portretrecht/privacyrecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

portretrecht/privacyrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 13:56

Even naar aanleiding van een ander topic: Iemand plaatst een foto van het paard van iemand anders in een topic, gewoon om te laten zien hoe drachtig ze is, de eigenaar weet hier niets van en de TS heeft de foto zelf gemaakt. Mag dat dan? Als Abel (mijn held) dus op het land staat en iemand denkt 'Zo die is leuk!' en een foto maakt en op bokt zet om te laten zien wat een leuk paard ze zag, dan mag dat dus?
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 22-07-08 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxdonja

Re: portretrecht/privacyrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:01

Om foto's te plaatsen moet je toch wel toestemming hebben van de eigenaar? Of was het nou de fotograaf? Ik weet het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:03

Dieren hebben geen portretrecht, tenzij (bijvoorbeeld door Bokt) andere afspraken worden gemaakt/regels worden opgesteld mag dat dus inderdaad gewoon.

...wil niet zeggen dat het natuurlijk wel netjes is om voor publicatie even toestemming te vragen aan de eigenaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:04

Nouks schreef:
Dieren hebben geen portretrecht, tenzij (bijvoorbeeld door Bokt) andere afspraken worden gemaakt/regels worden opgesteld mag dat dus inderdaad gewoon.

...wil niet zeggen dat het natuurlijk wel netjes is om voor publicatie even toestemming te vragen aan de eigenaar.

Heeft bokt die afspraken gemaakt? Ik zou het hoogst onplezierig vinden om een foto van Abel te vinden hier..(bij wijze van spreken, ik denk niet dat het snel zal gebeuren:P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:05

Op bokt worden deze foto's verwijderd. Er moet toestemming van de eigenaren zijn wil je en foto plaatsen van andermans paard geloof ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:06

Sja waar kun je je druk om maken... is toch leuk als mensen je paard interessant genoeg vinden om op de foto te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:07

crossmonster schreef:
Sja waar kun je je druk om maken... is toch leuk als mensen je paard interessant genoeg vinden om op de foto te zetten?

Idd op zich is het wel leuk als iemand je paard mooi vind of wat dan ook. Maar helaas zijn er ook een aantal penny's die een paardje al snel verwaarloosd eruit vinden zien en vervolgens foto's plaatsen. Dat is minder leuk natuurlijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:08

Als jij kunt onderbouwen waarom je paard er dan wel niet slecht uitziet,dan zie ik nog het probleem niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:10

Miss_Montana schreef:
Op bokt worden deze foto's verwijderd. Er moet toestemming van de eigenaren zijn wil je en foto plaatsen van andermans paard geloof ik.

dat d8 ik ook, maar dan snap ik dit dus niet

petraaken schreef:
Uit het bericht maak ik op dat TS zelf de foto genomen heeft en dus het copyright op de foto heeft. Deze mag hij dus gewoon plaatsen.

crossmonster schreef:

Ik zit er gewoon zelf niet zo op te wachten, maar de kans dat het gebeurt acht ik heel klein, het is gewoon meer een hypothetische vraag naar aanleiding van dit topic:

[KS] Hellup, paard op manege moet bevallen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:11

crossmonster schreef:
Als jij kunt onderbouwen waarom je paard er dan wel niet slecht uitziet,dan zie ik nog het probleem niet.

Ik zou het niet eens nodig moeten vinden om dat te onderbouwen. Gewoon TEMen denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:12

Heb even het topic in je link bekeken en snap de toegevoegde waarde van de foto echt niet. De vraag is hoe je kan zien of een paard gaat bevallen. Op zich niets mis met die vraag alleen vind ik de foto erbij wel brutaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:15

Miss_Montana schreef:
Heb even het topic in je link bekeken en snap de toegevoegde waarde van de foto echt niet. De vraag is hoe je kan zien of een paard gaat bevallen. Op zich niets mis met die vraag alleen vind ik de foto erbij wel brutaal.

Ja daarom ook mijn topic Tong uitsteken

Abel had laatst schimmel op zijn bolletje, stel je voor dat een van de jongere meisjes op stal een foto van hem had gemaakt en bij medisch had neergezet met de vraag 'Wat kan ik tegen deze schimmel doen' dan had dat meisje een boze bui van mij over zich heen gekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:16

Ja, moet zeggen dat ik daar ook niet blij mee zou zijn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:19

Als kinderen doen alsof het hun paard is... sja dat is alleen maar sneu. Maar een tem doet dan al wonderen Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:21

In het vorige topic was er geTEMd, maar daar zei de mod dit:

petraaken schreef:
Uit het bericht maak ik op dat TS zelf de foto genomen heeft en dus het copyright op de foto heeft. Deze mag hij dus gewoon plaatsen.

Dus je kunt alleen TEMen als het je eigen paard is? Dus als ik straks op vakantie ga moet ik maar hopen dat niemand foto's plaatst van Abel omdat het wel mag als ikzelf niet TEM?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:31

Idd, ik las de Mod opmerking al ja. Vind het een bizarre gang van zaken. Ook al hebben dieren geen portretrecht vind ik alsnog dat men altijd toestemming van de eigenaar moet hebben. Maarja, hoe ga je dat na? Nu beseffen mensen als Horseydude ook absoluut niet dat ze eigenlijk gewoon dom bezig zijn want dit soort dingen kan op de manege voor nare situaties zorgen. Ik weet niet hoe de eigenaar van dit paard zal reageren (9 van de 10 keer komt men er wel achter want je bent gewoon niet anoniem op bokt) maar ik weet wel hoe ik zou reageren. Als een lesklant een foto van mijn paard zou maken omdat ze een wondje heeft ofzo zou ik toch echt wel even serieus in gesprek willen gaan met diegene. Ik heb al vaker meegemaakt op bokt en bij verschillende stallen dat er problemen zijn ontstaan tussen mensen vanwege hun uitspraken/foto's op bokt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:36

Ja ik zou het zelf gewoon niet tof vinden, maar het mag blijkbaar wel. Dat vind ik erg jammer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:39

Ik vind het zelf ook wel belachelijk. Dus als de foto gemaakt is door iemand die bij mij op stal loopt, zonder mijn weten die foto neemt en hier op bokt plaatst, heb ik er niks over te zeggen want het is mijn foto niet? Maar het is wel MIJN paard.
Bovendien vind ik het hele topic onzin, meisje doet voorkomen alsof de eigenaar het niet weet, kan het niet goed verwoorden maar vind het een raar topic

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:42

IndianLady schreef:
Ik vind het zelf ook wel belachelijk. Dus als de foto gemaakt is door iemand die bij mij op stal loopt, zonder mijn weten die foto neemt en hier op bokt plaatst, heb ik er niks over te zeggen want het is mijn foto niet? Maar het is wel MIJN paard.
Bovendien vind ik het hele topic onzin, meisje doet voorkomen alsof de eigenaar het niet weet, kan het niet goed verwoorden maar vind het een raar topic

Het is geen meisje maar een man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:45

@IndianLady: Als jij erachter komt dat het jouw paard is dan moet je TEMmen met de mededeling dat jij het er niet mee eens bent. Dan word de foto volgens mij wel verwijderd. Maar je kan moeilijk alle subfora en andere paardenfora in de gaten houden of er foto's van je paard op staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:46

Ook goed, een jongen/man dus.

Een man heb zn profiel gekeken en meer zeg ik niet ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:51

IndianLady schreef:
Ook goed, een jongen/man dus

[edit] Ziet edit van IndianLady

*Kuch* Ik heb niets gezegd Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-08 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:51

Quote verwijderd, en eigen bericht ook. Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:02

Foto's zijn eigendom van de persoon die ze gemaakt heeft, ongeacht wat er op staat, behalve daar waar het portretrecht van toepassing is. Op dieren rust geen protretrecht en het is voor de moderators en het beheer ondoenlijk om bij elke foto na te vragen of het wel een eigen paard is of dat er wel toestemming is van de eigenaar. Neemt niet weg dat het soms best lüllig kan zijn als je ineens je eigen paard ergens voorbij ziet komen Ja .

Je kunt altijd een PBtje sturen naar een moderator, of nog beter: temmen én een PBtje dat jouw paard op de foto staat en dat je dat eigenlijk niet zo prettig vindt Lachen . In veel gevallen kan er dan wel wat aan gedaan worden, hoewel niet altijd natuurlijk.

Ik weet zeker dat HorseyDude de foto met de beste bedoelingen geplaatst heeft. Volwassen wil overigens niets zeggen over eventuele verstandelijke vermogens of iets dergelijks, dat zou ik graag als tip mee willen geven Lachen .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:13

Gwen, daar kwam ik dus achter toen ik zn profiel bekeek. Hij bedoelt het absoluut niet kwaad, maar toch zou ik het vervelend vinden als dit mijn paard geweest was.