Mag er niet meer stevig gediscussieerd worden op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Mag er niet meer stevig gediscussieerd worden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:53

Naar aanleiding van de voortijdige en definitieve dood van het nieuwe readingdiscussietopic (en een paar andere) stel ik mij de vraag waarom er geen stevige discussies meer gevoerd mogen worden op bokt.

Zodra de discussie echt losbarst wordt het topic zonder meer gesloten, soms wel definitief. waaropm?

Anoniem

Re: Mag er niet meer stevig gediscussieerd worden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:01

omdat het niet stevig gaat maar onrespectvol, vol met steken onder de gordel.

Daarom misschien? Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:02

ik denk idd dat de vraag: Kunnen mensen nog wel respectvol discussieren met goede argument? beter op zijn plaats is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:15

Ik zat te wachten tot dit topic zou verschijnen...

Tja, ik vind het jammer dat er niet meer op een respectvolle manier gediscussieerd kan worden, en dat er soms meningen als feiten gepresenteerd worden...

Dan is er in mijn ogen geen sprake meer van discussieren, maar van flamen... Je schiet met zulke 'discussies' niks op, behalve dat er over en weer mensen gekwetst worden... Dus ik vind het niet vreemd dat er dan een slotje op komt...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:19

ben het helemaal met bovenstaanden eens.
Ik ben zelf niet vies van een flinke discussie maar dan wel met zinvolle argumenten.
Bijvoorbeeld in het rookvrije horeca topic ging het op een gegeven moment nergens meer over. Bestwel jammer want een slotje en ook geen leuke discussie.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:25

Vaak willen mensen hun gelijk hebben, en respecteren dan niet een ander zijn mening.
En soms ben je het ook gewoon niet met elkaar eens. Niets ernstigs toch, we kunnen het nou eenmaal niet altijd met elkaar eens zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:27

Discussies zijn erg zinvol en interessant als er op een leuke manier wordt gediscussieerd met elkaar en wanneer men open staat voor andere meningen. Dat was in dat topic niet bepaald het geval en idd meningen werden als feiten gepresenteerd en alles wat niet in het plaatje paste werd de grond in geboord. 'Omdat ze het al te vaak fout hadden zien gaan', dat is geen discussieren meer, maar op een foute manier je zin door proberen te drijven.. En dan sta je dus niet meer open voor andere meningen en is de hele factor 'discussie' verdwenen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:38

Ik open dit topic niet om individuele posters te verdedigen.

Ik was gewoon stomverbaasd dat het nieuwe readingtopic alweer dicht was voordat ik zelfs maar de kans gehad had om erin te reageren. Het is denk ik maar een dag open geweest.

Is de tolerantie op bokt de laatste tijd verminderd of heb ik een verkeerde indruk?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:40

Oh de tolerantie is zeker verminderd Haha!
Topics worden om de haverklap op slot gegooit om onzinnige of zelfs zonder redenen.
Máár, bokkers gedragen zich ook steeds kinderachtiger. Discussietopics lopen eigenlijk altijd uit op slotjes, omdat het gewoon nergens meer over gaat. Ergens logisch, want een discussie houd een keer op; maar een discussie hoort niet op te houden omdat er met smerige opmerkingen en persoonlijke aanvallen gegooid worden. En daar hebben de mods geen schuld aan natuurlijk Tong uitsteken

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:19

Vroegâh hadden bijna allen bokkers een kort lontje.. nu alleen een ontsteking Lachen

Jammer genoeg!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:38

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een gewoon topic waar een felle discussie gaande is, of een topic zoals een readerstopic waar al vele malen heibel is geweest. Als er al vele malen gewaarschuwd is en er wordt besloten het toch nog een kans te geven, dan is het wel logisch dat je niet opnieuw begint met iedereen telkens maar aanspreken, bijsturen en waarschuwen... mods hebben het druk genoeg Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:46

Maar waarom moet er zonodig altijd maar bijgestuurd worden?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:57

Omdat de discussie anders volledig offtopic raakt en mensen dan zo boos op elkaar worden dat ze elkaar door het slijk gaan halen of hele erge dingen toewensen. Hoe grimmiger de sfeer, hoe meer boktcensuurwoorden per pagina Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:01

klote oliebol poedersuiker!

ROFL

Sorry, het moest even Nagelbijten / Gniffelen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:05

Kom op prutsmuts, als we op deze manier blijven banketstaven krijgen we het record vast hier op deze pagina!

Haha! Clown

Nee, serieus, ik heb het natuurlijk niet over echt schelden maar dat was ook niet aan de orde in dat topic volgens mij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:41

Ik vind het niet erg dat het topic op slot zit. Van een ander topic dat ook heel stevig was, maar imo veel respectvoller, vind ik het wel jammer, ook al zat ik daar enkel in als lezer, niet als poster. Dat was trouwens een topic waar jij, Klara, ook in zat Knipoog

Maar dit? Nee. Dit kon je amper nog een discussie noemen. Voor mijn "innerlijke rust" vind ik het goed dat dat topic definitief op slot zit.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:51

Ik heb het gevoel dat er een aantal mensen toch wel lange tenen hadden in dat topic.
Misschien is het verwijderd, maar ik lees toch niks waar ik een topic om gesloten zou willen zien.

Het vorige topic ging soms véél harder dan dit. En in het begin werd er dan niet gemodereerd, maar nadat de mods een oog op het topic kregen mocht er ineens niks meer en ging het om de haverklap dicht. Nu dus blijkbaar definitief.

We hebben er dus een bokt-taboe bij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:10

Toch heb ik in meerdere topic's meegediscusseerd die gewoon goed gingen. Mensen hadden een andere mening, maar konden toch hun eigen mening uitleggen, verklaren en toelichten.
Er werd gewoon gelezen, om uitleg of nadere toelichting gevraagd en vragen gesteld.
Ookal sta je lijnrecht tegen over elkaar je kan dan nog steeds hierover discusseren. Het is wel degelijk mogelijk, zolang je maar respectvol en niet persoonlijk wordt.
Nu weet ik even niet waar de ts het precies over heeft, maar aangezien het toch in het algemeen gaat.

Er kan wel degelijk stevig gediscussieerd worden, heb met regelmaat in zulke topic's gezeten. Maar stevig discusseren betekent niet je gram willen halen, maar wijzer worden en evt. je mening bijstellen en open staan voor andere meningen. Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:29

Klara16 schreef:
Ik heb het gevoel dat er een aantal mensen toch wel lange tenen hadden in dat topic.
Misschien is het verwijderd, maar ik lees toch niks waar ik een topic om gesloten zou willen zien.

Het vorige topic ging soms véél harder dan dit. En in het begin werd er dan niet gemodereerd, maar nadat de mods een oog op het topic kregen mocht er ineens niks meer en ging het om de haverklap dicht. Nu dus blijkbaar definitief.

We hebben er dus een bokt-taboe bij.

Tja, als een bepaalde groep mensen blijkbaar niet in staat is om op een normale respectvolle manier een discussie te voeren, dan moet je wat! Iedereen is door de eerdere sluiting gewaarschuwd geweest en blijkbaar trekt men zich er toch weinig van aan. Heel vervelend voor de paar mensen die zich weten te gedragen, maar het topic op de voet volgen en iedereen gaan waarschuwen kost gewoon teveel tijd. Ik heb het ook weleens bij topics gehad, het volgen en bijsturen wordt dan bijna een dagtaak Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:40

Over het algemeen valt er hier niet meer te discusieren. Hoe goed jij je eigen mening ook beargumenteert en luistert naar anderen, zijn er altijd mensen die hun eigen opvatting de hemel vinden en de rest de hel (om het zo te zeggen).

Wat men vergeet is dat er meerdere wegen naar Rome lijden en de hunne niet de enige is.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:39

Het topic over Nb is net ook alweer op slot gegaan. Toegegeven, op het eind waren er 2 mensen op elkaar aan het katten, maar om nou daarom alles op slot te gooien en de rest ook het zwijgen op te leggen. Ik vind het jammer.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:54

Ik ben het helemaal met je eens Klara.
Discusisëren als volwassenen op Bokt is totaal niet mogelijk.
Het enige wat mag is in Jip en Janneke taal te spreken.
Ik vind het nivo steeds meer Penny-nivo worden.
Dat is ook een reden dat ik nauwelijks meer iets post.

Blijkbaar zijn er ook een aantal gebruikers op Bokt die er een sport van maken om
bij bepaalde gebruikers zo vaak mogelijk op die rode TEM knop te duwen.
Dus elk woord wat je wil opschrijven moet zo gewikt en gewogen worden
want je hebt altijd mensen die het verkeerd willen lezen en dan dus TEMmen op je post.

Wel heel jammer dat een volwassen discussie op Bokt niet meer mogelijk is.
Diegene die werkelijk ergens voor staan en iets zinnigs te vertellen hebben, haken dus af en posten niet meer.
Of die worden geband. Clown
Weet je in ieder geval wel zeker dat het Penny-nivo gehandhaaft blijft op Bokt Clown

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:26

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:15

De discussies die aangehaald worden zijn allemaal voorbeelden van discussies waarin één groep roept dat iets zwart is en een andere groep dat het wit is, zonder dat er werkelijk naar de argumenten van de andere groep geluisterd wordt. De enkele berichten waarin wel op argumenten van beide zijden ingegaan wordt en waarbij er dus een grijs antwoord komt, worden ondertussen stevig genegeerd. Het probleem met dit soort "discussies" is dat de sfeer in de loop van het topic alleen maar slechter wordt en dat er met steeds grover geschut geprobeerd wordt het eigen gelijk te bevestigen.

Eén van de resultaten die wij als mods zien zijn gigantische lijsten met tems, gemiddeld drie à vier per pagina, waarin beide partijen ons proberen te overtuigen dat de andere kant alleen maar persoonlijke aanvallen lanceert en nergens voor openstaat.

Deze topics hebben weinig met normaal discussiëren te maken, het is alleen maar elkaar beschieten vanuit de eigen stelling. Het heeft ook weinig met jip en janneke taal te maken maar met het probleem dat beide partijen niet voor elkaars mening open willen staan.

Het heeft weinig nut deze topics open te laten. Zowel over de RAD, als het readen of NB vs TB (en zo zijn er nog wel wat onderwerpen te vinden) zijn er al tientallen topics geopend. In de loop van de tijd hebben we allerlei mogelijke manieren geprobeerd om deze topics in goede banen te leiden, maar het resultaat was altijd zwart tegenover wit, die alleen maar geïnteresseerd waren in hun eigen mening over het onderwerp.

In dit soort gevallen zijn de slotjes dus niet het probleem, maar de manier van "discussiëren". De enigen die het ook werkelijk kunnen veranderen zijn de mensen die actief zijn in deze discussies, door open te staan voor de argumenten van de andere zijde en een echte discussie te gaan voeren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:29

Moet je in een discussie het dan altijd eens worden met elkaar? Verward
Iedereen kan toch zijn of haar mening geven.
Soms wil je gewoon je verhaal kwijt en bokkers over jouw ervaringen vertellen.
Bokt is een forum en geen huwelijk waarin je geeft en neemt.

Elke bokker mag zijn eigen mening of ervaring hebben.
En diegene die meelezen of mee discussiëren kunnen er misschien iets van leren.
Als jij zegt dat tomatensoep lekker is en ik zeg groentesoep dan is dat toch oké.
Of moet het dan persé groente-tomatensoep worden?

Ik heb dit even in Jip en Janneke taal geschreven.
Dan begrijpt iedereen het. Haha!