niet voor iedereen hetzelfde.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:43

Ik draai al een behoorlijke tijd mee en vooral in de eerste jaren heel wat ow-tjes gehad. Gewoon door het recht voor zijn raap te zijn. Zo ben ik irl ook.

Zo langzamerhand wel de regels van bokt beter leren te hanteren. (idd in watjes verpakken) Lukt me ook aardig om buiten schot te blijven en gebruik daarbij regelmatig de functie mezelf even te bannen.

Tótdat het welzijn van dieren in het gedrang komt imo. Dan reageer ik op duidelijke toon en heb daar dan graag een OW voor over..... Kan ik mezelf tenminste recht in de spiegel blijven aankijken. :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:41

slimmerik schreef:
Ik draai al een behoorlijke tijd mee en vooral in de eerste jaren heel wat ow-tjes gehad. Gewoon door het recht voor zijn raap te zijn. Zo ben ik irl ook.

Zo langzamerhand wel de regels van bokt beter leren te hanteren. (idd in watjes verpakken) Lukt me ook aardig om buiten schot te blijven en gebruik daarbij regelmatig de functie mezelf even te bannen.

Tótdat het welzijn van dieren in het gedrang komt imo. Dan reageer ik op duidelijke toon en heb daar dan graag een OW voor over..... Kan ik mezelf tenminste recht in de spiegel blijven aankijken. :D

Exact mijn gedachte!

Toen dat schokkende filmpje van dat meisje die een hond trapt hier op bokt verscheen was ik daar overigens alles behalve aardig...Daar waren meer mensen niet aardig...En toch geen OW...omdat dat meisje niet op bokt zit, misschien?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:48

Ach, zo heb ik laatst mijn eerste OW mogen incasseren in een topic over een tattoo.
In alle oprechtheid, ik vertaalde datgene wat de TS in haar openingspost zei, maar dan in directere bewoording.... En toen was ik de klos.... Ik ga het hier niet herhalen, dat gaat me wéér een OW opleveren, maar geïnteresseerden weten mijn PB knop te vinden ;)

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:02

Ik heb het idee dat er ook met 2 maten gemeten wordt wat betreft OW. Sommige kunnen alles zeggen hier op bokt en de ander hoeft maar naar het idee van een mod. iets verkeerds te zeggen en heeft een OW aan haar of zijn broek hangen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:03

Kwendeltje schreef:
Ik heb het idee dat er ook met 2 maten gemeten wordt wat betreft OW. Sommige kunnen alles zeggen hier op bokt en de ander hoeft maar naar het idee van een mod. iets verkeerds te zeggen en heeft een OW aan haar of zijn broek hangen.

:j

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:11

Ben dan niet de engiste die er zo over denkt adil. Ik zit er nu pas een paar maanden op maar zit vaak met kromme tenen te lezen hoe er gereageerd wordt op dingen. |o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:14

:D Ik krijg niet zo snel kromme tenen. Mensen mogen best wat harder reageren, ik kan er echter niet tegen als ik OW's krijg voor reacties, en ik zie nog veel hardere reacties en die krijgen geen OW... En dan vooral blijven beweren dat ze niet met twee maten meten... Kan niet zo goed tegen dat hypocriete gedoe... :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:15

pharagirlke schreef:
:D Ik krijg niet zo snel kromme tenen. Mensen mogen best wat harder reageren, ik kan er echter niet tegen als ik OW's krijg voor reacties, en ik zie nog veel hardere reacties en die krijgen geen OW... En dan vooral blijven beweren dat ze niet met twee maten meten... Kan niet zo goed tegen dat hypocriete gedoe... :)

Dat is dus ook iets wat mij enorm stoort...

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:18

Ik krijg ook niet zo snel kromme tenen :D maar zo af en toe dan wel. Maar dat er met 2 maten gemeten wordt is voor mij in de paar maanden wel duidelijk geworden.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:56

Hier heb ik nog het meeste moeite mee, En dan vooral blijven beweren dat ze niet met twee maten meten... Kan niet zo goed tegen dat hypocriete gedoe...Leugens zijn niet toegestaan, maar als je dan vraagt hoe ze dat checken krijg je een of ander wazig antwoord, en ondertussen mogen de andere gewoon door blijven gaan. En het advies om maar aan de bel te blijven trekken, ja doei!! Ik ben echt niet het braafste meisje van de klas, geef wel mijn mening, kruip nergens in en probeer mezelf te blijven. Dit wordt mij ook zeker niet in dank afgenomen, maar dat is dan jammer, volgende keer beter. Als je A zegt moet je B kunnen ontvangen. :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:13

Shellyke schreef:
Hier heb ik nog het meeste moeite mee, En dan vooral blijven beweren dat ze niet met twee maten meten... Kan niet zo goed tegen dat hypocriete gedoe...Leugens zijn niet toegestaan, maar als je dan vraagt hoe ze dat checken krijg je een of ander wazig antwoord, en ondertussen mogen de andere gewoon door blijven gaan. En het advies om maar aan de bel te blijven trekken, ja doei!! Ik ben echt niet het braafste meisje van de klas, geef wel mijn mening, kruip nergens in en probeer mezelf te blijven. Dit wordt mij ook zeker niet in dank afgenomen, maar dat is dan jammer, volgende keer beter. Als je A zegt moet je B kunnen ontvangen. :P

Prachtig! _O- *\o/*

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:48

Kwendeltje schreef:

Dit klopt niet, een OW wordt nooit door één mod alleen gegeven, maar die wordt overlegd en meerdere mods moeten het eens zijn met de OW. Je kunt dus niet zomaar een OW krijgen omdat een mod even zijn/haar dag niet heeft, dat moet namelijk overlegd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:57

Maar bepaalde moderators hebben wel voorkeuren of geven sommige liever geen OW. Het zal niet van 1 mod afhangen. Maar een mod kan een verhaaltje natuurlijk wel mooi inkaderen natuurlijk. Daar weten wij, gebruikers, niets van.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:59

Inkaderen of niet, feit blijft dat meerdere mods het eens moeten zijn met de OW. Ze bekijken allemaal de situatie en dus de context waarin het (al dan niet OW waardige) bericht geplaatst is en geven dan hun mening: wel of geen OW
Ik ben zelf nog maar net mod en het is me echt opgevallen hoe netjes hiermee wordt omgegaan. Vandaar dat ik dat hier graag even wilde toelichten :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:00

slimmerik schreef:
Dus imo lijkt het soms dat sommige mods gauw 2 andere dinnetjes raadpleegd om toestemming voor een OW te geven en woppa.....

Dit postte ik n.a.v. een OW die binnen 24 uur klaar lag..... Èn ik heb eens gelezen dat er stemmen nodig zijn van 3 mods....

*gaat op zoek*

edit: oeps ipv deze post te quoten heb ik hem gewijzigd :o
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 15-05-09 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:09

Liezel1 schreef:
Ach, zo heb ik laatst mijn eerste OW mogen incasseren in een topic over een tattoo.
In alle oprechtheid, ik vertaalde datgene wat de TS in haar openingspost zei, maar dan in directere bewoording.... En toen was ik de klos.... Ik ga het hier niet herhalen, dat gaat me wéér een OW opleveren, maar geïnteresseerden weten mijn PB knop te vinden ;)

Ik weet welk topic je bedoeld en ik heb er ook een OW voor gehad terwijl ook ik alleen maar vertaalde wat er in de openingpost stond, ik moet zeggen dat je op bokt nooit eens echt je mening kan geven, alles moet lief en aardig gezegt worden.