Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:04

goeroe schreef:
Ik vind het een goed idee. OK dan! Mooi statement, zowel naar de jonge bokkers als naar de buitenwereld die soms terecht opmerkt dat we onverantwoord bezig zijn. Ik begrijp niet zo goed wat er op tegen is. Paardrijden is een gevaarlijke sport en wat mij betreft zou iedereen veiligheid hoog in het vaandel moeten hebben staan. Overigens kan Bokt niemand verplichten om een cap te dragen en dat gebeurt dan ook helemaal niet, je mag geen foto's plaatsen en dat is heel iets anders. Vork

Jij verwoordt perfect wat ik eigenlijk had willen zeggen.
Alleen ik kwam niet op deze (wijze) woorden... Clown

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:06

Met betrekking tot een statement, volgens mij is het altijd nog zo dat je enkel een statement kunt maken wanneer je er met zijn allen achter staat?
Omdat er nu wordt gesproken over ''naar de buitenwereld'', dan zou het m.i. onrealistisch zijn om te spreken over een statement.
Hier in het topic zijn inderdaad mensen die hun punt duidelijk willen maken, of anders gezegd een statement willen maken.
Ik kan dat tot op zekere hoogte prima begrijpen, maar is het niet zo dat uiteindelijk ieder voor zich verantwoordelijk is, en als je de boodschap van ''cap op je kop'' wilt overdragen, is zelf dan altijd een cap opzetten niet voldoende?

Kaygee

Nee jij zaagt er dan misschien niet over door maar de 20 posters na jou wel Lachen En alsof de TS dan ineens een cap gaat dragen. Tuurlijk is het dom, tuurlijk kan er vanalles gebeuren.

Elma_

@ nijn Das ook weer zo, beter de wereld, begin bij jezelf! Haha!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:07

ROFL Huilen van het lachen Hoe verzin je het.

Het goede voorbeeld geven? Een volwassen ruiter die er voor kiest zonder cap te rijden en een foto op internet plaatst is op geen enkele manier verantwoordelijk voor andermans kinderen. Dat zijn nog altijd de ouders.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:09

Pebblesther schreef:
Boeie, als hij/zij van het paard flikkert en een hersenschudding oploopt door het niet dragen van een cap is dat helemaal zijn probleem, ik zit er niet mee. Eigen verantwoording.

Dat ben ik niet met je eens. Er kunnen nog meer mensen betrokken zijn bij zo'n ongeluk voor wie het een traumatische ervaring is als de brokkenpiloot ernstige verwondingen (of erger) oploopt. Vergeet ook familie en dergelijke niet. Daarnaast betalen we met ons allen de rekening voor het ziekenhuis en wordt de hele paardensport in een kwaad daglicht gesteld door mensen die zich zo onverantwoordelijk gedragen. Het niet dragen van een cap mag dan eigen verantwoordelijkheid zijn, het is wel een tamelijk egoïstische keuze.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:10

lautje76 schreef:

Het goede voorbeeld geven? Een volwassen ruiter die er voor kiest zonder cap te rijden en een foto op internet plaatst is op geen enkele manier verantwoordelijk voor andermans kinderen. Dat zijn nog altijd de ouders.

Ietsiepietsie klein beetje aardiger mag ook wel, dat jij het niet met mij eens bent betekent niet dat jij mij hier vierkant hoeft uit te lachen Knipoog
En blijkbaar...... in tegenstelling tot jou (blijkt) heb ik geen schijt aan de hele wereld! En hoef ik hem ook niet te redden, maar ik kies er wel voor iets te zeggen! als ik jou op de grond zie liggen met een gebroken nek door t dragen van geen cap zeg ik ook niet eigen schuld dikke bult jou probleem, of je ouders hun probleem Lachen
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 29-10-08 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:11

Elma_ ik denk dat jij alles een beetje te aanvallend opvat Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:11

egoistisch... :S

das helemaal ver gezocht!!
hoevaak gaat het wel goed als mensen met cap rijden..

Dus als je met cap rijdt ben je niet egoistisch als er iets gebeurd

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:12

kaygee ik denk dat dat wel meevalt.. vind het een beetje vervelend dat mensen alleen lezen wat ze willen zien.. en dat de rest van mijn post dan ineens niet meer bestaat ofzo!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:14

Nee hoor maar op mijn post heb je commentaar wat in mijn ogen niet ergens op slaat, terwijl ik mijn mening geef en bij lautje76 vind je ook wel dat het aardiger kan terwijl zij ook dingen normaal verwoord Lachen
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 29-10-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:15

goeroe schreef:
Pebblesther schreef:
Boeie, als hij/zij van het paard flikkert en een hersenschudding oploopt door het niet dragen van een cap is dat helemaal zijn probleem, ik zit er niet mee. Eigen verantwoording.

Dat ben ik niet met je eens. Er kunnen nog meer mensen betrokken zijn bij zo'n ongeluk voor wie het een traumatische ervaring is als de brokkenpiloot ernstige verwondingen (of erger) oploopt. Vergeet ook familie en dergelijke niet. Daarnaast betalen we met ons allen de rekening voor het ziekenhuis en wordt de hele paardensport in een kwaad daglicht gesteld door mensen die zich zo onverantwoordelijk gedragen. Het niet dragen van een cap mag dan eigen verantwoordelijkheid zijn, het is wel een tamelijk egoïstische keuze.

En wanneer trek je de grens met dergelijke regels door te trekken?
Straks mag niemand meer paardrijden want het is theoretisch gezien altijd mogelijk dat je er af kukelt en je nek breekt ondanks een cap.....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:15

Ik zou wel eens willen weten, maar daar kom je nooit achter, hoeveel ongelukken er echt voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een cap en hoeveel door een stukje kennis van het wezen paard. Als ik dan hoor dat mensen zonder rijervaring buitenritten gaan rijden, ouders zonder ervaring pony's voor hun kinderen kunnen huren, mensen zonder ervaring met het houden van paarden een paard aanschaffen, dan denk ik dat er in die hoeken veeeeel meer mis gaat dan in die ruiters die zonder cap op hun paard stappen. En tuurlijk gaan daar ook dingen mis, maar ik denk dat het vaker mis gaat bij gebrek aan gezond verstand dan bij gebrek aan een cap.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:16

Sorry,maar kunnen we iets minder persoonlijk gaan aanvallen!
Ieders mening staat vrij, zoals de achterliggende gedachte van dit topic ook bedoeld is.
Dus hou een beetje respect voor elkaar!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:17

AMEN amable...

daar ben ik het helemaal mee eens!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:17

Nijn schreef:
Met betrekking tot een statement, volgens mij is het altijd nog zo dat je enkel een statement kunt maken wanneer je er met zijn allen achter staat?
Omdat er nu wordt gesproken over ''naar de buitenwereld'', dan zou het m.i. onrealistisch zijn om te spreken over een statement.
Hier in het topic zijn inderdaad mensen die hun punt duidelijk willen maken, of anders gezegd een statement willen maken.
Ik kan dat tot op zekere hoogte prima begrijpen, maar is het niet zo dat uiteindelijk ieder voor zich verantwoordelijk is, en als je de boodschap van ''cap op je kop'' wilt overdragen, is zelf dan altijd een cap opzetten niet voldoende?

Op zich een goed punt, hoewel we in Nederland meestal van de dictatuur van de meerderheid zijn, precies de reden waarom ik denk dat deze regel er op dit moment in elk geval niet door gaat komen. Knipoog Zelf een cap opzetten is natuurlijk een goed begin, maar als je vanuit een bepaalde gemeenschap tot een gedeeld standpunt kunt komen (ook al is misschien niet iedereen het er mee eens) is dat een veel krachtiger signaal dat bovendien niet-dragers kan inspireren om toch maar wel een cap op te zetten.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:18

Juist omdat het een discussie is denk ik dat je het in het midden moet laten.
Als je hier regels aan bindt zal een grote groep mensen dit niet leuk vinden.
Cap is op veel plaatsen verplicht maar als het op je eigen terrein aan komt mag je toch echt zelf weten wat je doet.

Ik vind het trouwens wel belachelijk dat je onderscheid wil maken tussen een bepaalde groepen die dan wel zonder cap foto's mogen laten zien. Dit maakt het overigens ook een ingewikkelde regel.

Nu ben ik zelf iemand die altijd met cap rijd laat dat duidelijk zijn. Ik kom dus niet voor mezelf op maar voor een andere groep waar ik niet bij hoor.

Overigens als jullie het over stemmen hebben:
met 50/100(?) stemmen kan je iets door voeren toch?
hoe zit het dan met mensen die het er niet mee eens zijn kunnen die dat dan ook laten weten ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:19

Ik vind het onzin hoor, sorry. Als je op die manier gaat betuttelen, waar houdt dat dan bijvoorbeeld op?

een cap dragen is natuurlijk best verstandig. Maar een bodyprotector dragen bijvoorbeeld ook. Het is allemaal subjectief.

Dus ik ben het er niet mee eens, en als het ooit als regel ingesteld ZOU worden, zou dat voor mij een goeie reden zijn om noooooit een topic in HAW te willen openen.Ik wil in m´n eigen bak (nou ja, de bak van mijn stal dan) de vrijheid hebben om te rijden zoals ik wil, op voorwaarde dat ik daar niemand mee lastig val.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:20

Nijn schreef:
Straks mag niemand meer paardrijden want het is theoretisch gezien altijd mogelijk dat je er af kukelt en je nek breekt ondanks een cap.....

Volgende stap is de bodyprotector Knipoog En daarna de hulpteugels Knipoog

Nee, even zonder gein... volwassenen zijn zelf verantwoordelijk voor hun beslissingen en de risico;s daar mee lopen en bij kinderen horen de ouders een oogje in het zeil te houden. Niet dat dat betekent dat jongeren niet zonder begeleiding mogen rijden, maar ouders horen daar wel af en toe een gesprek over te houden, net als roken en alcohol drinken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:20

@ Amable: ik denk nog best veel..
Ik heb in de tijd dat ik rijd al een aantal keer (nee ik heb niet geteld Tong uitsteken ) een nieuwe cap moeten kopen doordat hij zo beschadigd was.. Moet er niet aan denken dat het mijn hoofd was geweest.. en zo heb ik dat wel vaker bij mensen gezien..
Ik ben niet van mening dat het met je rijstijl te maken heeft.. een paard kan altijd iets onverwachts doen.. en tuurlijk als je super rijd kan je dat meestal uitzitten.. maar t kan altijd fout gaan.. en ik vind het dus vragen om problemen..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:21

Nijn schreef:
Wie weet moet dan damsport ook maar stoppen. Theoretisch gezien is het ook mogelijk dat je van je stoeltje valt en je nek breekt!

Maar dat kan met alles gebeuren. En ook met cap op! Maar het gaat alleen met de cap erom dat het een veiligheidsmaatregel is die gesteld is. En het een goed voorbeeld zou kunnen zijn door foto's in HAW te verplichten dat er een cap gedragen wordt op die foto's.
Of je dan voor/na de foto's weer zonder cap rijdt,maakt mij niet uit. Dat is ieders eigen keuze!
Zoveel moeite kost het niet om zo'n ding te dragen. Knipoog
Cap dragen in zon topic is puur als voorbeeld en veiligheidsfunctie bedoelt.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:22

Kaygee schreef:
Nee hoor maar op mijn post heb je commentaar wat in mijn ogen niet ergens op slaat, terwijl ik mijn mening geef en bij lautje76 vind je ook wel dat het aardiger kan terwijl zij ook dingen normaal verwoord Lachen

jij noemt het commentaar, ik licht gewoon mijn mening toe.. als jij het als aanvallend heb ervaren, dan was dit niet de bedoeling Lachen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:23

lautje76 schreef:

Ik denk dat jij het effect van de samenleving op het gedrag van kinderen (en mensen in het algemeen) onderschat. Voordat je mensen gaan uitlachen wil ik je er graag op wijzen dat in grote delen van de wereld mensen zich wel bewust zijn van dit aspect en hele gemeenschappen zich verantwoordelijk voelen voor de opvoeding van alle kinderen. De mening die jij verkondigt is in die zin typisch westers en in mijn ogen nogal beperkt.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:23

@Stephanie.

Dat ben ik ook met je eens alleen stemmen leek me gewoon een leuk idee om goed de meningen te peilen.
Maargoed komt het IDD ook niet een tikje te dicht bij een soort van racisme ? Jij doet iets zo dus wij mogen je niet Boos!
Maargoed houd me verder buiten het argument ik vind het gewoon een raar idee en ik denk dat een grote groep mensen erachter staat Bloos

Martin.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:24

goeroe schreef:
Zelf een cap opzetten is natuurlijk een goed begin, maar als je vanuit een bepaalde gemeenschap tot een gedeeld standpunt kunt komen (ook al is misschien niet iedereen het er mee eens) is dat een veel krachtiger signaal dat bovendien niet-dragers kan inspireren om toch maar wel een cap op te zetten.

En dat lijkt me heel positief.... Maar denk idd dat de meerderheid niet groot zal zijn Knipoog

De betutteling zet zich wel voort natuurlijk, al gok ik dat de verplichting van een cap in landelijk opzicht zo gek ver nog niet is, kijk naar de motorrijders, die geschiedenis herhaalt zich.