Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:23

Hé, weer wat geleerd vandaag! :D

Maar nieuwsschierig hé...
Is dat niet dat je gierig naar nieuws bent? Dus zou je het dan echt niet als nieuwschierig moeten schrijven? :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:24

Nee, dan schrijf je nog steeds nieuwsgierig :D

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:26

Kwestie van lettergrepen:
Nieuws-gie-rig. Geen direct verband tussen de 's' en de 'g'-klank erachter. Zouden die 's' en 'g' bij elkaar horen in 1 lettergreep dan zou het nieuw-schie-rig worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:30

Cayenne schreef:
Nee, dan schrijf je nog steeds nieuwsgierig :D

O ik ben echt te dom. |o

Nieuwsgierig dus?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:34

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:40

nieuws·gie·rig (bijvoeglijk naamwoord; nieuwsgieriger, nieuwsgierigst; nieuwsgierigheid)
1 verlangend om iets te weten of waar te nemen

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:44

Ik stoor me nooit zo aan verkeerd gespelde woorden, zelf doe ik het ook nog wel eens fout, alleen de g in plaats van ch vind ik behoorlijk irritant. zn in plaats van zijn vind ik minder erg.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:45

thx Jannepauli! :D

Ik weet het nooit met die d's en die t's haha, maar daar zal ik me dus ook niet aan storen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:05

Schaam, schaam, ik moet eerlijk toegeven dat ik ook vaak egt i.p.v. echt gebruik op msn. Maar dat is gelukkig alleen op msn, op school of hier niet. (Ik weet trouwens wel hoe het moet)

Ik kan me wel een beetje irriteren aan mensen die zij en zei verkeerd gebruiken bijvoorbeeld.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:16

Ik zag er net weer een: 'sogtends en in de middag'

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:31

Hier wat stukjes uit een tekst van iemand van volgens mij 16+....
Dít bedoel ik met 'geen normale spelfouten'....
Vooral dat lagden....

gaat ze op een gegefen momment naar de wc en ze vraagt of ik meega..ik wil wel f fmee.. en hadt het hardstikke koudt.. dus gaan we naar binnen dusz ik zeg ik blijf hier hoor .. ik ga niet meer mee.. zegt ze beetje arogant nou ookee...is ze der met een uur der nog niet.. en der moeder werdt ook al boos..

ja zeggen ze we fluisteren wel nou 1 minuut waren ze stil daarna lagden ze weer volop..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:35

Omg... die is wel heel erg Aukje... bij 12 ben ik maar gestopt met het tellen van de fouten... :oo

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:38

Dat is inderdaad wel een extreem voorbeeld. Als jezelf al weet dat je Nederlands niet al te best is, dan is het toch een kleine moeite om er een spellingscontrole eroverheen te halen? Je haalt dan de grootste fouten er wel uit. Of zouden ze het echt niet door hebben ? :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:40

Ik ben bang dat de meesten het echt niet door hebben...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:42

Wat ik niet snap is waarom je op MSN woorden als 'egt' en 'laggen' zou gebruiken. Wat is er mis mee om ook daar normaal Nederlands te gebruiken?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:44

IceMam schreef:
Citaat:
Nee hoor, dat is ongetwijfeld na en ma gebruiken in plaats van naar en maar.
En dan niet alleen op Bokt, maar óók op het werk kom ik het tegen.

Hélemaal waar. De manager van de afdeling waar ik werk schrijft en zegt consequent 'na' in plaats van 'naar'. Sommige van zijn epistels bereiken ook de klant, dan staat het schaamrood me soms op de kaken.

Nou precies, dat bedoel ik.
Ik heb dan ook de neiging om alle uitgaande post van collega's te gaan controleren, maar ja, dat is onbegonnen werk.
Maar om een brief/mail te beginnen met: Na aanleiding van...
Of in een verslag terug te lezen: Dhr. Klant heeft navraag gedaan, ma daar kwam niets uit

Sorry, maar dat vind ik écht niet kunnen :n

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:47

Ik erger me ook een beetje aan het feit dat de meesten in dit topic zich irriteren aan ... ;)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:47

Ik gebruik ze niet, maar wat ik denk bij 'egt' is het zeker 1 letter minder typen ;) Dat bespaart je dan toch een heel klein beetje tijd ;)
Ik zou het echt :D niet weten wat het doel daarvan kan zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:51

Dani62 schreef:
Edit: ook erg: mooie engelse teksten in profiel of onderschrift en dan 'your' typen ipv 'you're' (of andersom) |( .

Ik zie er net eentje:

Citaat:
Out of side, but never forget!

Au!! Dat doet plaatsvervangend zeer!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:53

Jongens, ik heb nog een hele geweldige anekdote die ik toch écht even met jullie moet delen. Velen vragen zich af waarom het nu zo belangrijk is om foutloos en dus begrijpelijk Nederlands te schrijven. Nou, ik heb daar een geweldig voorbeeld van. Een paar jaar geleden liep hier een meisje stage en zij schreef écht haar eigen naam verkeerd (deel van de opdracht was een brief met CV naar mijn bedrijf sturen en in haar CV wist ze haar tweede naam fout te schrijven!). Maar goed, zij moest dus in een verslag duidelijk verwoorden wat we precies doen hier op het bedrijf en ook wie welke taken uitvoert. Ik citeer: "Saskia doet dingen met klanten en Jacques neemt daar foto's van". Combineer dat mijn de bedrijfsnaam en je ziet een gigantische orgie voor je! Dus zinnen juist formuleren is écht geen overbodige luxe!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:54

chevax schreef:
Jongens, ik heb nog een hele geweldige anekdote die ik toch écht even met jullie moet delen. Velen vragen zich af waarom het nu zo belangrijk is om foutloos en dus begrijpelijk Nederlands te schrijven. Nou, ik heb daar een geweldig voorbeeld van. Een paar jaar geleden liep hier een meisje stage en zij schreef écht haar eigen naam verkeerd (deel van de opdracht was een brief met CV naar mijn bedrijf sturen en in haar CV wist ze haar tweede naam fout te schrijven!). Maar goed, zij moest dus in een verslag duidelijk verwoorden wat we precies doen hier op het bedrijf en ook wie welke taken uitvoert. Ik citeer: "Saskia doet dingen met klanten en Jacques neemt daar foto's van". Combineer dat mijn de bedrijfsnaam en je ziet een gigantische orgie voor je! Dus zinnen juist formuleren is écht geen overbodige luxe!

:D :D

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:56

_O- _O- :')

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:00

Ik moet toegeven dat ik zelf wel eens per ongeluk bijv. jouw i.p.v. jou schrijf als ik snel even iets wilt typen... Maar als ik het dan nalees valt het wel meteen op... En dan maar hopen dat het bericht nog te veranderen is wanneer ik het zonder controle heb verstuurd ;) :o

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:02

chevax schreef:

:D Geweldig! Ik weet niet wat voor dingen je met je klanten doet, maar misschien leveren die foto's wel een hoop centjes op ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:04

Hihi, wat een geweldig verhaal chevax, ik nam net een slok koffie en die druipt nu dus van mijn laptop af :')
Lijkt me een erg leuk bedrijfje dat je hebt! :D